tuimellaars

default

RE: tuimellaars

wat zijn precies de gevolgen van het in slijten van de tuimellaars.
behalven dat ze harder gaan tikken,word het vermogen door het in slijten minder :?
en klopt het dat bij een 1300 cc de tuimellaars niet helemaal in het midden van de klep staan. :|
dit zou ik graag willen weten alvast bedankt. groet nicky raceing green 1300 92'

RE: tuimellaars

Bij een 1300 staan inderdaad de tuimelaars niet volledig in het midden van de klepsteel. De tuimelaars slijten over het algemeen niet in. Niet voor zover ik weet in iedergeval. Het gevolg als het gebeurd is in iedergeval dat je klepspeling groter wordt. (en dus dat je kleppen minder ver open gaan). Is in iedergeval veiliger dan andersom (zie andere meeljte, klepspeling van 92-er...)

RE: tuimellaars

Inderdaad Bert tuimelaars slijten ook niet in het algemeen.

Te strak gestelde kleppen verbranden, en neemt het vermogen af.
Juist afgestelde kleppen geven de beste prestaties, en dienen koud te worden afgesteld, tot nu toe hebben de in en uitlaatkleppen dezelfde klepspeling. Derhalve dient men rekening te houden met de maat aan het type motor gestelde gegevens.
En zoals Bert al aangaf een iets ruimer kleppen speling kan geen kwaad, maar dan heb ik het wel over iets, dus ik neem een voorbeeld van een 1100 motor en deze heeft de aangeven klepspeling van 0,30 en ik geef ze de maat van 0,33 is dit geen probleem, maar wel als ik de maat 0,40 geef.

RE: tuimellaars

En..............het uit het midden staan van de tuimelaar op de klepsteel is bedoeld om de klep te laten roteren , zo, dat je geen vast inslagvlak op je klepzitting krijgt.
Te ruim gestelde kleppen zorgen ervoor dat je klep in de zitting slaat en dus hetzelfde effect veroorzaakt als smeden. De zitting wordt breder, klepspeling wordt steeds kleiner TOT het moment dat de klep niet meer afdicht en verbrand.

default

RE: tuimellaars



En..............het uit het midden staan van de tuimelaar op de klepsteel is bedoeld om de klep te laten roteren ,




ik weet dat de kleppen roteren,dus omdat de tuimellaars half op de klepsteel staat,daardoor roteren de kleppen,knap stukje techniek

maar bij een 1000 staan ze er wel allemaal mooi in het midden op,
waarom staan ze daar niet scheef op :?

groet nicky 1300 92'

evoegd. Graag daar gebruik van maken (of op een andere manier aangegeven dat je iemand quote) als je mensen aanhaalt, anders is niet duidelijk wie nou wat schreef - EB]

RE: tuimellaars

Maarten van den Akker schreef:
En..............het uit het midden staan van de tuimelaar op de klepsteel is bedoeld om de klep te laten roteren ,

Te ruim gestelde kleppen zorgen ervoor dat je klep in de zitting slaat en dus hetzelfde effect veroorzaakt als smeden.



Hmm, leuk dan van dat roteren wist ik nog niet...

Dat van die te ruim gestelde kleppen ook niet trouwens, maar hierbij wil ik wel mijn twijfels zetten. Ongeacht de klepspeling gaan de kleppen altijd met dezelfde kracht dicht (die van de klepveer)(wel afhankelijk van het toerental uiteraard). Bij het veranderen van de klepspeling is het alleen de afgelegde weg veranderd. Maar deze wordt juist kleiner met een grote klepspeling. Daarom zie ik niet de combinatie dat juist met een te grote klepspeling je klepzittingen MEER zouden gaan inslaan dan anders.

Of komt dit misschien door een hogere warmteontwikkeling omdat dezelfde hoeveelheid gassen door een kleinere opening moeten???

RE: tuimellaars

Door de grotere weg die wordt afgelegd is de snelheid van de klep groter
(V=0,5at²), echter de sluitkracht van de veer is minder(de veer wordt "langer"), hierdoor kan een effect ontstaan dat men "het denderen van de klep" noemt en dus "smeden".

RE: tuimellaars

x=v*t bedoel je, denk ik? Tijd (t) blijft gelijk, afstand (x) wordt groter, dus moet de snelheid (v) ook groter worden. Versnelling (a) noem je tenminste niet in je uitleg, wel in je formule.

RE: tuimellaars

Nee, de acceleratie blijft gelijk(in principe). Ik bedoel alleen maar te zeggen dat als je klepspeling groter is , de snelheid waarmee de klep op de zitting komt ook groter is maar de sluitkracht minder is waardoor de klep terugstuitert.

default

RE: tuimellaars

dus als ik maarten goed begrijp,als er een te grote klepspeling is.
slijt de tuimellaars in op de klepsteel,omdat de tuimellaar harder aan komt
of heb ik dat mis

groet nicky :P

RE: tuimellaars

Je hebt het mis. De klep slaat in de kop , zo, dat de klepspeling steeds kleiner wordt en op een gegeven moment overbelast word. Hij kan verbranden,afbreken, schotel krom etc. etc.

RE: tuimellaars

Maarten van den Akker schreef:
Ik bedoel alleen maar te zeggen dat als je klepspeling groter is , de snelheid waarmee de klep op de zitting komt ook groter is maar de sluitkracht minder is waardoor de klep terugstuitert.



Ehh sorry hoor. Hoe kan de snelheid waarmee de klep op de zitting komt groter zijn als de klepspeling groter wordt. Klepspeling groter, indrukking van klep en veer kleiner. Indrukking van de veer minder, en dus daarna snelheid van dichtlopen ook minder. Formulen van veerconstantes, en indukkingen van veren zijn meer op zijn plaats.....

Enne, de sluitkracht wordt ook nog eens minder??? Wordt de veer ineens slapper dan of zo??

Maarten van den Akker":21ujdyv6]Door de grotere weg die wordt afgelegd is de snelheid van de klep groter (V=0,5at²)[/quote:21ujdyv6]

Dit klopt wel, ware het niet dat de weg die wordt afgelegd dus niet groter wordt, maar kleiner met een groter klepspeling. Zijn wel leuk hoor die dynamica formules, maar laten we het proberen voor iedereen begrijpelijk te houden...

RE: tuimellaars

Shit, je hebt gelijk , Bert.
Maar toch blijft het feit dat een zitting verrot gaat door een te grote speling en een hogere snelheid. Wacht effe,...............dan moet het bijna wel zo zijn dat de nokkenas hem laat "vallen".

RE: tuimellaars

Maarten: Bedankt voor je gelijk. Maar het is nou juist [i:1uggpt9s]het feit [/i:1uggpt9s]dat je zitting verrot gaat zoals jij het zegt wat ik aan de kaak wil stellen. Ik heb dit [i:1uggpt9s]feit[/i:1uggpt9s] nog nooit gehoord. Misschien is het wel waar hoor, en ik wil dit best van je aanemen, maar dan wel met een (technische) degelijke en plausibele onderbouwing. En dat zijn dus geen hogere snelheden, of nokkenassen die wat laten vallen.....

Zolang ik die onderbouwing niet heb ben ik bang dat ik eigenwijs blijf. En ik zie geen negatieve destructieve gevolgen voor de klepzitting als gevolg van een te grote klepspeling.

Maar het is het uitzoeken waard. Misschien kan iemand deze kwestie bij de mailinglist voorleggen (sinds ik daar geen lid meer van ben :( ). Daar zitten wel een aantal figuren die hier vast ook wel een mening over hebben. Ik zal in iedergeval zelf ook eens verder zoeken.

RE: tuimellaars

Vandaar dat de oude coopers, om het denderen van de kleppen tegen te gaan, dubbele klepveren hebben....

RE: tuimellaars

Mini Power schreef:
Vandaar dat de oude coopers, om het denderen van de kleppen tegen te gaan, dubbele klepveren hebben....



Hmm, ja.. Misschien bedoel je hetzelfde, maar het zit als volgt: Dubbele klepveren zijn voor 2 redenen. Ten eerste gewoon de kracht bij het inveren vergroten, met als doel sneller beneden zijn als de nok weg is. Dus wat dat betreft denderen ze alleen maar harder. Het probleem wat de coopers (s) hadden was dat bij hogere toerentallen de kleppen gaan zweven. De kracht van de veer kan de klep niet snel genoeg gesloten krijgen voordat de nok al weer voor de volgende keer langs komt.

De tweede reden heeft wel met denderen te maken. Doordat de klep met een noodgang tegen de zitting klapt gaat ie stuiteren. Een extra veer zou dat dus alleen erger maken. Daarom heeft de 2de veer een andere veerconstante dan de 1ste. Dit gaat dus inderdaad het denderen/stuiteren tegen...

RE: tuimellaars

Goedenavond allen,
Heb mijn Mini ('91 cooper s) laatst weggebracht om af te laten stellen en te laten sporen, en toen werd mij vertelt dat mijn tuimelaars waren ingeslagen.. Wat er precies mee werd bedoelt is mij nog niet helemaal duidelijk, er waren in elk geval twee opties:
- standaard nieuwe erop (pl.m. 60 eur)
- snelle erop (pl.m. 360 eur)
Vandaag worden er nieuwe ingezet, maar vraag me wat het resultaat is, er komt ook gelijk een nieuwe (maniflow) uitlaat onder..
Kan iemand mij een beetje verduidelijking geven hierover?
Bedankt!