Kan ook de koppakking weer zijn hoor!
Doe een compressie test. Als niet alle cilinders gelijk zijn, haal dan de kop er af om te inspecteren.
- Login of registreer om te reageren
Kan ook de koppakking weer zijn hoor!
Doe een compressie test. Als niet alle cilinders gelijk zijn, haal dan de kop er af om te inspecteren.
Kop eraf, na (laten) kijken en weer monteren (of een andere kop) is op zich niet heel veel werk hoor. Geen eenvoudig klusje als het het nog nooit gedaan hebt, maar misschien kan iemand je helpen.
je hebt toch 2/3 maanden geen last gehad dat de koelvloeistof eruit gegooid werd ?
Dan is nu je koppakking hoogstwaarschijnlijk weer lek.
Een goede koppakking gemonteerd de vorige keer ?
Een compressie test zou ik nog kunnen regelen voor het weekend gelukkig! Dus dat ga ik dan even doen
Ik heb de vorige keer met opzet een goeie koppakking gemonteerd. Blokje is uitgeboord door de vorige eigenaar en dus wou ik een goeie hebben.
Heb alles toen gedaan met 2 vrienden die monteur zijn, en alles netjes uitgevoerd. Ging ook verbazend soepeltjes toen (het weer zat toen wel nog mee..)
Nu ga ik even kijken dan.. hopelijk zit het in de kop of de pakking en niet in het blok zelf..
Zit met de handen in het haar op het moment, maar hopelijk blijft de mini..
Neem me niet kwalijk, dat ik een ander aspect aan de orde breng.
Ik heb ook een periode gehad dat mijn auto de koelvloeistof eruit gooide.
Werkelijk alle aspecten gingen door mijn hoofd; 'waar het aan kon liggen'.
Uiteindelijk werd het duidelijk!
De thermostaat was 'dood' gegaan.
En, als dat ding niet meer open gaat, circuleert de koelvloeistof niet meer. En als de koelvloeistof stilstaat in de kop van de motor. wordt de warmte niet meer afgevoerd. En dan duurt het niet lang meer dat de vloeistof gaat koken. Dan ontstaan er dus dampbellen, die een veelvoud aan ruimte innemen. De koelvloeistof wordt dan 'ergens' naar buiten geperst.
Ik raad je dus aan om eerst eens een nieuwe (andere) thermostaat te plaatsen en te kijken of de koelvloeistof dan 'binnen' blijft.
Als je geluk hebt, zijn al je zorgen over -voor een paar tientjes-.
Hey wim!
Dank voor je reactie, en ik zal eens even gaan kijken! Is misschien wel handig inderdaad.
Toch toevallig geen kapotte radiator dop?
Is al de koelvloeistof vernieuwd na de nieuwe koppakking? Zou anders soms nog een restant van toen kunnen zijn.
SUcces!
Je kunt controleren of de thermostaat het nog doet, door hem uit het thermostaathuis te halen. Neem een leeg melkpak en knip het bovenste kwart eraf. Spel het pak goed om onder de warme kraan tot je helder water hebt. laat er een paar cm in staan en laat de thermostaat iin het water zakken. Nu schenk je kokend water erbij tot je ruim over de helft van het pak bent. Zo kom je in de buurt van de temperatuur waarbij je de blg vn de thermostaat moet zien zwellen, zodat de klep open gaat. Gebeurt dit niet, dan een kwartileer water uitzet pak laten lopen en weer kokend water toevoegen.
Doe dit klusje IN de gootsteen, want door het warme water laat de dichting van het melkpak los.
even nog... misschien zie ik het verkeerd, maar als zoals Dusky aangeeft de KVS wel vervangen is, en je meet nu uitlaatgassen in jouw koelvloeistof... dan heb je gewoon dikke kans op een lekke koppakking...
misschien licht het aan je thermostaat dat je blok is oververhit, en je koppakking er uit is gevlogen (zie je niet altijd op je metertje omdat er geen flow is).
dat hij er dan nu KVS uit gooit, kan komen doordat je thermostaat niet werkt, maar nu ook door de overdruk vanuit je motor naar je koelsysteem.
Controleer dus niet alleen je thermostaat, maar doe ook een compressie test (evt met dop van de radiator af)
En als je koppakking lek is heb je toch meestal de bekende witte pluim uit de uitlaat? Daar heb ik je niet over gehoord.
Nee Rien, dat hoeft niet.
Hij kan op verschillende plekken lekken.
Bubbels in de radiator is een heel klein lek of een scheurtje in de kop of cilinderwand.
RE: Uitlaatgassen uit de radiateur...
Ingediend door SpadesGrey op do, 22-10-2015 19:13
Beste Mini-mensjes..
Ik heb nu ruim een jaar mijn mini, en ben er zo verknocht aan geraakt dat ik hem niet meer weg wil doen.. echter heb ik nu wel een probleem...
ben vandaag in heerhugowaard geweest voor een paar dingetjes, had gewoon een "routine-bezoekje" moeten zijn, maar is toch anders gelopen..
toen ik aankwam gooide de mini de kvs eruit.. heb zelf eerder dit probleem gehad en het leek verholpen te zijn toen ik een maand of 2/3 mijn koppakking had vervangen(uiteraard kop ook gevlakt enzo)
toen een gas meting gedaan op de radiateur, en blijkt dat er uitlaatgassen in zitten/komen? heb gehoord dat dit een groot probleem is aangezien het kan duiden op een scheurt(tje) in het blok op de kop...
nu mijn vraag, wat is het verstandigste om nu te doen?
kan het me financieel niet veroorloven om per direct een nieuw blok te kopen, en de mini was tot nog toe een dagelijkse auto..
ik had al bedacht om eventueel een andere dagelijkse auto te kopen, en de mini dan over de winter uit elkaar te halen en het blok na te kijken?
Tips en steun meer dan welkom! emotionele staat zeer wanhopig op het moment...
(moeders roept al dat ik de mini als project moet verkopen, maar ik doe dit liever niet uiteraar!)