Ventilator radiator afkoppelen

RE: Ventilator radiator afkoppelen

tja heb efkes gezocht, maar niets gevonden wat ik wou.

Is namelijk het volgende daar er nu koudere temperaturen buiten zijn is de mini niet echt warm meer te krijgen.

Nu dacht ik van de vantilator af te koppelen of toch tenminste een aantal bladen van de ventilator verwijderen.

Ik zou wel de tweede ventilator van cooper erbij steken dan voor meer koeling als em te warm heeft.

Heeft iemand al zoiets gedaan?
lijkt het een slecht idee of iemand een beter idee,

want het is koud in de mini. :?

RE: Ventilator radiator afkoppelen

:? Wat is precies de gedachte hierachter? Als je thermostaat goed werkt gaat je radiateur en daarmee de ventilator pas koelen als dat nodig is. Het koelwater loopt niet via de thermostaat en de radiateur door de kachel, dus de kachel krijgt als het ware voorrang. Je zal er dus niks mee opschieten als je de koelcapaciteit van je auto verminkt, behalve dat je mogelijk in de problemen komt als hij die koelcapaciteit wel nodig heeft.

RE: Ventilator radiator afkoppelen

als je nou een radiateur zou hebben die achter je grille stond kon je er nog een stukkie karton voor zetten....maar om nou zulke toeren uit te halen om het wat warmer te krijgen kun je beter een dikke jas aantrekken en een muts opzetten

default

RE: Ventilator radiator afkoppelen

Het kan best handig zijn in de winter, want dan hoeft de ventilator niet onnodig rond te draaien. Hierdoor heb je minder lawaai van de fan (vooral de stalen 6-blads die ik voordien had maakt erg veel geluid) en de motor loopt iets soepeler, het scheelt ietsje vermogen omdat de fan niet meer meegedraaid hoeft te worden. In de winter was het pas na een kwartier/half uur rijden met m'n 1300 dat de electrische fan pas aansloeg, daarvoor was de radiator nog niet warm genoeg en stroomt er alleen water door zonder dat er veel lucht doorheen gezogen/geblazen wordt.

Overigens is dat beetje vermogenwinst natuurlijk niet van toepassing bij warm weer, dan draait de electrische fan veel vaker en kost het je via de dynamo alsnog vermogen, maar alleen wanneer je het nodig hebt, lang niet altijd.

En de kachel werd een stuk sneller warm en de temp-meter stabiliseerde bij een hogere temp (netjes op 'Normal', warmer dan voordien). Dit kan ook komen omdat de thermostaat werkt met de temperatuur van de vloeistof in het thermostaathuis en de thermoswitch met de temperatuur in de radiator. De laatste temperatuur is waarschijnlijk lager, ook als er niet veel lucht door de radiator heen stroomt. De thermoswitch zal bij een hogere motortemperatuur werken dan de thermostaat (uiteraard ook afhankelijk van de eigenschappen van de thermostaat en de thermoswitch).

Het komt binnenkort op m'n 1000tje te zitten, ik ben heel benieuwd hoeveel warmte deze produceert en of ik de electrische fan in de winter wel echt nodig ga hebben, misschien dat een efficientere kachel dan voldoende is. :P

@ Iteca: wanneer je dit doet is het wel handig een radiator te nemen met een thermoswitch erin, hiermee bedien je via een relais de elec. ventilator en hoef je er verder niet naar om te kijken, je motor blijft dan automatisch netjes op temperatuur. En als electrisch fan kan je die van een metro of van elke andere auto nemen, maar zorg wel dat hij vlak achter de radiator zit. Wanneer de fan verder weg in het binnenscherm zit trekt hij niet voldoende lucht door de radiator heen, vooral veel erlangs.

Succes en laat ff weten wat de resultaten zijn.
Erik

RE: Ventilator radiator afkoppelen

thijs van oorschot schreef:
als je nou een radiateur zou hebben die achter je grille stond kon je er nog een stukkie karton voor zetten



Als je thermostaat goed werkt dan heeft dat dus geen enkele zin. Zie het verhaal van Eelke hierboven.

RE: Ventilator radiator afkoppelen

natuurlijk is een electrische ventilator comfortabeler maar als ik een comfortabele auto wil hebben dan zou ik geen mini hebben gekocht natuurlijk. een beetje kabaal vanuit de motor en in de winter je autootje eerst een kwartiertje warm laten draaien is toch niet het ergste??

default

RE: Ventilator radiator afkoppelen

een beetje kabaal vanuit de motor en in de winter je autootje eerst een kwartiertje warm laten draaien is toch niet het ergste??


Nee natuurlijk niet, je gaat er echt niet dood van (alhowel de benzine net iets te duur is om een kwartiertje warm te gaan draaien, dan gum ik er liever een paar rondjes mee ;) ). Het is alleen wel erg leuk om te proberen je mini hier en daar te verbeteren/aan je eigen smaak aanpassen, zeker als het achteraf ook nog blijkt te werken :D

RE: Ventilator radiator afkoppelen

wel het gaat me duidelijk om wat Erik bedoelt.

Die ventilator draait altijd en dikwijls onnodig.
de thermostaat gaat open als uw blokske warm heeft, maar de circulatie daarna gebeurt toch op een lagere temperatuur dan ideaal is.

Dus in tegenstelling tot wat Eelke zegt:
Als je thermostaat goed werkt gaat je radiateur en daarmee de ventilator pas koelen als dat nodig is.



gaat je radiator wel gaan koelen als het nodig is maar die ventilator is echt nog niet nodig.
bij gewoon rijden lijkt me dat zelfs nog niet constant nodig. Als het warm is ja, maar dat is ver 50/50 in ons landje, daarmee.

Ideaal lees ik toch 80° voor water en zelfs olie.
dus ik houd het liever op deze temperatuur als het kan. heeft minder slijtage en betere prestaties.

Het kleine vermogenwinst is meegenomen en om het comfort is het me niet te doen.

gewoon betere temperatuur.

@ erik ik heb een 1275cc in afbraak, dan kan ik die tweede ventilator nemen zeker?

Nu een vraagske dat misschien wel elders staat, zijn het allemaal evengrote radiators in de mini's of metro? kan er een ander geplaatst worden??

thanks

RE: Ventilator radiator afkoppelen

Er waren/zijn ook schermen te koop om voor de grill te plaatsen. Vroeger hadden mijn ouders een plastic geval voor de grill (dat hier speciaal voor gemaakt is). Meer recent heb ik wel replica's gezien van "stoffen" schermen die vroger gebruikt werden bij de koudere rally's.

Of het kartonnetje van Thijs. Want hoewel de radiateur niet achter de grill zit komt er natuurlijk wel veel koude lucht daardoor naar binnen. Als die grill geen functie had (in de zomer dan) hadden ze hem wel dicht gemaakt, want hij heeft toch heel wat problemen met natte ontsteking veroorzaakt :)

RE: Ventilator radiator afkoppelen

Eelke schreef:
Als die grill geen functie had (in de zomer dan) hadden ze hem wel dicht gemaakt, want hij heeft toch heel wat problemen met natte ontsteking veroorzaakt :)



De gril op mijn Jet Black is zo goed als dicht. Er zit een plaat achter. Voor de ventilatieslang en ook voor de claxon is een gat vrij gehouden maar voor de rest is de gril dicht, het is de originele gril.

Mijn motor komt met dit weer ook niet op temperatuur, daar heb ik heb al hele discussies gehad of het zin heeft om de radiateur af te plakken. Volgens mij niet dus. Een thermostaat werkt met bepaalde toleranties hij gaat open ergens boven de 80 graden en zal bij een bepaalde aantal graden weer dicht moeten gaan. Hier zit het probleem, vaak gaat de thermostaat te laat pas weer dicht. Een thermostaat slijt denk ik ook door het continue opwarmen en afkoelen, ik kan me voorstellen dat de toleranties steeds groter worden. Ik ga op mijn motor een nieuwe thermostaat zetten, mijn mini wordt in de winter net zo heet als in de zomer.

Als je toch zo nodig een scherm wil plaatsen kan je dat natuurlijk in je binnenspatscherm zetten.

@ Iteca: Een metro heeft een grotere radiateur maar de vorm is heel anders en er zit geen vuldop op omdat het een systeem met een overloopvaatje is. Kan je wel op mini maken maar dat is een heel karwei.

RE: Ventilator radiator afkoppelen

Als je de ventilator al wilt aanpassen dan zou ik een elektrische met switch monteren. Zoals hierboven al aangegeven werkt die alleen 'als het nodig is'.
Helaas zal dat in de zomer vaak wat te laat zijn, maar daar kun je dan eventueel een tweede fan voor monteren.

Maar je moet je niet vergissen in de koeling die rij-wind al geeft. Ook al draait je fan helemaal niet zal bij dit weer de koelvloeistof aardig gekoeld worden in de radiator, enkel en alleen omdat er (ijs)koude lucht langs waait.

Daartegen kunje het beste een afscherming monteren (karton kan, maar een materiaal wat beter tegen weersinvloeden, wartme, viezigheid etc kan is beter), zowel voor de grill als eventueel in de wielkast.

Gecombineerd met de juiste keuze thermostaat (een die later opengaat en dus pas later begint met koelen) kom je dan een heel eind.

Overigens heeft de fan op de temperatuur van de koelvloeistof die in je blok zit/rondloopt geen enkele invloed zolang de thermostaat nog niet open is. En in principe kan er alleen koelvloeistof met een temperatuur van minimaal de waarde van de thermostaat het blok in lopen.

Stel dus dat je een thermostaat van 80C hebt en de koelvloeistof wordt (in de radiator) niet warmer dan 75C dan zal er helemaal geen koelvloeistof worden rondgepompt en maakt het aantal of de werking van je fan's helemaal niets uit.
Tot aan de waarde van de thermostaat is enkel de externe koeling die het blok krijgt van invloed.

Overigens helpt het ook om de kachelkraan helemaal goed dicht te zetten. Alleen is dat niet altijd even wenselijk, bv omdat het dan koud blijft in de Mini, of omdat het inlaatspruitstuk in het koel/verwarmingssysteem is opgenomen en zo er oa voor zorgt dat de carb minder snel bevriest.

Anne.
[6-blads stalen mechanische fan, afgeschermde oliekoeler]

RE: Ventilator radiator afkoppelen

Of het kartonnetje van Thijs. Want hoewel de radiateur niet achter de grill zit komt er natuurlijk wel veel koude lucht daardoor naar binnen. Als die grill geen functie had (in de zomer dan) hadden ze hem wel dicht gemaakt, want hij heeft toch heel wat problemen met natte ontsteking veroorzaakt


daar zit wel wat in maar de invloed van de wind die er door heen komt is een stuk minder natuurlijk als wanneer je radiateur er recht achter zit


RE: Ventilator radiator afkoppelen

oeps nog ff oefenen met quote functie
sorry.....moest dus omgekeerd zijn

RE: Ventilator radiator afkoppelen

eum in een mini zit een 88C thermostaat, dus misschien toch eerst eens een nieuwe steken maar die fan doe ik toch.
punt is dat als em open is dat em niet toegaat onder die 88 graden maar een stuk lager, veel te laag naar mijn gedacht daarom fan eruit en een elektrische of een magneetkoppeling, die alternator heeft al genoeg werk in een mini :D

RE: Ventilator radiator afkoppelen

IteCa schreef:
Is namelijk het volgende daar er nu koudere temperaturen buiten zijn is de mini niet echt warm meer te krijgen.

want het is koud in de mini. :?



Laat me ff ten eerste stellen dat dit niet normaal is. Zoals eelke ook al steld, als je thermostaat goed werkt wordt het ook in de winter gewoon goed en snel warm in een mini. Anne draagt daar ook een steentje aan bij door te zeggen dat als de themostaat niet open is, er ook geen flow is door de radiator. Dat betekend dus ook geen koelend vermogen van de radiator, en ook afplakken/schermen hiervan heeft dat ook geen nut.

Ik zou willen aanraden de thermostaat, en ook de rest van het koelsysteem eens goed onder handen te nemen alvorens allerlei custom oplossingen te gaan verzinnen. Doorspoelen, schoonmaken, en nieuwe thermostaat (kost amper wat) kunnen het verschil uitmaken..

Van Erik weet ik dat die het leuk vindt de boel te optimaliseren. 1 daarvan is om de mechanische fan weg te halen, en te vervangen voor een electrische, aangestuurd door een thermoswitch. Dit is niet omdat er problemen waren met verwarming/koelsysteem, maar puur uit intresse, en kijken of het werkt. En wellicht wel beter dan de mechanische...

RE: Ventilator radiator afkoppelen

thijs van oorschot schreef:
oeps nog ff oefenen met quote functie
sorry.....moest dus omgekeerd zijn


Met het schaartje kun je het aanpassen. Niemand die het nog zou zien. Maar nu heb je jezelf verraden :P

RE: Ventilator radiator afkoppelen

eum in een mini zit een 88C thermostaat


Er zijn allerlei verschillende thermostaten te krijgen voor Mini's. En ik betwijfel dat die zelfs maar in onze omgeving al die jaren hetzelfde is gebleven, af-fabriek.

RE: Ventilator radiator afkoppelen

werkt typex ook??

RE: Ventilator radiator afkoppelen

Even ter vergelijking;

Bij de Van is ongeveer de helft van de grill afgeschermd (dat deel waar de oliekoeler achter zit).

Er zit een 2-core radiator in met een 6-blads stalen fan die mechanisch wordt aangedreven (altijd aan staat).

De thermostaat is een 76C variant geloof ik (zomer versie), met in de ring ervan 3 kleine gaatjes geboord om ervoor te zorgen dat er altijd een kleine flow is.

Mijn kachelkraan staat vol open en het inlaatspruitstuk is ook in het systeem opgenomen.

Al met al duurt het met het huidige weer ongeveer 10 a 15 minuten voordat de koelvloeistof temperatuur rond de 80 graden komt (blijft er bij korte ritten meestal net iets onder zitten).

Gegeven het bovenstaande denk ik niet dat het verwijderen van wat bladen van de fan veel verschil zal gaan uitmaken.

Een van de redenen dat ik een mechanische fan heb gehouden is overigens dat deze als het wat warmer is de temperatuur goed onder controle kan houden, ook na hele stukken snelweg blazen en dan in de file terecht komen (De Van is orgineel gebouwd om leuk over de snelweg mee te kunnen tuffen).

De fan zoals gezegd is van belang bij lagere snelheden. Bij hogere snelheden is zijn functie tov de rij-wind te verwaarlozen.

Dat is mijn euro cent.

Anne.

RE: Ventilator radiator afkoppelen

Toch nog ff iets vergeten te melden :)

Afschermen van de radiateur heeft geen zin als die niet in het spel komt.

Maar afschermen van het motorblok heeft weldegelijk zin, omdat die zelf ook al gekoeld wordt door (koude) rijwind.

Het is alleen wat lastig om de ribbels aan de onderkant van het carter af te schermen tegen de koude; die zorgen ook voor een aardig stukje verkoeling van de olie en daardoor de motor.
(Wellicht dat een carterbescherming daar uitkomst bied)

Als het blok zelf niet warm wordt zal de koelvloeistof ook niet opwarmen.

Anne.

RE: Ventilator radiator afkoppelen

Vermogen wist, volgens mij dikke onzin, dat kan nooit veel zijn. Als je thermostaat goed werkt, moet je auto gewoon op tempertuur komen. Je kan er wel voor kiezen om in de koudere tijden een thermostaat te monteren die bij een hogere temperatuur pas open gaat (in mijn 1.3I, 1992, zit er standaard een van 88 graden). Ik kwam er 3 weken geleden (toen was het erg koud) ook achter dat mijn thermostaat niet meer werkte, duurde erg lang tot de auto op temperatuur kwam. Na montage van een nieuwe themostaat, binnen 5 minuten op temperatuur.

RE: Ventilator radiator afkoppelen

Anne schreef:
Maar afschermen van het motorblok heeft weldegelijk zin, omdat die zelf ook al gekoeld wordt door (koude) rijwind.



Zeker waar Anne.

Anne":16mlwgjg]De fan zoals gezegd is van belang bij lagere snelheden. Bij hogere snelheden is zijn functie tov de rij-wind te verwaarlozen.[/quote:16mlwgjg]

Inderdaad bij hogere snelheden heb je voldoende rijwind. En zoals jij ook wel weet overhitten de meeste mini's op een hete dag in de file. Stilstaand, geen rijwind... Maar ook geen mech. Fan die hard staat te draaien. Hier heeft een elec. duidelijk wel een meerwaarde aangezien deze veel harder draait ongeacht het toerental.

De mechanische fan doet z'n werk eigenlijk verkeerd om. Want zoals we er hierboven al uit waren is de functie bij hogere snelheid te verwaarlozen wegens rijwind.. En dan draait die mechanische fan juist toeren... :? :?

RE: Ventilator radiator afkoppelen

Roger schreef:
Vermogen wist, volgens mij dikke onzin, dat kan nooit veel zijn.



Wie spreekt van veel?
alle beetjes helpen.
Die ventilator draait niet voor niets, hé

Het zal normaal wel verschil maken en meer dan je waarschijnlijk denkt.
Zoals alle kleine dingen helpen, lichter vliegwiel, lichtere draaiende onderdelen van de motor (zuigers, drijfstangen, krukas) en nog tal van kleine dingen zoals zelfs je muziek stiller zetten als je versterkers hebt enzo.

Bedoel steek een ander rustige 'sport' nokkenas en dat maakt ook niet zoveel verschil uit.
Als je dat de moeite vind, is die ventilator ook de moeite in mijn ogen, daarbij zoals al gezegd een elektrische koelt beter op het moment dat het ook nodig is.

greetz
Learning everyday, how about you?

RE: Ventilator radiator afkoppelen

Eelke schreef:
eum in een mini zit een 88C thermostaat


Er zijn allerlei verschillende thermostaten te krijgen voor Mini's. En ik betwijfel dat die zelfs maar in onze omgeving al die jaren hetzelfde is gebleven, af-fabriek.



van de fabriek uit zijn het allemaal 88C thermostaten.

Terwijl meeste wel de bijbel voor tuning hebben.
Heb ik toevallig een volledige garagisten gegevens boek van alle mini's.

Denk niet dat er daar nu fouten gaan instaan.
Normaal allemaal dezelfde thermostaat een 88C.

Dat er toch verschillende tandwielen in de versnellingsbak zitten in tegenstelling tot wat men tegen mij beweerde dat het allemaal dezelfde zijn , heeft me wel verrast.
Maar dat is een ander rubriek.

Greetz

RE: Ventilator radiator afkoppelen

IteCa schreef:
Wie spreekt van veel?
alle beetjes helpen.
Die ventilator draait niet voor niets, hé

Het zal normaal wel verschil maken en meer dan je waarschijnlijk denkt.



Inderdaat Iteca, wie had het over veel. Het is een beetje (en zelfs meer dan je vermoedt). Maar ga eens testen hoeveel je vermogen toeneemt na montage van enkel een luchtfilter, uitlaat, of high-lift-rockers. En dan is de fan optie prijstechnisch/vermogentechnisch ineens niet zo raar.