Vastzittende trommelremmen

RE: Vastzittende trommelremmen

Weet iemand een oplossing voor trommelremmen die echt vast zitten?
De stelnokken zijn al met WD40 en een acetyleenbrander 'bewerkt', maar er is geen beweging in te krijgen.
Ik wil graag de trommeltjes heel houden, en heb niet zo heel veel zin om de draagarmen van het subframe te verwijderen.
Ik wil de remschoenen en de remcilinder er uit halen omdat dit subframe onder een (niet geremde) Mini-aanhanger moet komen.

RE: Vastzittende trommelremmen

als de wieltjes gewoon vrij kunnen draaien, zou ik de remschoenen en de remcilinders laten zitten...

scheelt een hoop gedoe...

anders: remleiding losmaken en een beitel tussen de trommel en de achterplaat meppen... dit doe je op zoveel mogelijk plaatsen, je beschadigd op deze manier de remvoeringen en je achterplaat moet je weer rechtmeppen...

RE: Vastzittende trommelremmen

Je schrijft dat de trommelremmen echt vast zitten. Daarna schrijf je dat de stelnokjes met geen mogelijkheid los te krijgen zijn. Wat zit er nu eigenlijk vast???

Als de trommel niet kan draaien/ vast zit: Kijk eens of de handrem "hevel" niet vast zit. Dat lijkt me de grootste kans hebben om vast te zitten aangezien deze hevel nogal eens vast"koekt". Gebeurde dat terwijl ie op de handrem staat, dan komt ie er niet snel vanaf.

Als ze wel draaien zie ik het probleem niet. Dan maar niet de remcilinder en blokken eruit halen. Last heb je er ook niet van.

Als de trommel wel kan draaien, maar er niet af komt: Dan zou je de stelschroef "in" moeten draaien, of de eerder genoemde hevel zit eens te meer vast waardoor de schoenen niet ver genoeg naar binnen komen.

De stelschroef is erg fijn schroefdraad, en de "vierkant" waar je een sleutel op zet is gehard, en draai je dus niet zo snel rond. Hiervoor is een special passende en lange sleutel voor beschikbaar, omdat ze nog wel eens vast willen zitten :). Metrisch gereedschap past eigenlijk niet. Uiteindelijk moet ie los komen. Aantal keren laten "schrikken" met een zware hamer wil wellicht helpen. En anders toch "nog" warmer stoken.

Hele armpje eraf is ook niet zoveel werk, maar zie niet in wat je daarmee opschiet.... Hooguit totaal vervangen..??

RE: Vastzittende trommelremmen

De trommels zijn niet meer rond te draaien. De handremhefboom heb ik al teruggetikt, zonder resultaat.
Ik vermoed dat e.e.a. door corrosie vast is gaan zitten (de stelnokken sowieso).
Nog heter stoken zal waarschijnlijk niet lukken, en laten schrikken hielp ook niet. (Misschien moet ik er heel hard 'BOE!' bij schreeuwen :? )
Hetzelfde probleem had ik bij de trommels van de Glider. Hier kwamen de stelnokken wel los door verhitting, maar die zijn ook iets anders qua constructie. Je kon de afdruk van de remschoenen op de binnenzijde van de trommel zien zitten. Ik denk dat er bij de Mini trommels hetzelfde aan de hand is.
Misschien helpt het een moer op de stelnok te lassen en met een persluchtsleutel nog een poging te wagen?

(hey, cool, ik ben nu 'Stage 2' ;) )

RE: Vastzittende trommelremmen

zitten de wielbouten er nog aan??? je kan ook met een lange pijp als een hefboom de trommel proberen te draaiien...

RE: Vastzittende trommelremmen

Ja, veel meer opties zijn er niet. Dit is zo'n geval van: veel kloten, schelden, vloeken, tieren, hard rammen, veel hopen, en geluk hebben. En creatief zijn. Moer erop lassen is al creatief, maar zoals ik al schreef, de nok is gehard. Dus met goed passend gereedschap zou de moer erop lassen overbodig zijn.

Succes ermee.

RE: Vastzittende trommelremmen

red flame schreef:
zitten de wielbouten er nog aan??? je kan ook met een lange pijp als een hefboom de trommel proberen te draaiien...



Heb ik inderdaad al geprobeerd... Geen beweging in te krijgen :|

RE: Vastzittende trommelremmen

nieuwe trommeltjes zijn niet zo duur (plm 25 euro)
dus ik zou ze doormidden slijpen :-)
ik heb anders nog wel een paar (erg uitgesleten) liggen die je mag hebben (je gaat er toch niet mee remmen)
.. dan houd je in ieder geval de achterplaat heel, als je met beitels e.d. aan de gang gaat sla je die eerder krom dan de trommel ..

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Vastzittende trommelremmen

Theo, bedankt voor de tip en voor je aanbod. Alleen heb ik geen vervoer, en dan is Tilburg best ver weg ;)
Maar ik overweeg nu serieus om de trommeltjes er af te slijpen en heb al aan Hans Sieverink van S+S Tuning gevraagd of hij misschien tweedehands trommeltjes heeft liggen.
Zodra het weer beter is (het is nu wat vochtig buiten) ga ik er mee aan de slag.
Ik hou jullie dan wel op de hoogte of het allemaal lukt.

RE: Vastzittende trommelremmen

Je moet iig proberen om de stelnokken los te krijgen... Kruipolie bijvoorbeeld. Of de stelnok goed heet stoken (rood gloeiend) en dan af laten koelen! Want de stelbout zet meer uit dan het huis er omheen. De nokken mogen toch afbreken, je hebt ze toch niet nodig!

De trommel doorslijpen is het laatste redmiddel.

Succes

default

RE: Vastzittende trommelremmen

Misschien ook wel een tip:
WD40 is geen losweekmiddel maar een smeermiddel.
Om vastzittende bouten e.d. los te weken kan je beter kruipolie of iets dergelijks gebruiken.

grtzz Martin

RE: Vastzittende trommelremmen

Mini Power schreef:
De trommel doorslijpen is het laatste redmiddel.




Ik heb alles al geprobeerd, en zelfs bij S+S Tuning krijgen ze de stelnokken niet los (ook niet na roodgloeiend stoken).
Vandaar dat ik ga slijpen. Maar je hebt gelijk, het is inderdaad wel iets dat je alleen moet doen als je de andere mogelijkheden al hebt geprobeerd.

Ik moet echt verder met het aanhangerproject, want mijn vrouw vindt die halve Mini achter het huis niet echt fraai :x

Dus moet ik ook nog een dissel halen bij de heer Gnodde (heb je er nog 1 voor mij?)

RE: Vastzittende trommelremmen

Mini Martin schreef:
WD40 is geen losweekmiddel maar een smeermiddel.
Om vastzittende bouten e.d. los te weken kan je beter kruipolie of iets dergelijks gebruiken.




Ja, maar....
... dat ruikt niet zo lekker! :P

Op de spuitbus beweren ze overigens wel dat het prima penetreert en dergelijke... Misleidend(?)

default

RE: Vastzittende trommelremmen

Op de spuitbus beweren ze overigens wel dat het prima penetreert


Hmm, mooi woord :P
Maar volgens mij is naar binnendringen nog niet losweken.
Wat ook wel eens helpt is remmenreiniger. Hiermee haal je een hoop rotzooi van de delen.

Zie hier: http://www.miniac.2y.net/record/sponsor/wd40.html

grtzz Martin

RE: Vastzittende trommelremmen

[size=75:312meonb][topics samengevoegd - Crispy][/size:312meonb]
Het vierkante boutje om de remschoenen (achterremmen) iets te verstellen zit vast.
Geen beweging in te krijgen.

Heel de draagarm ligt eraf, en alles is open,
dus ik kan er zo bij.
Staat nu in de WD40.
Schijnt ook vervangen te kunnen worden,
doch hoe moet het spul los?


8)

RE: Vastzittende trommelremmen

Ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd, lees het even door.

RE: Vastzittende trommelremmen

[i:mrfjmbih]Het vierkante boutje om de remschoenen (achterremmen) iets te verstellen zit vast.
Geen beweging in te krijgen.[/i:mrfjmbih]

Dit was mijn vraag: hoe krijg ik die los.

Is gelukt.
Met een verfafbrander.
Griptang en moordenaar hielpen niet.
Dus toen met de verfafbrander erop.
Griptang op het vierkant en op een gegeven moment zat er wat beweging in.
Een beetje teflonspray op de draad en beetje bij beetje ging het verder los.

Weer een probleem minder.

8)

RE: Vastzittende trommelremmen

Altijd met een griptang of andere tangen opletten dat je het vierkante stel nokje niet 'rond' draait!

RE: Vastzittende trommelremmen

Ja, dat weet ik, maar het 5/16" sleuteltje kon niet de kracht zetten.
En de griptang blijft zitten tijdens de procedure vooruit/achteruit.

Nu moeten nog twee "schuifblokjes" eruit.
Twee gingen, andere twee willen er nog niet volledig uit.
Morgen weer een dag.


8)