veerbollen verwijderen

RE: veerbollen verwijderen

haalo mede laagzitters
vraagje om de veerbollen te verwijderen/vervangen moet hier de hele(onderste) arm voor eraf gedraaid wotden of is er een trukje

default

RE: veerbollen verwijderen

Je hebt in ieder geval een veerbolcompressor nodig.

http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... compressor

Die kun je dus zelf maken. Daarmee zorg je ervoor dat je de veerbol intrekt zodat je de bovenste draagarm en de trompetten kan verwijderen. Dan kun je de veerbollen eruit halen.

RE: veerbollen verwijderen

Mocht je geen veerbol compressor kunnen maken kan je ook de bovenste draagarm demonteren(ja ik weet het is een lastig klusje)....Je hebt dan zoiezo ook net iets meer ruimte om de veerbol eruit te wurmen...

default

RE: veerbollen verwijderen

Het kan inderdaad ook zonder veerbolcompressor, maar dat doe ik NOOIT weer.

RE: veerbollen verwijderen

enne ..

"Refitting is a reversal of removal"

:x

(doe jezelf een lol, koop / maak een veerbolcompressor )

succes,
Theo van den Bogaard

RE: veerbollen verwijderen

Ik heb dat toen ook nog gedaan in de tijd dat ik nog niet zo handig was met Mini's.... :)" title="Evil" />

RE: veerbollen verwijderen

Je veerbollen vervangen is een aardig karweitje.

Je hebt al vernomen dat je een veerbol compressor nodig hebt. Verder een 34 mm dopsleutel en een meter pijp om je ratel te verlengen. Dit om de grote bout van te subframe aan de voorzijde los te maken. Een 'splitter' om je fusee en stuurfusee van de bovenste arm los te maken.

Met een HiLo trompet aanwezig kun je deze uit het cupje van de bovenste arm halen door helemaal op te draaien. Bij een standaard trompet is demontage van de bovenste arm noodzakelijk. Dit vereist wat kunst en vliegwerk om de twee boutjes van de borgplaat van de as te verwijderen.

Daarna is de ruimte vrij om de bol eruit te halen.

Een aanrader is gelijk de toestand van de bumpstop te bekijken. Met de bol uit de weg kan deze eenvoudig worden vervangen. Reken voor de eerste keer maar een dag werk per zijde/bol.

Als een setje HiLo tot de finaciele mogelijkhden behoort is dat ook een aanrader. Bij toekomstige reparaties is een HiLo vaak een uitkomst vanwege het feit dat ze in volledig opgedraaide toestand korter zijn dan de standaard trompet. Tevens staat de Mini met HiLo beter op de wielen.

Achterzijde bollen en HiLo's is een stuk eenvoudiger.

Succes.

Erwin 8)

RE: veerbollen verwijderen

Blue schreef:


Bij toekomstige reparaties is een HiLo vaak een uitkomst vanwege het feit dat ze in volledig opgedraaide toestand korter zijn dan de standaard trompet. Tevens staat de Mini met HiLo beter op de wielen.





Bedoel je hier mee dat je niet de zelfde hoogte kunt krijgen als met originele trompetten, maar dus altijd verlaagd bent? :?

default

RE: veerbollen verwijderen

Ja, dit begrijp ook niet helemaal, wat maakt het uit of er hi-lo's of trompetten onder zitten.

RE: veerbollen verwijderen

Ej Gasbol, als je een veerbolkompressert moet lenen roep je maar :D

RE: veerbollen verwijderen

De standaard trompet heeft een bepaalde vaste lengte. Een HiLo heeft een trompet met een schroefdraad gedeelte er in verwerkt. Je stelt de rijhoogte van de Mini eenvoudig af door het schroefdraad te verdraaien. Hierdoor varieert de hoogte van de HiLo trompet. Omdat een HiLo zowel een hogere als lagere rijhoogte kan bewerkstelligen is het dus mogelijk om in lengte onder de vaste afmeting (hoogte) van de standaard trompet te komen. De carosserie staat dan lager op de wielen. Bij het compleet uitdraaien van het schroefdraad wordt de hoogste rijhoogte gerealiseerd. Bij het compleet indraaien wordt de trompet zo kort dat bij de meeste Mini's de bumpstop op het vierkante aambeeld gedeelte van de bovenarm zal rusten. In deze ingedraaide toestand is de kogel van de HiLo trompet gemakkelijk uit de cup te halen zonder de bovenarm te demonteren. Je moet dan ook wel een veerbol compressor toepassen.

In mijn geval moest ik voor de APK de rubber hoesjes over de trompetkogel vervangen. Doordat ik de gemonteerde HiLo kon verkorten was het uitnemen van de trompet onder de bol een stuk makkelijker dan met een standaard trompet met een vaste lengte.

Je moet dan ook nog wel het stootrubber tussen het subframe en de bovenarm demonteren en er geen houtje tussen zetten zetten zoals in Haynes beschreven staat. Als de auto weer op de wielen staat kan het rubber weer worden terug geplaatst.

Een tip voor het gebruik van de veerbolcompressor is deze in de bol te draaien en al iets vast te zetten als de Mini nog op zijn wielen staat. Het gewicht van de carosserie en de motor maakte het samentrekken iets eenvoudiger.

Nog een laatste nadeel: de motorkap moet worden gedemonteerd om bij bevestiging van het subframe te komen.

Moet toch lukken denk ik zo!

Erwin. 8)

RE: veerbollen verwijderen

:? Veerbolcompressor?

Ik heb die dingen er met wat moed en beleid en een kleine hamer redelijk makkelijk uit kunnen halen. :x

Heb ik nu die veerbollen en een voorsubframe verkl**t? Het ziet er nog normaal uit...

Of heb ik gewoon geluk gehad? :S :?

default

RE: veerbollen verwijderen

Probeer het maar weer eens inelkaar te zetten :D .

Je hebt niks verkloot, je krijgt het alleen niet inelkaar.

RE: veerbollen verwijderen

Zonder een plat getrokken veerbol, door middel van een bolcompressor in de toren van het subframe, is de trompet niet te plaatsen als de bovenste arm niet is gedemonteerd. (zelfs niet met HiLo in de korte stand)

De lengte van de veerbol + trompet is samen te hoog om de eventueel gedemonteerde bovenarm, met de trompetkogel in de cup, voor het gat te krijgen om de as er weer doorheen te schuiven. Zo mag een dergelijk compressie gereedschap niet ontbreken.

Erwin 8)

RE: veerbollen verwijderen

he mini, mensen ik heb het een maand geleden gedaan zonder veerbol compressor. maar met een stuk schroefdraad ging best goed. een kant heb ik een dag over gedaan .andere 3 uur en achter is veel eenvoudiger .probeer het eens zou ik zegen ,je leert er erg veel van .gr pieter

RE: veerbollen verwijderen

@ blue Je bedoelde dus te zeggen, dat je de trompetten zodanig in kunt korten dat ze niet verwijderd hoeven te worden bij een reparatie. Nu snap ik wat je bedoelde, bedankt voor de verdere uitleg.

RE: veerbollen verwijderen

O ja, misschien een kleine tip, maar waar je echt rekening mee moet houden; Als je een veerbollencompressor gebruikt, zorg er dan voor dat je het schroefdraad ver genoeg in de bol draait.(In haynes staat 15 omwentelingen , dacht ik)
Draai h`m er niet ver genoeg in, dan heb je kans dat de veerbol terugschiet..........en dat is meestal als jij er met je handen bezig bent om bv. de trompetten eruit te halen....... :x

RE: veerbollen verwijderen

Fazerray schreef:
O ja, misschien een kleine tip, maar waar je echt rekening mee moet houden; Als je een veerbollencompressor gebruikt, zorg er dan voor dat je het schroefdraad ver genoeg in de bol draait.(In haynes staat 15 omwentelingen , dacht ik)




Dit zal waarschijnlijk gelden bij UNF draad, dit is een stuk fijnere draad dan het M14 wat in de latere types (vanaf'78 dacht ik) gebruikt is....

RE: veerbollen verwijderen

Mijn mini is van 1995, dus het zal wel M14 draad zijn.
Ik het h`m gewoon net niet goed erin zitten..... :x

RE: veerbollen verwijderen

Marco B.

Ik snap dat je iets begrijpt dat ik niet heb bedoeld. Je kan bij HiLo's de trompetten zodanig korter maken dat ze er juist WEL gemakkelijk uitgaan bij een reparatie. En er natuurlijk ook weer gemakkelijk ingaan. Daarna weer op de juiste stand draaien.

Erwin

RE: veerbollen verwijderen

ja jongens heel leuk allemaal maar de vraag ging niet over de tropetten en compresoren maar het vervangen van de bollen moet hiervoor de draagarm eruit of is er een trukje

RE: veerbollen verwijderen

Ja, das wel zo makkelijk. Maar je hebt in iedergeval een veerbol compressor nodig. En je bollen zitten vast op je trompetten, en deze zul je ook moeten scheiden. Dus jullie praten wel over hetzelfde, maar ze zijn je een stapje voor.

Das wel zo makkelijk zeg ik.. Want je kan ook de veerbollen helemaal intrekken (met de compressor), en dan op die stand de veerbol van de trompet scheiden.. Doch deze zitten over het algemeen zo vast als een huis, dus het is wel zo makkelijk ze in de bankschroef in te klemmen, oid (het scheiden komt echt op creativiteit neer.. ;) ) En om beide als 1 geheel eruit te halen is het toch echt wel noodzakelijk je draagarm te demonteren. Das overigens niet zoveel werk, dus dat raad ik echt aan.

Mocht je je knukkle joints uit je trompet kunnen krijgen (das de anderekant van de trompet) dan kun je hier een staaf in zetten, en van die kant de veerbol los tikken (lees: rammen!!)

Even meteen je vraag uit het andere topic.. Het draad is:

Pre 1976 had a fine, 1/2"UNF imperial thread and post 1976 ones had a coarser, 14mm metric thread.

Zoals bovenstaand bericht had je al kunnen opmaken dat dit UNF draad was.. Zoeken op dit forum op "UNF" leverde bovenstaand resutlaat...

RE: veerbollen verwijderen

ik ben maar vast aan het "oefenen" gegaan op de sloopmini. is wel leerzaam!
hierop is te zien hoe het stuk m14 draadend in de veerbol komt. Ik wilde het draadend een stuk inkorten zodat ik de moer kan aandraaien met een pijpsleutel. het erin en eruit draaien zal gaan door 1 moeren tegen elkaar aan te draaien zodat deze klemmen.

De veerbol zal ingetrokken worden en nu is er wat meer ruimte om de trompet te scheiden van de veerbol. Dit zal met een hoop geweld gepaard gaan, maar dat is de enige manier?! De knuckle joint heel zie te houden en deze in de pijp van de hi-lo plaatsen en dan de boel weer monteren.

Werkt dit zo? Of heb ik het verkeerd begrepen?
Nog tips over hoe de trompet het best los/eruit komt?

RE: veerbollen verwijderen

ik begrijp nu dat het draadeind dan mee kan draaien... maar met een steekleutel kun je niet echt fijne halen maken in de kleine ruimte die je hebt.

RE: veerbollen verwijderen

Je kunt ook nog altijd je motorkap verwijderen, althans zo heb ik het gedaan.
Pas wel op met die compressor, want er komt aardig wat kracht op te staan........ :x

RE: veerbollen verwijderen

ja, de motorkap is er wel af. dat scheelt een hoop ruimte en is gamekkelijker(zie foto). Maar het is me nu nog steeds niet duidelijk hoe ik de trompet het best van de veerbol kan scheiden... Moet dit echt met geweld? is er geen truukje voor?

RE: veerbollen verwijderen

Bij mij ging tie er snel vanaf, maar ik denk dat je het beste flink wat kruipolie erop kunt spuiten, even in laten trekken en dan inderdaad met wat geweld die trompet eraf halen.
Ik zit me nou in een keer af te vragen of warm water ook niet zo helpen.
Niet gloeiend heet natuurlijk, anders hou je geen veerbol meer over ( en die krengen zijn al zo duur).
Succes!

RE: veerbollen verwijderen

Eh,

ik wil je niet teleurstellen vooraf, maar ik had een trompet die zo innig verenigd was met de veerbol dat ik ze van elkaar heb moeten scheiden met een handijzerzaag....

Daarna nog stukken rubber wegsnijden zodat ik met de dremel bij de klemring kon die in de veerbol zit. Die doorslijpen en toen kwam ie pas los.

Toen zag ik ook waarom ik dat ding er nooit op een normale manier vanaf had kunnen krijgen; echt helemaal op elkaar vast gecorrodeerd; de trompet is van aluminium en de veerbol ring van pisbakstaal. Prachtig die electrolyse...

In ieder geval zoals Fazerray zegt, draagarm eraf, hele zaakje in de bankschroef en succes ermee!

RE: veerbollen verwijderen

Zijn die veerbollen, voor en achter, allemaal gelijk en dus met elkaar uitwisselbaar? Of niet.

RE: veerbollen verwijderen

pfff als ik dit zo lees heb ik helemaal geen zin meer om die HiLo set in er te gaan zetten ik voel me vingers al blauw worden van de aantal keren dat ik me ga stoten aan alles :P

RE: veerbollen verwijderen

@wouter: Aanstaande zaterdag bij Bullie Hi-lo’s monteren, dus als jij ze dan ook hebt, doen we een paar auto’s gelijk! ;)
Moet je wel zin hebben om richting Venlo te komen! :P

default

RE: veerbollen verwijderen

smeer de binnenrand van de veerbol waar de hilo in komt in met een beetje kopervet ! Een volgend keer kun je het zo uit elkaar nemen, dus zonder ijzerzaag of rammen !

default

RE: veerbollen verwijderen

[size=75:1qxztgc7][topics samengevoegd - Crispy][/size:1qxztgc7]
ik heb op het moment mijn voor en achter subframe onder de auto uit om alle rubbers ed te vervangen. Nu ben ik op het volgende probleem gestuit:

Ik krijg de wiel ophanging niet los omdat de `ballonnen in zowel het voor subframe als het achter subframe de boel op spanning houden. hoe krijg ik deze verwijdert zodat ik alles uit elkaar kan halen?

ik hoor graag van jullie

ps in het engels noemen ze de ballonnen -> cone spring rubber

RE: veerbollen verwijderen

De balonnen heten eigenlijk veerbollen. Voor heb je een veerbol compressor nodig. Achter wip je de voorzijde van het trompet uit de zetel en alles komt los. Als je daar op zoekt vind je de info
Suc6 :)

RE: veerbollen verwijderen

Paul ik heb je vraag aan een bestaand topic gehangen over dit onderwerp.

Kan wel weer op de zoekfunctie wijzen maar als je de juiste term niet weet is het wel een beetje lastig zoeken :D

RE: veerbollen verwijderen

Ben nou ook bezig met de achterste veerbollen, ben van plan hi/lows te monteren maar hoe krijg ik die veerbol van mijn trompet af en hoe krijg ik die kogel aan het eind van mijn trompet af. Of moet ik deze nieuw kopen geen idee wat een veerbol eigenlijk kost :?

Gr,

Minian

RE: veerbollen verwijderen

Ian,

deze zou je er gewoon af moeten kunnen draaien.. kost soms heel wat moeite..

Een veerbol kost 45E per stuk

Jaapio

RE: veerbollen verwijderen

Ok draaien is het, zat al aan die veerbol te trekken. Pff wel duur :x Ga het proberen.

Thnx,

Minian / Ian

RE: veerbollen verwijderen

Gruttepier schreef:
Je hebt in ieder geval een veerbolcompressor nodig.

http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... compressor

Die kun je dus zelf maken. Daarmee zorg je ervoor dat je de veerbol intrekt zodat je de bovenste draagarm en de trompetten kan verwijderen. Dan kun je de veerbollen eruit halen.



Klik ik dus op die link, en wat denk je?
De volgende Info krijg ik op mijn scherm;

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Informatie

Het onderwerp of bericht dat je zoekt bestaat niet

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Is er iemand die bedoelde tekening heeft?
En zo ja, kan deze hem opnieuw plaatsen?

Alvast bedankt.

Grtz.
R.S.D.

RE: veerbollen verwijderen

RSD de tekening staat in het HI-LOW topic even door lezen en dan kom je wel de tekeninglink tegen ;)

http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 0642#70642

Heb de veerbollen los, met veel olie en brut geweld (tussen de werkbank gedaan) ook de kogel eruit gekregen langstuk draadeind gebruikt en rammen maar met de hamer :)" title="Evil" />

Gr,

Minian

RE: veerbollen verwijderen

Ik ben het even kwijt. De achterste veerbollen moet je er toch met een schroevendraaier uit zien te wippen? Er valt toch niets te draaien? En zo ja, draai je dan aan de veerbol? Ik was er mee bezig maar er zit te weinig ruimte tussen de bol en de trompet. Misschien zijn ze nog niet ver genoeg versleten. Heb de schroevendraaier truc zoals in Haynes staat gebruikt maar dat gaat niet lukken.

Voorste veerbollen vorige week gedaan met een zelf gemaakte compressor. Ging helemaal goed. De mini "steigert" nu aardig maar dat zie je wel vaker bij nieuwe veerbollen en "oh, wat een comfort weer", over een slechte weg. Erg fijn!

RE: veerbollen verwijderen

minirijder schreef:
De achterste veerbollen moet je er toch met een schroevendraaier uit zien te wippen? Er valt toch niets te draaien?


Inderdaad, schokbrekers los zodat je draagarmen vrij kunnen bewegen, dan zou het geheel los moeten komen. Door de draagarm te bewegen moet je net wat meer ruime krijgen.

minirijder":1d7n9jwa]En zo ja, draai je dan aan de veerbol? Ik was er mee bezig maar er zit te weinig ruimte tussen de bol en de trompet. Misschien zijn ze nog niet ver genoeg versleten. Heb de schroevendraaier truc zoals in Haynes staat gebruikt maar dat gaat niet lukken.[/quote:1d7n9jwa]

Er zit geen schroefdraad aan de veerbol, dus draaien heeft weinig zin behalve e.e.a. wellicht wat los te krijgen. Zit er wel beweging in?

RE: veerbollen verwijderen

Er zit wel beweging in maar bij deze mini, in dit geval een cooper uit 2000 is het niet mogelijk om de schokbreker van de onderste bout te krijgen. Hij komt halverwege klem te zitten tegen de wielbak. Op de plek waar de vering overgaat in het vaste gedeelte. De bout zit dan nog half in de schokbreker. Aan beide kanten is dit het geval. aan een kant zou je dan de benzinetank moeten verwijderen om de bovenste bout los te krijgen :x Mooi *** En als je een kant gedaan hebt moet je ook de andere kant doen. Al een paar keer met een hamer opgeslagen maar dat heeft geen zin. Ook niet als je de radiusarm ondersteunt.

Maar ik begrijp nu wel dat de radiusarm invloed heeft op de ruimt die de veerbol en dus ook de trompet krijgt. Dat is nieuw.

Bedankt. Alweer een stukje verder.

RE: veerbollen verwijderen

Gruttepier schreef:
Je hebt in ieder geval een veerbolcompressor nodig.

viewtopic.php?t=6856&highlight=veerbolcompressorhttp://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=6856&highlight=veerbolcompressor" onclick="window.open(this.href);return false;

Die kun je dus zelf maken. Daarmee zorg je ervoor dat je de veerbol intrekt zodat je de bovenste draagarm en de trompetten kan verwijderen. Dan kun je de veerbollen eruit halen.



Uhm deze link werkt inmiddels niet meer.(heel logisch want het is een bericht uit 2004) Heeft er iemand anders een link die wijst hoe je zelf een veerbolcompressor maakt? Want waarschijnlijk heb ik er 1 nodig

RE: veerbollen verwijderen

[size=85:282yym50][topics samengevoegd - Crispy][/size:282yym50]
hallo,

kan iemand mij een link geven waar ik Speciaal gereedschap voor de veerbol los te doen kan kopen
groetjes ken

RE: veerbollen verwijderen

Gewoon zelf maken, voor een paar euro klaar. Even onder de zoekfunctie de juiste topic zoeken, er is al erg veel over geschreven.

RE: veerbollen verwijderen

ja daar heb je wel gelijk in mersie voor tip : )

RE: veerbollen verwijderen

Het blijft natuurlijk vervelend om je te laten zoeken dus ik zal je een linkje geven:
viewtopic.php?f=5&t=9859&hilit=m14

RE: veerbollen verwijderen

danku : ) ik heb deze foto gevonden
morgen ga ik dat eens maken ik laat nog iets weten als het gelukt is groetjes


RE: veerbollen verwijderen

Schroefdraad M14 nodig zoals op het forum omschreven is.