RE: Uitleg spaghetti-spruitstukken (LCB en 3-into-1)
Ingediend door Mini Martin op vr, 18-06-2004 11:35
[size=75:2qb9pwuj][plaatje verwijderd.][/size:2qb9pwuj]
Zal ook eens zoeken naar die ander. Heb ik ergens ook nog staan.
- Login of registreer om te reageren
RE: Uitleg spaghetti-spruitstukken (LCB en 3-into-1)
Ingediend door Eelke op vr, 18-06-2004 11:32
In markt was er wat onduidelijkheid ontstaan over uitlaatspruitstukken; wat is nou een spaghettispruitstuk, en wat houdt LCB en 3-into-1 in?
Uitlaatspruitstuk
Het uitlaatspruitstuk is het eerste deel van het uitlaattraject en zit direct op de cilinderkop gemonteerd. Standaard is dit bij Mini's een gietstuk, bij verreweg de meeste Mini's is het uitlaatspruitstuk ook nog eens gecombineerd in 1 gietdeel met het inlaatspruitstuk.
De motor van de Mini is een viercilinder. Zoals je misschien weet heeft een Mini op de cilinderkop drie uitlaatpoorten; de beide buitenste cilinders hebben elk hun eigen uitlaatpoort, de twee middelste delen samen een uitlaatpoort. Het uitlaatspruitstuk moet deze drie gasstromen samenbrengen in uiteindelijk 1 uitlaatpijp.
Spaghetti spruitstuk
Een spaghetti-uitlaatspruitstuk is een uitlaatspruitstuk opgebouwd uit gebogen pijpen. Bij een uitlaatspruitstuk is het voor een goede doorstroming van de gassen belangrijk dat de trajecten vanuit de verschillende cilinders goed op elkaar afgestemd zijn, zodat (simpel gesteld) de stoten uitlaatgas uit de verschillende cilinders netjes achter elkaar door de uiteindelijke uitlaat gaan en niet tegen elkaar aanbotsen.
Er zijn twee gangbare principes voor Mini spaghettisuitlaatspruitstukken;
[list:2tvedc7h][*:2tvedc7h]LCB (long centre branch)[/*:m:2tvedc7h]
[*:2tvedc7h]3-into-1[/*:m:2tvedc7h][/list:u:2tvedc7h]
LCB
Deze is het meest gangbare. Zoals de naam al doet vermoeden is de vertakking die van de middelste poort komt lang. Er loop een pijp van de middelste uitlaatpoort tot onder de auto. De twee buitenste cilinders worden met twee pijpstukken veel hoger samengebracht en lopen met een tweede pijp naast de eerste pijp ook tot onder de auto. Om montage te vergemakkelijken zijn deze twee stukken los van elkaar en worden onder de auto gecombineerd met een Y-stuk, dat de twee pijpen combineert tot 1 pijp. Vanaf daar gaat het verder naar achter, dempers, en uiteindelijk naar buiten.
Bij de meeste Stage 1 kits zit een LCB uitlaatspruitstuk. Dit is een LCB (Mini Martin bedankt voor het plaatje):
3-into-1
Dit is een minder toegepast principe, en schijnt vooral goed te werken op kleinere cilinderinhouden. Hierbij komen de 3 pijpen vrij hoog bij elkaar en gaan verder naar beneden als een enkele pijp.
Wil je het principe achter deze spruitstukken begrijpen, dan is het boek van David Vizard een aanrader.