uit z;n versnelling schieten

RE: uit z;n versnelling schieten

hoi
ik heb een probleempje met mijn mini
als ik in z;n 2e versnelling rijd schiet hij er wel eens uit behoorlijk irri

heeft iemand hier misschien een oplossing ervoor

RE: uit z;n versnelling schieten

bakrevisie...... :(

RE: uit z;n versnelling schieten

hebk ook aan de hand gehad, dan bij m'n eerste, kweet niet dat je er iets aan kan doen. maar ik heb het zo ver laten komen dat hij er zelfs niet meer in te houden was = nieuwe bak geworden.

RE: uit z;n versnelling schieten

Heb ik ook last van, rij er al 6 jaar zo mee, en 70.000 kilometer en het is niet erger geworden, dus of het echt aan een probleem in de bak ligt :? Ben er wel achter gekomen dat ik maar 1 motorsteun op mijn blok had zitten terwijl er 2 op horen. Ik heb toen een extra steun erbij gezet, waarna hij meteen een stuk minder (bijna nooit meer) vaak uit de tweede versnelling schiet. Het heeft dus toch ook met het kantelen van het motorblok te maken. Kijk anders eens naar de rubbers van je motorsteunen, misschien zijn die wel versleten waardoor je motor teveel kantelt.

1.3 SPI, 1992, 120.000 km

RE: uit z;n versnelling schieten

Je hebt geen gekraak tijdens het terugschakelen naar de 2??

RE: uit z;n versnelling schieten

wat voor mini heb je.. als je een multi point injectie hebt is het redelijk "normaal" die bakken hebben een zwakte daar.. en bij mij springt hij er ook uit als ik veel toeren draai in mijn 2de versnelling..

default

RE: uit z;n versnelling schieten

probeer de zoekfunctie eens volgends mij zijn hier al heel wat onderwerpen over(zo klink ik net als een operator)

groeten Stefan

ps, ik had dit zelf ook dus toen heb ik ook de zoekfunctie geprobeerd en daar kwamen heel wat antwoorden uit

RE: uit z;n versnelling schieten

ik heb verder geen gekke geluiden bij het schakelen
alleen als ik aardig wat gas geef schiet hij er wel eens uit

thx voor de info , wordt dus bakkie uitbouwen :S

default

RE: uit z;n versnelling schieten

ik heb precies hetzelfde gehad toen ik met vakantie was in schotland. :( bij mij was de synchromes ring versleten van de 2 de versnelling. mischien bij jou ook. dat is idd een bak revisie

RE: uit z;n versnelling schieten

Kijk eerst ff naar de suggestie van Roger, een extra motorsteun is nooit een slecht idee en een stuk eenvoudiger dan gelijk de bak eruit te trekken

RE: uit z;n versnelling schieten

ok dat is idd een idee om ff eerst te kijken naar de motorsteunen

RE: uit z;n versnelling schieten

jwmini schreef:
bij mij was de synchromes ring versleten van de 2 de versnelling



Een sunchromesh ring zorgt er niet voor dat je versnelling geselecteerd blijft hoor, die zorgt ervoor dat de verschillen in de toerentallen in je bak opgelost worden zodat je zonder te kraken kan schakelen...

RE: uit z;n versnelling schieten

het gekke is dat ik geen rare bijgeluiden heb
maarja ik heb weer wat te doen in het weekend

RE: uit z;n versnelling schieten

al gelezen wat ik zei bjorn?? want dat uit de 2de versnelling schieten is een kwaal van de jongste bakken, dus mpi enzo.. ze hebben die dingen gewoon zo slecht in elkaar gezet dat er overal kleine spelingen op zitten en daardoor er uit knalt.. ik heb er ook last van.. maar het gebeurt zelden..

RE: uit z;n versnelling schieten

Wen er maar aan. Is redelijk standaard minikwaal.
De bakken zijn niet zo geweldig...

Maar gebruik de zoekfunctie. Want er is al behoorlijk wat over geschreven....

RE: uit z;n versnelling schieten

Kleine tip, in het geval van een kapotte versnellingsbak (vooral bij Mpi) best meteen een gereviseerde bak kopen. Dan ben je meteen zeker.
Ik heb er zelf ook ééntje laten reviseren en een half jaar later een nieuwe (gereviseerde) kunnen gaan kopen, was zonde van het geld van de eerste reparatie. En een nieuwe bak is echt niet zoveel duurder dan een revisie heb ik gemerkt. Ik heb mijn Mpi bak €650 betaald. en deze zijn aanzienlijk duurder dan de gewone door het differentieel.
En het scheelt dan ook weer een keertje op de uitbouw van een Mpi blok (waar ik ondertussen wel vrij goed in geworden ben!!!) :D ;)

groetjes,
Yves

RE: uit z;n versnelling schieten

Hoi,

Ik heb dat ook. Wist niet wat het was en nu lees ik dit. Bij mij gaat ie heel langzaam uit zijn twee. Ook als ik veel toeren maak in zijn 2 dan ook.

Iedergeval ook bedankt voor de informatie. Heb hier echt al veel nuttige tips vandaan.

Groetjes Yvonne

RE: uit z;n versnelling schieten

Mijn versnelling schiet af en toe uit de 2e- en de achteruitversnelling. Vooral het uit de 2e versnelling schieten is zwaar kl*te.
Ik denk dat dit op te lossen is door nieuwe motorsteunen te plaatsen.

Nu schakelt hij ook moeizaam van de 1e --> 2e versnelling. Zal dit probleem ook verholpen worden door het plaatsen van die nieuwe motorsteunen?

Het gaat hier over een mini cooper uit 2000.

RE: uit z;n versnelling schieten

Heb een gelijkaardig probleem. Betreft een standaard bak met standaard pook van een 1.3 SPI uit 1992. Als ik in tweede versnelling gas los en plots rem, een scherpe bocht neem of over een ruwe weg rij, wil hij wel 's in neutraal schieten. Bij de andere versnellingen heeft die het niet, en evenmin als ik gas geef. Voor de rest schakelt hij heel normaal, geen kraken of andere vreemde geluiden.

Morgen de motorsteunen 's nakijken.

RE: uit z;n versnelling schieten

als je het niet erg vind zou ik er gewoon mee door blijven rijden, het is denk ik ook bij die spi'tjes een kwaaltje.. als het erger word of hij gaat kraken is er meer aan de hand maar ik heb er altijd last van gehad maar het gebeurt zelden.. mini's zijn nou eenmaal niet perfect..

RE: uit z;n versnelling schieten

De rubbers van de motorsteun zijn duidelijk aan vervanging toe, en gezien dit een makkelijk klusje is en niet duur, ga ik ze vervangen. 9/10 is het dan al een stuk beter.

RE: uit z;n versnelling schieten

Toch klinkt het een beetje vreemd, dat door versleten rubbers de auto uit de versnelling schiet.
Als iemand mij dit kan uitleggen dan graag.

Groet ron

RE: uit z;n versnelling schieten

Volgens mij: Als je rubbers versleten zijn zit je motor losser op zijn plaats, en gaat die dus meer schudden/trillen. Aangezien je pook en daaraan verbonden stang naar je versnellingsbak redelijk vast staan in je auto (maw niet meeschudden) kan dat schudden/trillen je versnellingsbak vanzelf in neutraal schakelen.
Waarschijnlijk heeft ie in tweede het minste ruimte nodig om eruit te schieten, en gaat ie daar ook het snelste uit versnelling schieten.
Correct me if I'm wrong.

RE: uit z;n versnelling schieten

Motorblok is dwars geplaatst en gaat dus echt naar voor en achter tijdens het optrekken en afremmen, deze kracht is groot omdat het een vrij hoog blok is. Om dit op te vangen zit er een stang”hondenbotje” tussen de cilinderkop en de auto geplaatst. Hier zijn rubbers in geplaatst die eigenlijk niet omkunnen gaan met deze krachten, mijn voorkeur gaat uit naar het vervangen van die rubber in Polyurethaan Bussen. Dit is alleen van toepassing voor de tweede versnelling!!

http://www.es-international.nl/Poly/poly-mini.htm

RE: uit z;n versnelling schieten

Volgens mij zit het hondebot bovenaan. En gaat de schakelstang het motorblok in op dezelfde hoogte als de motorsteunen (de 'schuine' in het subframe) Als je een beetje kijkt naar het krachtenspel en de resultantes zal je zien dat de verbinding tussen schakelstang en versnellingsbak alleen omhoog en omlaag gaat ipv naar voor en achter. Tevens met de speling welke op deze verbinding (mof) zit is het fenomeen versleten rubbers niet de oorzaak van het uit z'n versnelling schieten.
Ik zou zelf eerder denken aan synchromesh ringen in de versnellingsbak.
Even kort door de bocht, als je in z'n 2e versnelling rijdt en je laat abrupt het gas los en weer gas geven zou hij dus ook uit z'n versnelling moeten schieten, omdat je dan het krachtenspel op het blok omdraait.

Groet ron

RE: uit z;n versnelling schieten

ayla schreef:
Even kort door de bocht, als je in z'n 2e versnelling rijdt en je laat abrupt het gas los en weer gas geven zou hij dus ook uit z'n versnelling moeten schieten, omdat je dan het krachtenspel op het blok omdraait.

Groet ron



Dat doet hij bij mij dus inderdaad. Als ik gas geeft houdt de bak mijn versnelling wel vast, maar als ik rem schiet ie er dus uit, gezien er dan even geen kracht op de tandwielen zit.

RE: uit z;n versnelling schieten

ron je hebt helemaal gelijk, "mijn" bout van het hondebot was eens geknapt, dus het motorblokje kon heerlijk zijn gang gaan , ik had kontinu dat hij uit de twee knale! nieuwe bout, en het was stukken beter, nieuwe rubbers het het probleem is nooit weer gekomen. en is een extra motersteun te koop om dit probleem tegen te gaan en trek nu niet direct de bak open, een rubbertje vervangen (of meerdere)of even het boutje aanhalen is ff sneller gedaan, helpt het dan nog niet oke dan kun je aan de bak gaan denken

RE: uit z;n versnelling schieten

Wat je dan kan proberen zijn de rubbers van het bovenste hondebot te vervangen, heb ik toevallig gisteren ook gedaan, maar dan echter omdat de motorsteun boven was afgebroken. Is makkelijk zelf te doen, ook de rubbers in het bot krijgen.

Laat even weten of het inderdaad werkt of niet.

Groet ron

RE: uit z;n versnelling schieten

ayla schreef:
Ik zou zelf eerder denken aan synchromesh ringen in de versnellingsbak.



Helaas maar die hebben er niks mee te maken.
Synchromeshringen zorgen voor soepel schakelen door de verschillende tandwielen in snelheid op elkaar aan te passen maar vergrendelen niks...

RE: uit z;n versnelling schieten

ik had gisteren nog een aantal synchromesh ringen in de hand toe ik een bak uitelkaar haalde, het is helaas een feit dat de 2 en de 3 het meeste stres hebben en slijten hierdoor hadden dan 1 en 4

RE: uit z;n versnelling schieten

Rene schreef:
ayla":2nbuw66a]Ik zou zelf eerder denken aan synchromesh ringen in de versnellingsbak.



Helaas maar die hebben er niks mee te maken.
Synchromeshringen zorgen voor soepel schakelen door de verschillende tandwielen in snelheid op elkaar aan te passen maar vergrendelen niks...[/quote:2nbuw66a]

graag wil ik nog ff wat uit de wereld helpen:sychromesh ringen: bij de een is het een soort van messing ring voor het juist zetten van de tanden, deze draagt NIET bij aan het "in de versnelling houden. gaat het echter over de synchro, deze term vindt je in alle boeken dan praat men vaag over de volgende onderdelen DAM7456 3 en 4de versnelling en DAM7455 1ste en tweede versnelling, deze "ringen" koppelen de juiste tanden.
in deze ringen zitten 3 kogels en daar achter een veer verdeelt over 1/3 van de ring. deze kogels vallen in geleuf, stand nul of vrij. als je du schakelt "voel je echter een kleine weerstand het het laatste stukje lijkt het of de pook zijn eigen weg kan vinden, de kogel doet zijn werk.
voor een plaatje van deze meuk.

http://www.moss-europe.co.uk/MossUK/Pro ... CMS0016#35

frees niet ik check het nog even, stel dat ik nu bagger verkoop :x
welda ik het weet plaats ik het ff

RE: uit z;n versnelling schieten

De BALL BEARING zorgt er voor dat de tanden juist worden gepositioneerd en remt de as af zodat me makkelijker kan schakelen, deze zijn slijtage onderhevig om dat de de as dus remmen.
mzzl

RE: uit z;n versnelling schieten

Ball Bearing is gewoon een kogellager, dat remt niks af (als het goed is)

de synchromeshring zorgt er voor dat de tanden juist worden gepositioneerd en remt de as af zodat me makkelijker kan schakelen, deze zijn slijtage onderhevig om dat de de as dus remmen.




Buiten dat hebben die kogels waar jij in je eerdere post over schrijft de funktie van het vergrendelen, maar niet IN de versnelling maar om de neutraalstand van de synchroring bediening te bepalen. Bij de versnellingsbak die ik een keer open heb gehad van een Renault, zitten er extra kogels in die in uitsparingen van de bedieningsstangen vallen en zo de versnellingen blokkeren. Mini-bak heb ik nog niet zo goed bekeken maar daar verwacht ik ook zo'n systeem.

RE: uit z;n versnelling schieten

beter had ik het niet kunnen uitleggen