Schijfremmen of niet, kijken ze niet naar, wel meten ze de spoor breedte, wat ze met deze info doen, geen idee. Verder staat er bij hun in het systeem goedkeuringen voor mini's handgeschakeld en automaat. Je zou pas echt zelf met een type goedkeur moeten komen als je iets met de motor doet wat origineel nooit geleverd is (schijfremmen zijn dat overigens wel al voor die tijd), bijvoorbeeld een V-tec er in of andere ongein (maar ik ga er van uit dat er gewoon een motortje uit een minitje in komt). Of de auto op 12' of 10' staat maakt ze volgens mij ook niet uit, je komt tenslotte voor de motor en transmissie en kijken ze verder nergens naar.
Suc6
- Login of registreer om te reageren
RE: Type goedkeuring mini 1978 (automaat ombouw)
Ingediend door Hillebrand op wo, 21-05-2008 21:13
Hallo,
De afgelopen 2 jaar ben ik bezig met het restaureren van een mini automatic (1,0 L bj 1978) Deze mini is nu deels gerestaureerd. Nu moet ik een keuze gaan maken wat betreft de motorisering, na lange tijd serieus overwogen te hebben om 16 V. in te bouwen ben ik na de IMM volledig overtuigd om dit toch niet te doen. De motor zal worden vervangen door een 1,0 L handgeschakeld.
De vraag richting de RDW:
Nu heb ik een tijd terug een vraag bij de RDW neergelegd. Deze vraag was samengevat de volgende:
Een mini uit (bj 2 juni 1978) met automatische transmissie zal om worden gebouwd naar handmatige transmissie. Omdat met de wijziging van de automatische-versnellingsbak tot gevolg heeft dat de aandrijfassen en motor veranderen vraag ik mij af wat er zoal om de hoek komt kijken. Dit op zowel financieel als keuringstechnisch gebied. Daarnaast vraag ik mij af welke keuringsmethoden om de hoek komen kijken?
Het antwoord hierop:
Als u een motor met een andere motorcode in een voertuig plaatst, dan moet u het voertuig laten keuren bij een RDW keuringsstation. Na goedkeuring past de RDW de gegevens aan in het kentekenregister en op het kentekenbewijs.
Kentekenkeuring
Tijdens de keuring controleert de RDW of het voertuig met de gemonteerde motor overeenkomt met een andere bestaande typegoedkeuring. Eventueel moet u dit aantonen door het overleggen van een verklaring van de fabrikant van het voertuig of de in Nederland gemachtigde vertegenwoordiger.
Als er een typegoedkeuring bestaat, dan past de RDW het kentekenbewijs aan. Is dit niet het geval, dan moet u naar het Testcentrum in Lelystad (TCL) om met het voertuig een geluidstest af te leggen. Als het vermogen met meer dan 40 % is toegenomen moet het voertuig ook een weggedragtest afleggen.
Weggelaten is het deel met betrekking tot de kosten.
Vraag 1:
Wat houd de volgende zin in? Ik citeer: Eventueel moet u dit aantonen door het overleggen van een verklaring van de fabrikant van het voertuig of de in Nederland gemachtigde vertegenwoordiger.
Ik snap wat er wordt bedoeld, maar hoe kom ik aan de ‘type goedkeuring’ (1978), hoe weet ik van welke opties zoals soort remmerij etc de mini voorzien was? . Bij welke persoon kan ik deze gegevens met betrekking tot de typegoedkeuring lospeuteren?
Vraag 2:
Ik wil de mini het liefst voorzien van de volgende onderdelen. Nu kan ik dit het beste in één keer doen tijdens de restauratie/verbouwing zodat ik na de keuring niet meer van alles hoef om te bouwen.
- Een motorblok met een cilinderinhoud van 998 cc. (handgeschakeld). Dit moet volgens mij geen probleem zijn, destijds werden mini’s met een 1,0 l motor geleverd
- Schijfremmen, na de keuring wil ik op 10 inch gaan rijden. Destijds zijn er voor zover ik weet geen mini’s met schijfremmen voor 10 inch geleverd. Om een hoop keuringsrompslomp te voorkomen wil ik de mini met schijfremmen en 12 inch laten keuren en vervolgens zelf ombouwen naar 10 inch KAD of ford klauwen.
Welke typegoedkeuring zou ik het best kunnen bemachtigen van welk type mini wat in 1978 is geleverd? Tips suggesties?