van 1000 naar 1300

RE: van 1000 naar 1300

hallo

ik kan aan een spi komen uit 95 maar ik heb zelf een 1000tje uit 87
kan ik alles gewoon overzetten? zoals startmotor dynamo
spruitstuk lijkt me niet??

groetjes Koen

RE: van 1000 naar 1300

krijg je de volledige auto? of alleen het blok? en met injectie?
iets meer info graag

RE: van 1000 naar 1300

nee alleen het blok zonder injectie

groetjes

RE: van 1000 naar 1300

ik zou eerder een 1300 carb kopen dan weet je zeker dat hij compleet is.
Je kunt een spi wel ombouwen maar dan zou je er sowieso een hiff44 op moeten zetten. en andere ontsteking (die kun je misschien wel overzetten van je 1000/
Als je injectie wilt inbouwen in je huidige wagentje kan maar is niet echt handig aangezien er veel electronica bij komt.

RE: van 1000 naar 1300

nee ik wil er gewoon een carb. opzetten niet de injectie want dat heb ik er toch allemaal niet bij zitten en dan voorlopig het spruitstuk van de 1000 ook op de 1300 als het mogelijk is of moet ergens aan zoon spruitstukje zien te komen met carb

heb er wel een metro spruitstuk bij ma geen carb voor dusjah :P

maar voor de rest is het allemaal mogelijk ?

RE: van 1000 naar 1300

De startmotor die bij het SPI blok hebt moet je zoiezo gebruiken ivm mogelijk andere starterkrans...
Hiff 44 is nog wel te vinden(eventueel heb ik er nog 1 liggen die een revisie nodig heeft )

RE: van 1000 naar 1300

nouja dat dacht ik dus ook dat ik een andere startmotor nodig heb
want die zit er niet bij maar de meneer waar ik hem van gekocht heb heb um inmiddels al thuis
zei met volle overtuiging dat ik de startmotor gewoon overkon zetten

wat is waar?

RE: van 1000 naar 1300

Volgens mij is de mini van 1987 en is er in 1985 een wisseling van startmotor gekomen! Volgens mij (correct me if i'm wrong) heeft hij dan deze startmotor nogig

En die moet op zijn 1000cc ook zitten.

RE: van 1000 naar 1300

Zou kunnen...
ik probeer altijd de bijbehorende spullen erbj te krijgen voor alle zekerheid om problemen te voorkomen(been there.. had it...)

default

RE: van 1000 naar 1300

volgens mij kan je alles van je 1000 er zo op zetten
het enige is dat je je blok als het ware knijpt je haalt niet het maximale vermogen uit het blok
doordat je in en uitlaat spruitstuk het gatdiameter daarvan kleiner is dan dat van een 1300
zie het als bij een scooter als ze er een snor ding van maken zetten ze en ook een kleinere diameter bus in je inlaat en uitlaat spruitstuk om het vermogen terug te brengen
verder start motor van een 87 moet gewoon passen op een injectie blok
je hebt voor een mini maar 2 type startmotors type 1 met een lange as en type 2 met start soldiode er bovenop

RE: van 1000 naar 1300

Ik heb ook een ombouw gedaan van 998 naar 1275SPI,

Ik heb de startmotor van de 998 gebruikt op de op een 1275SPI koppeling,
Verder ook de ontsteking van 998 op 1275.

Uitlaat heb ik het spruitstuk van de 1275SPI en de rest van de 998 alleen was deze al bigbore(dus groot genoeg voor 1275)

Voor carb heb ik een HS2 setup gepakt. Dit kan ook een hif44 hs6 oid worden. Carb van 998 zou ik niet aan beginnen.

Verder kan de brandstofpomp van de 998 ook achter tegen het blok geschroeft. Bij SPI dit daar een plaatje op.

Verder waar je nog tegen aan kan lopen is een radiatorslang. Het thermostaathuis staat iets gedraait. Ik heb een lang van een 1275GT clubman gepakt en daar een stukje af gesneden.
Er zit ook geen temp sensor in het blok, Dus zal je ook ergens in moeten maken.

998 waterpomp heeft een bypass en die van een 1275 niet, Dus even afdoppen of beter gewoon even een nieuwe halen zonder bypass.


Hier moet je haast wat aan hebben.
Het is trouwens gedaan met een Jetblack van '89 en een SPI blok van ong '91 /92

RE: van 1000 naar 1300

ja ik ga het gewoon probere en probeer ergens nog een spruitstukje en carb te vinde

alleen nu was ik net met de nieuwe waterpomp bezig en zag ik dat er in de pan/plaat aan de rechter kant van het blok een snee inzit onder de waterpomp
ik neem aan dat hier olie rond spat dus die zal ik ook moeten vervangen?
misschien heb jij er nog eentje liggen andre?

groetjes Koen

RE: van 1000 naar 1300

Er zijn al erg veel topics op het forum met informatie over dit onderwerp.
Buiten dat is Technische Modificaties en Tuning eigenlijk het juiste hoofdstuk voor dit soort onderwerpen.

Bijvoorbeeld in de FAQ Technische Modificaties staat een topic gelinkt over het inbouwen van 1300

Verder vond ik nog deze over een injectieblok ombouwen naar carburateur: viewtopic.php?p=8017#p8017

dit en meer is te vinden met de zoekfunctie

dit topic zet ik op slot, mocht je nog vragen hebben, kijk dan eerst even in de bestaande topics en stel daar evt een aanvullende vraag