dat is een temperatuursensor waar de draden vanaf gebroken zijn. zou het open zijn zou er allemaal water uitkomen.
deze sensor is vaak voor een extra ventilator voor de radiator.
- Login of registreer om te reageren
dat is een temperatuursensor waar de draden vanaf gebroken zijn. zou het open zijn zou er allemaal water uitkomen.
deze sensor is vaak voor een extra ventilator voor de radiator.
Dat zou veel verklaren want mijn ventilator werkt als ik de relais doorverbind. Anders werkt hij nooit.
Waaraan moet ik die sensor dan aan verbinden en waarvoor dient die sensor onderaan m'n radiator?
Alvast bedankt!
De schakelaar onderop je radiateur hoort de koelvin te schakelen.
Het ding op je thermostaathuis is een temperatuur geschakelde vacuum leiding, een milieu iets....
Dit is inderdaad een temperatuur gestuurde vacuumschakelaar, die afhankelijk van de koelwatertemperatuur de vervroeging van de ontsteking in- of uitschakelt.
Heeft niets te maken met je koelventilator, die wordt inderdaad aangestuurd door de schakelaar onderin de radiateur. Als je die 2 draden doorverbindt zou het relais in moeten schakelen en de ventilator inschakelen.
Ah oké, maar waarop moeten die vacuumleidingen dan op aangesloten worden?
Oorspronkelijk zal er een vacuumleiding vanaf het inlaatspruitstuk naar de switch hebben gelopen, en de 2e aansluiting vanaf de switch naar de vacuumvervroeger op de ontsteking.
Bedankt voor de reacties, ik heb nog wat op internet opgezocht en blijkbaar zou het iets te maken hebben met een uitlaat controle systeem.
De vacuum leiding zou moeten leiden naar de "charcoal cannister" (zo noemt het in het engels). Dit zit onder een wielkast, bij mij aan de bestuurderszijde. Als de motor op temperatuur is, dan zouden er dampen uit de catalysator naar de inlaat gaan. Dit zou brandstof besparend moeten werken.
Die charcoal canister (of aktief koolstoffilter in het Nederlands) zit alleen gemonteerd op injectiemodellen en niet op carburateurmodellen.
En de functie van het ding heeft niets te maken met brandstofbesparing, maar met ont- en beluchten van de brandstoftank teneinde te voorkomen dat er brandstofdampen in de buitenlucht verdampen.
Ah oké sorry, ik dacht dat ik het gevonden had omdat er al een vacuum slangetje loopt vanaf mijn verdeler naar m'n carburator.
Hey Bart
Ik wil niet tegenspreken maar ik heb eens gekeken in mn haynes en als je in hoofdstuk 4C (Exhaust and emission control systems) kijkt bij sectie 6 dan staat er beschreven hoe je de "Charcoal canister" moet weghalen en monteren bij carburateur modellen. Dus ik denk toch dat die vaccum switch in het thermostaathuis daar iets mee te maken heeft.
Al bedankt voor de vele reacties
Je hebt helemaal gelijk..
Er zijn blijkbaar ooit Mini's (zelfs 998s!) geleverd met een ongeregelde katalysator, en deze modellen hadden ook het actief koolstoffilter in het binnenscherm gemonteerd zitten.
Ik moet zeggen dat ik deze in NL nog nooit ben tegengekomen, en evenmin heb ik 1300 Cooper's gezien met een koolstoffilter gemonteerd.
RE: Vacuum thermostaathuis
Ingediend door maarten13 op zo, 14-10-2012 13:37
Hallo iedereen
Ik heb een vraag, in mijn thermostaathuis zit iets een ik vermoed dat het iets te maken heeft met een vacuum. Ik kwam het onderdeel toevallig tegen op een site:
http://www.minispares.com/product/Class ... o%20search
Dit is hoe het er bij mij uitziet:
Dit onderdeel zal waarschijnlijk toch zijn nut hebben, alleen is het bij mij nergens op aangesloten . Weten jullie soms raad?
Maarten
(Ik heb een gewone mini uit '92 met een 1295cc carburateur motor.)