tuimelaars =>inlaat of uitlaat

RE: tuimelaars =>inlaat of uitlaat

hey
beste mensjes
ik heb een zeer domme vraag
maar ik stel ze toch vanwege om het zeker te zijn
ik moet nu mijn ontstekings as plaatsen en daarom moet cilinder 1(radiator)in compressie staan
nu komt de vraag...

als je voor de mini staat en kijkt naar de tuimelaars weke is inlaat en welke uitlaat
ik dacht links voor inlaat en rechts uitlaat???


of weet iemand nog een beter idee om hem in compressie te zetten zodanig dat de as ZEKER juist zit ?

default

RE: tuimelaars =>inlaat of uitlaat

minizot808 schreef:
mensjes


## ?????
is dat: 'mienies zijn alleen voor dwergen'??

ik heb een zeer domme vraag



## 't is dat je het zelf al aangeeft!! 8)
maar ja, een mens[i:39adhh6e]je[/i:39adhh6e] heeft ook maar een verstand[i:39adhh6e]je[/i:39adhh6e]. :)" title="Evil" />

moet cilinder 1(radiator)in compressie staan
.........weke is inlaat en welke uitlaat



## da's onbelangrijk: beide tuimelaars moeten zo staan dat de klepsteel *niet verder omhoog kan*...
(anders zijn de kleppen van die cylinder immers niet gesloten)
en, hoe kan het ook anders, de 2 meest rechtse tuimelaars zijn voor de meest rechtse cylinder (uitgaande van een 4 cylinder 8 klepper).

default

RE: tuimelaars =>inlaat of uitlaat

Het maakt idd niet uit welke de in en uitlaat is. Zorg ervoor dat je in de juiste slag zit. Cilinder 1 moet in de compressieslag staan. Dat wil zeggen dat cilinder 4 dus aan het tuimelen is. Dus als je de auto in de versnelling zet en wat op en neer beweegt moet je beide kleppen van cilinder 4 zien bewegen en de kleppen van cilinder 1 moeten stil blijven staan. Daarna je as met een links draaiende beweging (in de juiste positie -> zie haynes) erin draaien. Vervolgens je onsteking op de graad nauwkeurig afstellen zoals je dit gewend bent. (ook deze gegevens staan in je haynes)
Succes!

RE: tuimelaars =>inlaat of uitlaat

bedankt ik denk dat hij juist staat
de eeste cilinder in bdp kleppen in nuetraal
de 4de is aan tuimelen den de ander tuimelaars staat telkens de 1ste tuimelaar "ingedrukt"

denk da dit juist is

RE: tuimelaars =>inlaat of uitlaat

domme vragen bestaan niet ;)

de volgorde is:
uitlaat - inlaat - inlaat - uitlaat - uitlaat - inlaat -inlaat - uitlaat

maakt dus niet uit aan welke kant je begint ...
en anderen hebben al uitgelegd dat het niet ter zake is, succes met je ontsteking

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: tuimelaars =>inlaat of uitlaat

Om de ontsteking statisch af te stellen zodat deze goed genoeg staat om aan te kunnen slaan is het wel degelijk van belang dat de goeie cilinder(de 1e dus) in het BDP staat wat je dan weer kan zien aan het merkteken op de krukaspoelie.
Je ontstekings as moet nl in een bepaalde stand komen te staan om later weer dynamisch de ontsteking af te kunnen stellen...
Doe je dat niet zou je in de problemen kunnen komen om dat het vacuumtonnetje dan tegen de olie leiding aan loopt of te ver naar beneden zit en je de goeie voorontsteking niet kan halen...

RE: tuimelaars =>inlaat of uitlaat

Wat ook goed bruikbaar is, is de som van 9 dus klep 1 geheel open dan klep 8 afstellen. In dat geval maakt de volgorde van beginnen geen bal uit. alle kleptuimelaars komen op deze wijze aan de beurt.

RE: tuimelaars =>inlaat of uitlaat

@ricardomini:
Je moet wel lezen heh, dat is helemaal de vraag niet van de TS...

RE: tuimelaars =>inlaat of uitlaat

@rene,

Ik zie wat je bedoelt...