Vaag probleem

RE: Vaag probleem

Hallo allemaal,

Mijn mini loopt een beetje gek en valt soms na een tijdje weer uit. We hebben echt alles geprobeerd maar kunnen niks vinden. De garage is er ook heel lang mee bezig geweest, en heeft uiteindelijk gevonden dat het de ontluchting was vanaf de carburateur, die was verstopt.

Daarna heeft ie het wel even goed gedaan, 200 kilometer gereden ongeveer en nu loopt de motor dus onregelmatig met een zeer grote kans op uitvallen. Heeft iemand een idee? of tijd om even langs te vliegen?

gr martin

RE: Vaag probleem

Ik denk dat je iets meer moet vertellen, zoals wat voor Mini je precies hebt en wat er al gedaan is om je ongemakje te verhelpen en of de auto achterstallig onderhoud heeft. Verstopte ontluchting vanaf de carburateur, wat bedoelt de garage hier eigenlijk mee?

RE: Vaag probleem

Het is een mini 1000 uit 1980, origineel Nederlands, ik ben derde eigenaar en hij js helemaal standaard.

Er zijn nieuwe contactpunten, een nieuwe condensator en een andere bobine op gekomen. Met de ontluchting vanaf de carburateur bedoel ik het ontluchtingspijpje wat bovenop de flotterkamer zit.
De auto heeft zover ik weet en kan zien (alle documentatie is aanwezig) geen achterstallig onderhoud, dit probleem is begonnen nadat hij een paar maand stil gestaan heeft. Daar voor had ik nooit problemen.

Nu start ie dus wel maar op een gegeven moment krijgt ie het heel erg lastig en valt dan zomaar uit of blijft heel moeilijk lopen.

RE: Vaag probleem

Kan het liggen aan de loodvrije benzine
Ik denk dat de motor loodvervanging moet hebben

RE: Vaag probleem

Kan liggen aan de beluchting van de benzinetank. Als de motor moeilijk gaat lopen even kijken of je geen vacuum in je tank krijgt.
Als de problemen zijn ontstaan na vervangen ontsteking even de afstand van de contactpuntjes checken. Ook kijken of je de juiste bobine hebt, ballast of non-ballast en de bougies, even naar de kleur kijken.

RE: Vaag probleem

Ik vermoed de carburateur. Bij lange stilstand verdampt de benzine en laat allerlei aanslag achter. Deze aanslag komt in de kleine gaatjes en sproeiers te zitten.
Oplossing: carburateur openschroeven en alle kleine kanaaltjes met brake-cleaner en perslucht schoonblazen. Meerdere keren herhalen.
De motor loopt op toeren wel, maar in de buurt van stationair slaat hij af, neem ik aan.
Succes !

RE: Vaag probleem

De carburateur heb ik inderdaad al helemaal schoongemaakt, dat kan het niet meer zijn denk ik dan. Ik gebruik ook loodvervanger.
De bougies zal ik even bekijken en ik zal even de vacuüm controleren! Bedankt tot zover, ik hou jullie op de hoogte.

RE: Vaag probleem

Ik heb de bougies bekeken, en die zijn mooi bruin van kleur. Volgens mij is dat de goeie kleur toch?
En wat betreft de vacuum in de tank, dat kan het ook niet zijn want ik heb hetzelfde probleem nog steeds als ik de dop eraf heb... contactpunten staan ook goed...

Als de motor afslaat hoor je een soort sissend geluid bij het luchtfilter.

RE: Vaag probleem

Wellicht valse lucht. Kun je controleren door met draaiende motor voorzichtig bijvoorbeeld wat brake-clean op de carb. aansluiting te spuiten. Of misschien eerst kijken of je de carb. wat vaster kunt aandraaien maar niet de boel forceren, vast = vast.

RE: Vaag probleem

Ik heb op alle plekken waar ik zo bij kon komen remmenreiniger gespoten, maar nergens reactie. Helaas. Het moet haast wel valse lucht zijn inderdaad want hij loopt ook heel onregelmatig. Plus dus dat soort van sissen.

Nu wil ik hem eigenlijk toch uit elkaar hebben ik te lassen en te spuiten enzo, maar ik wou in eerste instantie de motor lopend eruit halen. Is het dan verstandig om hem er nu gewoon uit te halen en te reviseren en dergelijke? Ik neem aan dat als je dat soort dingen vervangt dat het daarna goed moet zijn ....

Ik hoor het wel!

RE: Vaag probleem

Dat sissen kan dus ook een of meer lekke inlaatkleppen zijn.
Als hij ergens valse lucht zuigt, had je het met brake-cleaner wel gevonden.
Ik zou wel willen weten wat er aan mankeert, voordat de motor er uit gaat.

RE: Vaag probleem

Ik sluit me bij Jos aan, maar zulk soort dingen is voor een ieder aan zichzelf.
Kan misschien ook uit de brandstofpomp komen, dat daar lucht zit waar het niet hoort.
Heb je de bobine ook gecontroleerd, ballast of normaal?

default

RE: Vaag probleem

Hoi Martin,

Nog een paar ideetjes.

Zit je carburateur goed vast?

Is de aarde (nul kabel)tussen de motor en het chassis niet geroest of los?

gr. Cor

RE: Vaag probleem

Hoi,
Sluit je vlotternaald wel goed af? Of levert de benzinepomp wel voldoende? Of zuigt de pomp misschien valse lucht aan, door een gescheurde leiding..
Gaat de motor na een tijdje ook harder/sneller lopen voordat deze uitvalt?

Wat doet je motor precies als je start en vervolgens slecht gaat lopen? Wat hoor je, ruik je? Kan je mbv de gasklep handmatig openhouden de motor aan de praat houden of misschien met de choke?

De sis als hij stilvalt kan zijn dat je motor door een compressieslag terugdraaid en daardoor via de inlaat terugblaast.

Groeten,
Bas