Vacuumslangetje op thermostaathuis

RE: Vacuumslangetje op thermostaathuis

Hey iedereen,

heb al veel interessants gelezen op het forum maar niks ter betrekking met mijn probleem. Ik heb namelijk een vacuum slangetje dat van mijn vaccum schoteltje (verdeelkap) gaat naar een soort van T stukje aan mijn thermostaathuis.

http://www.flickr.com/photos/nicolasmertens/3346124055/

Daar zie je het een BEETJE op. Dit is een verdeelstukje dat eigenlijk volgens mij funcgeert als verbinding naar de carb. Maar ik heb mijn thermostaathuis moeten vervangen en bij dat nieuwe zit dit verdeelstuklje er niet meer op. Als ik aan het slangetje voel dat van de carb komt dan voel ik dat dit zuigt... Het zal wel een functie hebben. Ik ondervind er niks last van tijdens het rijden. Optrekken heb ik nog niet fameus gedaan...

ALs je op het volgende schema kijkt zie je dat er van de carb, alvorens naar distibutor te gaan, naar een verdeelstuk gegeaan wordt dat open gaat vanaf 71graden ofzo...

Schema:
http://tvr.m-fix.co.uk/Techquest%20Phot ... vacuum.gif

Mijn vraag, moet ik dit afdekken, laten zitten of rechtsreeks verbinden??


MVG, Nicolas

PS: Ik heb niets aan de volgende opmerkingen, moest je zo snugger zijn om ze te posten:
- Je had beter moeten zoeken op het forum dan had je dit gevonden: BETREFFENDE URL HIER
- Als je er geen last van ondervind waarom laat je het dan zo niet (ben Mini fan en wil alles tiptop in orde)

RE: Vacuumslangetje op thermostaathuis

Hm, als ik dat schemaatje bekijk, wekt dat de indruk dat die "doorschakeling" in je thermostaathuis er voor zorgt dat je vacuumvervoeging pas wordt ingeschakeld bij een koelwatertemperatuur vanaf 71 graden.

Ik zie alleen het nut niet zo in van de "1 way valve", behalve dan misschien om het rest-vacuum wat mogelijk bestaat in je vacuumvervroeger na het afzetten van je motor, weg te laten lopen.

RE: Vacuumslangetje op thermostaathuis

bijzondere aanzuigsnorkel van je luchtfilter trouwens.

ik twijfel eigenlijk alleen een beetje of hij je voordeel zal opleveren, knietjes zijn zowiezo niet echt bevordelijk voor de doorstroming, en de opening lijkt een stuk kleiner dan de opening op het luchtfilter zelf, of vertekend dat een beetje?

maar wel leuk bedacht en staat wel stoer! ik ben nog hard aan het nadenken over een goede toevoer van koude lucht, denk dat ik het toch maar bij een stuk stofzuigerslang hou :+)

RE: Vacuumslangetje op thermostaathuis

Hey Reneend,

ik heb die luchtfilter nog nooit aangepast hoor, kwam zo out of the box bij de aanschaf van men Mini, wat de vorige eigenaar ermee gedaan heeft weet ik natuurlijk niet hee ...

Het stoort me niet, ik neem aan dat ie koude lucht vanvore de motorruimte neemt en als ik die buis eraf doe dat die lucht dan niet meer koud is ofzo. Lijkt me logisch.

Wat ik nu wel merk is dat, na een dag stilstaan mijn motortje het "iets" moeilijker heeft om te starten. Kga dat stopje eens afdoppen en zien wat het resultaat is. Reacties zijn altijd welkom!!

MVG

PS: Bartje, dat schema is niet van mijn (of "een" MINI), dat heb ik van internet geplukt. Ik zie ook geen enkele mini die zoiets heeft als de mijne, is dit wel normaal??

RE: Vacuumslangetje op thermostaathuis

Hm, dat schemaatje is dus wellicht niet (volledig) van toepassing op je Mini..

Mijn Checkmate heeft een soortgelijke schakeling, echter dan met een klepje wat ervoor zorgt dat de vacuumvervroeging wordt uitgeschakeld op het moment dat de 4e vberscnelling wordt ingeschakeld. Bij veel Mini's is dit losgekoppeld overigens.

Als ik jou was zou ik het eens gaan testen.. :-) Het mooiste is om dit te doen met een vacuum-metertje, kijken of het inderdaad zo is dat de vervroeging wordt uitgeschakeld bij een opwarmende motor.. ;-)

RE: Vacuumslangetje op thermostaathuis

Nu merk ik wel dat hij in hoge toeren een heel klein beetje minder trekt als vroeger.

In lage toeren (derde versnelling tegen 30 per uur ofzo) en bij koude motor stottert hij ook iets harder, net alsof je te traag rijdt voor deze versnelling. Dat is nu ook wel zo maar hij stottert harder.

Weet er iemand een verklaring? Ik kan toch niet de enige zijn die dit probleem heeft? Nu doet mijn vacuumpaddestoeltje dus niets ... is nergens mee verbonden.

Weten jullie waar dit mee verbonden moet zijn? Weten jullie toevallig ook dat het essentieel is dat de regelaar die ik had (aan thermostaathuis, die klep) dat die nodig is? Of mag ik ook die vacuum hose gewoon met een T stukje maken aan de verbinding die naar mijn carb gaat??

MVG, Nicolas

default

RE: Vacuumslangetje op thermostaathuis

Zooba schreef:
Nu merk ik wel dat hij in hoge toeren een heel klein beetje minder trekt als vroeger.

In lage toeren (derde versnelling tegen 30 per uur ofzo) en bij koude motor stottert hij ook iets harder, net alsof je te traag rijdt voor deze versnelling. Dat is nu ook wel zo maar hij stottert harder.

Weet er iemand een verklaring?


Ik denk dat je een mini hebt.

RE: Vacuumslangetje op thermostaathuis

Ehm, ja dat is wel de bedoeling ja.

Snap niet waar je met die opmerking naartoe wilt?

RE: Vacuumslangetje op thermostaathuis

Nu je weet dat je een carb hebt... Heb je dan wel eens de olie gecontroleerd in de dashpot? zie bijvoorbeeld hier: viewtopic.php?p=263843#p263843

RE: Vacuumslangetje op thermostaathuis

Nog niet gedaan, ga ik zodadelijk eens doen!

Waarom denk je daaraan als ik vragen mag (kwestie van er iets van bij te leren)?

RE: Vacuumslangetje op thermostaathuis

zou misschien dit kunnen oplossen/verbeteren:
In lage toeren (derde versnelling tegen 30 per uur ofzo) en bij koude motor stottert hij ook iets harder, net alsof je te traag rijdt voor deze versnelling. Dat is nu ook wel zo maar hij stottert harder.


RE: Vacuumslangetje op thermostaathuis

dat ding op/uit je thermostaathuis heb ik ook op mijn metro blokje zitten..
het is een aansluiting die zelfs met 2 kleine pijpjes naar buiten komt bij mijne..


ik heb hem eigenhandig uit de metro gehaalt en ook zelf in de mini gelepeld..
ik heb gewoon de slangen eraf gehaald en weggooid..
8) >
ik heb wel een vacuumslang van ontsteking naar carb gemaakt ..
maar die zat ook op de metro..

dus waar hij voor is en op aangesloten moet worden weet ik niet,maar ik heb 'm ook en mijne is niet aangesloten en de moter loopt super.. O:)

RE: Vacuumslangetje op thermostaathuis

mijn mini had hem origineel niet..voor dat de metro moter erin kwam..

RE: Vacuumslangetje op thermostaathuis

Dus het beste wat ik kan doen is gewoon een T stukje tussen de twee slangetjes die er nu zitten zodat de paddestoel op de ontsteking verbonden is met de carb?

RE: Vacuumslangetje op thermostaathuis

die paddestoel mag direct op de carb aangesloten, hoeft verder nergens aan vast te zitten. Dus t-stukje is niet nodig

RE: Vacuumslangetje op thermostaathuis

als je carb maar 1 aansluiting heeft voor 'n vacuumslang,en je hebt die van je ontsteking er al op aangesloten..
O:)

RE: Vacuumslangetje op thermostaathuis

Vandaag nieuw slangetje gaan halen, heb het tussen mijn carb en ontsteking gestoken. Rijdt iets soepeler nu, merk ik niet echt veel van, denk trouwens ook dat t tussen men oren zit hoor.

Soit nu heb ik nog steeds het volgende probleem, bij het verwijderen van het oude kabeltje merkte ik op dat er nog een ander uiteinde van dit kabeltje naar de zijkant van mijn motorruimte gaat die langs mijn band loopt naar dashboard toe. Ik heb dit nog niet kunnen volgen aangezien dit uit mijn motorruimte loopt. Weet iemand naarwaar dit naartoe gaat? Voor alle duidelijkheid, vroeger was het dus zo dat er tussen mijn carb en ontsteking een kabeltje zat dat nog werd afgesplitst naar een deel (dit deel dus) dat buiten mijn motorruimte loopt (en dat ik nog neit gevolgd heb). Weet er dus iemand naar waar dit deel loopt?

MVG!

RE: Vacuumslangetje op thermostaathuis

Heb je soms een "verbruiksmeter" in je dashboard zitten ? Zo'n wijzertje wat naar rood beweegt wanneer je het gas intrapt en weer terug naar groen wanneer je je gas loslaat ?

Zo'n metertje voor mensen die er geen weet van hebben dat gas intrappen meer benzine kost dan geen gas intrappen.. ;-)

RE: Vacuumslangetje op thermostaathuis

Haha neen dat heb ik er niet inzitten :-)

Waarom de vraag?

RE: Vacuumslangetje op thermostaathuis

Ik heb de carb op de paddestoel aangesloten.
Mijn ervaringen: was me dat seg?!

Als ik mijn choke beetje opzet en ik doe het slangetje ERAF, dan zuigt de carb aan het slangetje en loopt mijn motor mooi stationair. Als ik het slangetje op de paddestoel doe dan begint ie zacht te ratelen. Als ik er dan een eindje mee rijdt dan ratelt ie nog steeds, ik voel de ratel zelfs aan mijn pedaal tijdens het gas geven. Wordt het geluid nu geproduceerd door mijn uitlaat of motor dat weet ik niet. Ik ondervind enkel een ratel/gebrom alsof ik met een dodge ram rijdt :-)

Weet iemand een verklaring? Paddestoeltje kapot? Hoe kan je testen of de paddestoel nog werkt? Kan daar moeilijk aan gaan zuigen hee, zo close ben ik ook weer niet met mijn Minitje :-)

tnx

RE: Vacuumslangetje op thermostaathuis

Deze vacuum slang zorgt dat de ontsteking bij een bepaalde hoeveelheid gas een beetje versteld wordt. Zoals je het nu beschrijft lijkt het alsof je basis instelling van de ontsteking misschien niet helemaal goed is.

Testen van de "paddestoel" (vacuum versteller?) zul je toch moeten doen door zelf aan het slangetje te zuigen, zie ook hier: viewtopic.php?p=386908#p386908

RE: Vacuumslangetje op thermostaathuis

Bedankt, ik moet dus (tijdens het draaien van motor, met of zonder choke??) aan het slangetje zuigen dat verbonden is met de vacuum?

Of moet ik zuigen aan het slangetje dat verbonden is met de carb?

Wat moet ik dan gewaar worden als ik daaraan zuig? Dat deze lucht geeft? Of onttrekt? Of niks?

RE: Vacuumslangetje op thermostaathuis

kijk even in het topic wat ik linkte, daar staat het duidelijk in

RE: Vacuumslangetje op thermostaathuis

Heb aan het slangetje gezogen,

als de motor aan stond en ik zoog er HARD aan dan begon de motor anders te draaien. ALs ik zoog kreeg ik wat lucht en dan niks meer.

Hij ratelt gewoon een beetje als ik gas geef als dat draadje verbonden is met carb.

RE: Vacuumslangetje op thermostaathuis

dat ZUIGT :D