Uitvallen

default

RE: Uitvallen

Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met mijn mini 1.3 spi.
De mini valt af en toe uit. Dit gebeurt zowel bij een koude en warme motor.
De ene dag gebeurt het wel 3 keer op een dag en de andere dag hooguit 2 keer.
De gemiddelde km die ik rij zijn ongeveer 30. Toevallig vandaag wat meer gereden en nu ook 3 keer uitgevallen.
Iemand die mij kan helpen?

Alvast bedankt.

RE: Uitvallen

zijn er specifieke momenten/gebeurtenissen waarop ie uitvalt?

en start ie daarna wel direct weer?

geen andere rare geluiden of lampjes die gaan branden?

default

RE: Uitvallen

Hoi Arie b,

Nee er zijn geen specifieke gebeurtenissen. Na een minuutje wachten start de auto weer en kan ik ook gewoon weer rijden.
Er gaan ook geen lampjes branden, niet dat ik er veel heb. Heb er namelijk maar 3. Waarvan 1 voor de olie, 1 voor groot licht en 1 voor accu.

Gr pascal

RE: Uitvallen

Is het tijdens gewoon rijden of snel optrekken of bij stationair draaien of remmen ?

Je zou kunnen denken aan te weinig benzinetoevoer. Verstopt filter, brandstofpomp slecht kontakt ?

RE: Uitvallen

Vacuumslang? :)
Of een gaatje in de inlaat? waardoor de vacuüm niet goed wordt doorgegeven.

Kan ook misschien wel zijn dat de benzine te koud /warm wordt, Vaporlock...

Ook wel vaak bij Austin Healey's het geval..

default

RE: Uitvallen

Gek genoeg is het tijdens het rijden maar ook als de auto stationair loopt.
De vacuumslangen lijkt me sterk want dan zou je toch ook een schommelend toertal hebben?

RE: Uitvallen

Ik had het ook. Een bochtje achter de inlaat. gescheurt. Liep heel rijk en viel soms ook uit.

default

RE: Uitvallen

Ik zal er een deze dagen eens naar kijken.
Ik hou jullie op de hoogte.

RE: Uitvallen

Als dat het niet is, Kijk dan even of de verbindingen aan de bobine goed vast zitten :)

RE: Uitvallen

Dat is een goeie. Die storing zien we regelmatig langskomen de laatste tijd.

default

RE: Uitvallen

Bedankt voor de reacties.
Door tijdgebrek helaas nog niet kunnen kijken. Wel gek genoeg is mijn verbruik duidelijk meer geworden.
Laatst na een km of 45 te gereden hebben viel hij ook weer spontaan uit. En dit midden op de snelweg.

default

RE: Uitvallen

vandaag eens gekeken naar de vacuum slangen en aansluitingen van de bobine.
Hier is niets mis mee. Ook een auto monteur vandaag gesproken en hij zij ook al misschien de brandstofpomp. Een deze dagen eens kijken naar de verbindingen.

RE: Uitvallen

corrosie op electrische verbindingen, bijvoorbeeld bij de aansluiting van een zwevende zekering of in de relaiskast?!

Succes met zoeken,
Theo van den Bogaard

default

RE: Uitvallen

Gisteren alle verbindingen en dergelijke gecontroleerd. Alles zit nog goed en geen slijtage. Begin toch inderdaad meer te denken aan de bobine. Iemand een idee hoe ik deze kan testen?

Groet, pascal

RE: Uitvallen

Het makkelijkst is gewoon een andere monteren.
Je kan de primaire en secundaire wikkeling wel doormeten, maar dan kan er altijd nog een lek in de secundaire wikkeling zitten.

default

RE: Uitvallen

Bedankt voor de reactie.

Nu zie ik dat er 2 verschillende bobines zijn. 1 met ballast en 1 zonder.
Wat is hier precies het verschil tussen?

RE: Uitvallen

Een ballast bobine werkt op 8 á 9 volt dmv een weerstandsdraad en is bedoelt voor puntjes ontsteking(punten gaan dan langer mee)
Een bobine zonder ballast(weerstand) werkt op 12volt en is ook voor puntjes.
Jij hebt electronische ontsteking(spi 1.3) en hebt een bobine voor electronic ignition nodig, de GCL 143 van Lucas of de GCL 211 van Unipart.

default

RE: Uitvallen

Bedankt voor de uitleg.
Vanmiddag bestel ik een nieuwe en hoop dat het probleem verholpen is.

Gr pascal

RE: Uitvallen

Als je toch gaat bestellen zou je kunnen overwegen om meteen de vaccum slangen te doen. Zijn niet echt de kosten, veel problemen met de SPI komen door de vaccum slangen.

default

RE: Uitvallen

Sorry voor de veel te late reactie.
Gisteren de bobine en vacuüm slangen vervangen. Vandaag gebeurde het weer. De auto viel weer regelmatig uit. Het gekke is dat dit in de ochtend niet gebeurt. Alleen als ik naar huis rij.

RE: Uitvallen

Dan denk ik toch aan een slechte verbinding / slecht relais in de relaiskast.
Ik heb geen Spi, maar vlg. mij zitten er een stuk of 3 relais in ?

default

RE: Uitvallen

JosCM, dat zou het inderdaad ook kunnen zijn. 1 deze dagen eens kijken erna.
Iemand misschien een andere oplossing?

default

RE: Uitvallen

Even een ander vraag.
Een relais wordt eigenlijk toch alleen gebruikt voor knipperlichten etc. Lijkt mij eigenlijk sterk dat een relais wordt gebruikt voor de motor? Iemand hier een andere kijk op?

RE: Uitvallen

1 relais is zeker voor de brandstofpomp en voor de ontsteking zal er ook 1 zijn, vermoed ik.

Lees dit ook eens door :

link

default

RE: Uitvallen

Bedankt voor de reactie. Deze kan inderdaad de boosdoener zijn.

RE: Uitvallen

valt me net in. Wat ook nog wel eens de boosdoener wil zijn is de bots schakelaar (of hoe dat ding ook heet). Deze zit rechts tegen schutboard als je voor de mini staat. Deze schakelaar schakelt de benzinepomp uit bij een aanrijding, maar deze wil ook nog wel eens de boosdoener zijn door slecht contact. Verder kun je de massapunten controleren, zijn er meer dan 1 :D .
Bij mij was destijds het zwarte kastje de boosdoener (dat links boven de rembekrachtiger zat), maar toen wilde de mini gewoon vaak niet starten.

Succes

default

RE: Uitvallen

Bedankt voor de reactie,s

Ik zal dit allemaal eens controleren. Hopende dat hiermee de problemen zijn verholpen.

default

RE: Uitvallen

Hallo allemaal.

Na een flinke tijd niet meer te hebben gereden met de mini, deze week de auto toch maar weer eens gebruikt.
Helaas is het probleem nog altijd hetzelfde. Het lijkt er zelfs op alsof het erger wordt. Vandaag is hij op een afstand van 15 km zeker 5 keer uitgevallen. Zijn er misschien mensen met eventuele andere oplossingen?

Gr pascal

RE: Uitvallen

anders een keertje (laten) uitlezen?
misschien staat er een foutcode in die al oud is of dat er een onderdeel niet functioneert.

default

RE: Uitvallen

Uitlezen is inderdaad een optie. Maar waar zit de stekker om hem uit te lezen? Of wordt de ECU losgekoppeld en daarop uitgelezen?

default

RE: Uitvallen

Is er iemand in de buurt van zuid Limburg die mijn spi kan uitlezen?

Ik hoor het graag.

RE: Uitvallen

Normaal mogen bedrijvennamen niet, maar in Brunssum zit Sjaak van den Berg.

Van de club weet ik wel Andre, maar dit zit in omgeving Weert en dat is te ver neem ik aan.

default

RE: Uitvallen

Dank je voor de reactie. Kan inderdaad even eens bellen naar Brunssum.

default

RE: Uitvallen

Na bellen en veel vragen en antwoorden dacht ik het probleem te hebben gevonden. Nadat ik de rotor, verdeelkap en bougiekabels had vervangen viel de mini nog altijd uit. Daarna gek genoeg toch maar eens de bougies te hebben vervangen ging het een aantal dagen goed. Helaas zijn gisteren de problemen weer begonnen.

RE: Uitvallen

Je bent wel een volhouder zo langzamerhand en een hoop dingen heb je al uitgesloten.

Electronica werkt wel of niet, is mijn ervaring. Half of soms gebeurt niet zo vaak.

Heb je toevallig al de massakabel langs het hondenbot gecontroleerd (roest, bouten vast)

Kan je een voltmeter ( of proeflampje ) op de voeding van de bobine zetten en er dan mee gaan rijden tot wanneer hij uitvalt ?

En daarna op de voeding van de brandstofpomp hetzelfde ?

default

RE: Uitvallen

Ik ben sinds kort weer in het bezit van een mini :P ,
een SPI en direct een kabel aangeschaft.

Als ik je kan helpen met het uitlezen, en je wilt naar Kerkrade wilt komen dan stuur een PM.

default

RE: Uitvallen

@harald. Bedankt voor het uitlezen van de mini. Helaas is het probleem terug.

Misschien dat iemand anders mij kan helpen.
De foutcodes waren.
- air temp sensor
- throtlle position sensor.

Is er iemand die mij kan vertellen waar deze zitten? En hoe ik deze kan testen/oplossen.

Mvg pascal

RE: Uitvallen

Throttle Position Sensor zit aan je injector. Die meet de stand van je gasklep.

Air temp Sensor zou volgens de standaardplaatjes op internet bij de luchtintlaat van je injector moeten zitten. De plaatjes, specifiek voor de Spi geven aan dat deze aan de onderzijde van je luchtfilter zit.

Volgens mij staat er in gelinkt topic heel veel info die jij wel kunt gebruiken.
http://www.theminiforum.co.uk/forums/to ... injection/

default

RE: Uitvallen

Bedankt voor de reactie.
De link is welkom hier haar ik gelukkig veel uit.