Trilling in stuur

RE: Trilling in stuur

Hellow,

Als ik harder dan 100 rij gaat mijn stuur erg trillen. Als ik dan maar 10 km zachter of harder ga rijden gaat het wel weer over maar het is toch wel irritant. Ik heb al nieuwe banden gemonteerd (145/70/12 firestone geomnteerd op 4,5J originele minilites) de wielen zijn perfect uitgebalanceerd, ik heb de auto ook meteen zo goed mogelijk uitgelijnd (voor zover dit mogelijk is met een mini). Het trillen is absoluut minder geworden tot de 100 km/u rijdt de auto echt perfect maar de trilling blijft . In één van de wielen zit een kleine hoogteslag, maar dit wiel heb ik achterop gezet. Iemand enig idee wat het nog meer zou kunnen zijn? Iemand ook een idee of ik die hoogteslag er ergens uit zou kunnen laten halen? Oh ja, de fusees zijn ongeveer 20.000km geleden gesteld zou het kunnen dat die het probleem toch veroorzaken. (retorische vraag maar zie die graag bevestigd). Weet dat er 2 topics met dit onderwerp staan maar er staat bij beide geen resultaat dus vandaar maar ff een nieuwe

Groet,
Henk

RE: Trilling in stuur

Het bewuste topic is overigens http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=485 . Het andere topic is volgens mij een kopie van deze, of vergis ik me daarin?

RE: Trilling in stuur

henkmarius schreef:
Iemand enig idee wat het nog meer zou kunnen zijn?



Hmm veel meer als er staat in het topic wat Eelke al aanhaalt valt er niet over te zeggen. Misschien dat er een wiel krom is, maar ik ga ervan uit dat ze dat wel hadden opgemerkt bij het balanceren. Zijn het dezelfde banden??

Zie verder het eerder geschreven topic. Het is wel behoorlijk veel werk om alle rubbers ed. te gaan controleren ed. Dus ik zou maar eens beginnen met speling ed. Overigens uiten de trillingen die veroorzaakt worden door speling tegenover een te ruim subframe zich wel anders, maar om dat nou ff te beschrijven :? . Moeilijk.

RE: Trilling in stuur

Bij het vervangen van de banden had ik geen nieuwe ventielen gebruikt, ze waren op nl.... Banden liepen nu dus langzaam leeg, vanochtend vol goede moed weer naar de garage, nieuwe ventielen er in, weer gebalanceerd en weg trilling...Schiet mij maar lek, de vorige keer waren ze ook perfect gebalanceerd (volgens de compu tenminste). Ben nu dus weer helemaal blij, 140 met losse handen no problemo. Gelijk even nieuwe koelvloeistof erin gegooid, de oude zag er uit als koffiemelk. Welke britse pik heeft trouwens bezuinigd op een drainplug voor de koelvloeistof, nu moet je een beetje de slangen gaan losdraaien..kutkarweitje! Woensdag naar de keuring, moet helaas een nieuwe buitendorpel op kan ik weer een jaartje rijden hopelijk.

RE: Trilling in stuur

Das mooi. Goed om te horen dat het weer OK is. Wat dat betreft kunnen banden een hoop doen inderdaad. Ik heb pas andere banden op mijn mini gezet, waarbij er links en rechts verschillende merk banden zitten. En naar rechts trekken dat ie doet!!!!!!!!!!! Dat had ie niet met de nieuwe banden (rondom) die ik pas had gekocht... Die gaan er binnenkort weer op, dus ik doe er verder niks aan...

RE: Trilling in stuur

Links en rechts andere banden is ook een heel slecht plan. Voor/achter kan geen kwaad.

Of het aan de Yoko's vs. de Bridgestones ligt of aan de 5J velgen vs. de 4,5J weet ik niet (maar ik vermoed toch eigenlijk wel de velgen), maar het verschil in de gevoeligheid voor spoorvorming is frapant. Voor het monteren van mijn nieuwe wielen was het [i:km4zv5wi]niet[/i:km4zv5wi] leuk om over een snelweg te rijden waar een beetje spoorvorming lag. Nu merk je er nul-komma-niks van.

RE: Trilling in stuur

Eelke schreef:
(maar ik vermoed toch eigenlijk wel de velgen)



Ik zou de banden niet uitsluiten hoor. Met mijn motorfiets heb ik wat meer ervaring met verschillende soorten banden, en inderdaad wat je al zegt, het verschil is frapant. Alsof je ineens een totaal andere motor rijdt. Bochtengedrag is anders, langsgroeven bestaan ineens niet meer enz ezn...