type remcylinder

RE: type remcylinder

Nogmaals vragen over de remcylinder

- Type 3 is de cylinder met gele band???

- welke uitgang (uitgangen zijn omgedraaid tov type 2 ???)gaat naar welk gedeelte van de auto???

- zijn de wartels hetzelfde als op leidingen van type 2??? en zoniet wat zijn de maten???

- Type 2 is dit de cylinder met de zwart plastic drukverschilschakelaar die op de cylinder is gemonteerd???

tot horens jurgen

RE: type remcylinder

Type 3 is met de gele band.
Tov type 2 zijn de uitgangen omgedraaid. Bij type 2 gaat de bovenste uitgang naar achter en de onderste naar voor, bij type 3 is dit anders om.
De wartels bij type 2 zijn Union en bij type 3 metrisch en verschillende maten. Hier is een ombouwset voor te verkrijgen type BAU5655.
Bij type 2 zit inderdaad een zwarte drukverschilschakelaar en bij type 3 zit een schakelaar in de deksel welke het niveau aangeeft, vol of bijna leeg.

Succes

RE: type remcylinder

Ik heb er nu ook een met een gele band, maar volgens mij is de bovenste voor de achterkant, heeft ook een kleinere nippel (M10 tov M12 onder)

RE: type remcylinder

Wat is die inhoud van die ombouwset? Worden er dan metrische wartels aangesloten op je bestaande oude leiding?
bedankt voor de info, mensen

RE: type remcylinder

In deze tekst staat hoe de aansluitingen zijn.

The later master cylinder (GMC227 - supplied as a replacement for the early types and requires a conversion pipe kit, sometimes identifiable by a yellow plastic band around the cylinder body) has metric threaded fittings with nuts of two different sizes - top one bigger than the bottom one. The conversion pipe kit is necessary because the piston functions (and therefore the port supply ones too) are reversed. The upper/top port feeds the front brakes, the lower/bottom one feeding the rear brakes. (Minispares)

De kit bestaat uit leidingen van HRC naar verdeler op het schutbord met de goede wartels.

Mvrgr.

RE: type remcylinder

Nog even terug komend op het bovenstaande verhaal...

De grote aansluiting (onder) is voor de voor remmen en de kleinere aansluiting (boven) is voor de achterremmen? (boven/onder is zoals de cilinder gemonteerd is)
Dit is alleen bij het type 3 hoofdremcilinder? Bij type 2 zitten ze net andersom?

RE: type remcylinder

[size=85:3r5pidzo][topics samengevoegd - Crispy][/size:3r5pidzo]
Hallo,

Ik heb van E-xxx een hoofdremcilinder gekocht. Dit is het oude type (yellow label/dot) zonder rembekrachtiger.
http://www.ukclassicparts.com/products/ ... l-line.asp
Nu heb ik er een brake bias valve voor de drukregeling voor de achterremmen tussen zitten. Mijn vraag is de volgende. De eerste (onderste) aansluiting is 12mm en de bovenste is 10 mm. De diameter van de remleiding is verder hetzelfde. Nu is volgens een vriend van mij de bovenste 10mm aansluiting voor de voorremmen en de eerste/onderste 12mm aansluiting voor de achterremmen. De originele pressure reduce valve heb ik er dus niet meer tussen zitten. Wie kan mij vertellen welke aansluiting voor de voorremmen is en welke voor achter? Dit ivm het op maat laten maken van de nieuwe remleidingen...

Groet,

Jelle

RE: type remcylinder

Ik dacht idd ook dat de bovenste voor de voorremen was.

RE: type remcylinder

Pasgeleden nog gedaan, lees deze klik-link maar even.
Lees dan ook het commentaar en antwoord op het artikel...

RE: type remcylinder

De voorremmen krijgen de meeste druk/remvloeistof
Dus M12 is de voorkant

RE: type remcylinder

Ik heb het item gelezen. Volgens dat artikel dus 12mm achter, wat een vriend van mij ook al zei. Hoe kom jij aan je wetenschap Crispy?

RE: type remcylinder

Ik heb m even toegevoegd aan een bestaand topic want nu begin ik ook in de war te raken. Mijn wetenschap was gebaseerd op logica, maar nu begin ik te twijfelen.

RE: type remcylinder

Jellevandok schreef:
Ik heb het item gelezen. Volgens dat artikel dus 12mm achter, wat een vriend van mij ook al zei. Hoe kom jij aan je wetenschap Crispy?



HA die Jelle,

Ik zou het doodzonde vinden als je zometeen bij aanremmen van de Tarzanbocht een pirouet draait.... daarom even een reactie.

Ik heb exact dezelfde remcilinder gemonteerd. M10 boven, M12 onder. De bovenste zuiger heeft een kleinere diameter dan de onderste.
Wat Crispy schrijft spreekt zichzelf een beetje tegen. Het is of hoge druk, of veel opbrengst.

druk = kracht/oppervlak

Zie het als volgt: een kleine diameter zuiger ten opzichte van een grote zuiger in de remklauw heeft een sterkere hefboomwerking. Net als een eerste versnelling om weg te rijden.

De kleine zuiger bovenin moet dus juw voorremmen bedienen, de grote zuiger onderin moet je achterremmen bedienen. In die leiding kan je een limiter zetten, zelf heb i kdaar een Wilwood zitten.

Bij mn allereerste APK met de mini had ik de limiter helemaal opengedraaid om te zien hoe de druk achter zich verhield tot voor. Zat op 1/3 en dat was zelfs al okee voor de APK. IN de praktijk echter niet en wil de achterkant best blokkeren door het verschuiven van het zwaartepunt (naar voren) komt de kont omhoog. Toen de limiter iets meer zn werk laten doien, nu prima. Mn 4 pot metro klauwen met EBC blokken remmen erg goed. Echt niet te hard hoeven trappen voor stopkracht.

Succes!!

RE: type remcylinder

Meer opbrengst zal meer druk geven in de (gelijk blijvende) wielremcilinders.
Maar aangezien de remleidingen dezelfde diameter zijn, maakt een nippeltje M12 of M10 geen klap uit bedacht ik me net.

RE: type remcylinder

In het artikel waar ik in mijn vorige post naar link wordt toch héél duidelijk aangegeven dat de bovenste 10mm-nippel leiding de voorremmen bedient en de onderste 12mm-nippel leiding de achterremmen..

Dan het druk/ oppervlak verhaal: de remcylindertjes hebben achter een diameter van 19mm, voor 23-nogwat.
De druk in de voorremmen zal dus altijd hoger zijn bij de vloeistofverplaatsing
vanuit de (in diameter getrapte) HRC, omdat het diameterverschil daar kleiner is dan het diameterverschil bij de remcylinders...

Dus ondanks dezelfde remleidingdiameter vanaf de HRC met verschillende nippels, wel dégelijk een hogere druk in de lange bovenste leiding (10mm nippel).

Hopelijk een duidelijk verhaal, niet iedereen is WTB-er..

RE: type remcylinder

Crispy schreef:
Meer opbrengst zal meer druk geven in de (gelijk blijvende) wielremcilinders.
Maar aangezien de remleidingen dezelfde diameter zijn, maakt een nippeltje M12 of M10 geen klap uit bedacht ik me net.



Sorry Crispy,

Rij jij bij het stoplicht altijd weg in de vierde of eerste versnelling?
Voor hydraulische drukken geldt hetzelfde: een kleiner verzet levert meer kracht.

O:) ga ff je schoolgeld terughalen O:)
(Ik heb effe geen zin schoolmeester te spelen hoewel ik wel degelijk mijn onderwijsakte motorvoertuigentechniek heb...)

Verhaal gaat niet over nippelgroottes als er wordt gepraat over drukken. Remleiding diameters hebben er ook niets mee te maken.

Als moderator zou jouw boodschap het gevoel kunnen geven een hoger waarheidsgehalte te hebben dan van andere forumscribenti, maar wees je alsjeblieft ervan bewust dat je het hier wel over een veiligeheidskwestie hebt.

Brutus heeft het bij het rechte eind. \\:)/ r.e.s.p.e.c.t !

RE: type remcylinder

streetscreamer schreef:


Ik heb effe geen zin schoolmeester te spelen hoewel ik wel degelijk mijn onderwijsakte motorvoertuigentechniek heb...



Hoewel ik docent ben was ik dat ook niet van plan, maar soms moét je wel ingrijpen..:

Groter (zuiger-)oppervlak = grotere druk (bij gelijke verplaatsing).

RE: type remcylinder

Als je meer volume (vloeistof) toevoert naar dezelfde cilinder, zal de druk daar toch hoger worden?

RE: type remcylinder

Yup, want druk = kracht x oppervlak.
Hoe meer vloeistof, hoe hoger de kracht en dus des te hoger de druk...

RE: type remcylinder

dat was dus ook wat ik hier probeerde te zeggen...:
Crispy schreef:
Meer opbrengst zal meer druk geven in de (gelijk blijvende) wielremcilinders.