Uitlaat schuift uit elkaar

default

RE: Uitlaat schuift uit elkaar

Bij mijn 1300 komt het uitlaatsysteem vanaf het spruitstuk in twee bochtjes naar beneden waarna het overgaat in een los Y-vormig gedeelte. Deze gaat vervolgens over in een enkelvoudige pijp naar de demper.

Wat wil nu het geval:
De twee bochten zitten in het Y-vormige deel geschoven en wordt bevestigd met een brilbeugel.
Als ik die delen in elkaar hebt geschoven en de beugel gemonteerd hebt, blijft deze lekken.
Ten eerste wilde ik eigenlijk stoppen met roken, maar vint het ook nog eens irritant want zoals vandaag bij een te hoge drempel bokte deze delen uit elkaar.

Wat zou hier een goede oplossing voor kunnen zijn.

Ik heb er aangedacht om dat Y-stuk en die bochten in alkaar te schuiven en vervolgens netjes dicht te lassen. Op het enkele delen een flensje te lassen en deze met een pakking er tussen aan elkaar te bouten.

Mijn volgende vraag is dan; Kan men dat deel met de bochten en Y-stuk in èèn keer monteren.

Er zullen vast wel meer mensen zijn met dit probleem.
En misschien dat èèn van jullie een goeie tip heeft.

grtzz Martin
(die zo langzamerhand ziek, zwak en misselijk is geworden van al dat gerook)

RE: Uitlaat schuift uit elkaar

Ja, dat heb ik ook.

Ik zou hem niet vast lassen want dan heb je je spruitstukpakking zo kapot. Bij mij is het niet zo veel. Ik heb er al wat aan gedaan, maar moet kijken of het ook geholpen heeft.

Als je hem vastlast krijg je het spruitstuk er ook niet meer uit als het blok erin ligt...

RE: Uitlaat schuift uit elkaar

Misschien is het een optie om aan de linker en rechterkant, boven en onder een haakje te lassen en daarom heen dan een veer te doen. Dan trekt die veer het naar elkaar toe zit het hartstikke vast kan het toch nog bewegen als dat perse noodzakelijk is en het is in een paar seconden te demonteren. Bij veel brommer en motor uitlaten gebruiken ze de manier om de uitlaat aan het blok vast te maken dus dit moet dan toch ook wel lukken. O:)

RE: Uitlaat schuift uit elkaar

Fatsoenlijke klemmen gebruiken. En tegen het lekken gebruik je firegum (=soort vloeibaare pakking voor uitlaten) :D

RE: Uitlaat schuift uit elkaar

Mini Martin schreef:
brilbeugel.
Als ik die delen in elkaar hebt geschoven en de beugel gemonteerd hebt, blijft deze lekken.



Geen idee wat je bedoeld met een brilbeugel. Leg eens verder uit. Want ik ken 2 soorten beugels, een omgebogen tapeind, met een halfronde klem, en 2 moeren. Of 2 halfronde klemmen, met 2 bouten, en moeren (bouten vaak vastgelast). Beide volstaan wat mij betreft, maar als jij iets "totaal" anders hebt... Wat wel belangrijk is, is dat ze van de goede maat zijn. Je kunt beide krijgen van een veel tal verschillende diameters. Passen ze dus niet helemaal lekker, dan heb je misschien net een ander maatje nodig.

Verder is het wel een bekend probleem. Heb blijft heel lastig dit netjes aangesloten te krijgen. Veel klooien, of zelf aanpassen/verbeteringen aanbrengen (nieuwe stukjes pijp, delen verbuigen om de passing tov elkaar te verbetern enz ezn.)

Maar mijn ervaring is ook dat een Maniflow-LCB nieuw kopen je ook van alle ellende afhelpt. Dit heeft echt een top pasvorm, komt goed uit onder de auto, en netjes daar waar je ruimte hebt in de "tunnel" tussen de versnellings-pook.

Fire Gum is idd. ook een OK tip.

En verder zal de boel snel weer gaan lekken als je motor veel kantelt. Je spruitstuk zit onwrikbaar vast aan je diff-huis en beweegd dus allemaal meer met het blok, maar de rest zit vast aan de auto en dus vast... Buigen doet het allemaal niet, dus gaat het loswrikken bij het Y-stuk. Kortom hang je motor zo stijf mogelijk op, en de meest standaard oplossing daarvoor is de montage van een "utimate engine steady". Verbinding tussen je termostaathuis op de kop, en de tapeinden van de koppelings hoofd-cilinder op de bulkhead.

Laatste Doe-het-zelf oplossing, is een flexibele uitlaat-pijp monteren (van dat staal-gevlochten spul. Hebben alle tegenwoordige auto's trouwens). Staat het kantelen van je motor toe, terwijl de rest van de pijp vast kan zitten.

Erik heeft dat eens gemaakt, en werkte super naar ik me kan herrineren. Staat ergens hier op het forum, hoe en wat precies....

RE: Uitlaat schuift uit elkaar

Bij mij was de ultimate engine steady de oplossing na twee lcb's kapot te hebben gemaakt.
kost niet veel en je motor zit veel beter vast

RE: Uitlaat schuift uit elkaar

bert schreef:
Maar mijn ervaring is ook dat een Maniflow-LCB nieuw kopen je ook van alle ellende afhelpt. Dit heeft echt een top pasvorm, komt goed uit onder de auto, en netjes daar waar je ruimte hebt in de "tunnel" tussen de versnellings-pook.



Klopt, mijn (maniflow) y-stuk is na een keer of 5 in en uitbouwen zover uitgelubberd dat het niet dicht te krijgen is.

Heb op Southern Mini Days een nieuw ystuk gekocht wat er binnenkort onder gaat.

Die klembeugels lubberen ook uit...

Wouter

default

RE: Uitlaat schuift uit elkaar

En wat kost zo'n Y-stuk?


@Bert
Ik bedoel dit met brilbeugel


bleek achteraf twee losse beugels te zijn.

grtzz Martin

default

RE: Uitlaat schuift uit elkaar

Laatste Doe-het-zelf oplossing, is een flexibele uitlaat-pijp monteren (van dat staal-gevlochten spul. Hebben alle tegenwoordige auto's trouwens). Staat het kantelen van je motor toe, terwijl de rest van de pijp vast kan zitten.

Erik heeft dat eens gemaakt, en werkte super naar ik me kan herrineren. Staat ergens hier op het forum, hoe en wat precies....




Het probleem is nu opgelost.
Ook de herrie is een stukkie minder geworden
Flex doet wonderen.

Mochten er nog mensen zijn met het zelfde probleem, ik heb nog een stuk flez over. (kon het alleen per twee meter kopen)

@Bert bedankt voor de TIP. :)

grtzz Martin

RE: Uitlaat schuift uit elkaar

had je dan niet je halve pijp tot je eind demper kunnen doen??? :)" title="Evil" />

default

RE: Uitlaat schuift uit elkaar

Heb ik ook gedaan :)" title="Evil" /> foto

RE: Uitlaat schuift uit elkaar

ziet er netjes uit...
Ik heb niks gezegd |:(

RE: Uitlaat schuift uit elkaar

En wat kost zo'n Y-stuk?



25 pond, maar na wat afdingen kreeg ik hem mee voor 10 pond. Meneer maniflow moet dan nie top de stand aanwezig zijn :)

Hoeveel moest je betalen voor dat flex stuk?

Wouter

default

RE: Uitlaat schuift uit elkaar

Binnenmaat van 48mm en een lengte van twee meter kost (bij Hofland automaterialen) 35.60 euro.

grtzz Martin

edit- Hofland zit aan de andere kant van de Kil vlak bij Oud-Beijerland.

default

RE: Uitlaat schuift uit elkaar

Erik heeft dat eens gemaakt, en werkte super naar ik me kan herrineren. Staat ergens hier op het forum, hoe en wat precies....



Ja ik heb hetzelfde spul als wat Martin heeft, vanaf het spruitstuk tot de einddemper. Omdat ik het lekken van het LCB zat was heb ik het met een iets dunner uitlaatspruitstuk van een metro gedaan i.c.m. het voorste deel van de metro-uitlaat en daar de flexibele slang op gezet. Mijn slang is binnen 45mm, en kostte ook zoiets als die van Martin, is volgens mij wel bij de meeste autoonderdelensjonnies te bestellen in lengtes van 2m.
Ik weet overigens niet of er na verloop van tijd metaalmoeheid optreed zodat het alsnog gaat lekken, maar het zit nu anderhalf jaar zonder problemen.

Een bijkomend voordeel was ook dat toen mijn einddemper wat laswerk nodig had, ik hem met slang en al naast de mini kon leggen, zonder iets los te koppelen 8)