Verlies van power op de snelweg.

RE: Verlies van power op de snelweg.

Ik heb het volgende:
Vandaag moest ik naar mijn ouders.. Een ritje van 120km snelweg. Ik had de snelheid er wel lekker in, zo'n 130km/u op de teller. En plotseling klapte het vermogen weg. Toerenteller kwam niet verder dan 3000 , snelheid viel terug naar 100 km/u.
Snelle blik op de olietemp, en zag dat ie bijna in het rood stond en de watertemperatuurwijzer klapte naar beneden. Om niet stil te vallen (bewust risico) heb ik de toch met gepaste snelheid voortgezet, watertemperatuur steeg tot aan de normale stand en de olietemperatuur liep terug naar de 120 graden. De uitlaat plofte wel behoorlijk. Toen ik van de snelweg Alkmaar in kon, heb ik hem even op een parkeerplaatsje (in de bewoonde wereld) neer gezet en even laten koelen.
Koelvloeistof gecheckt, alles zat er nog in. Oliepeil gecheckt, was ook nog ok. Rustig de laatste 10 km naar mijn ouders gereden.

Is de motor in de noodloopmodus gevallen door de hogere olietemp? en kan ik er nog 100km mee naar huis?

RE: Verlies van power op de snelweg.

Ik heb net even het oliepeil en koelvloeistofpeil gecheckt. Beide staan goed.
Gestart en geen brandend olielampje gezien. Dus kennelijk is de druk ook goed. Ook geen zwaar roffelend geluid.

Kennelijk wordt op de een of andere manier mijn olie dus te warm, want ik neem aan dat 130km/u op de teller gedurende een tiental km's geen probleem hoeft te zijn. Waar kan dit aan liggen? Is het dan raadzaam om er een oliekoeler in te zetten, aangezien mijn dagelijkse woon-werk km's voor 99% snelwegkilometers zijn?

RE: Verlies van power op de snelweg.

ik zou eens de olie verversen en een nieuw filtertje erop schroeven.

krijg het idee dat de doorstroom niet je van het is geweest..

mocht het vaker gebeuren dan zou ik de oliepomp gaan verdenken...

RE: Verlies van power op de snelweg.

Faiz schreef:
Ik heb net even het oliepeil en koelvloeistofpeil gecheckt. Beide staan goed.
Gestart en geen brandend olielampje gezien. Dus kennelijk is de druk ook goed. Ook geen zwaar roffelend geluid.

Kennelijk wordt op de een of andere manier mijn olie dus te warm, want ik neem aan dat 130km/u op de teller gedurende een tiental km's geen probleem hoeft te zijn. Waar kan dit aan liggen? Is het dan raadzaam om er een oliekoeler in te zetten, aangezien mijn dagelijkse woon-werk km's voor 99% snelwegkilometers zijn?



Het plaatsen van een oliekoeler als je veel snelweg km maakt kan een oplossing zijn. Misschien eerst eens uit proberen of dit wel de oorzaak van het probleem is hete olie bij hoge snelheden, en daarna kijken of bij constant 120 bv het probleem ook ontstaat. Ik ga er ff vanuit dat je het blokkie redelijk in de toeren jaagt bij 130 :?

RE: Verlies van power op de snelweg.

@RedFlame: Olie is pakweg 3000 km geleden ververst, dat was inclusief een nieuw oliefiltertje (bij de minigarage waar ik hem heb gekocht). Olie is Valvoline 10W40.

@Dirk130: Als ik in het verleden op de snelweg een flink stuk constant 120 op de teller reed, dan ging de olietempmeter al naar de 120 graden heen, afhankelijk van de duur, er een klein beetje overheen. Als ik hem dan verder doorjoeg (richtin de 4500 toeren) liep ie al langzaam) richting de 150 graden (het stukkie voor het rood begint). En vervolgens van het gas af en constant 110 op de teller en de olietemp kwam weer in de richting van de 120 graden. (ik rij hem altijd vrij rustig warm, de eerste 15km rustig tot 2500-3000 toeren en dan schakelen)

Kan ik na dit akkefietje nog ergens schade hebben opgelopen? :? Of heeft de noodloopbeveilging erger voorkomen? Bijvb, rondvliegende koppakkingen etc.

Wat me wel opvalt (sinds ik hem heb eigenlijk) is dat als de olietemp ergens tussen de 50 en de 120 staat, en ik voor een stoplicht sta, het oliedruklampje onregelmatig (afhankelijk van de toeren) oplicht. Niet constant. Dwz boven de 1500 toeren is het lampje uit, lijkt dan voldoende druk te hebben, maar onder de 1500 toeren flikkert ie onregelmatig op. Bij de onderhoudsbeurt heb ik dit ook aangekaart, maar volgens de garage kon het te maken hebben met de oliedruksensorveertje, die na verloop van tijd iets lammer wordt. Was niet ernstig. Raadzaam om het oliedruksensortje te vervangen?

Het aantal toeren wat mijn MPI loopt is (even zo uit het hoofd):
120km/u : iets voor de 4000, ik denk 3750-3800 tpm
130km/u : iets van/voorbij 4000 tpm
140km/u : 4500 tpm

En omdat we gister met 2 auto's bij mijn ouders waren (mijn vrouw met haar eigen auto) hebben we het zekere voor het onzekere genomen. Ik reed voorop en gaf het tempo aan. Op de snelweg heb ik constant 110 op de teller gereden, dat is ongeveer 3500 toeren. Mijn vrouw reed op een constante afstand achter me en reed 100 km/u. Aangezien haar snelheidsmeter erg nauwkeurig is, heb ik mijn snelheid aangehouden. De olietemp stond nog voor de 120 graden. De laatste 20 km heb ik hem rustig aan naar de 120km/u laten lopen en een stukje eroverheen, de olietemp liep iets op naar tot op de 120 graden. Geen rare verschijnselen gemerkt. Behalve dat het voelde alsof ie lekkerder schakelde in de versnellingen. Straks even onder de motorkap kijken met daglicht.

Een oliekoeler lijkt me dan ook eigenlijk wel een nuttig apparaat. Is het ook raadzaam om mijn koelleidingen en olieleidingen die nu van "rubber" zijn te vervangen voor gevlochten leidinkjes?
Waar moet ik aan kosten aan denken als ik zo'n oliekoeler laat inbouwen? (excl. kosten van de gevlochten leidingen)

RE: Verlies van power op de snelweg.

zo'n olie koeler lijkt me ook weer symptoon bestrijding... een mini'tje hoort ook gewoon constant snelweg te kunnen rijden, zijn er hier zat die dat doen, zonder oliekoeler.

Ik zou ook eerst de olie pomp maar eens beter gaan controleren, ook omdat je oliedruklampje bij stationair lopen gaat flikkeren.
misschien eerst de sensor vervangen, als het lampje blijft flikkeren oliepomp vervangen.

RE: Verlies van power op de snelweg.

Als het alleen de sensor was zou hij niet ineens power verliezen toch?

RE: Verlies van power op de snelweg.

dus oliepomp niet meer goed, leuke reparatie....

RE: Verlies van power op de snelweg.

Gister reed ik lekker relaxt (gangetje of 100-110 op de teller) terug van de meeting. Temperatuur bleef netjes dik onder de 120 graden, ik geloof zelfs nog gewoon op het 90 graden streepje, maar het volgende was wel het geval. Toen ik van de snelweg de rondweg naar mijn huis op reed en vanaf een stoplicht optrok en in de 2e versnelling tegen de 4500 tpm zat, hoorde ik een uitlaatplof en klapte mijn watertemperatuurmeterwijzertje (scrabble) naar het blauw. :? Meteen mijn olietemp bekeken, maar die stond nog ruim voor de 120 graden (net voorbij de 90 graden). Ook brandde het olielampje niet tijdens het rijden. 5 minuten later stond mijn watertemperatuurmeterwijzertje weer netjes op het zwarte streepje tussen blauw en rood.

Vanmorgen naar het werk, stukkie van 45km snelweg. Wat mij nu wel opvalt is dat het blokkie wat onregelmatiger aanvoelt. De toeren blijven wel constant op zo'n 3500 toeren als ik 100km/u rij ofzo. Maar het lijkt alsof het blokkie wat in houdt.

Wat ook nog het geval is, is dat mijn stationair relatief hoog loopt. Meestal een stuk hoger dan 1000 toeren.Als de temperatuur van de olie tegen de 120 graden is, dan draait het blokje zo'n 1000 tpm en dan begint het olielampje onregematig vaag op te lichten, zodra ik gas bijgeef, dan gaat het lampje uit, als het toerental weer terugloop richting de 1000 dan begint ie weer op te lichten.

Vraag:
Begint mijn oliepomp dan nu echt de geest te geven?
Volgens mij kost een oliepompje niet zoveel (als ik de diverse catalogi erop nasla). Maar wat moet zo'n klus inclusief oliepomp (en meteen maar de oliedruksensor) en arbeidsloon ongeveer kosten (indicatie)?

RE: Verlies van power op de snelweg.

blok eruit pomp wisselen, blok erin, een dag is zo om....

RE: Verlies van power op de snelweg.

Red Flame schreef:
blok eruit pomp wisselen, blok erin, een dag is zo om....



And talking in €?

RE: Verlies van power op de snelweg.

Versnellingsbak pakking set ca 25,-... oliepomp (standaard) ook zo iets dacht ik.
Je zal qua kosten onder de Eu 100,- kunnen blijven, tenzij je alles moet laten doen... dan gaan de arbeids uren mee tellen van de monteur....

RE: Verlies van power op de snelweg.

Hmm okee, de onderdelen moet voor minder dan een meier wel lukken.. Gezien mijn gebrek aan technische ervaring en werkplaatsmateriaal zou ik dit aan een techneut moeten overlaten. Dus kan ik daar aan uurtjes nog een uurtje of 6 bij optellen.... 400 eurie voor een nieuw oliepompje incl. montage? Is dat een beetje de richting waar ik aan moet denken? :?


Misschien ook even 180 graden de andere kant op gedacht.
Kan een slecht contact (vocht, het blijft een Mini) tussen de diverse sensorstekkers en de ECU stekker de oorzaak zijn dat om onverklaarbare reden (mijn olielampje licht niet op tijdens het rijden, en bij koude start is ie ook gewoon uit) de wijzer van de watertemperatuurmeter naar beneden knalt? Even insprayen met contactspray? (zit er nog verschil in de diverse merken??)
Iemand hetzelfde meegemaakt?

RE: Verlies van power op de snelweg.

Je oliedruk is hoger bij hogere motortoerentallen, dus als ie alleen aangaat bij stationar toerental werkt je sensor gewoon wel. Het kan inderdaad zijn dat het veertje wat lam is waardoor hij bij een wat hogere druk het lampje al aangaat.

Bij een koude start is je olie dikker en zal de pomp ook een wat hogere druk op kunnen bouwen (dunnere olie lekt makkelijker langs de spelingen op de oliepomp)

wbt watertemperatuur, het kan zijn dat het water inderdaad kouder wordt, en dat daarna de thermostaat is gaan regelen waardoor de temp weer ok werd?

RE: Verlies van power op de snelweg.

De watertemperatuur: die klapte na een uitlaatplof naar het blauwe streepje, nadat ie al ruim een half uur op bedrijfstemperatuur stond (stukkie snelweg tussen utrecht en amersfoort). Lijkt me sterk dat het koelwater ineens kouder werd. Morgen even de stekkertjes insprayen.

Ik ben vanmiddag even op een ander merk benzine en hoger octaan getal overgestapt. Ik tankte voorheen onbemand Esso 95, vandaag bemand Shell V-power, waar je alleen voor 2 euro het raceautootje krijgt als je meer dan 30 liter v-power tankt. Maar de benzinemvrouw lief aangekeken en zei dat die Mini van mij was en dat daar nooooooi 30 liter in kan, en mocht ik toch nog voor 2 eurootjes een leuk raceautootje meenemen :D

RE: Verlies van power op de snelweg.

Verdorie, dat moet ik ook eens doen. Ik tank daar altijd (mn minitje krijgt altijd lekkers te drinken) maar ik kom ook niet aan de 30L :'( :P

RE: Verlies van power op de snelweg.

Discriminatie is het!!! ;)
Kom ook bijna nooit over de 30 liter :9

RE: Verlies van power op de snelweg.

Gewoon een pak aan trekken. Werkte vandaag prima :D

RE: Verlies van power op de snelweg.

Even weer on topic:

Iemand een adresje in Utrecht/Amersfoort of in de omgeving (anders mailorder) waar ik een nieuw oliedruksensortje voor mijn MPI kan scoren? Als ik me niet vergis, moet ik volgens Haynes ook Loc-tite spul gebruiken om de sensor vast te zetten. Knal maar via de PB om reclamevervuiling in dit topic te voorkomen. ;)

Nu zit ik ook aan een oliedrukmeter te denken voor mijn MPI. Er lopen hier al wat topics over. Maar niet echt helemaal duidelijk wat ik nog naast de meter nodig heb en waar en hoe dat ding aangesloten dient te worden. Kan iemand mij in sesamstraattaal even uitleggen hoe en wat voor een MPI?

RE: Verlies van power op de snelweg.

toen mijn dagelijkse auto kapot was zeiden ze bij de garage dat ik hem af en toe een schouderklopje moest geven en lief moest praten met hem.
denk niet dat het werks maar je kan het altijd proberen

RE: Verlies van power op de snelweg.

Mensen aub on-topic blijven over het vermogensverlies. Een oliedruk meter aansluiten is een ander onderwerp en bovendien al vaak genoeg op het forum besproken, bijvoorbeeld:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 2893#82893

RE: Verlies van power op de snelweg.

ik zit dit topic nu eens te lezen maar waarom is iedereen toch met die olietemp en oliedruk bezig. 120 graden is namelijk een hele normale temp op de snelweg niks mis mee.

Het ging over vermogensverlies wat samen gaat met een plof in de uitlaat en het wegvallen van de koelvloeistof temperatuurmeter. Dit lijkt mij dus een electronisch probleem wat precies durf ik niet te zeggen.

Wel zou ik uit voorzorg de oliedruksensor vervangen om te kijken of je oliedruk wel goed is.

Groeten Kevin

RE: Verlies van power op de snelweg.

Ha Kevin,

Daar zat ik ook aan te denken, gezien het feit dat het oliepeil en koelvloeistofpeil niet gedaald is.

Even ook mijn Mini manneke uit het zuiden des lands gebeld en kwam op hetzelfde uit... voor 99% iets electronisch. Dus van het weekend de stekkers even schoonmaken en insprayen met contactspray-spul.

Sinds deze week gooi ik er ook even V-Power in (aangezien je in Amersfoort dat spul nog kan tanken voor een redelijke prijs). Ik merk wel dat ie daarmee een stuk beter loopt (geen zachte plofjes meer bij 130 op de teller). Misschien eens een dosis injectorreiniger erin mikken. Nu las ik ook wat over het vervangen van de benzinefilter. Iemand even een korte uitleg waar dat ding zit en of je dat zelf kan/mag vervangen?

RE: Verlies van power op de snelweg.

RE: Verlies van power op de snelweg.

ehmmm nee O:)