verbrande kleppen?

RE: verbrande kleppen?

Ik heb de kop van onze Mayfair 1000 eraf... De pakking was naar zijn grootje. Verder valt me op dat de zuigers ERG veel roet hebben. De cylinderwanden zien er goed uit. Geen randjes, krasjes of oneffenheden. Wel zie ik dat de kop en blok niet erg schoon zijn op het oppervlak. Verder is de kop natuurlijk erg smerig en roestig aan de buitenzijde.

Drie van de vier kleine klepjes zijn bijna spierwit ipv zwart. Ik ga ervan uit dat die drie kleppen dus verbrand zijn. Is dat idd waarschijnlijk?

Eventueel heb ik wel wat foto's voor op de mail...

Vooraf waren de symptomen als volgt:
De motor liep op 1 a 2 pitten. Compressie is niet gemeten. De klepspeling was max. 6mm!! Het inlaatspruitstuk was gescheurd dus die is vervangen. Motor heeft een HIF44 carb met sportfilter.

Ik overweeg wat de slimste oplossing is... gewoon een ander kopje halen wat nog loopt (desnoods van een lopend motertje). Of de kop laten opknappen of er zelf wat aan gaan doen. Revisie is natuurlijk de mooiste oplossing maar wel duur, en dit is maar een tijdelijk mini'tje dus echt veel geld wil ik er niet in stoppen. Hij hoeft het alleen maar te doen.

Nog een vraagje... wie heeft er een tip hoe ik het kopje een beetje schoon krijg? Gloednieuw hoeft niet maar een beetje schoon is wel lekker.

Groeten,

Harald

RE: verbrande kleppen?

ZES MM :? de typhus !

dan loopt hij wel op twee pitten!

beetje wittige aanslag op de kleppen is niet verkeerd.

een verbrande klep is er een met materiaal wat ontbreekt..gaten enzo

schoon maken:

dremel met staal borstel werkt wel aardig.
oven reiniger.

ik zou gewoon je kleppen weer inslijpen (met pasta). is een uur werk

die Hif44 is veeeel te groot voor een 1000. is het geen hif 38??

als deze van een 1275 is geplukt en op de 998cc gezet heb ik wel een aardig idee waar dat roet vandaan komt.

RE: verbrande kleppen?

SirYun schreef:
als deze van een 1275 is geplukt en op de 998cc gezet heb ik wel een aardig idee waar dat roet vandaan komt.




Wat denk je van de witte kleppen....?!?! Een hiff 44 is overdone voor een 1000 en daardoor krijg je veelal een te arm mengsel waardoor de kleppen wit uitslaan....bij die ene klep die niet wit is uitgeslagen zal ongetwijfeld de koppaking ook doorgeslagen zijn...

Grtz.
Rene

RE: verbrande kleppen?

Hmmm. Moet ik me zorgen maken over het feit dat er 3 kleppen nagenoeg wit zijn (wel goed) en eentje niet (niet goed)?

Nu laat je me twijfelen. Waar zie ik aan de buitenkant het verschil tussen een HIF44 en 38? Ik heb deze 1000 zo gekocht (wel voor weinig!), dus waar de carb vandaan komt weet ik niet.

Verder noem je polijsten met pasta. bedoel je dat ik gewoon de kleppen en klepzittingen op de raakvlakken schoon en glad moet polijsten? Of doe ik dan iets verkeerd?

Alvast dank!

Harald

RE: verbrande kleppen?

Als je met een schuifmaat het gat opmeet van de carb is deze of 44 mm of 38 mm in doorsnede...
Kleppen schuren doe je met speciale schuurpasta; je maakt dan door die schuurpasta de kleppen passend op de zitting.Dit mag niet te ver ingeschuurt worden, is meer om de 'pitting' die ontstaat door de verbranding eruit te slijpen.

RE: verbrande kleppen?

Rene schreef:
Wat denk je van de witte kleppen....?!?! Een hiff 44 is overdone voor een 1000 en daardoor krijg je veelal een te arm mengsel waardoor de kleppen wit uitslaan


Met een te grote carburateur zou 'ie juist een te rijk mengsel hebben ?!
Zoals SirYun al schreef, is die klepspeling zeker een oorzaak van het slechte lopen. Kop schoonmaken, blok en kopvlakken reinigen/vlakken en evt. kleppen inslijpen (is meestal niet echt nodig) en dan zou het toch goed moeten zijn.

RE: verbrande kleppen?

helemaal helder witte kleppen is inderdaad erg of te arm.(maar is nog niet een verbande klep) soms heb je wat wittig aandoende kleppen dat is niet echt fout.sommige mini's lopen erg arm op "cruise" i.v.m. zuinigheid b.v. met een hif 38 met extra mengel verarming.
de buitenste set kleppen zijn zoiezo wat witter omdat die wat armer lopen dan de binnenste cylinders
(door de siamese poorten)


zoals Rene al roept.. een HIF44 is te groot..+ lagere gassnelheid met als gevolg minder benzine aanzuigen in combi met waarschijnlijk een te zware dashpot veer voor de 998.

hij kan dus veel te arm zijn..hij kan door de naald heeel rijk te zetten (want hij liep zo slecht :P ) toch ook weer rijk op stationair zijn maar armer op toeren. afijn.. lekkerder lopen zal het niet doen

ergo : uitvogelen wat voor carb het is..naald checken of deze wel van een 998 komt.

RE: verbrande kleppen?

Allemaal bruikbare info. Top. Alvast bedankt, ik laat de voortgang weten! Ik ga beginnen met grote schoonmaak en dan eens zorgen dat het op de juiste manieer weer in elkaar gaat (na controle dat het de juiste carb is)

Groeten,

Harald

RE: verbrande kleppen?

mn motorblok gehaald (hoe heet dat ding eigenlijk??) en vond dat datgene eronder er wat vies en roet-achtig uitziet. Nou heb ik geen idee of dat hoort, maar please tell me:

kema.nl/mini/IMG_0972.JPG] >
[/url]

kema.nl/mini/IMG_0973.JPG] >
[/url]

Is dit normaal, of moet ik dit schoonmaken? Ik heb het gevoel dat er daar veel roet 'rondzweeft', iets wat niet hoort lijkt mij..

RE: verbrande kleppen?

Ik gok dat dit ook met de sludge te maken heeft:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=28229

RE: verbrande kleppen?

Oke, morgen eerst maar alles eens vervangen dan. Kan ik deze dingen hier gewoon schoonmaken? Of moet ik erg oppassen i.v.m. vuil en beschadigen etc?

RE: verbrande kleppen?

Met een goede lap moet je alles gewoon schoon kunnen maken. Eventueel wat motorolie erop om als poetsmiddel te gebruiken. Probeer er wel zo min mogelijk vuil in achter te laten, aangezien dat stuk in contact staat met de rest van je blok. Kan je wel aanraden om ook je pakking te vervangen.

RE: verbrande kleppen?

koppaking? Of pakking onder de deksel? Want een koppaking vervang je toch niet 'zomaar'?

RE: verbrande kleppen?

Nee, dat is de kleppendekselpakking. Is een pakking van kurk.

Als je een koppakking nodig had, dan hoefde je niet alles schoon te maken, dan had dit deel van je blok los gelegen.

RE: verbrande kleppen?

Nee oke, dan begrijp ik je 'gelukkig' goed O:)

RE: verbrande kleppen?

Hallo,,
Heb even de vraag dat de kenners DIT willen beoordelen. Komt van een spi af.
Ik weet niet of dit normaal is of dat er iets loos is.

is aangepast

RE: verbrande kleppen?

Joey, ff de link van je foto aanpassen en het woordje Grote weghalen. Hij is momenteel niet te zien.

Ik heb zelf het idee dat de staat van je kleppen niet is zoals die hoort te zijn. Als ik het goed heb moet alles egaal zijn van kleur en eigenlijk alleen zwart of bruinig zijn. Aan de kleur van de omrandig te zien en de glinstering er omheen, lijkt het dat je wat olieverbrandig of lek hebt gehad.

RE: verbrande kleppen?

Mijn motor heeft inderdaad heel veel olie gelekt.
In het half jaar dat hij stilgestaan heeft is het pijl helemaal tot op t puntje van het pijlstokje gezakt.
Uiteraard ook niet meer gestart geweest.
De koppakking was nog heel en toonde naar mijn inzien geen lek aan. wat kan er nog meer aan de hand zijn waar ik bij het wederopbouwen van de motor op moet letten>?
Er komt andere nokken as en lifters op.

RE: verbrande kleppen?

Na 6 jaar stilstand met een volledige restoratie bezig....Wat heerlijk als de mini dan na 4 keer starten weer lekker snorrend stationair loopt.....maar na een tijdje toch wel veel witte rook!
differentiaal diagnose: lekke koppakking.... dus kop er maar af...

link

geloof dat dit einde kleppen betekend? Of zit dat roet zo vast gefikt dat dit er met grof geweld af moet?

RE: verbrande kleppen?

Ho even Rolf. Niet te hard van stapel lopen!
Ik begrijp dat je met een restauratie bezig bent. De plaatjes die je laat zien tonen een omgekeerde losse kop. Mag ik dan concluderen dat dit de kop is van de motor van de auto die je aan het restaureren bent? Zo ja, dan betekent dit dat je de kop inmiddels weer gemonteerd hebt en dat je nu -voor het eerst- de motor weer aan het draaien hebt. Klopt dit nog steeds?
Nu zie je -toch wel veel- witte rook.
Wat is 'veel'?
Het is tien graden buiten. Of, sta je binnen in een verwarmde garage?
Je hebt de motor gestart en die draait een paar minuten.
Nu zie je dat in het uitlaatgas ook waterdamp zit. Dat is heel gewoon.
Bij het verbrandingsproces wordt -ook- water gevormd. Door de warmte die bij het verbrandingsproces ontstaat is dit water in de vorm van waterdamp. Zodra deze waterdamp uit de uitlaatpijp komt condenseert de waterdamp in de omgevingslucht en dat zie je aan de witte kleur van de rook.
Wanneer je de motor nu rustig langer laat doordraaien, warmt het motorblok zelf op en het uitlaatspruitstuk en de uitlaatpijp worden allemaal warmer, tot dat ze 'bedrijfstemperatuur' hebben bereikt. Omdat de hele route vanuit de verbrandingskamer tot aan het eind van de uitlaatpijp nu zo warm geworden is, dat de waterdamp echt HEET uit de uitlaatpijp komt, zie je het condenseren niet meer bij het uiteinde van de uitlaatpijp. Pas een paar meter verderop, waar het uitlaatgas zich volop vermengd met de omringende buitenlucht vindt de condensatie plaats. Maar, door het grote volume lucht waarin dit gebeurt, zie je de gecondenseerde waterdamp niet meer als 'witte rook'. Het onttrekt zich aan de waarneming.
PAS als je draaiende motor nog witte rook afgeeft als de temperatuur meter echt opgelopen is tot in de normale stand bij bedrijfstemperatuur en je hebt dan nog 'echt' witte rook, dan kon er wel eens iets aan de hand zijn wat je nadere aandacht vraagt.

RE: verbrande kleppen?

Hey Wim

Die witte rook kwam pas na al een paar dagen de motor weer lopende te hebben gehad. moest ff de remkracht testen na vervanging van de remvoering dus de wagen moest even van het brugje af. tot die tijd dus geen witte rook. na wat hogere toeren en vervangen van koelvloeistof was er plots de witte rook. Toen besloten om de kop eraf te halen omdat ik overtuigd was dat de pakking (na 6 jaar geen dienst te hebben gedaan) het wel begeven zou hebben....(en het koelvloeistof nivo daalde ook wel rap, als bijkomend effect)

Toen ik de kop had gelift dus wel erg zwart geblakerde kleppen. ook zuiger oppervlak is lekker zwart maar de cilinderwand is keurig schoon. Eerste keer dat ik de kleppen in hand heb trouwens dus kan niet zo it ervaring zeggen dat ze aan vervanging toe zijn.... daar hebben we dan ook de forumvriendjes voor he :)

RE: verbrande kleppen?

Ik vind dat de kleppen er juist heel netjes uit zien.

Als je verbrande kleppen hebt, dan zijn ze verkleurd en ingeslagen en soms is er een stukje weggebrand. En dan meestal de uitlaatklep. Bij jou dus niet.

Meestal zit er kool op de klep in de ronding (wat niet zichtbaar is op je foto), maar deze lijkt schoon.
Op de kop zie ik wel veel kool, maar dat kan je er vanaf schrappen (zonder diepe krassen te maken).
Ook de zuigers kan je schoonmaken (en licht opschuren). Zet ze dan bovenin.

Ik weet niet of je conclusie juist was dat de koppakking lek was, maar dat is verleden tijd. Nu weer opbouwen.

RE: verbrande kleppen?

zou het dan toch mee vallen? De inlaatklep op de detailfoto heeft wel een onregelmatigheid op het vlakke oppervlak (de lijn daarvan is goed te zien en met name te voelen), maar dat is dan blijkbaar nog forse aanslag. de rand (en daar gaat het toch om) voelt wel glad aan. zal de klep eens in de kop met wat slijppasta gaan draaien en dan de benzine test proberen om te kijken of hij goed sluit. En dan.........ja snel weer opbouwen!

thanx

RE: verbrande kleppen?

De benzine-test is iid. een goede.
Vergeet niet om de kop te laten vlakken !
En vernieuw je klepseals !