uitleesapperatuur spi (& MPi)

RE: uitleesapperatuur spi (& MPi)

ik zoek uitleesapperatuur voor mijn spi
waar kan ik deze kopen en wat voor een merk?
het liefst wil ik van ecu naar laptop.
aan wat voor een prijs moet ik dan ongeveer denken?

RE: uitleesapperatuur spi (& MPi)

Hoef je niet te kopen, Bartje op dit forum heeft het allemaal liggen.

RE: uitleesapperatuur spi (& MPi)

wie is bartje dan?
nou wij hebben 3 mini's en ik zou het wel handig vinden als ik er zelf 1 had.
als je alleen maar een kabeltje en software voor je laptop nodig hebt en niet zo duur is wil ik het wel kopen.
ik wil er ook fouten in kunnen reseten

RE: uitleesapperatuur spi (& MPi)

mini_maasdam volgens mij

Jaapio

RE: uitleesapperatuur spi (& MPi)

ik heb en systeem van omitec. dit is een aparaat dat ook door Rover is gebruikt om de mini SPI van 1991 tot '96 uit te lezen + andere Rover modellen uit die bouwjaren. Dit gaat niet via een pc. Alle sensoren en live data is leesbaar.

RE: uitleesapperatuur spi (& MPi)

Nope niet Mini_maasdam... of hij moet een andere naam aangemaakt hebben.
memberlist.php?mode=viewprofile&u=22

Dit is m.

RE: uitleesapperatuur spi (& MPi)

je hebt helemaal gelijk Rene

Jaapio

RE: uitleesapperatuur spi (& MPi)

cooper93 schreef:
wie is bartje dan?
nou wij hebben 3 mini's en ik zou het wel handig vinden als ik er zelf 1 had.
als je alleen maar een kabeltje en software voor je laptop nodig hebt en niet zo duur is wil ik het wel kopen.
ik wil er ook fouten in kunnen reseten



Euh ?? That would be... me ? :-)

ECU naar laptop kun je vergeten, de SPi gebruikt een compleet eigen protocol, wat niet uit te lezen is met de (OBD2/EOBD) software die tegenwoordig overal aangeboden wordt.

Volgens mij is er in de nodige andere topics op het forum al een heleboel over gezegd.

Er zijn bij mijn weten maar 3 apparaten waarmee je een SPi kunt uitlezen: De Omitec die hier al eerder genoemd wordt (met de juiste insteekkaart), het Rover Testbook (groot, duur en bijna onvindbaar), en de SP ACR4 met de juiste cartridge.

Die laatste heb ik in mijn bezit en wordt zo nu en dan aangeboden op eBay, veelal in een koffer met een heleboel cartridges en kabels voor andere merken en modellen, wat het eveneens een dure aanschaf maakt als je die niet gebruikt.

Overigens heb ik binnenkort een ACR4 te koop, echter niet met de benodigde interface en kabel, maar alleen de handset in een koffer met enkele cartridges voor andere merken.

De cartridge en kabel zijn op eBay overigens makkelijk (en betaalbaar) te vinden.

default

RE: uitleesapperatuur spi (& MPi)

[size=85:vhb7oorj][topics samengevoegd - Crispy][/size:vhb7oorj]
hoi allemaal

kan iemand mij vertellen waar ik een Diagnosecomputer kan krijgen/of merk
voor mij mini spi uit 93 ik wordt het een beetje zat om hem elke keer als er een storing is hem te moeten weg brengen naar een garage die hem wel kan uitlezen en reseten
wil ik gewoon self kunnen doen
nu weet ik ondertussen dat de rover een eigen systeem heeft het zo genoemde mems systeem
en dat de meeste obd systemen dat niet ondersteunen
weet iemand wel welke Diagnosecomputer wel het mems systeem van rover kan uitlezen en reseten

RE: uitleesapperatuur spi (& MPi)

En zijn forumleden die zo'n apparaatje hebben.

Ikz ou even zoeken naar obd of ecu op het forum en zo de personen een pb te sturen

RE: uitleesapperatuur spi (& MPi)

Yep ik heb er zo een! Maar er zijn er meer. Kijk ff wie er het dichtse in de buurt woont....

RE: uitleesapperatuur spi (& MPi)

RE: uitleesapperatuur spi (& MPi)

Ik had hem al een PM gestuurd met die informatie ;)

RE: uitleesapperatuur spi (& MPi)

Die heb ik ook... ;)

default

RE: uitleesapperatuur spi (& MPi)

[size=85:31vxrzcw][topics samengevoegd - Crispy][/size:31vxrzcw]
Hallo,
Heb op google en op het forum al flink wat gezocht maar nog niet echt het antwoord gevonden.

Is het met een standaard diagnose tool helemaal niet mogelijk om de fout codes te lezen en te wissen uit mijn '96er mpi?
Ik ben totaal niet op zoek naar iets om mijn kenvelden enzo aan te passen, het is puur voor het uitlezen.

Ik heb al conacat gehad met een winkel die meende dat een obd2 interface(richting laptop) voldeed om me mini uit te lezen.
De volgende protocollen ondersteunde hij.
OBD-II Protocols:
• ISO15765-4 (CAN)
• ISO14230-4 (KWP2000)
• ISO9141-2
• J1850 VPW
• J1850 PWM

De vraag is dus, kan ik dit ding daadwerkelijk gebruiken?
Alvast bedankt,
MVG Bas Veenman

RE: uitleesapperatuur spi (& MPi)

Je hebt PM.

RE: uitleesapperatuur spi (& MPi)

Helaas... Het protocol wat Rover gebruikt heeft voor zowel de SPi als MPi valt onder geen van de gestandaardiseerde OBD(-2) proocollen.

Met de huis-tuin-en-keuken apparatuur die op eBay wordt aanbegoden, kun je dus niets bij een SPi en MPi.

Ik weet niet waar je woont, maar ik kan eventueel je MPi uitlezen.

RE: uitleesapperatuur spi (& MPi)

Ik heb even wat topics aanelkaar gehangen over uitlees apparatuur zodat de informatie bijelkaar blijft. Verplaatst uit Technische Modificaties en Tuning

RE: uitleesapperatuur spi (& MPi)

Ik kwam laatst een filmpje tegen op youtube (kan ik zo snel even niet vinden) waar iemand met zn laptop in de Mini zat en die met een druk op de knop langzamer stationair liet draaien, zat een A series blokje in..

RE: uitleesapperatuur spi (& MPi)

de rally mini van paddy heeft dit (van weber). Daar zijn ook wel filmpjes van

Jaapio

RE: uitleesapperatuur spi (& MPi)

is er iemand in de buurd van overijsel (twente) die dit ook kan

ik kan alle auto's uitlezen live data kijken en weet ik wat meer maar een mini mpi uitlezen ho maar |:( |:( |:(

word gek van de storingen, kan er niet bij :'( :x :x :?

groet

RE: uitleesapperatuur spi (& MPi)

Spherix schreef:
Ik kwam laatst een filmpje tegen op youtube (kan ik zo snel even niet vinden) waar iemand met zn laptop in de Mini zat en die met een druk op de knop langzamer stationair liet draaien, zat een A series blokje in..



Was dat met een standaard ECU of met een aftermarket injectie computer?

RE: uitleesapperatuur spi (& MPi)

Mega Squirt misschien?

of

Utimate Mini Squirt?

RE: uitleesapperatuur spi (& MPi)

Dat weet ik dus niet meer, ben al driftig op zoek naar het filmpje :P

Edit: Zomaar ineens gevonden: [youtube:17s1tiis]faBS0xtma0I[/youtube:17s1tiis]

Denk dus wel andere hardware te zien aan de beschrijving

RE: uitleesapperatuur spi (& MPi)

mmmm. mooi stuur in dat filmpje |:( |:( |:( |:( .

er zijn programmeerbare ecu setjes te koop bij de meeste wel bekende mini centre in Engeland. of koop eens een mini word of mini magazine.. daar worden ze meestal wel afgebeeld bij verschillende bedrijven. Deze kan je zelf programmeren via je laptop. Dan heb je ook wel van die fancy klokjes erbij.

RE: uitleesapperatuur spi (& MPi)

Ja allemaal heel mooi en leuk :)

Alleen dit is een topic over uitleesapparaten voor Mpi en Spi dus misschien kunnen we weer ontopic verdergaan?

RE: uitleesapperatuur spi (& MPi)

jahoee \\:)/ \\:)/ :)\\_

prbleem opgelost.

was een hele slechte massa kabel.

alle storingen zijn verdwenen.

groeten wout

RE: uitleesapperatuur spi (& MPi)

na een andere ecu erop deed hij het goed, nu maar is kijken bij de volgendeopgeknapte mini of hij het daar wel goed op doet;

RE: uitleesapperatuur spi (& MPi)

Ik wil ook graag uitleesapparatuur voor mijn '96 spi. iemand nog eentje te koop toevallig? zo niet is er dan iemand in de buurt van eindhoven die de apparatuur heeft en die mijn spi een keer wil uitlezen?

RE: uitleesapperatuur spi (& MPi)

Ik heb er een en woon in Nederweert!

RE: uitleesapperatuur spi (& MPi)

Ik heb er ook een maar woon in Hoogeveen. 8)

RE: uitleesapperatuur spi (& MPi)

ik wil nog steeds zo'n apparaat aanschaffen. Dus weet iemand er een te koop?

RE: uitleesapperatuur spi (& MPi)

Wat wil je uitlezen? alleen SPi ? of ook MPi ?

Ik heb nog wel een apparaat te koop, dat is echter alleen het basisapparaat met enkele cartridges van andere merken. Hierbij zou je alleen de benodigde cartridges en een kabel moeten aanschaffen, maar die zij op eBay nog wel te vinden.

RE: uitleesapperatuur spi (& MPi)

je hebt een PB!

RE: uitleesapperatuur spi (& MPi)

Sinds een week ben ik ook in het bezit van een sp ACR4 waarmee ik SPI'tjes kan uitlezen en resetten. Helaas nog geen mpi pod en kabels, maar het begin is er. :)

Omdat er bij mijn weten nog niet iemand in het oosten van Nederland zit die een dergelijk apperaat heeft leek het me handig dit hier te vermelden.

Ik woon zelf in de omgeving van Zwolle. Als er interesse is voor het uitlezen dan hoor ik het wel.

RE: uitleesapperatuur spi (& MPi)

SPI kan je niet resetten.

MPI wel

Deventer is redelijk in het oosten... ik kan het ook. ik heb hier het originele aparaat wat Rover ook gebruikte.

RE: uitleesapperatuur spi (& MPi)

En ik een half jaar geleden nog wel bijna naar het westen van het land gereden om mijn mini daar uit te laten lezen. Hoe dan ook zo ontstaat een mooi overzicht van de mogelijkheden in Nederland.

Met het resetten van de ecu bedoel ik overigens het wissen van de foutcodes. Dirk, wat bedoel jij met resetten dan?

RE: uitleesapperatuur spi (& MPi)

deze spi ecu houd geen fout data vast. hij doet continu controleren of de waardes kloppen en de eventueel aan te passen. bv lamda kapot.. dan meer of minder brandstof inspuiten. meer niet.

via de uitlees computer doe je niet meer dan kijken of alle elementen er zijn. en of de waardes kloppen. De meeste elementen zijn dan ook relais. klopt een waarde niet dan is er een storing.
De spi ecu gaat hier dan een oplossing voor verzinnen zodat hij weer "beter" gaat lopen. Dat is zo lastig aan een spi. blijft altijd wel lopen zonder dat je doorhebt dat er ergens iets is.

het is ook niet zo dat als je een nieuwe lammbda plaatst dat je dan de computer moet resetten om de fout eruit te halen. het is namenlijk de uitlees computer die doorheeft dat de lamda kapot is en niet de ecu. op moment dat de nieuwe lamda erin zit zal de ecu gewoon een nieuwe waarde gaan creeeren dat ie minder brandstof nodig heeft.

RE: uitleesapperatuur spi (& MPi)

In mijn beleving is het bij de SPI zo dat in het geval van een kapotte of ontbrekende sensor (losse stekker)een vervangingswaarde wordt genomen door de ecu. Hierdoor komt hij in een soort van noodloop programma.

Voordeel hiervan is dat de auto het blijft doen. Nadeel is dat, omdat een controlelampje in het dashboard ontbreekt, de fout onbemerkt kan blijven. Dit kan een verhoogd brandstofverbruik, kapotte katalysator enz. tot gevolg hebben.

Als de kapotte sensor nu vervangen wordt blijft de fout toch in de ecu bewaard staan. Deze kan alleen via een uitlees/reset apparaat worden gewist. Methoden met 10 keer gas intrappen met contact aan of accu losgooien werken wel voor het resetten van de stappenmotor, maar niet voor het wissen van foutcodes.

Dit kun je zelf makkelijk proberen door te starten zonder een aangesloten luchtfilter en luchttemperatuurmeter. Hierdoor ontstaat een fout die wordt vastgesteld door de ecu en met het uitleesapparaat uit de ecu te lezen is. Deze fout blijft ook na het weer aansluiten van de sensor opgeslagen. De ecu bewaart de fouten dus wel degelijk.

Wat ik niet zeker weet is of de computer (ecu) na het vervangen van een sensor zonder reset de sensor wel weer gaat gebruiken of dat hij met de vervangingswaarde blijft werken? Misschien hebben andere forumleden hier een mening over. Op het engelse mini forum (TMF) zijn de meningen hier ook sterk over verdeeld.

Groeten Daniel

RE: uitleesapperatuur spi (& MPi)

Geen ervaring met uitlezen van de mini maar zou het 'meningsverschil' misschien kunnen komen doordat er bij de SPI twee verschillende soorten ECU's zitten? (daarmee bedoel ik afhankelijk van het bouwjaar). Misschien dat de laatse SPI's wel fouten bewaren en de eerste generatie niet? [size=85:1mb4uaod]Gewoon even een gedachte spinsel.[/size:1mb4uaod]

RE: uitleesapperatuur spi (& MPi)

er bestaan 2 verschillende ecu types, die met 1 contact fiche en met 2 contact fiches, misschien zit het verschil daarin

RE: uitleesapperatuur spi (& MPi)

Dat bedoel ik ja (en dit verschil zit niet tussen SPI en MPI maar echt alleen bij de SPI)

RE: uitleesapperatuur spi (& MPi)

dat verschil zit hem dacht ik in de start onderbrekingmodule achter het dashbord bij latere modellen. Ik heb zelfervaring met het laatste model ecu welke 1 multistekker heeft.

ik heb gesproken in duitsland met de eigenaar van een groot duits onderdelen bedrijf welke veel onderdelen levert aan oa Bos classics.. ben ff naam kwijt. deze man weet heel veel van de spi mini's. dit bedrijf maakt dan ook Spi ecu met modules welke wel zijn uit te lezen. in deze modules bakken zij 3 systemen in 1 de originele en de andere 2 met andere opties. nu zijn de andere 2 zelf te programeren.

zo heb ik ook juist gevraagd aan deze man hoe het nu zit met die strandaard ecu. Dit omdat er toevallig op het imm een team stond welke spi mini's aan het uitlezen waren. mijn vraag was dan ook slaat de spi fouten op kan je nieuwe software uploaden enz.

het gaat hier om een heel simpel systeem welke zichzelf aanpast op de omstandigheden welke zijn sensors geven.

RE: uitleesapperatuur spi (& MPi)

Als ik dat zo lees, dan ken ik dat bedrijf. Zij zijn ook aanwezig geweest op het IMM in Nederland. Dat bedrijf is Allbritt. Zij kijken al een aantal jaren mini's na op het IMM en dat kostenloos.

RE: uitleesapperatuur spi (& MPi)

Voor de SPI zijn verschillende types ECU gebruikt.
Als eerste een variant met twee stekkers. Deze is na korte tijd (1993?) vervangen door de enkele stekker variant.
Deze variant kan gecodeerd zijn (uitvoering in combinatie met een startonderbreker)of ongecodeerd.

Deze beide laatste varianten slaan de foutcodes op in het geheugen. Van het eerste type weet ik dit niet zeker. Nooit geprobeerd.

default

RE: uitleesapperatuur spi (& MPi)

Hallo,

Wie kan mijn SPI uit 1992 uitlezen in de omgeving Utrecht en wil dit een keer voor mij doen? Heb ook het idee dat het beestje wel iets minder kan drinken ;-)

Hoor het graag.
Groeten,

Rutger Schaap (Utrecht)

RE: uitleesapperatuur spi (& MPi)

default

RE: uitleesapperatuur spi (& MPi)

.