... als het de slag maar beperkt. Zelfde als de heboom van de koppeling die met de bout op de wok niet te ver terug mag gaan.
Ik weet niet of Alec die remmen zelf heeft verzonnen of dat het bij firma's als Girling of AP Lockheed is bedacht. Maar achter hebben ze ook al zo'n rare frats uitgehaald: de ontluchting zit niet op het hoogste punt. Toch werkt het, en dat was het belangrijkst.... nietdan?
- Login of registreer om te reageren
RE: twee primaire remschoenen
Ingediend door wim fournier op wo, 20-04-2016 19:34
Een '78 Mini automaat heeft vóór nog trommelremmen. Weliswaar met twee remcilinders per kant, waardoor beide remschoenen 'primair' zijn. Wat me dan verbaast is, dat de stel nokken aan de kant van de remcilinders zitten -in plaats van aan de kant waar de remschoenen op een vast punt steunen-. Bij de achterremmen zit de stel nok wél aan het vaste punt waar de remschoenen tegenaan steunen -en het andere uiteinde steunt tegen de remcilinder die aan weerskanten een zuiger heeft-.
Bij de achterremmen draai je dan de nok zover naar binnen, dat de bekleding van de remschoen 'nét' de trommel raakt, druk je op de rem dan worden de schoenen aan het andere uiteinde naar buiten gedrukt, waardoor ze -bij krachtig remmen- over hun volle lengte tegen de trommel aandrukken.
Volgens dit principe zou je toch denken dat bij twee primaire remschoenen, het stel punt dan toch ook aan het andere uiteinde van de remschoen moet zitten dan waar de zuiger uit de remcilinder tegen de schoen drukt.
Heb ik het niet begrepen, of snapte meneer Issigonis het rpincipe van de 'dubbele oplopende remschoenen' niet?