MIj is niet helemaal duidelijk welke veer je bedoeld? Is dat de veer in de hoofdkoppeling cilinder boven de zuiger?
Foto, misschien???
- Login of registreer om te reageren
MIj is niet helemaal duidelijk welke veer je bedoeld? Is dat de veer in de hoofdkoppeling cilinder boven de zuiger?
Foto, misschien???
bij een non verto kopperling (lange arm) zit er een veer vanaf de ontluchtingsnippel naar het de arm (gewoon goed zichtbaar boven de hulpcillinder
OK dat is duidelijk, het heeft dus volgens mij alleen niets te maken met de HYDRAULIEK van de koppeling. Met andere woorden heb je alles niet voor niets vervangen??? Ik mag er toch vanuit gaan dat de pedaal slag intussen niet is veranderd. Het is volgens mij dan puur een probleem aan de mechanische zijde van het systeem. Koppeling die niet werkt is dan een gevolg van een te korte slag van de hulpcilinder, zonder veer haalt die het net waarschijnlijk. Kwestie van afstelling met de veer ertussen zou ik zeggen.
Succes
yep het juiste type gemonteerd, en wat betreft de cilinders, deze waren zoiso zeer slecht en eigenlijk al tijden aan vervanging toe, leiding was ook een en al roest.... morgen ga ik met veer erop afstellen en probeer ik te kijken of het verschil gaat maken...
Jaron
Ingediend door Belske op zo, 06-03-2011 20:10
Je moet de arm eerst afstellen met behulp van het stelboutje wat net boven het scharnierpunt van de arm zit om de vrije slag er uit te halen.
Maak de veer even los van de arm en trek de arm dan met je hand naar het binnenscherm zover als je kunt en draai dan het boutje uit tot het de arm net niet raakt. (borgmoer op het boutje niet vergeten vast te zetten).
Daarna de veer weer vast maken aan de arm of de hulpcilinder.
Als de koppelingsarm namelijk helemaal teruggetrokken wordt door de veer zodat de zuiger in de hulpcilinder helemaal achter in de cilinder zit heb je waarschijnlijk niet genoeg olieverplaatsing bij het intrappen van de koppeling om de plaat vrij te krijgen.
Dit verklaart ook waarom je wel koppeling hebt als de veer er niet op zit, want dan zorgt de (lichtere) veer die in de hulpcilinder zit dat de zuiger niet helemaal terug gaat tot achter in de cilinder en zodoende het druklager dichter bij de drukgroep houdt en dat dan de olieverplaatsing vanuit de hoofdcilinder dan wel voldoende is om de koppeling vrij te krijgen.
Ingediend door Theo van den Bogaard op ma, 07-03-2011 08:35
zie ook:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/cluttran/2.htm
FWIW,
Theo van den Bogaard
hallo,
het probleem is voor 90% opgelost, was idd het probleem hierboven de slag was te min... nu is dat moertje wat die bout blokeerd doorgedraaid (draaid maar verplaatst niet) dus morgen een nieuwe erin, en dan kan ik weer vol ertegenaan.
allemaal bedankt voor de hulp
gr Jaron
RE: veer op koppeling (nonverto)(lange arm)
Ingediend door jameswatt30 op zo, 06-03-2011 11:00
Hallo mede-minirijders,
sinds kort kreeg ik me versnelling niet meer in de 1-2-3-4-R
vervolgens heb ik het systeem ontlucht met geen resultaat als gevolg
hierna heb ik hulpcillinder vervangen, ook geen resultaaat, omdat er nog maar een ding overbleef namelijk de hoofdcillinder. heb ik deze vervangen inclusief nieuwe leiding en rubberen slang bij hulpcillinder
je zou nu zeggen na ontluchten moet hij werken. maar helaas geen resultaat
nu heb ik hem opnieuw ontlucht zonder de veer boven het armpje en de druk is terug helemaal goed, werkt perfect.... zet ik de veer er weer tussen, meteen geen druk genoeg meer, (na meerdere malen pompen wel weer)
nu kan ik rijden zonder veer (kopeling slipt niet) maar waarvoor dient de veer en is het niet slecht als ik hem weglaat ?
of is er een andere verklaring voor ?
mvg Jaron