als het niet de stekkers in de stuurkolom zijn, dan is de volgende verdachte de zekeringkast. Contact uit dan moeten de lampjes voor laadstroom en oliedruk ook uit ..
succes,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
als het niet de stekkers in de stuurkolom zijn, dan is de volgende verdachte de zekeringkast. Contact uit dan moeten de lampjes voor laadstroom en oliedruk ook uit ..
succes,
Theo van den Bogaard
Ik denk dat het startrelais blijft hangen, met vochtigweer willen deze nog weleens blijven hangen of corroderen
Ik heb een schema gevonden wat wel eens overeen kon komen met wat ik aan boord van mijn Mini heb.
Ik zie dat de stroom die naar het contact gaat -inderdaad- vanaf het startrelais komt. Nu heb ik nog maar een paar week geleden een nieuw relais geplaatst. Lijkt me goed om maar eens op de knieën te gaan voor dit apparaatje en met de leesbril op naar de draadjes te kijken die daar aan vast zitten. Als het een klevend contact is van binnen, helpt dan een tikje met een steeksleutel tegen de onderkant?
Wat zie ik Sjoerd, rij jij ook automaat? Om 'inzicht' in deze techniek te krijgen ben ik momenteel zo'n bak aan het opereren.
Ha, ha! Na lang staren op het bedradingsschema en met de multimeter spanning opzoeken op diverse aansluitingen, kwam ik tot de conclusie dat er op de 12 volt draad vanaf het startrelais naar de bobine stroom bleef staan. Bij een voeding met een weerstandsdraad op de bobine hoor je allen tijdens het starten spanning op de 12 volt draad te hebben.
Mijn verdenking ging dus uit naar een vals contact in het startrelais op het binnenspatbord. Reden om terug te gaan naar mijn leverancier. Mijn verhaal kwam ongeloofwaardig over, dus maar eens kijken onder de motorkap.
Blijkt dat er een 'moderne' startmotor aanwezig te zijn. Die heeft z'n eigen startrelais. En dat was 'ook' aangesloten in de bedrading.
Conclusie: Laten we nu de bedrading maar eens aanleggen zoals het hoort! Wellicht komt het dan (echt) goed.
Jee Wim,
Een dubbelclutch startmotor haha.
Als je hulp nodig hebt, kom ik je helpen hoor. Ik heb iets met elektronica en schema lezen dus je geeft maar een gil!
groetjes Peter
Ik was hier mentaal niet tegen opgewassen en heb de Mini in Ter Aar achtergelaten, ook, omdat de motor afsloeg toen ik de eerste honderd meter op de terugweg had afgelegd. Kreeg hem niet meer aan de praat. Dus; honderd meter in tegengestelde richting geduwd.De schatting is dat de 'opruiming' in de dradenboel een dagdeel zal kosten.
Ik weet ook dat het uurtarief ongeveer tienmaal mijn netto uurloon bij PostNl is en ik heb een contract voor zes uur in de week.
Maar, ik heb het voordeel dat ik niet iemand hoef uit te leggen waarom ik zoveel geld uitgeef aan zo'n oud autootje. Dit is mijn hobby.
Niettemin, veel waardering voor je aanbod, Peter.
Wim,
Ik hoop dat ze het in een uurtje fiksen
Hij is in ieder geval in goede handen.
groetjes Peter
RE: Vals contact
Ingediend door wim fournier op vr, 20-11-2015 14:42
Ik ben niet zo 'elektrisch', dus ik wordt gemakkelijk verrast met een probleem waar ik echt kop noch staart aan weet te vinden.
Mijn buurman waarschuwt me 'dat mijn richtingaanwijzer het nog doet'. Dat is een paar uur nadat ik thuis gekomen was. Gewoon, contact uit gezet en de deur op slot.
Dus, contactsleutel er maar weer in en opnieuw 'uit' gezet. Nee hoor. Dashboard lampjes branden nog!
Eerst maar even een accukabel los en de volgende dag 'op zoek'. Ik verdenk het contactslot. Dus de kappen van de stuurkolom af en het blokje onderaan het contactslot waar de draden uitkomen losgehaald. Accuklem aangesloten. Schroevendraaier in het blokje met de draden. Starten. Dat doet hij. Contact weer op 'uit'. Dashboardlampjes blijven branden. Nu zit er een stekkerverbinding in het draadboompje vanaf het contactslot. Dus die stekkerverbinding losgehaald. Dashboardlampjes blijven branden.
Vertel me asjeblieft waar ik moet beginnen met zoeken! Het is een 1000 van '83, maar er is wellicht al aan geknutseld (radio bijvoorbeeld).