Je kunt de meter testen door een potentiometer (regelbare weerstand) aan te sluiten op de draden welke op de tank zitten. Als je de potmeter terug draait naar 0 Ohm zal de meter moeten bewegen. Gebruik hiervoor een potmeter van 1Kohm of 500 Ohm. Je moet wel geduld hebben daar de meter vertraagd.
Als de meter beweegt is de tank sensor defect en anders de meter.
Succes
- Login of registreer om te reageren
RE: verkeerde weergave benzinestand
Ingediend door berties op vr, 31-07-2009 15:42
In mijn Mini 1000 uit 1990 wordt het benzinepijl niet meer goed weergegeven. De laatste tijd staat de meter constant op leeg terwijl er wel benzine in zit (bijna volle tank).
Ik heb op basis van een aantal topics op dit forum het een en ander gecontrolleerd;
- als ik met een multimeter meet tussen de twee pennen van de vlotter-unit meet ik ongeveer 250ohm, dit lijkt dus in orde, of is deze waarde te hoog/te laag?
- als ik met een multimeter meet tussen de twee draden (voedings-, en aardedraad), die op de twee pennen van de vlotter-unit aangesloten zijn, meet ik ongeveer 5 volt.
- de temperatuurmeter werkt wel dus ik neem aan dat de spanningsregelaar achter de klok nog goed is, of is dit geen juiste conclusie?
- ik heb de klok losgehaald en als ik de wijzer van het bezinepijl omhoog duw gaat deze langzaam terug naar 0 stand, daarmee concludeer ik dat de veer in orde is en de wijzer niet vast zit.
Zoals ik het nu zie lijkt alles dus in orde; vlotter stuurt goede waarde van weerstand uit (neem aan dat 250 ohm een goede waarde is voor een bijna volle tank), de stuurdraad geeft mooi 5 volt af, dat lijkt ook in orde en de spanningsregelaar achter de klok lijkt ook ok, aangezien de temperatuurmeter wel werkt. Ook zit de wijzer van het benzinepijl niet vast of is de veer kapot.
Wat zie ik over het hoofd?