Kruimelpad
uitlaatpoort 2+3 vet met veel koolaanslag
RE: uitlaatpoort 2+3 vet met veel koolaanslag
Ingediend door postma op za, 16-02-2013 08:43
Zou het misschien de valve stem top hat seal zijn die lekt, waardoor er olie in het uitlaatkanaal komt? (kosten trouwens bijna niets, dus gelijk allemaal vervangen).
Zijn deze te vervangen zonder dat de cylinderkop eraf moet...?
Groeten,
Peter
- Login of registreer om te reageren
Heeft iemand misschien reeds de rubber afadichtings ringen van de klepstelen vervangen, kan dit met de cylinderkop nog gemonteerd of moet die eraf?
Ik ben er nog steeds niet van overtuigd hoe het uitlaatkanaal vettig kan zijn zonder dat er rookt komt uit de uitlaat (met accelereren of gas los).
Wie helpt mij aan het antwoord...
Groeten,
Peter
- Login of registreer om te reageren
Ik zou er het op houden dat de motor nooit echt goed heet geweest is.
Na 78000 voorzichtige km's is het logisch dat er koolaanslag in de uitlaat zit.
Bij 2 en 3 is de uitlaat meestal vuiler dan 1 en 4.
Je schraapveren van de zuigers zouden kunnen lekken.
Maar het is idd. simpeler om eerst de klepseals te vervangen.
Tuimelaaras demonteren, een zuiger in BDP zetten, klepveer verwijderen (met twee man en een beetje pielen) en seal vervangen.
Uit de uitlaat zal best rook komen, maar dat is te weinig om te zien.
- Login of registreer om te reageren
ik zou de kop eraf trekken, je wilt de olieseals vervangen, dit kan niet met de kop op het blok...
na zolang stilstand wil je straks gewoon goed kunnen rijden, en een koppakkingsset kost de wereld niet, dus een avondje lekker sleutelen, alles uit elkaar, kan je tenminste zien of er geen krassen in de cilinderwanden zitten...
je schrijft dat je hem gaat restaureren, dan kan je beter alles zeker weten dan gokken...
- Login of registreer om te reageren
Red Flame schreef:
ik zou de kop eraf trekken, je wilt de olieseals vervangen, dit kan niet met de kop op het blok...
na zolang stilstand wil je straks gewoon goed kunnen rijden, en een koppakkingsset kost de wereld niet, dus een avondje lekker sleutelen, alles uit elkaar, kan je tenminste zien of er geen krassen in de cilinderwanden zitten...
je schrijft dat je hem gaat restaureren, dan kan je beter alles zeker weten dan gokken...
Redflame,
Jos zegt dat het wel mogelijk is om de oil seals te vervangen (tuimelaars eraf en een beetje pielen), wie heeft er nu gelijk.
De motor heeft nooit een periode stilgestaan, dagelijks gebruikt tot vorige week, alleen is hij spaarzaam gebruikt en is de motor constant ontzie, vandaar misschien de vervuiling, zoals Jos ook aangeeft.
Normaal gesproken als de motor af fabriek is, goed loopt, geen olieverbruik, goede compressie, haalt men de kop er niet af, ook bij een gedegen restauratie.
Groeten,
Peter
- Login of registreer om te reageren
Heeft de eigenaar wel eens olie bij moeten vullen tussen de beurten door? Als de motor niet lekt zal hij dus iets gebruiken dan. Om de sealtjes te vervangen hoeft de kop er niet af. Neem een oude bougie, maak 'm hol. Maak er een aansluiting in zodat je luchtslang erop kan. Draai de motor zodat de kleppen dicht zitten, zet de luchtslang erop met 8 bar. En voilá, de klepveer kan ingedrukt worden, etc. etc.
Suc6
- Login of registreer om te reageren
de pizzaman schreef:
Heeft de eigenaar wel eens olie bij moeten vullen tussen de beurten door? Als de motor niet lekt zal hij dus iets gebruiken dan. Om de sealtjes te vervangen hoeft de kop er niet af. Neem een oude bougie, maak 'm hol. Maak er een aansluiting in zodat je luchtslang erop kan. Draai de motor zodat de kleppen dicht zitten, zet de luchtslang erop met 8 bar. En voilá, de klepveer kan ingedrukt worden, etc. etc.
Suc6
Bedankt Pizzaman, goede tip.
Tussen de servicebeurten in heeft zij nooit olie hoeven bijvullen, het pijl zakte wel iets van Max naar Min op de pijlstok,maar dat is zeker niet veel voor een engelse motor (oud ontwerp)met deze kilometerstand.
Groeten,
Peter
- Login of registreer om te reageren
Zijn er nog meer Minirijders die ervaringen hebben rond dit probleem, want ik blijf het nog steeds vreemd vinden dat de motor supergoed loopt, maar toch cylinder 3+4 een vettige aanslag hebben op de bougies en de gezamelijke uitlaatpoort.
Groeten,
Peter
- Login of registreer om te reageren
RE: uitlaatpoort 2+3 vet met veel koolaanslag
Ingediend door Marco V op wo, 20-02-2013 17:38
Olieschraapveertjes wat vast mischien zoals eerder gezegt.. Bougies eruit en de zuigers allemaal ongeveer op gelijke hoogte zetten.. Bij allemaal een beetje (echt niet te veel) remolie op de zuigers laten lopen(remolie lost de cokes en troep op)..Nachtje laten staan..Bougies erin en even laten lopen.. Olie verversen en warm rijden.. Dan nog is kijken.. Is de uitlaatpoort nog steeds vet dan idd klepseals is nakijken..
- Login of registreer om te reageren
De motor loopt supergoed en gebruikt geen olie. Hoeveel beter wil je het hebben?
Oftewel: If it's not broken, don't fix it!
- Login of registreer om te reageren
Willy1 schreef:
De motor loopt supergoed en gebruikt geen olie. Hoeveel beter wil je het hebben?
Oftewel: If it's not broken, don't fix it!
Willy,
Ben het helemaal eens met je lijfspreuk "If it ain't broke, don't fix it", handel zelf vaak volgens deze regel, maar mijn klant die de Mini ter restauratie bij mij heeft wil geen verassingen, met andere woorden, dat als de restauratie voltooid is en de eigenaar er na enkele weken mee rijden wel problemen krijgt, staat hij snel weer bij mij op de stoep, dus wil ik zo min mogelijk risico's.
Ik ben ook niet van plan de cylinder kop eraf te halen en/of de zuigers eruit (zeker als de motor goed loopt) om het een en ander te checken, maar dit probleemp blijft me toch bezig houden en ben dus op zoek naar vergelijkbare ervaringen van andere forum leden, en misschien een voorhande zijnde oplossing.
Groeten,
Peter
- Login of registreer om te reageren
RE: uitlaatpoort 2+3 vet met veel koolaanslag
Ingediend door postma op vr, 15-02-2013 18:19
vorige week een Mini ter restauratie gekregen van een kennis, die er vanaf nieuw 78000Km mee gereden heeft (alleen maar stadsverkeer in Bordeaux, nooit snelweg)en de motor nooit boven de 3 a 4000t/min heeft gejaagd.
Voordat ik de auto volledig gedemonteerd heb, heb ik de mini getest op de weg,om te weten wat voor een staat het verkeerd, en de motor trekt goed, loopt soepel, geen rook uit de uitlaat en geen olieverbruik.
Nadat de motor eruit was heb ik vandaag het uitlaatspruitstuk eraf gehaald en tot mijn verbazing is de uitlaatpoort voor cylinder 2+3 olieachtig en zit er een redelijke korst van kool in, terwijl cylinder 1 en 4 een droge grijze uitlaatpoort hebben.
Kan dit zijn omdat de motor in zijn leven nooit goed warm is geworden en er nooit stevig mee gereden is, waardoor de binnenste cylinders 2+3 niet op werktemperatuur komen?
Of is er iets mis met de klepsteel afdichting waardoor er olie in de cylinders komt, lijkt mij vreemd want dan verwacht je blauwe rook uit de uitlaat.
Wat ik wel geconsteerd heb is dat de bougiekabel van cylinder 3 los op de bougie zat, omdat in het rubberen kapje het messing veerklemmetje ontbrak,maar dan zou hij toch onregelmatig moeten lopen.
Het feit blijft dat de motor super goed loopt,dus kan ik zelf niets bedenken.
Wie kan hier iets meer licht op schijnen......
Groeten,
Peter