Verbuigen carrosserie door wegslijpen binnenspatborden

RE: Verbuigen carrosserie door wegslijpen binnenspatborden

Hey mensen

Druk bezig met de restauratie en voorbereidingen te treffen voor het stralen van de carrosserie. :)

Een vriend van me kwam laatst langs en merkte op, dat de carrosserie hoogstwaarschijnlijk scheef zou trekken als ik de twee binnenspatborden tegelijk eruit zou slijpen. Zou hij gelijk hebben?

het gaat dan natuurlijk om de volledige binnenspatborden:

Link

dus plaatwerk dat eruit gaat aan beide kanten:



Zou de carrosserie verbuigen als deze er tegelijk uit worden geslepen?

[size=75:3fnhdqbt][edit red flame: img tags weggehaald, te groot picje][/size:3fnhdqbt]
[size=75:3fnhdqbt][edit Sjoerd: url aangepast wegens rommeligheid adres][/size:3fnhdqbt]

RE: Verbuigen carrosserie door wegslijpen binnenspatborden

.. zou heel goed kunnen .. je hebt behalve de binnespatborden ook al een stuk vloer los ? en van de a-stijlen is ook niet denderend veel over ?

je zou een paar buizen(buisjes) kruislings er in kunnen lassen om torderen te voorkomen (voor zover je nog wat hebt om ze aan vast te lassen :-) ) een soort rolkooi-effect.

anders zou je hem naderhand kunnen laten richten, maar voorkomen is natuurlijk beter dan genezen.

.. aan de andere kant ? is er wat op tegen om ze mee te laten stralen en naderhand stuk voor stuk te vervangen ??

(ik heb met dit soort restauratie geen ervaring, dus misschien zit ik er helemaal naast :)" title="Evil" /> )
succes,
Theo van den Bogaard

RE: Verbuigen carrosserie door wegslijpen binnenspatborden

Theo van den Bogaard schreef:
.. aan de andere kant ? is er wat op tegen om ze mee te laten stralen en naderhand stuk voor stuk te vervangen ??

(ik heb met dit soort restauratie geen ervaring



Hoe minder roestig plaatwerk er nog aan zit (het wordt toch vervangen) hoe minder straalwerk er aan zit. Dus goedkoper! :D

Ik heb ook geen ervaring met dit gebeuren, daarom vraag ik het ;)

Iemand wel ervaring?

RE: Verbuigen carrosserie door wegslijpen binnenspatborden

Mmm dat is een wel hele drastische resto. Als je zoveel gaat verwijderen heb je op een gegeven moment geen echte referentie meer. Ik heb op mijn project ongeveer dezelfde panelen vervangen. Ik heb eerst de bodem delen gedaan en toen pas het spatbord. Dat zou ik als ik jou was ook doen. Als je ze alletwee verwijderd dan moet je echt gaan passen en meten om de boel mooi recht te krijgen. Let trouwens op dat je oude spatborden koopt, zonder zo'n "geultje" aan de binnenzijde die hebben een iets andere vorm nl.

default

RE: Verbuigen carrosserie door wegslijpen binnenspatborden

ben het met henkmarius eens. Je hebt geen reverentie om de boel uit te meten.
Wij zitten hier met hetzelfde probleem wat betreft het richten van een vaste neus op een Estate.
Als reverentie wordt het subframe gebruik wat er nog in zit.
Later worden de andere delen zoals bodem en dorpels gedaan.
Om te voorkomen dat de boel gaat torsen worden er een aantal stijlen gemaakt die de boel tijdelijk op de plaats moeten gaan houden.

grtzz Martin

RE: Verbuigen carrosserie door wegslijpen binnenspatborden

Yep, mee eens. Verbuigen zou aan de orde kunnen zijn maar ook je referentie punt om alles weer netjes in elkaar te krijgen wordt een probleem. In het boek van de Mini restauratie wordt zo'n binnenpaneel vervangen maar 1 voor 1 en met zeer veel nadruk op de stand i.v.m. al het andere plaatwerk dat er weer overheen en aan moet. Ik denk dat een groot risico neemt als je ze er tegelijk afhaald.

Erwin 8)

RE: Verbuigen carrosserie door wegslijpen binnenspatborden

Dank voor de reacties! :D

Voorlopig plan: eerst de rechter dorpel en bodemplaat aanpakken (laten stralen en zelf lassen) en dan de andere kant.
Vervolgens de binnenspatborden een voor een afslijpen en lassen.

En ja, dat worden veel ritjes naar de straler en terug naar de garage :x

RE: Verbuigen carrosserie door wegslijpen binnenspatborden

Je kunt de mini ook eerst helemaal laten stralen en er dan aan beginnen te slijpen en lassen zo kun je vaak naar het straten ook veel beter zien waar de gaten zitten en kun je op gestraald ijzer veel makelijker iets vastlassen dan op plaat met roest en verf.
Ik zou persoolijk eerst de hele auto laten stralen dan kun je ook gelijkzien of het de ingrijpende restauratie wel waard is of dat er echt geen beginnen meer aan is met al die gaten

groetjes hilbert

RE: Verbuigen carrosserie door wegslijpen binnenspatborden

riley elf schreef:
Je kunt de mini ook eerst helemaal laten stralen en er dan aan beginnen te slijpen en lassen zo kun je vaak naar het straten ook veel beter zien waar de gaten zitten en kun je op gestraald ijzer veel makelijker iets vastlassen dan op plaat met roest en verf.
Ik zou persoolijk eerst de hele auto laten stralen dan kun je ook gelijkzien of het de ingrijpende restauratie wel waard is of dat er echt geen beginnen meer aan is met al die gaten




Het probleem is dat de dorpels rot zijn: die moeten er dus eerst af zodat de roest aan de binnenkant er na het stralen ook af is. Als je de buitendorpels laat zitten kan de straler natuurlijk niet bij de onderkant van de binnendorpels.
Bovendien heb ik alle tektiel van de bodem af gehaalt (klote werk!! :r ) dus het is vrij duidelijk waar ie niet verrot is :P .

Lassen gaan we natuurlijk doen op gestraalt de gestraalde kant van de carrosserie: Het last een beetje moeilijk op roest ;)

En Mini's zijn zowieso economische rampen en bodemloze putten als je ze Nut 'n Bolt restaureert. Het kost meer om ze te restaureren dan dat ze uiteindelijk waard zijn na restauratie. En er komt ook nog eens bij dat ik nu toch al het plaatwerk al heb liggen, en wat zou ik er anders mee moeten?

huidige situatie:
Foto1

Foto2

RE: Verbuigen carrosserie door wegslijpen binnenspatborden

Ik denk dat als je van 3 stukken hoekstaal een frame maakt wat tegen de zijkant van de binnenschermen zit en een dwarsstuk aan de voorkant om de breedte aan te geven, dat je dan toch gewoon de binnenschermen eraf zou kunnen halen. Op die manier heb je een referentie voor de afstand van de binnenschermen, zeker als je tijdelijk met een paar hechtjes alleen het hoekstaal aan je schutbord vastlast en uiteraard niet aan de binnenschermen ;)