aleen aan de buitenkant! Binnenkant is zeker bij mini's toch wel vettig vanwege olieverbruik.
- Login of registreer om te reageren
aleen aan de buitenkant! Binnenkant is zeker bij mini's toch wel vettig vanwege olieverbruik.
een standaard uitlaatpijp zal wel niet verzinkt zijn zeker? het moet toch immers kunnen stuk gaan
Is de binnekant niet te behandelen?? Ze rotten immers altijd van binnen naar buiten??
Pijp van voor losmaken en er een half litertje olie ongooien...gaat wel roken maar voorlopig is hij dan beschermd totdat je uitlaat dusdanig warm is geweest dat de olie in de uitlaat ook weer verbrandt is....
Schiet al met al dus niet op...
Als ik jou was zou ik als de uitlaat door is, dan zou ik over gaan naar RVS.
Wat je zou kunnen doen is aan de binnenkant hitte bestendige verf, maar als er al eenmaal roest zit heeft ook dat niet veel zin.
Ingediend door Mini Martin op di, 01-03-2005 13:14
Hitte bestendige verf in je uitlaat
Volgens mij woon je op een andere planeet of zo
Dat goedje blijft niet plakken omdat de binnenkant van de pijp vettig is.
Bovendien is het superslecht voor het milieu en verbrand het toch uiteindelijk.
En dan moet je ook nog in de pijp kunnen kijken of het wel overal zit.
Een originele uitlaat voor een 1000cc kost hier, bij de plaatselijke automaterialenhandel (Hofland) 54 doekoes.
Tegen die tijd dat die door gerot is, heeft die zijn geld wel opgebracht.
grtzz Martin
Rene schreef:
Pijp van voor losmaken en er een half litertje olie ongooien...gaat wel roken maar voorlopig is hij dan beschermd totdat je uitlaat dusdanig warm is geweest dat de olie in de uitlaat ook weer verbrandt is....
Schiet al met al dus niet op...
Dit is natuurlijk wel een lekkere oplossing
Ik had het ook over een nieuwe pijp en niet over een pijp die reeks gebruikt is, maar RVS is dan wel de oplossing.
TLR zegt.
Een uitlaat aan de binnenkant behandelen? Dat is praktisch onmogelijk, je komt gewoon niet op alle plekken met welk goedje dan ook. Bovendien zitten in uitlaten nog wel eens filters van bijvoorbeeld glaswol of een pannenspons. Je snapt wel wat daar mee gebeurt als je d’r verf of iets dergelijks door spoelt. Bovendien sluit ik me aan bij de milieu opmerking hierover.
Uitlaten roesten van binnen uit? In zekere zin want de uitlaatgassen bevatten o.a condens, maar bij een Mini is dat inderdaad weer te verwaarlozen. Roesten doen ze meestal daar waar de klemmen zitten en bij een standaard uitlaat vaak ook net voor en voorbij de achterdemper. Een nieuwe uitlaat behandelen met hammerite geeft een behoorlijk resultaat en hammerite is hitte bestendig. Let op, wanneer er zink of zinkprimer op de uitlaat zit, dan hecht hammerite niet goed, dus blank maken of primeren. Het spruitstuk met verf behandelen heeft geen enkele zin, ook niet met kachellak, er zijn echter bedrijven die ze emailleren wat een enorme verbetering moet zijn.
Een gegalvaniseerde uitlaat moet overigens aan de binnenkant ook (deels) gegalvaniseerd zijn, dat is inherent aan het proces, maar ik twijfel ernstig of die überhaupt (nog) wel bestaan.
RVS staat voor Roest Vast Staal, en da's inderdaad de beste en meest onderhoudsvrije oplossing. Het kost wel wat maar dat geld haal je er dubbel en dik uit.
GrtZ
tlr-mini schreef:
TLR zegt.
Let op, wanneer er zink of zinkprimer op de uitlaat zit, dan hecht hammerite niet goed, dus blank maken of primeren.
Zink blijft in de poriën van staal zitten dus al slijp je de bovenlaag eraf, de verf blijft toch niet goed zitten door de oxidelaag die ontstaat door zink.
Hierop berust ook de roestwerende werking van zink. Door de zinkoxidelaag komt er geen zuurstof bij het staal en kan dus zo niet roesten.
Groeten ~Johan~
maar als je een uitlaat van buiten behandelt met verf dan kan die zijn hitte toch niet kwijt en dan krijg je weer als gevolg dat die oververhit raakt...toch?? of is dit een beetje overdreven??
Superbuur schreef:
Zink blijft in de poriën van staal zitten dus al slijp je de bovenlaag eraf, de verf blijft toch niet goed zitten door de oxidelaag die ontstaat door zink.
Hierop berust ook de roestwerende werking van zink. Door de zinkoxidelaag komt er geen zuurstof bij het staal en kan dus zo niet roesten.
Groeten ~Johan~
Dat van die porien is waar maar verzinken berust op een ander principe. Zink is onedeler dan staal en offert zichzelf op waardoor het staal met "rust gelaten wordt" in de chemische (roest) reactie
ps. kijk maar eens hier: http://www.fopma.nl/schooperen.htm
Verder zou je je uitlaat (als ie nieuw is) thermisch kunnen laten verzinken (in een dompelbad) waardoor hij van binnen en buiten beschermd is tegen oxidatie. Zelf vind ik dit een beetje drastisch, ík kijk meer tegen de std uitlaat aan als tegen een wegwerpaansteker
Bespaar je de moeite en koop RVS
Daan schreef:
Dat van die porien is waar maar verzinken berust op een ander principe. Zink is onedeler dan staal en offert zichzelf op waardoor het staal met "rust gelaten wordt" in de chemische (roest) reactie
ps. kijk maar eens hier: http://www.fopma.nl/schooperen.htm
We hebben allebeide gelijk.... Er staat ook op diezelfde site
Bij zink en aluminium zijn het dezelfde elementen die de corrosie veroorzaken. Het grote verschil met staal is, dat de corrosielaag zeer dicht en nagenoeg porienvrij is en een grote chemische stabiliteit vertoont.
Het zink oxideert (offert zich op) en door die zuurstofvrije oxidelaag oxideert het zink niet verder en is het staal afgesloten van lucht.
Groeten Johan
idd buur, het klopt wat je zegt. Wat ik persoonlijk het grote voordeel van verzinken boven lakken vind: als de zinklaag mechanisch beschadigd en staal bloot komt te liggen offert het omliggende zink zich nog steeds op waardoor het staal niet roest. Als ik het geld er voor zou hebben zou ik me hele mini laten verzinken (schooperen), een mini die nooit meer roest!!!(klinkt als toveren!)
daan
Ingediend door joris12 op di, 15-11-2005 14:57
Kijk eens op http://www.schooperen.nl voor bedrijven gespecialiseerd in schooperen van allerlei onderdelen
waarom moeilijk doen, een mini uitlaat is nou niet echt duur te noemen.. en een RVS einddemper blijft misschien wel goed van buiten maar na een paar jaar is je demping van binnen ook wel opgebrand dus heb je veel te veel geluids productie en moet je toch een nieuwe kopen? dus koop gewoon een uitlaat demper die roest.. je moet ze toch om de zoveel jaar vervangen.
beter idee:
zonder uitlaat gaan rijden
kan ie ook niet weg roesten.
geeft trouwens wel een vet geluid
of ut goed is blijft ut 2e
RE: Uitlaatpijp
Ingediend door artfull_devlin op ma, 28-02-2005 20:08
Is een standaard uitlaatpijp die onder de auto doorloopt ook aan de binnenkant gegalvaniseerd/verzinkt??
Of alleen aan de buitenzijde??