Verdeler MPI, van welke Rover ?

RE: Verdeler MPI, van welke Rover ?

Wie o wie weet van welk model Rover deze onsteking (verdeler) af komt.

Dan kan ik wat makkelijker bougiekabels kopen.

RE: Verdeler MPI, van welke Rover ?

Eigenlijk van de mini toch?

De MPI deelt nogal wat onderdelen met de MGF (ECU). Kijk eens bij de specs van deze auto.

RE: Verdeler MPI, van welke Rover ?

benzwirs schreef:
Dan kan ik wat makkelijker bougiekabels kopen.



Bougiekabels kan je bij elke automaterialen zaak kopen hoor. Ook voor een MPi. Ze zoeken het voor je op op de computer en dan zeggen ze (meestal) dat ze het niet hebben liggen, maar dat ze het wel kunnen bestellen voor je. Let er idd wel goed op dat ze je niet bougiekabels van een mini van voor 1996 geven, want die aansluiting is dus anders. Maar ze kunnen ze dus gewoon bestellen voor je.

RE: Verdeler MPI, van welke Rover ?

Ik heb net een setje Super-lead KS342S (8mm Full Silicone) gekocht bij [link naar bedrijf] voor ± 37,00.

Dankzij de baas nog wel een flinke korting gekregen. :D

Zij hadden ook nog een Bosch setje, maar die was flink duurder ± 50,00

[size=75:3u7znt4d][edit: bedrijfsnaam - Crispy][/size:3u7znt4d]

RE: Verdeler MPI, van welke Rover ?

Ik heb een hele simpele vraag...

Wie kan mij de juiste originele (volgens handboek) afbeelding bezorgen hoe de bougiekabels op deze verdeler aangesloten moeten zitten...?

:)" title="Evil" />

RE: Verdeler MPI, van welke Rover ?

Dit staat er in de Haynes die ik heb.



Verbaasd me dat jij dat niet na kunt zoeken. :P

RE: Verdeler MPI, van welke Rover ?

Hahahah, de volgende is dus de afbeelding uit het originele Rover handboek...

Zoek de verschillen!

RE: Verdeler MPI, van welke Rover ?

Als de verdeler hetzelfde werkt als een ontsteking, dan heb jij de goede.

RE: Verdeler MPI, van welke Rover ?

Het leuke is... het kan op allebei de manieren.. :-)

De DIS ontsteking van een Mini (Alle DIS ontstekingen trouwens) ontsteken altijd 2 cylinders tegelijk.
Cylinder 1 en 4, en cylinders 2 en 3 (als ik het goed heb), geven tegelijk een vonk.
Aangezien er op dat moment maar in 1 van die 2 cylinders een brandbaar mengsel aanwezig is, zal die betreffende cylinder ontsteken.

Wat dat betreft heb je dus minder mogelijkheden om de boel fout aan te sluiten dan op een conventionele verdeler. ;-)

RE: Verdeler MPI, van welke Rover ?

...volgens mij 1,3,2,4 :|

RE: Verdeler MPI, van welke Rover ?

Bartje schreef:
Het leuke is... het kan op allebei de manieren.. :-)



Probeer het dan maar eens.......... :P

Een half jaartje geleden heb ik een schade Mpi gesloopt. Het blok eerst lopend gemaakt en liep perfect...

Blok verkocht aan een jongen van wie z'n Mpi kapot was gelopen. Hij is toen komen kijken en het blok getest, zelfs nog in gereden! Hij heeft het blok toen kaal over genomen.

Die jongen heeft het blok toen ingebouwd in zijn eigen mini en liep vervolgens niet meer... Hij had het vliegwiel eraf geslepen en een nieuwe geplaatst. Hij kreeg hem niet aan de praat. En heeft me toen gevraagd of ik iets wist. Via de mail proberen te helpen maar het lukte niet. Zelfs gevraagd of de bougiekabels goed zaten en stuurde het tekeningetje uit het Rover WP-handboek. Ik ging er dus vanuit dat dat wel goed zat... |:(

Ik wist zeker dat het blok goed was en dat er dus iets kapot was of fout zat. Maar ondertussen liep het blok nog steeds niet. Ik wilde weten waarom ie niet liep, en wilde hem helpen. Hij heeft toen de mini gebracht en ben begonnen met een voor een de sensoren + ECU uit te wisselen. Maar dat mocht niet baten, dus alle sensoren weer terug gezet. Vervolgens andere kabelboom erin gehangen, maar mocht ook niet baten. Toen het vliegwiel eraf getrokken. De krukas was behoorlijk beschadigd, dus deze weer in orde gemaakt en vervolgens een ander Mpi vliegwiel terug geplaatst. Hij liep toen wel, maar op maar 2 cilinders.

Toen de verdeler uitgewisseld, maar liep nog niet... Bougiekabels los getrokken en bij een andere Mpi gaan kijken hoe ze zaten. Daar bleken ze dus anders te zitten! De kabels goed terug gestoken en getest. Hij liep!!! Niet echt super lekker stationair maar op toeren ok! Ander vliegwielsensor geplaat en liep ook stationair weer perfect. Het leek erop dat hij nogal rijk liep, dus ook de Lambda-sensor vervangen. Daarna liep ie weer helemaal perfect! 8)

De juiste manier is dus niet die uit het Rover WP-handboek, maar de afbeelding van Bengeltje!:

De 2 cilinders vonken dus niet tegelijk!

RE: Verdeler MPI, van welke Rover ?

Algemene omschrijving DIS ontstekingen:

Quote uit de Haynes "Engine Management and Fuel Injection systems Manual" :

Wasted spark DIS ignition

Although the ignition system may be termed DIS, the basic operation is similar to models with conventional ignition. In a DIS or so called "wasted spark" system, a double-ended coil is used to fire two plugs at the same time. This means that the system can only be used where two cylinders rise and fall together. Two pairs of coils will therefore be required for a four-cylinder engine and three pairs of coils for a six-cylinder engine.
One cylinder will fire on the compression stroke and the companion cylinder will fire on the exhaust stroke where the spark is 'wasted' Each ignition coil receives a voltage supply from the ignition switch, and a seperate dwell connection to the amplifier (or ECM [Electronic Control Module]). In addition, seperate connections for each coil are made between the ECM and the amplifier. In effect, the ECM and amplifier contains two seperate circuits so that each coil can be switched individually and alternately.
A CAS [Crank Angle Sensor] is used to trigger the timing moment for cylinders 1 and 4, and the engine ECM calculates the correct timing for cylinders 2 and 3.

In het Rover MEMS management systeem zoals gebruikt op de MPi (en SPi, maar dan iets anders) zit de amplifier geintegreerd in de ECM, en zijn de 2 bobines waar Haynes het over heeft, samengebouwd in 1 unit, zoals zoveel merken gebruiken.

In tegenstelling tot de algemene omschrijving in de Haynes manual, gebruikt de MPi de krukassensor voor bepaling van het BPD voor de 1e en 4e cylinder, maar tevens voor de 2e en 3e. Vandaar de sensorring in de krukas met 34 stalen tanden, elk 10 graden van elkaar, aan de 2 lege plekken (180 graden van elkaar) herkent de krukassensor als BPD voor 1 en 4, en als BDP voor 2 en 3.

Wissel bij een willekeurige MPi maar eens de bougiekabels van de 1e en 4e cylinder met elkaar, of van 2 en 3, en hij loopt er prima op!

Alleen als je 1 en 2, of 3 en 4, of 3 en 1 enz.. omwisselt, tsja, dan gaat het niet goed.

RE: Verdeler MPI, van welke Rover ?

Dit klopt niet helemaal.

De Spi heeft maar 2 uitsparingen in deze selectorring zitten, terwijl de Mpi er 4 heeft!

Vandaar dat je 2 en 4 ook niet om mag wisselen.

RE: Verdeler MPI, van welke Rover ?

Het klopt inderdaad dat de MPi 4 inkepingen heeft, maar die worden in eerste instantie gebruikt voor de bepaling van het inspuitmoment (tesamen met de nokkenassensor).

Dit neemt niet weg dat het topic waar dit over ging, en het feit dat je de kabels van 1 en 4, en de kabels van 2 en 3 kunt omwisselen, overeind blijft.

De kabels van 2 en 4 kun je inderdaad niet omwisselen, maar dat lijkt mij logisch, aangezien deze 2 cylinders 180 graden van elkaar op de krukas zitten, en dus nooit allebei tegelijk in het BDP kunnen staan.

RE: Verdeler MPI, van welke Rover ?

Daar heb je gelijk in... :)