Ik had gisteren al een tip bij het Stuijvesant-rit-topic gegeven, maar hier ook :
Een paar weken geleden hadden we bij de Mini van Marcel een soortgelijk probleem.
Toen kwam ik er achter dat de grote zuiger onderin de carburateur vast zat, waardoor er weinig lucht aangezogen kan worden en een groot vacuum ontstaat, waarbij veel benzine aangezogen kan worden.
Ik was ook eerst met de stelschroef aan de gang gegaan, maar dat had weinig effect.
Als je de carburateur even verwijderd, kan je er met een schroevendraaier zo bij of je demonteert de hele dashpot, waarbij je wel de olie weer moet bijvullen.
Succes !
ik lees net je bericht bij de rit en daar zeg je dat de zuiger soepel op en neer gaat in de bovenkamer.Daarmee bedoel je het kleine dempertje in de dashpot.
Ik bedoel de grote aluminium zuiger met de naaldsproeier eraan die de luchtstroom en benzinemengsel regelt.
- Login of registreer om te reageren
RE: veel roet en nu niet meer starten
Ingediend door PaulJager op zo, 27-03-2016 22:22
Beste allen,
Nav de Stuyvesantrit wilde ik even zeker weten dat Caatje het goed zou doen, zeker omdat hij 2 weken geleden op zaterdag eigenlijk wel prima liep zo na de winterstop maar op zondag niet lekker liep en we de mini weer thuis hebben neergezet en toch maar met de Mondeo op pad zijn gegaan.
Nu wilde ik gisteren al even alles klaarmaken en wilde 'smorgens even de mini op bokken rijden en olie verversen, bougies, oliefilter en gewoon eens even de onderkant bekijken. Daarna even een ritje en alles afgevinkt klaar voor 2e paasdag.
Maar ik kreeg hem gewoon helemaal niet aan en heb uiteindelijk met hulp de mini aangeduwd gekregen en daarbij viel ook weer het onrustig lopen en steeds maar moeten gasgeven om hem aan de praat te kunnen houden.
Met de choke erop leek het beter, maar stonk hij ook behoorlijk naar benzine. Het viel ook op dat er zoveel roet in de uitlaat zit, dus de eerste gedachte was een te rijk mengsel.
Nu heb ik hem nadat we hem eindelijk aan hadden geduwd gekregen eerst op de beunen gezet en dus eerst met het verversen van de olie, oliefilter en bougies bezig gegaan. De bougies waren stuk voor stuk zwart van het roet, maar wel droog. Lijkt mij ook een goede indicatie van een te rijk mengsel zoals ook in de Haynes manual staat.
Maar goed, nadat alles klaar was ben ik een stukje gaan rijden en leek het best goed, dat zal ook door de nieuwe bougies komen lijkt me en ben na een kort rondje weer naar huis gegaan en heb hem weg gezet.
Vandaag voor de zekerheid nog even een testrondje gedaan via de provenciale wegen die ook goed leek te gaan, alleen liep de motor nadat hij warm was wel hard stationair omdat ik gisteren nog wel aan de stelschroef voor de choke en die van de gaskabel had gedraaid omdat hij dan in elk geval bleef lopen als de choke dicht werd gedaan en je het gas losliet. Tegen de tijd dat ik vanuit Haren via Glimmen, Noordlaren en Midlaren bij Zuidlaren aankwam was de motor uiteraard goed warm en hoorde je de hoge toeren natuurlijk ook goed.
Omdat ik niet nog verder binnendoor wilde ben ik via de N34 richting de A28 gereden om zo via de oprit direct door te gaan naar de afrit richting Glimmen. Er was tot op dat moment geen enkele aanleiding waarvan ik zou denken dat dit niet goed zou aflopen, maar na het oprijden van de N34 en net na het passeren van het tankstation merkte ik dat hij moeite had om op snelheid te blijven en zakte steeds verder terug. Het gaspedaal intrappen hielp niets en ik merkte dat hij ging sputteren. Ik ben direct de eerste parkeerhaven ingedoken en prompt sloeg de motor af.
Ik zag dat er over de hele achterkant heen roetsputters zaten.
Ik ben naar huis gesleept en heb daar nog een paar keer geprobeerd hem te starten zonder succes.
Ik ben nu een hele tijd bezig geweest met de carburateur en zag dat de stelschroef onderop wel erg ver uitgedraaid was en dus bij ingedrukte choke alsnog heel ver naar beneden staat. Dit in tegenstelling tot wat ik op het forum vond over eerst gelijk aan de bodem en dan beginnen bij 2 slagen linksom.
Dit heb ik aangepast, potje bovenop weer aangevuld met olie, stelschroeven weer terug in "basis" situatie en toen weer geprobeerd te starten met choke erop. Ook nu weer zonder succes.
Heb nu een aantal keren geprobeerd, maar er gebeurd niets.
Heeft iemand tips of ideeen waar ik hopelijk verder mee kan?
Kan er nog iets met de benzinepomp zijn bijvoorbeeld? En hoe werkt dat met een mechanische benzinepomp als de motor niet aanslaat, brengt hij dan wel gewoon benzine naar de carburateur?
Ik heb wel even de aanvoerslang los gehad en daar kwam wel echt benzine uit, maar omdat ik alleen was heb ik niet geprobeerd te straten en dan te kijken of er benzine uit komt.
Ik weet niet zo goed meer wat er verder mis kan zijn als hij tijdens een rit het in eerste instantie prima doet en dan ineens zo omslaat.
Heel verhaal, maar dan heeft de kenner een beetje een beeld van hoe de aanloop en aanleiding was.
Iedereen die tips heeft mag ook bellen, stuur even een PB dan.