uitlijning, zelf doen? basis afstelling

RE: uitlijning, zelf doen? basis afstelling

Als je je stuurhuis verandert moet je naar de uitlijnboer. nu zou het wel handig zijn om daar te komen zonder een set yokohama's af te schuren...

heeft iemand een tip om de basisafstelling goed te krijgen? nee ik heb niet het oude stuurhuis bij de hand, geen enkele waarop ik de lengte kan meten tussen de 2 stuurkogels...

wie heeft er tips???

RE: uitlijning, zelf doen? basis afstelling

Bij opbouwen had ik mn barrel op het oog recht gezet.
Zelf heb ik een 4 kant uitlijn apparaat gekocht van een garage die ermee stopte.
Kostte minder dan 1x uitlijnen bij de josti's van de Kwikfit...

Na calibratie van dat apparaat kwam de waarheid boven: mijn doel was de wielen even op nul uitspoor te zetten. Och... daar zat ik slechts een kwart graad van af...

Anyway: als je eerst even op het oog recht zet wordt dit wel bevestigd door soepel rollen van de auto. Als ie echt scheel staat lijkt de mini opeens erg zwaar. Paar kilometer rijden naar een uitlijner geeft heus geen zwarte rubberwolken achter je mini... have fun!

RE: uitlijning, zelf doen? basis afstelling

normaliter meet ik de breedte van de oude stuurstang en stel de nieuwe erop in, alleen heb ik dat nu niet gedaan en heb heel erg toespoor...

was al van plan het op het oog recht te zetten, maar er moet ook een methode zijn dat je het zelf kan meten met wat latten ofzo...

RE: uitlijning, zelf doen? basis afstelling

ik heb vorige keer mijn mini voor de garagepoort gezet. Dan een waterpas met laser tegen mijn wielen gehouden en afgetekent op de poort met krijt. zo een beetje gemeten tot ze ongeveer goed stonden .

RE: uitlijning, zelf doen? basis afstelling

je kan ook in de garage een touw spannen. En de mini er kaarsrecht naast zetten.

En dan met een meetlat gaan meten.

Dus van het koord naar het voorste deel van je velg. En dan van koord naar achterste deel velg.
En dan heb je wss een verschil in maat.

Als je dan de grootte van je velg weet, dan kan je de hoek berekenen waaronder je wiel staat.
Maar als je hem netjes recht wil zie je gewoon dat beide maten ongeveer hetzelfde zijn.

Hopelijk kan je hier wat mee?
grtz

RE: uitlijning, zelf doen? basis afstelling

nog één, je neemt een paar latten die iets langer zijn als de doorsnede van de banden, die zet je met een paar tywraps horizontaal aan de voorwielen vast, wel zo laag dat je met een meetband onder de auto door kan, en dan kan je verschil tussen voor en achter de wielen meten.

Als je de boel ook nog enigsinds recht wil hebben moet je even het stuurhuis centreren, draai het stuur eerst helemaal naar links, plak een plakbandje aan de bovenkand van het stuur. Draai het stuur naar rechts, tel het aantal slagen draai presies de helft van de slagen het stuur weer terug.

dan kun je een lange (rechte) lat langs de wielen houden en kijk of je links en rechts evenveel toe/uitspoor hebt.

Tis geen exacte wetenschap, maar werkt redelijk naukeurig :P

RE: uitlijning, zelf doen? basis afstelling

Inderdaad easy2, goed zat om mee naar de uitlijnert te rijden

RE: uitlijning, zelf doen? basis afstelling

top!!!

RE: uitlijning, zelf doen? basis afstelling

Volgens mij zit er in de vloer een dopje/plaatje wat eraf kan (als ik me goed herinner dezelfde als waar de stuurkolom in gaat maar dan aan de bijrijderskant) Dan kijk je tegen het stuurhuis aan en daar zit precies een klein plastic dopje. Daarin kun je een 8mm boortje steken die op 1 plaats in de stuurheugel valt, dat is de middenstand.
(weet niet of het bij alle types aanwezig is)
Moet je stuurhuis natuurlijk wel in het midden onder de auto zitten ;)

RE: uitlijning, zelf doen? basis afstelling

klopt, dat trucje kende ik al!!!

RE: uitlijning, zelf doen? basis afstelling

Ah, ik niet :+) scheelt weer gefrunnik

RE: uitlijning, zelf doen? basis afstelling

Idd.. 8mm boor erin en je stuuruitslag links tov rechts is altijd hetzelfde,
dan onder de auto de afstand meten tussen de banden aan de voorzijde en aan de achterzijde van het wiel.
Een Mini met normale rubbers heeft ca 2 mm uitspoor...
Meten en draaien en je bent klaar.
ff rijden, staat het stuur recht en dan hoef je niks meer te doen, staat het stuur iets scheef dan kan je de ene kant de spoorstang iets in draaien en de andere kant uitdraaien en je stuur staat recht tov de achter as...
Simpel, van de week nog bij mn woonwerkverkeer autootje gedaan...

RE: uitlijning, zelf doen? basis afstelling

Misschien niet helemaal van de Mini maar hier heb je een linkje ( voor de kever weliswaar, maar een beetje basis )

link

Groetjes,

Maurice

RE: uitlijning, zelf doen? basis afstelling

Niet vergeten die 8mm boor er weer uit te halen voor je gaat rijden!!!