Type goedkeuring mini 1978 (automaat ombouw)

RE: Type goedkeuring mini 1978 (automaat ombouw)

Hallo,

De afgelopen 2 jaar ben ik bezig met het restaureren van een mini automatic (1,0 L bj 1978) Deze mini is nu deels gerestaureerd. Nu moet ik een keuze gaan maken wat betreft de motorisering, na lange tijd serieus overwogen te hebben om 16 V. in te bouwen ben ik na de IMM volledig overtuigd om dit toch niet te doen. De motor zal worden vervangen door een 1,0 L handgeschakeld.

De vraag richting de RDW:

Nu heb ik een tijd terug een vraag bij de RDW neergelegd. Deze vraag was samengevat de volgende:

Een mini uit (bj 2 juni 1978) met automatische transmissie zal om worden gebouwd naar :Phandmatige transmissie. Omdat met de wijziging van de automatische-versnellingsbak tot gevolg heeft dat de aandrijfassen en motor veranderen vraag ik mij af wat er zoal om de hoek komt kijken. Dit op zowel financieel als keuringstechnisch gebied. Daarnaast vraag ik mij af welke keuringsmethoden om de hoek komen kijken?

Het antwoord hierop:

Als u een motor met een andere motorcode in een voertuig plaatst, dan moet u het voertuig laten keuren bij een RDW keuringsstation. Na goedkeuring past de RDW de gegevens aan in het kentekenregister en op het kentekenbewijs.
Kentekenkeuring
Tijdens de keuring controleert de RDW of het voertuig met de gemonteerde motor overeenkomt met een andere bestaande typegoedkeuring. Eventueel moet u dit aantonen door het overleggen van een verklaring van de fabrikant van het voertuig of de in Nederland gemachtigde vertegenwoordiger.

Als er een typegoedkeuring bestaat, dan past de RDW het kentekenbewijs aan. Is dit niet het geval, dan moet u naar het Testcentrum in Lelystad (TCL) om met het voertuig een geluidstest af te leggen. Als het vermogen met meer dan 40 % is toegenomen moet het voertuig ook een weggedragtest afleggen.

Weggelaten is het deel met betrekking tot de kosten.

Vraag 1:

Wat houd de volgende zin in? Ik citeer: Eventueel moet u dit aantonen door het overleggen van een verklaring van de fabrikant van het voertuig of de in Nederland gemachtigde vertegenwoordiger.

Ik snap wat er wordt bedoeld, maar hoe kom ik aan de ‘type goedkeuring’ (1978), hoe weet ik van welke opties zoals soort remmerij etc de mini voorzien was? . Bij welke persoon kan ik deze gegevens met betrekking tot de typegoedkeuring lospeuteren?

Vraag 2:

Ik wil de mini het liefst voorzien van de volgende onderdelen. Nu kan ik dit het beste in één keer doen tijdens de restauratie/verbouwing zodat ik na de keuring niet meer van alles hoef om te bouwen.

- Een motorblok met een cilinderinhoud van 998 cc. (handgeschakeld). Dit moet volgens mij geen probleem zijn, destijds werden mini’s met een 1,0 l motor geleverd
- Schijfremmen, na de keuring wil ik op 10 inch gaan rijden. Destijds zijn er voor zover ik weet geen mini’s met schijfremmen voor 10 inch geleverd. Om een hoop keuringsrompslomp te voorkomen wil ik de mini met schijfremmen en 12 inch laten keuren en vervolgens zelf ombouwen naar 10 inch KAD of ford klauwen.


Welke typegoedkeuring zou ik het best kunnen bemachtigen van welk type mini wat in 1978 is geleverd? Tips suggesties?

RE: Type goedkeuring mini 1978 (automaat ombouw)

Schijfremmen of niet, kijken ze niet naar, wel meten ze de spoor breedte, wat ze met deze info doen, geen idee. Verder staat er bij hun in het systeem goedkeuringen voor mini's handgeschakeld en automaat. Je zou pas echt zelf met een type goedkeur moeten komen als je iets met de motor doet wat origineel nooit geleverd is (schijfremmen zijn dat overigens wel al voor die tijd), bijvoorbeeld een V-tec er in of andere ongein (maar ik ga er van uit dat er gewoon een motortje uit een minitje in komt). Of de auto op 12' of 10' staat maakt ze volgens mij ook niet uit, je komt tenslotte voor de motor en transmissie en kijken ze verder nergens naar.

Suc6

RE: Type goedkeuring mini 1978 (automaat ombouw)

in mijn mini ligt al 10 jaar een handgeschakelde motor,
terwijl op kenteken een automaat staat.
ik geloof niet dat dit een probleem is.

over het rdw verhaal:
de rdw praat over een herkeuring als er een motor met een andere motorcode in ligt.
de automaat heeft volgens mij gewoon de zelfde motorcode als een handgeschakelde motor.
verder heeft de mini gewoon dezelfde remmerij enz. als een handgeschakelde mini.

zie ook:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 5563#85563

RE: Type goedkeuring mini 1978 (automaat ombouw)

Klopt.

Een keuring is alleen noodzakelijk als er een motor met een andere motorcode dan die in het kentekenregister is vastgelegd wordt wordt gemonteerd. Twee dingen zijn van belang mbt de controle hierop:

1) van voertuigen van 1978 is de motorcode niet vastgelegd in het register
2) tijdens de APK wordt hieraan niet getoetst

De oorsprong van de motorcoderegel vind je in hoofdstuk 6 van het Voertuigreglement (link). Hierin staat precies vermeld welke wijzigingen aan je auto de wetgever (en dus niet de RDW :) ) belangrijk vindt om te keuren. Wijziging motorcode staat er wel in, wijziging van de versnellingsbak niet.

Kortom: een motorwijziging moet wel gekeurd worden en een versnellingsbakwijziging niet. Gewoon doen dus en geen zorgen!

RE: Type goedkeuring mini 1978 (automaat ombouw)

Aan Paulus: Een wijziging van motor blok van gelijk type betekend toch per defenitie andere motorcode? of heb ik het nu helemaal bij het verkeerde eind?

Dus de vraag is eigenlijk: zit er verschil tussen een motorcode en bloknummer?

RE: Type goedkeuring mini 1978 (automaat ombouw)

motorcode zal gewoon 99h..... blijven.
het enige wat er veranderd is het "serienummer" van het blok.

RE: Type goedkeuring mini 1978 (automaat ombouw)

Dus met andere woorden het serienummer veranderd alleen, daarmee blijft de keuringsrompslomp uit!

Zeer blij dit te horen !

RE: Type goedkeuring mini 1978 (automaat ombouw)

Euh juicht niet meteen.

Motorcode is niet alleen 99H maar bestaat uit meer letters zoals 99H791. Dat is hetzelfde bij je oude en je nieuwe blok als die uit dezelfde periode komen en van hetzelfde type zijn, kleine kasn dus. Nu weet ik niet of ze daar na kijken bij de RDW.

Voorbeelden van wat motorcodes: http://www.minimania.com/MM/Engine___Id ... PDATED.htm

Je kunt natuurlijk ook die plaatjes omwisselen O:)

RE: Type goedkeuring mini 1978 (automaat ombouw)

Als er een motorcode wordt vastgelegd in de typegoedkeuring dan gaat het alleen om 99H of 12H (bijv). De overige posities worden beschouwd als het motornummer :D .