Met veel WD40 of andere reut (er schijnt spul te zijn dat nog beter werkt, WD40 is lekker allround en werkt ook erg goed - beter dan bijv. IMAL).
- Login of registreer om te reageren
Met veel WD40 of andere reut (er schijnt spul te zijn dat nog beter werkt, WD40 is lekker allround en werkt ook erg goed - beter dan bijv. IMAL).
Kruipolie en goede steeksleutels. Zie ook vraagbaak voor volgorde van verwijderen van bouten voor de dynamo (kwam ik later ook achter toen de laatste bout niet wou.. heb toen perongeluk de steun afgebroken )
Het is handig om een nacht vantevoren de boel in te spuiten met kruipolie/WD40 etc.
Griptang kan helpen, maar vaak mol je de moer/bout alleen..
een goedpassende sleutel en de boel proberen te verhitten. heb bij mijn motor ooit zo eens een paar bouten er alsnog uitgekregen. een tijdje met de verfstripper erop gestaan. en altijd wd-40 erbij. hoewel ik laatst ergens had gelezen dat het bestand "kruipolie" uit wd-40 is gehaald, maar het blijft een zegen bij sleutelen.
Slijpen in de buurt van je dynamo?? Jij bent een kabouter met bijpassende kabouterslijptol?? Anders kan je er verdomd moeilijk bij ben ik bang. Bij mij is de onderste bout van de radiateur dolgedraaid, kan je ook niet bij met een gewone slijptol.... Ik wil graag van je kabouterslijptol gebruik maken!
WD40 en een goed passende 6 kantige dop, daarmee moet het echt wel lukken. Kunnen we niet via de miniclub korting bedingen op extra grote bussen WD40?
Je kan de kabouterslijptol ophalen in Middelburg (sorry dacht dat het gewoon om algemeen vastzittende bouten ging...
Andere optie is natuurlijk een beitel en daar de kop mee afslaan...
Soms moet je niet bang zijn om grof geweld te gebruiken, heb laatst ook een bout moeten afslijpen in de kofferruimte omdat deze rond was gedraaid door de vorige eigenaren....kan je wel lopen pielen met een griptang o.i.d. maar slijpen gaat snel en als je het goed kan zonder schade.
Tja, ik weet niet wat Wouterke allemaal geprobeerd heeft, maar een slijptol lijkt me toch het laatste redmiddel. Probeer het eerst met deseize-spulletjes als WD40 (goed in laten weken, zoals gezegd desnoods een nacht ofzo).
Probeer het eerst met deseize-spulletjes als WD40 (goed in laten weken, zoals gezegd desnoods een nacht ofzo).
Zoals al voorbij kwam zit er in wd40 geen penetrant. Het is echter wel een schoonmaakmiddel, met teflon (smerend). Een andere eigenschap is vochtverdrijving.
Beter is om bij vastgerotte bouten imal of kruipolie te gebruiken. Dit stinkt wel veel meer dan wd40, maar zorgt wel dat geroeste bouten loskomen.
Wouter
Is dat dan veranderd (zoals ook gezegd, wat ik me eigenlijk niet voor kon stellen)? Vroeger werd altijd standaard geantwoord om los te maken met WD40, en ik heb zelf ook al het een en ander los gekregen ermee. Misschien placebo-effect
Zeg, helpt echte Cola niet om iets los te maken wat vastgeroest is? ... ooit eens opgevangen...
Als je het niet vervelend zit om met kleverige handen te gaan zitten sleutelen...
Zeg, helpt echte Cola niet om iets los te maken wat vastgeroest is?
vroegah wel, maar nu is ook dat bestandsdeel uit de cola verdwenen.
cheers,
Wouter
Ingediend door burger op ma, 25-08-2003 10:44
hallo ik zag het onderwerp vastzittende moeren
ik dacht mooi ik probeer mijn naafmoer eraf te krijgen allen dat lukt niet ik heb al veel wd40 erop erop gespoten maar die krengen ziteen ervast al ik als ik veel kracht zet dan draaid het andere wiel mee
wie heeft de oplossing
groetej
Hallo iedereen, bedankt dat jullie geholpen hebben.
ik heb de dynamo er uit. Sorry voor het laat reageren. Met WD-40 en de nodige kracht kreeg ik het los.
groeten wouter
er schijnt ook iets op de markt te zijn dat een
chemische schok aan vastgeroeste bouten geeft.
ben alleen de naam ff kwijt...
RE: vastgeroeste bouten
Ingediend door wouterke op do, 21-08-2003 17:17
de dynamo is er echt niet uit te krijgen !
er zit in bout nog vast, die zit vastgeroest.
kan iemand mij helpen?
hoe krijg ik vastegeroeste bouten los ?
alvast bedankt