Uitlaatsysteem mini cooper uit '91 (spaghetti verbinding)

default

RE: Uitlaatsysteem mini cooper uit '91 (spaghetti verbinding)

De uitlaat (zonder kathalisator) van mijn mini cooper uit 1991 moet volledig vervangen worden (incl. spruitstuk). Nu is mij vertelt dat dit een zeer 'speciale' uitlaat is (een zogenaamde spaghetti-verbinding?) en ik ben nogal geschokken van het bedrag hiervan (+/- 1100 euro, incl. montage). Bestaat er misschien een ander alternatief?

Groeten,
Esther

RE: Uitlaatsysteem mini cooper uit '91 (spaghetti verbinding)

1100 Euro? Dat is een boel geld. Jouw spaghetti-verbinding slaat waarschijnlijk op het spruitstuk. Als dit gemaakt is uit buizen (in tegenstelling tot een gegoten spruitstuk) dan wordt ook wel gesproken van een spaghetti-spruitstuk. Naar alle waarschijnlijkheid is er een zgn. LCB (long centre branch) spruitstuk op je Mini gemonteerd. Dit op zich kost geen 1100 Euro, een hele goede koop je in Engeland (niet dat je daar naartoe moet, alleen daar kon ik makkelijk de prijs opzoeken) voor zo'n 250 Euro. Reken daar nog wat bij voor de import naar Nederland. Nogmaals, dat is een hele goede, ze zijn er ook voor aanmerkelijk minder. Het feit dat het een spahetti-stuk is maakt het in elk geval niet duur, een hele goedkope betaal je zo'n 50 Euro voor. Maar daar krijg je dan wel gratis ellende bij.

Maar je het het over het complete uitlaatsysteem, dus dan komt er nog een verbindingspijp en een eindpijp bij. Dit heb je samen (op dezelfde site, link) voor zo'n 270 Euro.

Alles bij elkaar kom je dus op een dikke 500 Euro uit. VAT (Engelse BTW) heb ik wel meegerekend, hoeveel marge er precies op komt voor de import durf ik niet te zeggen. Ik heb het hier over RVS (wat het niet het goedkoopste maakt, je hebt het ook allemaal in gewoon staal) Maniflow spul, wat als zeer goed aangemerkt staat. De arbeid zou dan dus nog eens 500 Euro kosten (we vergeten nu voor het gemak dus even de extra import marge). Dat is wel erg veel, zo'n anderhalve dag. Dat zou ik zelf nogal overdreven vinden voor een uitlaatsysteempje. Mogen ze me op z'n minst eens uitleggen waarom dat uberhaupt een hele dag moet kosten, laat staan anderhalve. (Misschien gaat iemand op het forum dat nu doen :)).

Ik zou dus eens informeren:
[list:rfmxwtbr]
[*:rfmxwtbr]wat voor onderdelen ze precies willen gebruiken, [/*:m:rfmxwtbr]
[*:rfmxwtbr]of dat dan ook hetzelfde is wat er nu onder zit (je hebt nogal wat keuze, als er nu niet iets geweldigs onder zit kun je je afvragen of je ineens iets supergoeds wilt hebben - kan een goede investering zijn, maar de keuze ligt natuurlijk wel bij jou en niet bij de garage),[/*:m:rfmxwtbr]
[*:rfmxwtbr]of er misschien goedkopere mogelijkheden zijn, [/*:m:rfmxwtbr]
[*:rfmxwtbr]etc. [/*:m:rfmxwtbr][/list:u:rfmxwtbr]
Ik vind het nogal veel, 1100 Euro, net als jij. Zelfs als je de genoemde, zeer goede onderdelen gebruikt en er nog een royale hoeveelheid arbeidsloon bij rekend hoeft het volgens mij niet zoveel geld te kosten. Conclusie: vraag heel duidelijk waar die 1100 Euro voor is.

Uit nieuwsgieirigheid: van wie heb je die prijsopgave?

[Edit: typos, URL]

RE: Uitlaatsysteem mini cooper uit '91 (spaghetti verbinding)

Oh ja: nog twee dingen:

1) Wat is er in vredesnaam aan de hand dat het complete uitlaatsysteem vervangen moet worden? Dat er 1 onderdeel stuk gaat kan ik me voorstellen, maar alles tegelijk?

2) 1 alternatief werd uit mijn vorige reply al duidelijk: goedkopere onderdelen gebruiken dan de kennelijk top-of-the-range die de garage nu in gedachten heeft. Het andere alternatief: standaard onderdelen gebruiken, mits je tweedehands onderdelen te pakken kunt krijgen. Als je nieuw moet kopen heb je kans dat een standaard systeem een "sport-systeem" niet zoveel ontloopt :)

RE: Uitlaatsysteem mini cooper uit '91 (spaghetti verbinding)

Ja, ik ben ook wel nieuwschierig(of nieuwsgierig, ziet er allebei niet uit, vreemd..) geworden! Ik wil zelf ook tzt een ander achterstuk er op hebben, voor een iets stoerder geluid... hiet pielletje wat nu mijn uitlaat voor stelt, kun je met een vinger vullen :D

Maar dan wel een die een beetje mooi chroom eindstuk heeft, wat weer mooi past bij de rest van het chroom :)

default

RE: Uitlaatsysteem mini cooper uit '91 (spaghetti verbinding)

Hartstikke bedankt voor de uitgebreide uitleg. Ik ben nog niet zo lang in het bezit van mijn mini en heb er nog niet veel (technisch) verstand van.

Ik heb deze prijs opgave gekregen van Vos Classic Cars, uit nederhorst den Berg. Ik heb/had van te voren al het idee dat hij niet de goedkoopste zou zijn, maar omdat ik goede verhalen heb gehoord heb ik mijn auto naar hem gebracht. Alleen 1100 euro is wel erg veel. Vandaar mijn oproep op dit forum.

Groeten,
Esther

default

RE: Uitlaatsysteem mini cooper uit '91 (spaghetti verbinding)

Antwoord:
1) De uitlaat is afgebroken bij het voorste (eerste stuk vanaf de motor) gedeelte. De uitlaat was al heel slecht en door een onmogelijke hobbel (lees: drempel van de gemeente van Amsterdam) is hij er onderuit gevallen.

Groeten
Esther

RE: Uitlaatsysteem mini cooper uit '91 (spaghetti verbinding)

Wat betreft de technische kennis: als je het forum een beetje volgt komt dat vanzelf.

Vos Classic Cars heb ik nog nooit van gehoord, maar als het een beetje kleine lokale garage is, is dat ook niet zo gek. Je zou eventueel nog aan Ben van Leeuwen in Aarlanderveen kunnen denken. Mijn (beperkte) ervaringen daarmee zijn echter niet heel geweldig. Maar ze hebben veel en zijn de bekendste Mini-specialist in Nederland, dus dan kan het nooit heel erg zijn :)

RE: Uitlaatsysteem mini cooper uit '91 (spaghetti verbinding)

Inderdaad lijkt me ook zeer veel geld voor een uitlaat en dan ook nog zonder katalysator.

Als je iemand weet die een las apparaat heeft dan kan deze misschien je uitlaat lassen waar hij is afgebroken.
Als je uitlaat eronderuit is gevallen dan denk ik meer aan het fenomeen dat je uitlaatbeugels voor en achter naar de vaantjes zijn.

suc6

RE: Uitlaatsysteem mini cooper uit '91 (spaghetti verbinding)

Lassen kan de garage vast ook wel :) Van alles uit handen geven aan een garage tot aan "een mannetje kennen die het even regelt" is wel een hele stap, natuurlijk :) Maar dat brengt wel nog een punt naar voren: verzeker je ervan dat je weet wat er precies stuk is, vraag eventueel of ze het willen laten zien en waarom e.e.a. vervangen moet worden.

default

RE: Uitlaatsysteem mini cooper uit '91 (spaghetti verbinding)

Bedankt voor alle informatie.
Ik zal naar een nog uitgebreidereprijs specificatie vragen en naar de hoeveelheid arbeidsuren uren die de reparatie kost.
Tevens heb ik al samen met iemand anders onder de auto (vanaf de brug) gekeken en de uitlaat is er in z'n geheel zeer ernstig aan toe. Op zich was dit al bij me bekend, maar niet dat dit een speciaal spruitstuk betreft.

Groeten,
Esther

RE: Uitlaatsysteem mini cooper uit '91 (spaghetti verbinding)

Het eerste gedeelte kost wel redelijk wat,maar 1100 is veel te veel.
om een geheel nieuwe van voor tot achter vanaf het spagetti gedeelte
kost ook niet erg veel hoor als je gewoon een rc 40 neemt.
Lekker stille uitlaat en erg snel.
Volgens mij was die ooit iets van 140 gulden
Spagetti gedeelte kan je zeker beter ergens anders halen

minitrend in den haag bijvoorbeeld

RE: Uitlaatsysteem mini cooper uit '91 (spaghetti verbinding)

Nou, veel succes, in elk geval. En laat even horen hoe het is afgelopen.

RE: Uitlaatsysteem mini cooper uit '91 (spaghetti verbinding)

Theo schreef:
Als je uitlaat eronderuit is gevallen dan denk ik meer aan het fenomeen dat je uitlaatbeugels voor en achter naar de vaantjes zijn.



Ff onderstrepen deze zin. Theo schrijft het wel ergens in zijn reactie, maar het is denk belangrijker genoeg om het nog even aan te halen. Het komt vaak voor dat de voorste/onderste motorsteun afbreekt/scheurt. Dit heeft te veel kantelen van de motor tot gevolg, waardoor de uitlaat scheurt.

Kijk hier dus naar voor je nieuwe uitlaat ook zo naar de uitlaat-hemel is.

Bert.

default

RE: Uitlaatsysteem mini cooper uit '91 (spaghetti verbinding)

Er moet volgens mij nog even gezegd worden dat een LCB (long centre branch) en een spagettie uitlaatspruitstuk 2 verschillende dingen zijn. Het idee van een LCB is dat de gassen later bij mekaar komen en dus koeler zijn, waardoor de doorstroom gemakkelijker gaat. Bij een spagettiuitlaatspruitstuk is dit nog wat verder uitgewerkt.

RE: Uitlaatsysteem mini cooper uit '91 (spaghetti verbinding)

Adonias: Ben je niet in de war met een 3-into-1? Volgens mij is het zoals ik in mijn eerste reactie zei (of in elk geval impliceerde): "spagettispruitstuk" is een verzamelnaam voor spruitstukken die opgebouwd zijn uit buizen [en een LCB en een 3-into-1 dus beide spaghettispruitstukken zijn]. Is volgens mij ook niet Mini-specifiek.

RE: Uitlaatsysteem mini cooper uit '91 (spaghetti verbinding)

Inderdaad Bert dit klopt voor 100% had ik moeten vermelden. :9

default

RE: Uitlaatsysteem mini cooper uit '91 (spaghetti verbinding)

Eelke schreef:
Adonias: Ben je niet in de war met een 3-into-1? Volgens mij is het zoals ik in mijn eerste reactie zei (of in elk geval impliceerde): "spagettispruitstuk" is een verzamelnaam voor spruitstukken die opgebouwd zijn uit buizen [en een LCB en een 3-into-1 dus beide spaghettispruitstukken zijn].




Kan idd wel kloppen... ik heb nl ook 4-2-1 gezien, en dacht dat dat dan het spagettiuitlaatspruitstuk zou zijn, en de 3-1 een LCB


Is volgens mij ook niet Mini-specifiek.



Is het ook niet idd :)

RE: Uitlaatsysteem mini cooper uit '91 (spaghetti verbinding)

4-2-1? Dat is dus een spruitstuk voor een cilinderkop met vier uitlaatpoorten? Een LCB is in elk geval iets anders dan een 3-into-1. Bij een LCB komen de buitenste twee poorten al vrij vroeg bij elkaar en komen de twee pijpen die je dan overhoudt net onder de auto samen (vrij goed te zien op de foto die Philip in het topic http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=756 heeft gezet). Bij een 3-into-1 komen de drie poorten tegelijk samen.

default

RE: Uitlaatsysteem mini cooper uit '91 (spaghetti verbinding)

Nog even een reactie van mij. Alles is weer goed. De kosten zijn ook een stuk lager uitgevallen. De uitlaat, incl spruitstuk kost me nu (inclusief werk) 600 Euro. Nog steeds heel veel, maar een stuk minder dan in eerste instantie geschat werd. Ik heb dan ook (bijna) de beste kwaliteit genomen. Nu maar weer sparen om ook andere dingen te kunnen doen.

RE: Uitlaatsysteem mini cooper uit '91 (spaghetti verbinding)

Kijk, dat klinkt een stuk redelijker.

RE: Uitlaatsysteem mini cooper uit '91 (spaghetti verbinding)

Esther schreef:
Ik heb dan ook (bijna) de beste kwaliteit genomen.



Ik wil niet onbeleefd zijn ;) Maar wat heb je precies genomen (merken ed.)

Effe een prijsverglijk maken. Heb zelf namelijk in Engeland (MITP) zelf een heel nieuw systeem gekocht. Maniflow LCB, en verder compleet RC-50 systeem. (Ja das RVS.... Joepie...) Dit alles voor het schamele bedrag van 126 Pond.... Iemand de omrekenings faktor?? gok zo rond de 250 euro. Uiteraard zonder montage....

RE: Uitlaatsysteem mini cooper uit '91 (spaghetti verbinding)

Eur 196,35 volgens de GWK koersconverter (http://www.gwk.nl, huidige koers 1 UKP = 1,56 EUR).

Da's een prima prijs. Nou heb je natuurlijk wel een aantal belangrijke voordelen:
[list:3qbymm2a]
[*:3qbymm2a]Engeland, [/*:m:3qbymm2a]
[*:3qbymm2a]op een evenement, [/*:m:3qbymm2a]
[*:3qbymm2a]geen montagekosten. [/*:m:3qbymm2a][/list:u:3qbymm2a]Maar desondanks wel een eye-opener dat dat zo'n verschil kan zijn.
Eigenlijk is die laatste wel het belangrijkste. Esther, hoeveel was je kwijt aan montage/arbeidsloon?