Ik heb net even het oliepeil en koelvloeistofpeil gecheckt. Beide staan goed.
Gestart en geen brandend olielampje gezien. Dus kennelijk is de druk ook goed. Ook geen zwaar roffelend geluid.
Kennelijk wordt op de een of andere manier mijn olie dus te warm, want ik neem aan dat 130km/u op de teller gedurende een tiental km's geen probleem hoeft te zijn. Waar kan dit aan liggen? Is het dan raadzaam om er een oliekoeler in te zetten, aangezien mijn dagelijkse woon-werk km's voor 99% snelwegkilometers zijn?
- Login of registreer om te reageren
RE: Verlies van power op de snelweg.
Ingediend door Faiz op vr, 12-10-2007 18:08
Ik heb het volgende:
Vandaag moest ik naar mijn ouders.. Een ritje van 120km snelweg. Ik had de snelheid er wel lekker in, zo'n 130km/u op de teller. En plotseling klapte het vermogen weg. Toerenteller kwam niet verder dan 3000 , snelheid viel terug naar 100 km/u.
Snelle blik op de olietemp, en zag dat ie bijna in het rood stond en de watertemperatuurwijzer klapte naar beneden. Om niet stil te vallen (bewust risico) heb ik de toch met gepaste snelheid voortgezet, watertemperatuur steeg tot aan de normale stand en de olietemperatuur liep terug naar de 120 graden. De uitlaat plofte wel behoorlijk. Toen ik van de snelweg Alkmaar in kon, heb ik hem even op een parkeerplaatsje (in de bewoonde wereld) neer gezet en even laten koelen.
Koelvloeistof gecheckt, alles zat er nog in. Oliepeil gecheckt, was ook nog ok. Rustig de laatste 10 km naar mijn ouders gereden.
Is de motor in de noodloopmodus gevallen door de hogere olietemp? en kan ik er nog 100km mee naar huis?