Kruimelpad
veel rook, motor wankelt \\trilt ?????
RE: veel rook, motor wankelt \\trilt ?????
Ingediend door Schamp op za, 24-05-2003 14:43
Een vastloper die niet vast zit, een aanloper dus!?
Maar zo te horen kan dat vanalles zijn, van gebroken pistonpen tot een gebroken klep. Ik denk dat je langzaam je blok moet gaan opengooien. Eerst kleppendeksel eraf, kijken of hier niks fout zit, dan het cilinderblok lichten en zo langzaam alle mogelijkheden afwerken. Ik hoop dat je gespaard hebt voor de revisie die er zit aan te komen...
- Login of registreer om te reageren
In dat geval: ververs de olie dan ook maar. Al dat graszaad erin is ook niet goed.
Het kan allemaal best meevallen hoor, als hij dan toch een keer kapot moet gaan (overbodige opmerking ik weet het) dan liever aan het begin van je verstandhouding met je mini dan een week voor je haar wilde verkopen. Heb je er tenminste zelf nog het meeste gebruikersplezier van, toch!?
- Login of registreer om te reageren
hij stonk trouwens ook naar verbrand rubber..
dit is vast niet goed
en hij lekt nog meer olie dan eerst
als je hem nu 5 min laat staan zie je al een plek
olie op de grond.
heeft iemand een idee wat het me gaat kosten als deze motor een revisie nodig heeft,
- Login of registreer om te reageren
Je ziet regelmatig op www.marktplaats.nl hele blokjes te koop staan. Ik zag er vorige week nog een (prima, volgens eigen zeggen van de verkoper) 1300 staan voor 200 euries. Misschien is dat een idee!?
Wanneer je serieus gaat reviseren kan het aardig in de centen lopen. Maar kan wel heel iets kleins zijn hoor wat er nu kapot is. Waar komt die olie(water)val dan vandaan?
- Login of registreer om te reageren
de olie komt van onder de motor vandaan
waar de aandrijf assen de motor in gaan (tranmissie?)
de druppels komen van 2 plekken uit de motor ongeveer 15 cm van elkaar
- Login of registreer om te reageren
Schamp schreef:
Ik hoop dat je gespaard hebt voor de revisie die er zit aan te komen...
Hee jongens,.. Kap nou toch eens met alles meteen de koppakking/ dan wel het ergste te vermelden. Een beetje rook, en een slechtere motor-loop kan werkelijk alles zijn. Ik noem wat simpels: Toevallig net olie bijgevuld, en nu veel TE veel olie... Spruitstuk pakking lek (valse lucht veroorzaakt slechte motorloop) enz enz..
Ga niet meteen mensen adviseren om motoren uit elkaar te trekken (want dan gaat men dit misschien wel laten doen), maar vertel ze hoe ze kunnen CHECKEN of de eerste suggestie (koppakking) de juiste is. Ik noem zaken als compressie testen, of bellen bekijken in de radiateur, enz enz. Dit is simpel te doen, en hoef je niks te demonteren oid. Hierover is zat geschreven op het forum...
Oliedruppels van de aandrijfassen duiden op lekke olie-seals. Komt regelmatig voor. Verder lekt ook vaak de olieseal bij de schakelstangen. Beide niks om je druk over te maken (op korte termijn). En lijkt me geen connectie te hebben met slechter lopen/ dan wel rook...
Peet, Succes ermee.
- Login of registreer om te reageren
nou ik heb even de motor aan gezet en er kwamen geen bellen uit de radiator .. ik heb het carter deksel er af gehaald en waar de piston pennen het blok in gaan (noem je dat zo?) komt er rook uit . er is ook meteen rook, de motor was gewoon koud....
er komt ook rook uit de uitlaat..
ik heb gezocht voor dit soort dingen op het forum maar ik kan niks vinden wat met mijn geval te maken heeft.
groetjes,
peter
- Login of registreer om te reageren
ik heb het carter deksel er af gehaald en waar de piston pennen het blok in gaan (noem je dat zo?) komt er rook
uuuhm. het carter zit normaal aan de onderkant...bij een mini is dat de versnellingsbak ;-)
de piston pennen zijn de dingen waar je zuigers aan vast zitten..die kan je niet zien met de kleppendeksel er af (indien wel..dan heb ik wel een vermoeden over die rook ). ik denk dan je de klepstoters bedoeld (die pennen onder de kleptuimelaars (wipwapdingetjes).
daar hoort geen duidelijke rook uit te komen.
lekt hij harder als hij loopt (i.v.m. verhoogde carter druk)??
mijn gok: lekke koppakking, die bubbles zijn bubbeltjes..niet kokend water :-)
kijk ook of je een oliefilmpje op het koelwater kan zien.(nie goet)
dat is redelijk makkelijk een kop trek je er in een 45 minuten af (reken dus 1,5 uur).
dan kan je snel zien of er wat er loos is ( soms is het duidelijk..soms wat subtieler.je hebt wel een goed passende dop nodig en volg de instructies goed op..om het er weer op te zetten heb je een momentsleutel nodig. ..maar als er niets te vinden is
zuigerveer aan gort of zo
..
da's pokke want als het niet je kop is dan moet alles er uit en je moet maar afwachten hoe de cylinder wanden er dan aan toe zijn.
in dat geval ik zou eens gaan zoeken naar ander blok..dan ka`n je rustig uitvogelen wat er loos is
ik zou voordat je wat doet eerst eens een Haynes lezen
- Login of registreer om te reageren
He Peet,
Heb je die mini toevallig van een gast uit Almere gekocht? voor €500?
- Login of registreer om te reageren
Nou in Almere stond exact zo'n exemnplaar te koop een week of 3 geleden. Ook 1300 metro blok met stage 1. Zwart van kleur die evt. eens overgespoten moest worden.
Dus ik zat te denken jij hebt hem een week. Mischien is deze via via gegaan? Want ik heb toen die kerel gebeld uit Almere en ik vond zijn verhaal niet helemaal kloppen.
Vandaar
- Login of registreer om te reageren
maar je denkt dat het mijn auto is ???
die ik nu heb ?? zou er iets mis moeten zijn?
peter.
- Login of registreer om te reageren
Tuurlijk hoeft er niks mis te zijn als iemand de verkoper om wat voor reden dan ook niet vertrouwt... En stel er zou wel wat mis zijn dan is het negen van de 10 keer bij een Mini best simpel te verhelpen.
Check voor de zekerheid eens je kleppspeling. Ik heb het bij m'n gele wel eens gehad dat een van de moeren uit zichzelf los was gedraaid. Vondt die ook niet zo grappig.
Verder ga ik met Bert mee. Begin eens met alles rustig aan langs te lopen voordat je resolute stappen gat ondernemen. Maar haal wel bv je kop er inderdaad eens vanaf. Je kunt vanaf hier mooi in de motor kijken en stel er is hier niks te vinden dan zal het waarschijnlijk echt wel meevallen.
Kijk bv eens of er geen kleppen oid zijn gebroken. Als je je kop eraf hebt kijk dan ook gelijk even naar je stoterstangen. Mischien dat hier een kromme tussen zit. Kijk eens of er mischien lek sporen te vinden zijn op je koppaking die zouden kunnen duiden op een lekke koppaking. Chek de cilinderwanden eens op diepe krassen of groeven.
Zijn er eigenlijk ook vreemde geluiden als het blok draait. Getik of geklapper oid?
- Login of registreer om te reageren
Richard-T schreef:
Verder ga ik met Bert mee. Begin eens met alles rustig aan langs te lopen voordat je resolute stappen gat ondernemen. Maar haal wel bv je kop er inderdaad eens vanaf.
Volgens mij bedoelde Bert dit nu juist met resolute stappen nemmen...
Maar stap voor stap alles checken tot aan het ergste, duurste en meeste werk toe, zei ik dus al aan het begin
- Login of registreer om te reageren
Schamp schreef:
Volgens mij bedoelde Bert dit nu juist met resolute stappen nemmen...
Ja daar lijkt het wel op maar dit lijkt me in dit geval toch wel handig. Komt bij een kopje eraf halen. +- 15 min werk?
Schamp":1wk1uvry]Maar stap voor stap alles checken tot aan het ergste, duurste en meeste werk toe, zei ik dus al aan het begin [/quote:1wk1uvry]
Jaha maar ik dacht het eerder. Stiekum met andermans eer gaan strijken he.
Nee sorry dat had ik even gemist.
- Login of registreer om te reageren
Om even terug te komen op de vraag die je stelde of er wat mis mee zou zijn . En of de mini waar ik het over had de jouwe was.
Het zou kunnen als hij snel doorverhandelt is. De advertentie melde toen dat hij wel weer eens een nieuw kleurtje kon gebruiken en dat hij brede 10inchers had. Ook een 1300 metro motor en sportuitlaat. En de remmen schenen net te zijn gereviceerd bij kwik fit.
Ik heb toen gebeld want hij wilde er 500 voor vangen en dat wilde ik toen doen. Maar na even goed te luisteren klonk het allemaal niet zo jovel. De motor hield wel af en toe in en hij verbruikte aardig wat olie. En het ging mij toen om de power dus heb ik hem niet gekocht.
Maar het is mischien wel wat ver gezocht. Maar ik dacht ik meld het eventjes.
- Login of registreer om te reageren
alleen dat van de remmen melde de verkoper er niet bij, maar verdel klopt alles....
ik heb nog een keer GOED naar de bougies gekeken
en de linkse 2 zijn nu bedekt met zwarte troep
dat zal dan wel die ring zijn om de zuiger,
die ring waar je niet bij kan zonder een moter takel
en veel tijd.....
- Login of registreer om te reageren
Beste Mini rijders,
Dit is niet de zelfde mini als die uit Almere, die was van Edwin, ik heb dat blok erin gehangen, en dat had ie zelf aangeleverd... die Bodem was verrot, hoofdremcilinder rot, wel nieuwe remcilindertjes...hele interieur was bijelkaar geplakt met tapijt.vandaar de prijs die hij ervoor vroeg.
De Mini van Peter daarintegen, was van mijn vriendin. Daar heeft zij een jaar mee gereden.
Ik heb Peter al aan de telefoon gehad en gezegd dat ik dacht dat het de koppakking was. als ie geen compressie meter had, kon ik evt. even langskomen met de mijne.,maar hij heeft schijnbaar andere ideen.......Maar wat al eerder is gezegd,in het ergste geval, koop een ander 1300 blokje, hang dat er in, en trek het oude blok , met behulp van het Haynes boek, uit elkaar om te kijken wat er mis is. kun je dat op je dooie gemak reviceren.
Maar een kopje eraftrekken om te kijken wat er is is inderdaad niet zoveel meer dan een kwartiertje.
Maargoed, veel succes.
- Login of registreer om te reageren
ok ik heb dus de kop er niet helemaal af gehaald
want mijn sleutels begaven het. ze zijn nu allemaal krom .......
vandaag van een kennis met garage gehoord dat de zuiger kapot is en die heeft er een zooi van gemaakt
dus ze zijn al aan het zoeken voor een nieuw blok
ik nu dus ook
groetjes,
peter
- Login of registreer om te reageren
tja ik hou er van dingen zelf te doen........
nu kon dat even niet
- Login of registreer om te reageren
RE: veel rook, motor wankelt \\trilt ?????
Ingediend door gekkepeet op za, 24-05-2003 05:34
dit gebeurde me na eventjes 120\\125 rijden
ik kwam net de snelweg af, ga door een bocht en voel iets vaags in de motor ... dus ik in de stres en kijk achter me voor rook zie ik daar veel rook achter me en de motor liep ook opeens niet meer goed.
het lijkt net alsof hij op wat minder cilinders loopt
voor mijn gevoel maar ik zou het niet weten..
kan het een vastloper zijn die niet vast zit?
verder liep hij net nog wel, maar dan wel trillen en weinig power
morgen met de brommer naar werk dus....
het is een metro 1.3 motor.
groetjes,
peter