Trommel, met spacer of zonder

RE: Trommel, met spacer of zonder

Ik kon er niks van op het forum vinden, dus bij deze.
Ik heb een mini uit '86 met standaard dus 12 inch wielen. Deze gaat naar 10 inch met voor 7,5" cooper s schijfremmen.

Nu zit er standaard een trommel op met spacer. Nu zie ik dat de trommels van voor '84 geen spacer hadden.

Kan ik nu op mijn bestaande uitrusting zo'n trommel zetten? Het is wel de bedoeling dat de wielen beide even ver uit de mini steken. Niet dat er straks 1 kant 2 cm verder uitsteekt :)

RE: Trommel, met spacer of zonder

Cooper S had ook een spacers van 1" net als alle Mini's met 12" wielen (vanaf 1984).

default

RE: Trommel, met spacer of zonder

Het beste kan je verbreedde trommels gebruiken. Dat bedoel je waarschijnlijk ook. Spacers zelf zijn nl losse ringen die je tussen de trommel en de velg zet. Met spacers vergroot je de kans dat je lagers er eerder uitlopen en bovendien wordt je Mini afgekeurd bij een APK. Gebruik dus gewoon verbreedde trommels. Houd er dan wel rekening mee dat je ook andere wielbouten nodig hebt. Anders zijn ze te kort.:x

Je kan het zo omzetten.

RE: Trommel, met spacer of zonder

Ik bedoelde idd de verbreedde trommels en niet de losse spacer.

Dus kort samengevat kan ik mijn eigen standaard trommels met ingebouwde spacer het beste gebruiken met 7,5" cooper s schijven voor 10 inch bandjes?

RE: Trommel, met spacer of zonder

had dezelfde setup marco, en toen staken de wielen even ver netjes uit, als je die achterste spacer weglaat is geen porum :)

default

RE: Trommel, met spacer of zonder

Gezien de set-up zou dat geen probleem moeten zijn.
De 7,5" setjes (complete fusé-set) komen nl naar buiten.
Om dat te compenseren zou je het beste achter bredere trommels kunnen gebruiken.
Anders is het geen gezicht. Voor breed en achter small.

Dirk van de MCCIO heeft zijn Mini ook op 10" gezet nadat hij 7.5" schijven heeft geplaatst.
Hij kan je vast wel vertellen waar je ook even rekening mee moet houden.

RE: Trommel, met spacer of zonder

Ik bedoelde ook trommels met ingebouwde spacers van 1" voor Cooper S en Mini's met 12" wielen. Sorry voor de onduidelijkheid.

default

RE: Trommel, met spacer of zonder

Mini Martin schreef:
bovendien wordt je Mini afgekeurd bij een APK.


## is dat wel zo???
ik was laatst bij 'mijn' garage en zag dat ze op een nieuwe mercedes spacers monteerden; de chef van de werkplaats zei op mijn vraag (zoals jouw antwoord) dat dat [i:2l5opw3v]wel[/i:2l5opw3v] mag voor de apk...(!!)

RE: Trommel, met spacer of zonder

Ik zou ook graag spacers op mijn MPI Sportspack willen monteren, omdat de achterwielen zo ver naar binnen vallen in de wielkasten.

Als daar spacers van zeg maar 20 mm tussen komen, moet ik dan rekening houden met een afkeuring bij de APK? Ze vallen toch nog binnen de wielkasten?

RE: Trommel, met spacer of zonder

Kiekerjan schreef:
Als daar spacers van zeg maar 20 mm tussen komen, moet ik dan rekening houden met een afkeuring bij de APK? Ze vallen toch nog binnen de wielkasten?



Als je er 20mm verbreders op gaat zetten...en ze vallen nog binnen de wielkast...zou je dan niet eerst voor bredere velgen cq banden gaan kijken? :?

RE: Trommel, met spacer of zonder

Kiekerjan schreef:
Ik zou ook graag spacers op mijn MPI Sportspack willen monteren, omdat de achterwielen zo ver naar binnen vallen in de wielkasten.


Het is een beetje off-topic, gezien het feit dat Marco vraagt of je spacertrommels kunt wisselen met gewone trommels.

Als je wat meer wilt weten over spacers en wat er mogelijk is, kijk dit topic even na. Als ik het goed heb, dan zitten er op de sportspack-mini's al spacers. Ik heb er laatst iemand aan zien sleutelen en daar zaten ze standaard al op, buiten de verbrede trommels. Je velgen staan daar maar net een paar mm binnen de verbreders.

RE: Trommel, met spacer of zonder


Als je er 20mm verbreders op gaat zetten...en ze vallen nog binnen de wielkast...zou je dan niet eerst voor bredere velgen cq banden gaan kijken? :?



Ik weet dat het een beetje off-topic is, maar wil toch even reageren.

Ik denk dat een setje spacers een stuk goedkoper is dan bredere banden/velgen aan te schaffen.

Bovendien is 175-50/13 al breed zat voor een mini...

Ik zal voortaan verder gaan in het andere topic over spacers.

RE: Trommel, met spacer of zonder

tsja, afkeur bij apk, ligt een beetje aan de keurmeester en vooral ook wat voor spacers je gebruikt...

koop goede die niet kunnen verschuiven en je bent al een heel eind (dus spacers voor deze precieze steek).

ikzelf heb hele dunne spacers op de voorwielen zitten, knappe apk meester die het ziet. mochten ze hem erop afkeuren schroef je het eraf, ga je naar de herkeur en klus je ze erna weer erop, makkelijker kan het niet...

en het jaar erop doe je het meteen zonder de spacers...

om de vraag van marco te beantwoorden, ik zou de brede trommels achter laten zitten die r nu al opzitten, omdat je nieuwe remmen net zo breed zijn als je oude. mocht je toch achter smal willen gaan, dan zal je hoogstwaarschijnlijk iets kortere wielbouten in je naaf moeten meppen, niet echt een spannend klusje...

RE: Trommel, met spacer of zonder

Afkeur bij APK, spacers op MPi... Er zitten [i:1q9c7fmt]standaard[/i:1q9c7fmt] al spacers op de achterwielen van een Sportpack MPi, van een paar millimeter (moet even schuldig blijven hoeveel precies)! Komen toch jaarlijks heel wat Sportpacks door de APK ;) Nog eens zo'n zelfde setje spacers erop maakt dat de achterwielen de achterspatborden wat mooier opvullen. De Brooklands van mijn ouders is al diverse keren zonder problemen door de APK gekomen met die setup (dus dubbele set originele spacers). Verder sluit ik me aan bij het verhaal van Red Flame.

default

RE: Trommel, met spacer of zonder

Eelke schreef:
Afkeur bij APK, spacers op MPi...


## voor de breedsporigen en zij die het willen worden c.q. het graag zouden willen zijn:

uit een ander forum:

>> Geplaatst: Do jun 26, 2008 23:36
Ze zijn de laatste tijd ongeloofelijk veel aan het veranderen bij de APK, niet normaal. Dacht ook dat spoorverbreder niet mocht, maar wist dat het nu kennelijk anders is. Vriend van me was erop afgekeurd, steekproef-> goedkeurd. <<

RE: Trommel, met spacer of zonder

Op de SPi coopertjes zitten ook voor standaard spacers… Krijg ik bij de APK er ook niet doorheen…

@ metrodriver; waarom komt er een steekproef als hij afgekeurd is???

default

RE: Trommel, met spacer of zonder

Peter schreef:

@ metrodriver; waarom komt er een steekproef als hij afgekeurd is???


## dat is de 'steekproef' die je als afgekeurde [i:2duqyxc8]zelf[/i:2duqyxc8] kunt aanvragen goochemerd.
er komt dan een mannetje van de rdw die het finale woord spreekt uitgaande van de rdw-interpretatie van de keuringseisen.

RE: Trommel, met spacer of zonder

Over de regelgeving betreffende de APK hebben we een ander topic. Daar heb ik ook een linkje neergezet naar de site van de RDW met de APK-eisen.

RE: Trommel, met spacer of zonder

metrodriver schreef:

## dat is de 'steekproef' die je als afgekeurde [i:31aqwdwb]zelf[/i:31aqwdwb] kunt aanvragen [u:31aqwdwb]goochemerd[/u:31aqwdwb].

Das dus gewoon een herkeuring die je kan aanvragen, als je het niet eens bent met uitslag van de APK...
Een steekproef is volgens mijn definitie iets anders...

Maargoed, we zullen St. Hekhek nooit meer om een toelichting vragen :O

default

RE: Trommel, met spacer of zonder

Peter schreef:

Een steekproef is volgens mijn definitie iets anders...



## als een dommertje op dat andere forum het een steekproef noemt, moet ie dat zelf weten.
ik gaf enkel een citaat (tussen >> en <<) weer.

Maargoed, we zullen St. Hekhek nooit meer om een toelichting vragen :O


## man, je lijkt de koningin wel..
het is voldoende als [i:9goiukjk]jij[/i:9goiukjk] mij niks vraagt.

RE: Trommel, met spacer of zonder

Steekproef:

De RDW laat met enige regelmaat steekproefsgewijs auto's een herkeuring ondergaan, om te controleren of de garage de auto terecht heeft goed- of afgekeurd. Dit wordt bepaald op het moment dat het keuringsresultaat van de auto bij de RDW wordt doorgegeven. In dat geval kan het tot 1,5 uur duren voordat de auto geherkeurd is en zijn de garage en de eigenaar wettelijk verplicht deze tijd te wachten tot de herkeuring is uitgevoerd.

Herkeuring:

Als iemand vindt dat zijn auto ten onrechte is goed- of afgekeurd en hij komt er met zijn APK-instantie niet uit, dan kan hij bij de RDW Centrum voor voertuigtechniek en informatie een herkeuring aanvragen. De behandeling van een dergelijke aanvraag kost € 45,00. Men krijgt dit bedrag terug als de auto inderdaad onterecht is goed- of afgekeurd.

Hier t verschil

RE: Trommel, met spacer of zonder

ukkie schreef:
controleren of de garage de auto terecht heeft goed- of afgekeurd


Lijkt me vrij logisch... Er moet ook gecontroleerd worden of keurmeester op de juiste gronden afkeuren. Daarom moet je het ook niet accepteren dat ze de auto niet afmelden als hij is afgekeurd.

@metrodriver: graag anderen in hun waarde laten. Je ziet, ook jij zit er wel eens naast.

Verder graag terug on-topic, het ging over spacers, niet over APK regelgeving.

RE: Trommel, met spacer of zonder

Peter schreef:
Op de SPi coopertjes zitten ook voor standaard spacers…



Sorry hoor, maar die heb ik nog NOOIT gezien, en ja, ik heb er meerdere hier open gehad....

Groet ron

RE: Trommel, met spacer of zonder

Ja, vond het ook al een vreemd verhaal. Mijn verhaal slaat ook uitsluitend op Sportpack MPi's. Ik geloof dat de eerste Mini's die standaard 13" wielen hadden nog wel SPi waren, mogelijk dat die het wel hadden. Voor de 12"-ers is de setup volgens mij vanaf 1984 tot 2000 gelijk gebleven, wat dat betreft.

RE: Trommel, met spacer of zonder

Volgens mij zitten ze bij de 13" ook alleen maar achter, niet voor.
Echter, dat weet ik niet 100% zeker.

Groet ron

RE: Trommel, met spacer of zonder

Voor zover ik weet inderdaad ook alleen achter. Dacht dat ik dat zei, zoniet... :x

RE: Trommel, met spacer of zonder

Heb net even linksachter het wiel verwijderd, maar kwam geen spacer tegen op mijn 1.3 MPI Sportspack...

Zou dit dan de oorzaak kunnen zijn dat ik mijn wieltjes al zo ver naar binnen vond staan? Zie hier het "probleem":



Misschien zijn ze in het verleden al verwijderd. De auto is sinds 2006 in Nederland en daarvoor heeft ie 8 jaar met duitse platen rondgereden. Ik weet niet hoe de regelgeving daar is, maar zou zomaar kunnen dat ze er nooit opgezeten hebben...

Anyway, ik ga spacers bestellen, vind ik een stuk mooier staan. Foto's volgen!

RE: Trommel, met spacer of zonder

Ik weet twee mensen met een Monza, die ook alleen maar in Duitsland geleverd zijn. Die hebben beide, standaard spacers achter, naast de verbrede trommels die er al op zitten.

Grote kans dus dat die er in het verleden afgehaald zijn, of dat de mini origineel op 12" heeft gestaan, ipv 13".

RE: Trommel, met spacer of zonder

ayla schreef:
Peter":2pcx4kkk]Op de SPi coopertjes zitten ook voor standaard spacers…



Sorry hoor, maar die heb ik nog NOOIT gezien, en ja, ik heb er meerdere hier open gehad....

Groet ron[/quote:2pcx4kkk]

klopt was zelf ook al aant twijfelen na Eelke's post, maar ik had ze van achter naar voren geplaatst... :x

default

RE: Trommel, met spacer of zonder

om effen terug te gaan naar de vraag van de topicstarter,

gewone trommels en spacers bij kopen lijkt het goedkoopste en eenvoudigste,omdat je dan ook kan kiezen hoeveel je nog bijsteekt..

bij mij zit er vanachter 2x 36mm bij.. wat redelijk wat is, maar perfect uitkomt...

bij de keuring moet ik ze er inderdaad af doen..maar hoeveel werk is het om 1x per jaar je achterwieletjes er af te nemen en spacers te verwijderen... :D
(was het maar enkel dit aan een mini zouden er 10x meer rijden denkk :x )


en dat trommels met spacers minder schadelijk zijn voor rollementen is ook geen waar, de as word langer, dus worden de rollementen meer belast, spacers of grotere trommels geven hetzelfde effect op de rollementen... :)

RE: Trommel, met spacer of zonder

Toom schreef:


bij mij zit er vanachter 2x 36mm bij.. wat redelijk wat is, maar perfect uitkomt...

bij de keuring moet ik ze er inderdaad af doen..maar hoeveel werk is het om 1x per jaar je achterwieletjes er af te nemen en spacers te verwijderen...




vraag ik me toch af wat voor moeren jij gebruikt...
want de bouten zijn bij mij veel te lang, als ik mijn 20mm spacers er tussenuit haal :x

Dus moest ook steeds de bouten verwisselen... heb nu maar een set bouten gekocht en de kop eraf gezaagd, zodat ik ze gewoon door kan draaien.
En als de spacers er wel opzitten heb ik gewoon nette chromen moeren.

default

RE: Trommel, met spacer of zonder



zijn verloopstukjes bij hé :)
draai je op orri bouten, spacer past er mooi in zodat ze niet kunnen losdraaien en je zet je standaard moeren op de verloop stukjes :)

[size=75:3pefev00][Plaatje OK voor plaatsing op het forum, dus even img-tags toegevoegd om een klik te besparen - Eelke][/size:3pefev00]

RE: Trommel, met spacer of zonder

En dat is IMHO nou net het type spacer dat je [i:1exgm5bl]niet[/i:1exgm5bl] moet gebruiken. Naar mijn mening veel te link, wielbouten verlengen door er een stukje op te draaien. De extra lengte die je nodig hebt moet je opvangen met langere wielbouten (ook niet met je normale wielbouten blijven doormodderen, want dan heb je mogelijk onvoldoende draad om de moeren op te draaien. Met dit soort spacers gaat je auto inderdaad vrijwel zeker afgekeurd worden, en terecht (opnieuw, naar mijn bescheiden mening).

default

RE: Trommel, met spacer of zonder

qua stevigheid zie ik niet enorm veel verschil?

ofwel gebruik je standaard langere wielbouten

(80mm lang)

ofwel gebruik je de stukjes die je er opschroeft, maar ik vraag me af als die stukjes wel minder stevig zijn dan de andere, je verlengt ze tenslotte ook gewoon, dus de kracht die er op komt blijft toch hetzelfde...?

mvg
toom

RE: Trommel, met spacer of zonder

Sinds vandaag zitten ze er bij mij ook op, zij het de 32 mm variant. Zie foto's:







Qua stevigheid lijkt het mij geen probleem, aangezien de verlengers compleet vastgedraaid worden tegen de trommels en dus daarvan de stevigheid krijgen.

Persoonlijk vind ik dit een mooi gezicht en een vrij goedkope oplossing, want inderdaad even een uurtje er voor uit trekken voor de apk en ze liggen er weer af. Een remtrommel is ook zo vervangen, maar die kosten meer dan € 100,- per stuk!

RE: Trommel, met spacer of zonder

Hoi, ik sta een beetje te zoeken maar kan het antwoord niet vinden.

Ik zag op minispares trommels met spacers ingebouwd staan, maar ik zie nergens hoeveel dit is in vergelijking met "normale" trommels. Het type is GDB106. Weet iemand hoeveel millimeter dit meer is. Kan ik gelijk de goeie boutjes erbij bestellen :) en nieuwe wiel moeren. Mijn oude kwamen er al bijna niet van af. Chrome kapjes compleet kapot.

RE: Trommel, met spacer of zonder

Ingebouwde spacer is 1 inch (2,54 cm)
wielbouten zijn dezelfde als gewone volgens mij.
wielmoeren zijn afhankelijk van de velgen die je gebruikt :)

(trommels met ingebouwde spacers heb ik overigens nog wel liggen ;) )

RE: Trommel, met spacer of zonder

Arie B schreef:


(trommels met ingebouwde spacers heb ik overigens nog wel liggen ;) )



Als ze bij je in de weg liggen kom ik ze wel ophalen :)" title="Evil" />

RE: Trommel, met spacer of zonder

De wielbouten zijn NIET hetzelfde voor brede of smalle trommels.

Groet ron