Fluitend geluid, hmm, ja.
Kontroleer eens of er speling op de as van de waterpomp zit.
Als er een wikkeling uit je dynamo ligt kan deze ook gaan fluiten
- Login of registreer om te reageren
Fluitend geluid, hmm, ja.
Kontroleer eens of er speling op de as van de waterpomp zit.
Als er een wikkeling uit je dynamo ligt kan deze ook gaan fluiten
Fluiten als een draaiende turbo of als ontsnappende lucht (overdrukklep)? Misschien houdt je radiateurdop geen druk. ANders inderdaad iets draaiends verdenken.
begreep even niet wat je bedoelde Eelke, maar het is geen fluitketel geluid. Het gefluit varieerd met het toerental mee, het moet dus iets draaiends zijn. Dynamo is niet zolang geleden helemaal gereviseerd, ik ga dus maar de waterpomp vervangen en kijken of het dan weg is, tijdje terug wou ie ook niet echt lekker koelen dus best kans dat daar iets niet helemaal lekker zit. Ga maar even de prijslijst van BVL opzoeken om te kijken wat zoiets mag kosten....
Nou, wat ik bedoelde: een turbo die draait maakt een fluitend/spinnend geluid. Maar een turbo die zijn overdruk loost maakt ook geluid. Meer sissend eigenlijk, maar goed. Nou ja, klinkt wel plausibel dan, dat je de waterpomp verdenkt. Zou dan wel eens een versleten lager ofzo ergens kunnen zijn.
Hoe zit dat eigenlijk, kun je de waterpomp er zo afhalen?
Een nieuw waterpompje koste mij nog geen 30 euro,
Gewoon los halen en eropzetten het loshalen van de radiateur is het moeilijkste.
succes
anders kan je de fan er niet afhalen.
....
Ik heb hem eruit gehaald iig
Oh. Waarom moet die er dan uit? Krijg je anders de V-snaar niet eraf? Is het niet voldoende om de dynamo los te gooien en zo de spanning eraf te halen?
je waterpomp zit op je blok met daarop de fan gemonteerd en een pulie naar je dynamo.
als je de vsnaar los haalt krijg je hem nauwelijks tussen je fan en radiateur .
bovendien is het vrijwel onmogelijk om bij de boutjes van de waterpomp te komen met de radiateur op zn plek
da's mooi K*T dan de onderste bout van mijn radiateur is dolgedraaid. Je kan wel de V-snaar langs de ventilator krijgen trouwens, in de radiateur zit zelfs een uitsparing ervoor. Maar om wat makkelijk te sleutelen wil ik hem toch wel los halen. Iemand een tip hoe ik de onderste doelgedraaide bout, die vrij lange dus, in godsnaam los ga krijgen?
Ik zou eerst alles inspuiten met wd40 even een nachtje laten intrekken.
Daarna de dolle bout eerst proberen los te draaien.
Anders proberen een klein stukje verder in te draaien en dan los te draaien.
Anders wordt het improviseren.
Wellicht een andere radiateur meteen aanschaffen.
Ga ik in ieder geval wel doen,want door een storing in mijn radiateur is mijn koppakking kapot gegaan
henkmarius schreef:
Iemand een tip hoe ik de onderste doelgedraaide bout, die vrij lange dus, in godsnaam los ga krijgen?
Ehh?? Is ie dol (het schroefdraad dus...) of is de boutkop rond.
Je schrijft dol, dus dan is het schroefdraad "weg", althans voor een groot gedeelte: je draaid, maar hij komt er niet uit.... Oplossing is dan redelijk simpel: Aangezien er geen draad meer op zit, zit ie ook niet meer vast. Gebruikt een tang, of wrik met een schroevedraaier tussen de boutkop en de radiateur, en draai te gelijker tijd.... enz enz...
zorro":1fbi8hyp]Wellicht een andere radiateur meteen aanschaffen.[/quote:1fbi8hyp]
Is geen oplossing voor als je hem er eindelijk af hebt. Als je ervan uitgaat dat de schroefdraad in de moer dol is, dan moet je een ander plaatje hebben wat op de motorsteun zit gebout. Steld niks voor (klein plaatje) maar je moet er wel een hebben.....
de schroefdraad is inderdaad dol. Zo'n beugel...tsjaa een tijdje terug had ik nog een mooie witte mini staan waar nog een prima beugel opzat! Ik probeer wel wat, wellicht kan ik de schroefdraad helemaal uitboren en er een moer achter zetten hoewel je daar vrijwel onmogelijk bij kan.
Met een tang de bout eruit trekken heb ik al geprobeerd ook met een schroevendraaier ertussen wel allemaal niet lukken. Het gefluit is inmiddels weg dus ik blijf maar gewoon een tijdje zo rijden.
Die beugel zit op je motorsteun gebout met 2 bouten. Je kunt bij die twee bouten wel komen door onder je wielkast er een sleutel op te zetten door de sleuf die daar zit ,welke eigenlijk is bedoeld voor je remleiding. 't Is even prullen maar het gaat wel.
Kijk! da's logica waar ik wat mee kan.
Radiateur niet los van beugel? --> dan hele beugel loshalen.
Voorlopig ff geen tijd/zin maar ik denk dat het de beste optie is. Ik heb nog wat andere karweitjes staan ook, nu maar hopen dat er weer eens een droog weekend aankomt.
Beugel in zijn geheel weghalen is een optie.. alleen... hier zit met 2 bouten je blok aan vast.. en aan de andere kant zit deze middels een motorrubber aan het subframe vast..
Het is misschien wel een optie, maar het betekent wel dat je blok aan die kant los komt te hangen, die moet je dus wel ondersteunen..
Overigens wil het ook weleens kunnen om het radiateurmanteltje waar de fan indraait, eerst los te halen. Bij mij hebben ze in een grijs verleden eens sleufgaatjes gemaakt in de onderste 2 boutgaatjes, die hoef ik dus maar 1 slag los te draaien en ik kan 'm eruit schuiven.
Als dat manteltje los is, kun je bij de boutjes om de fan los te halen (bij mij een noodzakelijk kwaad ivm de stalen 6-blads fan, is helemaal een crime om dan de radiateur eruit te krijgen !!).
RE: turbo gefluit...?
Ingediend door henkmarius op di, 06-08-2002 22:24
Als mijn mini een beetje warm is komt er een soort gefluit onder de motorkap vandaan. Klinkt een beetje als een turbo. Nou mooi toch zullen sommige mensen denken, maar ik ben nogal gehecht aan het originele gebrom/sputter van mijn 1000tje. Het geluid komt uit de regio dynamo/waterpomp/ventilator. Ik heb het idee dat ik mijn waterpomp maar eens moet laten reviseren of vervangen maar aangezien dit toch weer wat tijd en geld kost vraag ik me af of iemand anders zoiets dergelijks ook eens heeft gehad en hoe die het heeft opgelost. De snaar heeft voldoende spanning (ook niet te veel natuurlijk) verder werkt alles prima maar het geluid is toch wel verontrustend. Iemand een zinnige opmerking of tip? Nog een vraagje ik heb nog een reserve waterpomp liggen, maar die komt uit een nogal gare mini hoe kan je controleren of ie nog goed is?