uitlaatspruitstuk mpi

RE: uitlaatspruitstuk mpi

Ik wil (moet) binnenkort een nieuwe uitlaat monteren op mijn mpi mini. Ik heb nu een Janspeed, maar dat wordt nu een RC40. Mijn vraag is of iemand weet of het standaard uilaatspruitstuk goed is of dat ik beter een Maniflow injectie LCB spruitstuk kan monteren.
De meeste kits die verkocht worden gebruiken volgens mij het standaard uitlaatspruitstuk.

Upgrading to the latest model exhaust can be a big benefit to many of us. This high flow cast iron manifold can be installed on any Mini; use with the RC-40 exhaust system.




Je zou dus zeggen dat dit uitlaatspruitstuk zo slecht nog niet is.

default

RE: uitlaatspruitstuk mpi

Aft. 97 Mpi's hebben standaard al een goed uitlaatspruitstuk....
Dat verhaal gaat eerder op voor de vroeger types... (non-Cooper ook!)
Of je moet een 'echte' spaghetti type willen ipv. cast-iron?

Ga gelijk ook voor het nieuwe type flexibel stuk!
(tussen downpipe / linkpipe kat.)
Minispares.: C-AEG375

? ? ?

De org. Rover 'staalwol' type hangt te laag (O.E.M. foutje) en die 'staalwol' sok slijp je dan kapot op d'n duur.

Het nwe. type hangt ook veel hoger zowat in de uitlaat 'tunnel'.

RC40?
De Stainless of de Mild Steel?

RE: uitlaatspruitstuk mpi

lekker houden. geeft wat minder herrie.

ik zou wel even kijken of de poorten wel groot genoeg zijn op de overgang van de kop, zeker omdat je een stage 3 kop hebt.


een trapje van de kop naar een kanaal van kleinere diameter is slecht, een trapje van de kop naar een groter uitlaat spruitsuk maakt niets uit.

je kan dus het begin van de poort in het spruitstuk iets openen met een dremel en een slijpsteen zodat je een glooiende overgang hebt.

RE: uitlaatspruitstuk mpi

Bedankt voor de antwoorden/tips. Dat die uitlaat standaard te laag hangt klopt wel. Ik heb mijn uitlaat er al eens afgereden met een drempel. Als je dat "staalwol" onder de auto bekijkt, zie je dat dat wel vaker over de grond gaat.

default

RE: uitlaatspruitstuk mpi

Uitlaat eraf gereden op een drempel!

Je doelt op je downpipe/linkpipe of echt de einddemper?

Denkt het voorste gedeelte want een JanSpeed kan je redelijk hoog inbouwen...

RE: uitlaatspruitstuk mpi

Ik heb hem eigenlijk niet helemaal eraf gereden, maar de uilaat was uit dat stuk ervoor geschoten. Hij hing dus in het midden op de grond terwijl hij achter nog vast zat. Het was een kwestie van weer in elkaar schuiven en klaar. Een herrie dat dat maakte, niet normaal.

default

RE: uitlaatspruitstuk mpi

Ooh op die fiets!

Ja dat ken een tering herrie maken... -BOOOOOOop-

RE: uitlaatspruitstuk mpi

Zijn jullie meningen nogsteeds ongewijzigd met betrekking tot de keuze voor een LCB-uitlaatspruitstuk of het alleen vervangen van de downpipes? En hoe zit het met de stage-2 LCB van Maniflow?
Alco

RE: uitlaatspruitstuk mpi

De STD gietijzeren LCB zoals te zien op je foto kan je echt niet vergelijken met bv een rvs LCB van W&P (vind ik personlijk de beste) en dergelijke.
Ik reed een 1275-SPI eerst STD daarna , rvs W&P 45mm LCB en RC-40 helemaal naar achter , dat merk je meteen.
Diezelfde uitlaat zit nu onder m'n 1.4-SPI zonder CAT (50mm buis) , en blaas er maarliefst 116BHP aan gassen door.
Kortom , als je de motor wil gaan tunen zal je er voor moeten zorgen dat hij ten eerste lucht krijgt maar ook dat de gassen er weer goed uitkomen.
Met goed bedoel ik met 0.3 bar tegendruk!!
Alleen Peco en W&P halen deze waarden , voor de rest zou ik niet weten wie er ook zo'n goede combi maakt.
Greetz , Jeroen2 ;)

RE: uitlaatspruitstuk mpi

Het standaard uitlaatspruitstuk van een injectie is helemaal zo slecht nog niet. Ik ben het er niet mee eens dat het geen vergelijk is met een LCB van Wood en Pickett of een ander merk, zolang je onder de 85 pk zit. Daarboven zal het meer verschil maken. Ook het verwijderen van de katalysator maakt bijna niets uit. De mijne is er ook tussen uit omdat hij stuk was en dat scheelt misschien 2 pk en dan nog helemaal boven in het toerengebied, waar je normaal niet in rijdt. Wat naar mijn mening wel veel uitmaakt is het standaard inlaatspruitstuk vervangen.

RE: uitlaatspruitstuk mpi

het zal allemaal wel volgens Calver maakt het alemaal niet echt heel veel uit ..

een LCB geeft iets meer topvermogen, een drie in een wat meer midrange. een freeflow wat meer onderin, die is dan weer iets beter dicht te krijgen en te houden.

dat alleen peco (huh? die staan nu niet bepaad bekend om de flow, al heb ik er nog wel een eindemper liggen die niet slecht zal zijn) en W&P deze waarden halen is nogal gebaseerd op niet zo veel schat ik.

mintex,maniflow,janspeed kunnen ook prima uitlaatjes maken.


116pk's joh!

goe gedaan dan.
je weet dat je nog een krat bier krijgt als je meedoet op de volgende dynodag :) en dit ook laat zien :P :P :)" title="Evil" />

RE: uitlaatspruitstuk mpi

haha, eerst zien dan geloven.. en uuhmm praatjes vullen geen gaatjes dus laat dat dyno papiertje maar zien jeroen!!

RE: uitlaatspruitstuk mpi

Het is sowieso niet mijn doel om boven de 85 PK uit komen. Het mag natuurlijk wel, het lijkt me niet haalbaar zonder er een andere nokkenstok in te zetten. Als het onder de 85 PK niet zoveel uitmaakt zal ik denk ik tochmaar de ruimere downpipes aanschaffen vanwege het geluid in de auto. En natuurlijk in combinatie met het verbeteren van het inlaatraject.

Alco

RE: uitlaatspruitstuk mpi

SirYun schreef:

116pk's joh!

goe gedaan dan.
je weet dat je nog een krat bier krijgt als je meedoet op de volgende dynodag :) en dit ook laat zien :P :P :)" title="Evil" />



Waarschuw mij dan ook als je gaat, want dan kom ik ook zeker even kijken. Ik wil niemand afkraken, maar ik geloof er werkelijk niets van. Weet je wat, ik gooi er ook een krat bier tegen aan als je met je injectie in de buurt van de 116 pk komt.

RE: uitlaatspruitstuk mpi

de man heeft een aanhanger :)
kom op wie doet er ook mee :P :P :P :P :P

RE: uitlaatspruitstuk mpi

Je kan meerijden op de clubdag , dan doen we vermogensmetingen zoals de vorige keer in samenwerking met Mparts.
Kan ik die van jullie ook 's ff meten , lijkt me veel leuker!!!
M'n volgende blok (in aanbouw) is een 1550cc die zal uitkomen tussen de 140-155BHP zonder drukvulling EN OOK voldoet aan de 4-gas meting!!!! (zoals nu deze) met zuigers van JE-pistons (special made).
Kijk ook 's op onze MAV-site , zeer leerzaam moet ik zeggen.
Greetz , Jeroen2 ;)

RE: uitlaatspruitstuk mpi

Mparts, is dat Miniparts In Den Dungen? Ik kom zelf uit Hoorn Noord Holland. Dat ligt niet echt naast de deur.

RE: uitlaatspruitstuk mpi

2 Marc26 ,
Ik zou zeggen ... verhuizen ..... Brabant is zooooo mooi!!!
Swetterhage rij ik mee en ik ben in Utrecht de week erna.
Greetz , Jeroen2 ;)