Verlichting / schakelaar knopje probleem...

RE: Verlichting / schakelaar knopje probleem...

Hallo mensen,

Mn lichten voor doen het niet meer, alleen nog maar mn parkeer lampjes en mn achterlichten + meterverlichting.

Ik heb die schakelaar er af gehaald, die was dus ook stuk (altijd al beetje pielen met dat ding voordat alles tegelijk brandde)

Maar nu heb ik eens goed naar dat blokje gekeken wat achter dat licht knopje / schakelaar zit en het draadje voor mn lampen voor die word echt heel heet waardoor de isolatie al beetje is weg gesmolten! Als ik dat andere draadje (achterlichten + meterverlichting + parkeerlichten)verbind met die van de stroom, dan word die niet heet, maar zodra ik de stroom en die van de voorlichten met elkaar verbind word ie echt gloeiend heet! (hier door is die schakelaar (knopje) ook 1 pinnetje, weg gesmolten)

Hoe kan dit? Ik begrijp niet waarom het draadje van de voorlichten zo heet word dat het gaat smelten..

Ik zal zien of ik foto's kan maken als het wat vaag over komt :)

Iemand een idee?? :'(

RE: Verlichting / schakelaar knopje probleem...

hier zijn de foto's...

Foto 1
Foto 2

Ik heb ondertussen er een andere schakelaar opgezet en hier word het kabeltje van de dimlichten niet heet! :? hij word beetje warm maar de isolatie smelt niet..Echt raar want die contact puntjes in dat stekkertje zelf heb ik nagekeken want dat ding werd gloeiend heet, daar kwam de warmte van af.

Van de dimlichten kwam volgens mij 7 ampere en de achterlichten + meterverlichting + parkeerlichten volgens mij 3,5A..

Ik heb niet veel verstand van electra maar kan iemand me uitleggen waardoor een koperdraad zo heet kan worden dat de isolatie gaat smelten? Ik neem aan dat er teveel stroom door heen gaat om 1 of andere manier?


Anyway..met deze schakelaar die ik heb gehaald is er niets aan de hand, maar deze past natuurlijk niet thuis in een mini :+) dus moet een orginele vinden..kun je deze bestellen zo of worden deze niet meer gemaakt? dan zal ik zelf wat moeten gaan maken.. :9


Gr!
Hindrik

RE: Verlichting / schakelaar knopje probleem...

schakelaars kun je overal nog wel halen. Zijn wel rond de 20 euri's als ik het goed heb.

Over je andere vraag. Waarschijnlijk is het eens door overbelasting (misschien te veel lampen op groot licht?) warm geworden. Dit is niet ten gunste van de bedrading. Als die al eens erg warm is geweest, wordt de weerstand van de draad groter, waardoor die ook weer sneller warm wordt, waardoor de weerstand weer groter wordt, waardoor hij sneller warm wordt enzovoort.
Het is daarom verstandig om behalve de schakelaar ook het blokje erachter te vernieuwen(of weg te laten) en de bedrading wat in te korten zodat de slechte stukjes eraf zijn. ja kan de draden ook met van die stkkertjes op de pinnetjes van je schakelaar zetten. Of je moet nog ergens zo'n blokje vinden.

Greetzzz

RE: Verlichting / schakelaar knopje probleem...

Hey bedankt voor je reactie

Het gekke is dus, dat hij heel heet werd met alleen het dimlicht aan..Dus niet mn grootlicht of mn verstralers..het dimlicht alleen was 7 amp, en dus als alles aan staat tegelijk (verstralers uit en grootlicht ook uit) met elkaar 10 amp. Er zit een zekering van 15 amp in.

RE: Verlichting / schakelaar knopje probleem...

ik ben geen expert, maar als ie eerst heel heet werd en nu niet na een nieuwe schakelaar. dan is het contact dus ergens verslechterd, waardoor dus de weerstan groter is geworden. Er moet dus net zo veel stroom door een smallere verbinding. Dat zorgt voor meer wrijving, en dus voor warmte.
Hoewel hij nu niet meer zo heet wordt kan het tog best zijn dat ie warmer wordt dan eerst, alleen voel je dat misschien niet meteen. Dus echt even alles nalopen en vervangen. Anders kan je over een tijdje weer een nieuwe schakelaar gaan zoeken.