Velgen centreren

RE: Velgen centreren

Hallo allemaal,

Ik heb sinds 2 weken een mini spi uit 93. Prachtige auto maar hij trilt behoorlijk rond de 110km. Een vriend van me is vrachtwagenmonteur en die heeft 'm vandaag op de brug gezet.

Volgens hem ligt het trillen aan het feit dat de velgen voor niet rond de wielnaaf vallen maar gecentreerd worden door de centreerbouten. Ik heb volgens mij Revolution RFX velgen met bandmaat 175/50/13inch.

Ik heb al flink gezocht op het forum en internet om te achterhalen welke velgen wel rond de wielnaaf vallen (en dus vanuit het midden worden gecentreerd ipv door de bouten). Maar kan hier weinig over vinden.

Dus als jullie weten welke velgen ik zou kunnen nemen, dan hoor ik dat graag. Of kan een mini center mijn huidige velgen wel makkelijk centreren?

Alvast bedankt!

default

RE: Velgen centreren

Ik zou de wielen eerst eens laten uitbalanceren bij een bandenboer want trillingen in het stuur bij de snelheid die jij noemt zijn meestal het resultaat van onbalans in de wielen en niet van niet gecentreerde wielen want dan zou je de trillingen bij elke snelheid moeten voelen en dan zou de hele auto schudden en niet alleen het stuur.

RE: Velgen centreren

Een Mini is normaliter niet voorzien van een (centreer-) rand op de wielnaven en/of remtrommels. Centreren is dus een kwestie van voorzichtig en kruislings de wielmoeren aandraaien.

Zoals Belske aangeeft: laat je wielen balanceren, en monteer ze vervolgens voorzichtig weer terug. Kruislings aandraaien, en niet 1 wielbout meteen muurvast en dan pas de volgende!!
Eerst kruislings handvast, vervolgens kruislings steeds een beetje vaster draaien totdat je op het juiste aanhaalmoment zit, zou goed moeten gaan.

Zorg er ook voor dat zowel de achterzijde van de velg als de wielnaaf/trommel goed schoon zijn.

RE: Velgen centreren

Bedankt! Op naar de Euromaster dan maar deze week.

Hopelijk kan die het rechtervoorwiel ook wat bijstellen. Want volledige stuuruitslag naar rechts is niet mogelijk dan loopt de band tegen het schutbord aan... waardoor ik een cm stuuruitslag mis en de kans heb om mijn band kapot te rijden.
Zou dit kunnen komen omdat er 13inch velgen met banden 175/50 omheen gelegd zijn? Geloof dat 12inch velgen toch standaard zijn bij een spi uit 93?

RE: Velgen centreren

Ja en ja is het antwoord op je vragen.
Dus slijptol en ruimte maken in het spatbord of terug naar 12 of kleiner kwa wiel maat..

RE: Velgen centreren

Zo vorige week mini laten uitlijnen en nieuwe velgen en bandjes onder laten zetten. Rijdt nu helemaal geweldig.
Slijpen etc. in schutborg is voor mij niet weggelegd dus maar maatje kleiner genomen 12 inch. Dus als iemand nog 13 inch velgen en banden nodig heeft dan hoor ik het wel (staan ook op MP).

Bedankt voor de adviezen in elk geval. :)\\_

RE: Velgen centreren

Ik heb ze gezien.. evt wel intresse voor mn project..

Jaapio

RE: Velgen centreren

Jaapio, ik heb je ge-PM-ed. Ik hoor het wel.

RE: Velgen centreren

Zijn de wielen gebalanceerd of is de auto ook uitgelijnd (stand van de wielen gecontroleerd/aangepast)?

Ik vraag me af of je bij een std Mini de uitlijning achter kunt afstellen: de mijne trekt heel licht naar links en trilt wat in het stuur bij boven de 110; ik wil dus iig laten balanceren maar vraag me af of je aan de uitlijning iets kunt afstellen anders dan het toe- en uitspoor van de voorwielen.

Otto

RE: Velgen centreren

Excuus, zojuist met de zoekfunctie gevonden wat ik zocht :)

RE: Velgen centreren

Hier heb ik een probleem met de rode mee.
Er zitten Mamba's onder met cilindrische gaten (geen conus dus)
De wielmoeren zijn ook cilindrisch en passen ruim in de gaten.
Als je de vier moeren los monteert is het wiel nog gewoon een paar mm. heen en weer te schuiven.
Ik had een erge trilling boven de 100 km/h. ik heb de velgen nu een beetje handmatig gecentreerd en nu gaat het tot 110 km/h. beter.

Zijn hier andere wielmoeren voor te krijgen of een andere oplossing ?

RE: Velgen centreren

Er bestaan twee soorten moeren voor mamba's. ..

RE: Velgen centreren

Je zou een paar centreer ringen kunnen draaien. Hoe je het ook went of keert, een cilinderische bout zal altijd wat ruimte nodig hebben om gemonteerd te kunnen worden.

Soortgelijk probleem ondervond ik zelf vorig jaar toen ik D type replica velgen onder mn MGB heb gezet. Van Dural mooi ringen gedraaid die zeer precies in het velggat passen en een pietsie makkelijker over het center van de naaf.

RE: Velgen centreren

RedFlame, wat is het verschil tussen de moeren ?

Streetscreamer, ik denk dat een centreerring de mooiste oplossing is. Ga ik dat maar eens uitvogelen.

Bedankt Bart en Bart.