Veel mankementen, dus veel vragen... Wie kan helpen???

default

RE: Veel mankementen, dus veel vragen... Wie kan helpen???

Hoi miniliefhebbers,

Ik heb een mini 1000cc uit 1986 (07-10-86 om precies te zijn) en daar zijn een aantal mankementen mee...

Mijn luchtfilter wordt heel erg snel zwart, dan gaat mijn motor ook heel erg stotteren en wilt ie bijna niet meer vooruit... als ik dan de luchtfilter weer vervang door een nieuwe en het mengsel weer wat rijker of armer zet doet ie t weer goed... Ik heb nu al de 3e nieuwe luchtfilter in een jaar tijd erin gezet...
Ik weet dat mijn spruitstuk een klein beetje lek is, maar is dit de enige reden of kan ik hier wat anders aan doen???
Moet ik niet mijn hele luchtfilter vervangen ipv alleen de filter???

Verder lijkt het soms alsof mijn accu dood is... Dit was een half jaar geleden ook zo, die is toen vervangen en nu zit er een goeie in... maar toch is het soms dat ik wel een klik hoor dan gaan de lampjes weer uit en wilt ie niets doen... na een tijdje wachten of wat schudden met de auto, dan doet hij het wel weer. Dit is niet een probleem wat ik constant heb, maar af en toe... Wel is dit erg hinderlijk!
Ik heb hier al op de site gelezen wat voor mogenlijk heden er allemaal kunnen zijn... maar wie kan mij misschien verder helpen???
Moet ik een nieuwe startmotor erin zetten, een nieuwe bobine of moet ik nieuwe massakabels gaan leggen???
Wat kan ik het beste allemaal doen???

Soms stotterd mijn auto (niet als er net een nieuwe filter in zit)... wat kan dit zijn???

Tevens piept de V-snaar ook heel erg en af en toe hoor ik een keihard slippend geluid... alsof de motor overslaat ofzo... iemand zei mij wat kaarsvet op de V-snaar te smeren, maar dat helpt maar heel even tegen het piepen, maar niet tegen het slippende geluid... Oja en de v-snaar is nieuw vanaf juni 2003...
Wat kan ik hieraan doen???

Ook heb ik af en toe als ik op de snelweg rij dat ineens het oranje lampje van mijn accu gaat branden...
Wat kan dat zijn???

Tevens doen mijn lichten het af en toe niet, maar als ik dan een beetje aan het stoppen kastje rammel doen ze het wel weer...
Er zitten nog van die hele oude stoppen in...
Kan ik hier misschien beter een nieuwe kast in zetten????
Of alle kabels vervangen???


Wie kan mij helpen met al deze vragen?????????????????

Verder rijd mijn mini als ie aan de praat is alsof ik gelanceerd word... Dus LEKKER!!!

En als laatste vraagje... hoe geef ik mijn mini een NOG stoerder geluid???

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen...

Hartelijk groet,

Richard

richard@maatjes.net

RE: Veel mankementen, dus veel vragen... Wie kan helpen???

Gebruik eerst even de zoekfunctie, daar kan je waarschijnlijk al veel antwoorden vinden.

Succes :)

default

RE: Veel mankementen, dus veel vragen... Wie kan helpen???

Daar staan inderdaad wat antwoorden, maar niets wat in combinatie met dit te maken heeft...

De ene keer hebben ze het over kabels die je moet vervagen, bij de andere over de startmotor... en over een zwarte luchtfilter heb ik nog niets kunnen vinden...

Dus wie kan mij helpen met deze vragen???

En is het misschien maar 1 iets wat vervangen zou moeten worden???

RE: Veel mankementen, dus veel vragen... Wie kan helpen???

Het is een hele was lijst wat je op noemt, maar beter is het om het te rangschikken, voor ons en ook voor de data wat weer aan de zoekfunktie toegevoegd kan worden. En is het veel overzichterlijker.

Ik ben geen moderator dat is Eelke en bespaar je hem werk met de zaak te gaan splitten.

nieuwe topic begin met een zwart lucht filter enz.

RE: Veel mankementen, dus veel vragen... Wie kan helpen???

Als het spruitstuk lekt, is het luchtfilter in zeer korte tijd zwart. Daar gaat de motor slecht van lopen (te weinig lucht, te rijk).
Dus verhelp de lekkage eerst.

Een slippende v-snaar zorgt voor onvoldoende bijladen van de accu (lampje brandt dan ook) en daarmee zijn de startproblemen verklaard. Spannen van de v-snaar is de eerste stap. Ook al is die nog niet oud, er treedt altijd rek op.
Verder kunnen startproblemen veroorzaakt worden door bijv. een slecht massacontact tussen startrelais en binnenscherm (als je het oude type hebt, tot '86) en door een slechte massakabel tussen motorblok en carrosserie (schutbord).

default

RE: Veel mankementen, dus veel vragen... Wie kan helpen???

Hoe stel ik de V-snaar??? En is het piepen en slippen dan verholpen???

En moet ik de massakabels vervagen dan??? En zoja door wat voor kabels???

RE: Veel mankementen, dus veel vragen... Wie kan helpen???

Onder aan je dynamo zit een spanstang met bouten.
Eerst de twee bouten boven aan de dynamo losdraaien, dan de bouten van de spanstang. Dan komt de dynamo iets los. nu steek je bij wijze van een soort hefboom een paal of lat tussen de dynamo en de motor en duw je de dynamo van de motor af tot ie de juiste spanning heeft.Nu moet je hem op zijn plaats houden en de bouten weer aandraaien.

RE: Veel mankementen, dus veel vragen... Wie kan helpen???

Als je start en je hoort alleen -tik- kan het goed zijn dat je startmotor versleten is... Vaak wil het helpen om er eens een paar keer tegen te tikken. Maar na verloop van tijd wordt het alleen erger, vervangen dus...

Als je geen -tik- hoort kan het relais kapot zijn. Maar controleer ook of er spanning op de stekker komt als je de steutel om (laat) draaien... Ook de massa verbinding van het relais kan slecht zijn. Haal hem er ff af en haal wat verf weg oid.

Slecht starten kan door een slechte massa van het blok komen.

RE: Veel mankementen, dus veel vragen... Wie kan helpen???

Iemand adviseerde kaarsvet op de V snaar te smeren. :( Een jaar of twee geleden kwam ik ook al een soortgelijk advies op het forum tegen. (WD40 erop spuiten :x )

Laat deze aspirant techneuten dat kaarsvet of die WD 40 op hun eigen P..... smeren of spuiten.

Iedereen snapt toch dat je met smeermiddelen op de V snaar het slippen alleen maar bevorderd. Zo kom je dus aan een dooie accu.

Grtjs The Little Red Mini

PS de juiste spanning van de V snaar??? (niet meer als één cm naar binnen en één cm naar buiten op de lange zijde)

Je zekeringskastje kan je ook eens inspuiten met contactspray, en alle kabelschoentjes ook eens eraf en inspuiten. Je koplampen lopen overigens niet over de zekeringen,

RE: Veel mankementen, dus veel vragen... Wie kan helpen???

Wanneer de koplampen niet branden hoef ik niet te kijken of een zekering kapot is. Dan moet de lamp kapot zijn?

default

RE: Veel mankementen, dus veel vragen... Wie kan helpen???

De lamp zelf is niet kapot, alleen likt het af en toe alsof hij geen contact wilt maken... en rammel ik dan even bij het zekeringskastje dan doen ze het wel weer...

Hoe kan dat dan?

default

RE: Veel mankementen, dus veel vragen... Wie kan helpen???

Maar als ik mijn massakabels ga vervangen, welke moet ik dan nemen (wat voor soort kabel)?
Want ik denk als ik zo naar de bedrading kijk dat daar ook nog wel eens het probleem kan liggen, of heb ik dat fout... is het dan toch alleen maar die v-snaar???

RE: Veel mankementen, dus veel vragen... Wie kan helpen???

rmaatjes schreef:
rammel ik dan even bij het zekeringskastje dan doen ze het wel.



Precies en zit er een zekering op.

Maak voor jezelf effe een tekening welke draden en kleur op het zekeringskastje zitten aan beide zijden en de daarbij behorende zekering. Wat veel voorkomt is dat de kontakten van het zekeringskastje slecht kunnen zijn. demonteer het kastje en kijk aan de achterkant of er geen kontakten door gerot zijn. Ook de kabel schoentjes dien je te kontroleren en of te vervangen. En maak de kontakten op het kastje goed schoon met wat schuurpapier.

Hiermee voorkom je al veel problemen.