RE: Uitlezen ECU
Ingediend door BruteSound op vr, 06-03-2009 01:19
Jeroen2 van Miniasfaltvreters pm'en. Die weet de adresjes wel.
Wellicht dat je mini in de noodloop gegaan is.
- Login of registreer om te reageren
Ingediend door BruteSound op vr, 06-03-2009 01:19
Jeroen2 van Miniasfaltvreters pm'en. Die weet de adresjes wel.
Wellicht dat je mini in de noodloop gegaan is.
Kans dat he van Jeroen2 een antwoord krijgt momenteel is niet groot. Die woont tegenwoordig in Portugal. Bij Theo van den Boogaard heb je misschien wel een kansje. Anders een mini-specialist bij jou in de omgeving opzoeken. Wat ook nog zou kunnen is een oude Rover-garage. Die hebben vaak de apparatuur nog staan.
helaas kan ik je niet helpen aan een adres ... maar sluit me aan bij de suggestie van (b)engeltje: een lokale mini-specialist of oud-rover garage .. effe vooraf bellen om zeker te zijn ..
succes,
Theo van den Bogaard
Je kan aan Dree-cool vragen of hij het spul mee wil nemen naar de clubdag.
(heb je toevallig niet op een tank even te hard op het gas gestaan ) Ik moet echt m'n best doen om 1:15 te rijden met mijn SPI (langzaam optrekken, snel doorschakelen, op de motor afremmen enz.).
Bedankt voor jullie reacties.
Ik verwacht niet dat het aan mijn rijstijl ligt omdat het verbruik drie jaar lang circa 1:14 was en sinds een half jaar plotseling 1:11. Ik had bij die overgang in verbruik niets aan de auto veranderd.
Ik zal Dree cool proberen te pm-en. Ik kan mij voorstellen dat er meer mensen op de clubdag zullen zijn die van een dergelijke mogelijkheid gebruik willen maken!?
Aan de bougies en kleppen te zien zou de motor overigens eerder te arm dan te rijk lopen.
Ik heb ook weinig zin om vanwege deze relatief kleine verbruikstoename met nieuwe sensoren naar de auto te gaan gooien. Ik heb overigens de afgelopen periode wel het standaard spruitstuk met lambdasonde vervangen door een lcb met nieuwe sonde. Dit gaf ook geen verandering.
De lokale mini garages in de buurt hebben geen mogelijkheden voor het uitlezen. Dat heb ik al gevraagd. Wel kan ik nog bij een ex rover garage langsgaan.
Daniel
het kan ook iets zijn wat niet uitgelezen wordt (zoals kapotte of vastgelopen zuigerveren o.i.d.)
je kan bij iedere fatsoenlijke garage je compressie laten meten en eventueel een 'leak-down' test doen ... dan weet je al wat meer .. wat is de kilometerstand ? mijn Spi verbruikte aan het eind (120000 km) ook meer dan de 1 : 18 van het begin
groetjes,
Theo van den Bogaard
Theo van den Bogaard schreef:
mijn Spi verbruikte aan het eind (120000 km) ook meer dan de 1 : 18 van het begin
Ga ik denk ik ook maar eens aan Dree-cool vragen voor een analyse (67000).
Compressie is 13 bar op alle vier cilinders. Leakdown test heb ik niet gedaan. De kilometerstand is 74000km. Olieverbruik is minimaal (minder dan halve liter per 1000km). Vacuumslangetjes zijn laatst allemaal vervangen door doorzichtige benzineslangetjes.
Ik snap dat het vanalles kan zijn (bv aanlopen remmen), maar dat kan gecontroleerd worden. Het hele systeem dat aan de ECU hangt kan volgens mij alleen maar goed gecontroleerd worden via de ECU.
Ik hoor tegenstrijdige berichten over de ECU. De ene zegt dat hij te resetten is via loskoppelen van de stroom, maar anderen zijn van mening dat de fouten die de ECU detekteerd worden opgeslagen in het vaste geheugen. Dit kan alleen gewist worden met uitleesapperatuur. Als deze fouten niet gewist worden, zouden ze ook een noodloop kunnen veroorzaken terwijl de betreffende sensor al vervangen is.
Of dit waar is weet ik niet zeker, maar na uitlezen en resetten is het zeker goed.
Ik ken ook de tegenstrijdige verhalen, maar ken ook verhalen van sensoren die wel vervangen zijn en geen verbetering hebben tot dat hij uitgelezen is. Nog een mooie is contact aan, 10 ik gaspedaal helemaal in trappen om te resetten (ook ergens vernomen maar niemand die het kan bevestigen). Het woord 'noodloop' wordt gebruikt in de trant dat de ECU zelf een vervangende waarde aan neemt voor en sensor (indien deze stuk/slecht is) om zo de motor nog draaiende te houden (met bijwerking bijv. een hoger benzine verbuik of slecht lopen). Hedendaagse auto's gaan in noodloop en dan worden er nog functies uitgeschakeld (toeren begrenzer of automaten bak in één versnelling).
Dree-cool heeft net aangegeven via de PM dat hij nog niet weet of hij naar de clubdag komt. Even afwachten dus nog.
Misschien zijn er nog anderen met zo'n apparaat die naar de clubdag komen? (of één van de sponsors)
RE: Uitlezen ECU
Ingediend door papadeeh op do, 05-03-2009 20:22
Hallo,
Ik ben op zoek naar een bedrijf of iemand die de ECU van mijn spi kan uitlezen.
Op het forum heb ik wel wat gevonden in de buurt van de Randstad, maar niet in de buurt van Zwolle.
Weet iemand een adres in het oosten van het land of is er iemand bereid om zijn apperatuur mee te nemen naar de komende clubdag?
De reden dat ik hem wil laten uitlezen is dat het verbruik plotseling is gestegen van 1:14 naar ongeveer 1:11. Niet echt schokkend, maar ook niet goed.
Ik hoor graag van jullie
Daniel