verkeerde weergave benzinestand

default

RE: verkeerde weergave benzinestand

In mijn Mini 1000 uit 1990 wordt het benzinepijl niet meer goed weergegeven. De laatste tijd staat de meter constant op leeg terwijl er wel benzine in zit (bijna volle tank).
Ik heb op basis van een aantal topics op dit forum het een en ander gecontrolleerd;

- als ik met een multimeter meet tussen de twee pennen van de vlotter-unit meet ik ongeveer 250ohm, dit lijkt dus in orde, of is deze waarde te hoog/te laag?
- als ik met een multimeter meet tussen de twee draden (voedings-, en aardedraad), die op de twee pennen van de vlotter-unit aangesloten zijn, meet ik ongeveer 5 volt.
- de temperatuurmeter werkt wel dus ik neem aan dat de spanningsregelaar achter de klok nog goed is, of is dit geen juiste conclusie?
- ik heb de klok losgehaald en als ik de wijzer van het bezinepijl omhoog duw gaat deze langzaam terug naar 0 stand, daarmee concludeer ik dat de veer in orde is en de wijzer niet vast zit.

Zoals ik het nu zie lijkt alles dus in orde; vlotter stuurt goede waarde van weerstand uit (neem aan dat 250 ohm een goede waarde is voor een bijna volle tank), de stuurdraad geeft mooi 5 volt af, dat lijkt ook in orde en de spanningsregelaar achter de klok lijkt ook ok, aangezien de temperatuurmeter wel werkt. Ook zit de wijzer van het benzinepijl niet vast of is de veer kapot.

Wat zie ik over het hoofd?

RE: verkeerde weergave benzinestand

Je kunt de meter testen door een potentiometer (regelbare weerstand) aan te sluiten op de draden welke op de tank zitten. Als je de potmeter terug draait naar 0 Ohm zal de meter moeten bewegen. Gebruik hiervoor een potmeter van 1Kohm of 500 Ohm. Je moet wel geduld hebben daar de meter vertraagd.
Als de meter beweegt is de tank sensor defect en anders de meter.

Succes

default

RE: verkeerde weergave benzinestand

Enig idee hoeveel vertraging hier in zit? Is dit enkele seconden of een half uur?

RE: verkeerde weergave benzinestand

controleer even of de vlotter in de tank niet lek is want dan loopt hij vol benzine en blijft op de bodem van de tank liggen (dus geeft de meter leeg aan)
wel even doorrijden tot het benzine niveau onder het gat van de sensor staat
anders krijg de zo'n bende in de kofferruimte
als je het draadje van de sensor tegen de massa houdt moet de meter vol aan geven
je kunt proberen met een ijzerdraadje via de vulopening van de tank de vlotter omhoog te vissen dan kun je meteen zien of de vlotter op de bodem ligt

RE: verkeerde weergave benzinestand

De vertraging is enkele seconden. Dus als je de draden op de tank sensor doorverbind moet de meter langzaam omhoog lopen, naar vol. Zoniet is de tanksensor defect.


Succes.

default

RE: verkeerde weergave benzinestand

Allen bedankt voor de tips, ik ga er mee aan de slag (als het binnenkort wat beter weer is :) ).
Resultaten komen later :)

default

RE: verkeerde weergave benzinestand

Vandaag het nodige getest en het blijkt de vlotter te zijn die niet naar boven komt en dus niet op de benzine drijft.
Ik heb een potmeter aangesloten en daarop reageerde de meter in de dash prima. Vervolgens met een buisje en een zaklamp lopen prutsen in de tank en de vlotter handmatig naar boven geduwd en dat hielp. De meter loopt vervolgens wel netjes omhoog.
Ik moet dus nu eerst even wat kilometers gaan maken zodat de tank wat verder leeg is en ik de vlotter van de tank kan halen. Dan zullen we zien waar deze lek is.

RE: verkeerde weergave benzinestand

Voor de duidelijkheid: ik heb inmiddels zo'n 100 pagina's over benzine- en tempmeter problemen op het forum gelezen. Toch nog niet alles duidelijk.

Op de draden van de tanksensor (losgehaald) achterin mijn Spi meet ik, bij sleutel op contact, een sterk fluctuerende waarde tussen de 1,8 en 12,8 volt.
De sensor zelf geeft een waarde van 270 ohm bij doormeten (ook draden los).
De benzinemeter in het dashboard geeft geen beweging.
Tempmeter klimt netjes naar het midden.

Vooral het eerste weet ik niet te plaatsen. Meter stuk? Spanningstabilisator stuk?
Wat is de logica?

RE: verkeerde weergave benzinestand

Mjoeb schreef:

Wat is de logica?



het is een mini :+) :+) :+)

RE: verkeerde weergave benzinestand

Oh ja, sorry.

Er had natuurlijk moeten staan: "Wat is minilogica?" :P

RE: verkeerde weergave benzinestand

Ik heb laatst 10 ltr benzine in de Mini gegooid (kleine tank) en hij staat nu halverwege leeg en een kwart..

Dus : standaard bij een Mini misschien, en gewoon op kilometers rijden.. \\:)/

Gr. René.

RE: verkeerde weergave benzinestand

Mjoeb schreef:
Voor de duidelijkheid: ik heb inmiddels zo'n 100 pagina's over benzine- en tempmeter problemen op het forum gelezen. Toch nog niet alles duidelijk.

Op de draden van de tanksensor (losgehaald) achterin mijn Spi meet ik, bij sleutel op contact, een sterk fluctuerende waarde tussen de 1,8 en 12,8 volt.



Is dit met een lopende motor?

RE: verkeerde weergave benzinestand

Nee, motor uit.