Verlies van vermogen + olielekkage via peilstok

RE: Verlies van vermogen + olielekkage via peilstok

Zojuist kreeg ik een enorm vermogenverlies op de snelweg vlak voor ik eraf moest. Snel op de carpoolplaats gestopt en voorkant even open geklapt. Na even zoeken zag ik een loszittende peilstok, hondenbot en andere steunen ware nog wel heel.
De symptomen waren aks volgt:
Hevig schuddend blok, vooral bij gas geven
Tik in blok
Verlies van vermogen, vooral bij gas geven
Verder niet het idee dat hij op minder cilinders loopt

Heb wat olie bijgevuld en de peilstok terug gedaan maar had geen effect. Bij thuiskomst lag er aan de voorkant van mijn blok een plasje olie en zag ik ook op andere plekken in de straat waar ik gestaan had wat olie liggen.

Kan een losse peilstok zorgen voor vermogensverlies? Of moet ik het ergens anders zoeken?

RE: Verlies van vermogen + olielekkage via peilstok

Hoge carterdruk gooit de pijlstok omhoog en olie eruit.
Olie kan vanaf je blok druipen, is dus wss niet lekken maar komt uit je pijlgat.

Waar ik aan dacht was blowby langs je cilinder, Dus betekend misschien gat in zuiger oid :'(
Blok moet dan wel op minder poten lopen natuurlijk.....Stotend blok

Ik zou even compressie controleren.

RE: Verlies van vermogen + olielekkage via peilstok

Jochem,

Als je langzaam gas geeft, trekt de mini dan wel door, of heeft hij dan ook geen vermogen? Kun je aangeven waar de tik ergens zit? In het blok, bij de koppeling of bij de distributie? En wat voor blok is het, A of A+? Wat voor ontsteking heb je erop zitten? Contactpunten of elektronisch?

Lekken via de peilstok kan idd wijzen op een te hoge carterdruk. Dit zou alleen wel betekenen dat je carter via de regulieren kanalen zijn druk niet kwijt kan.

RE: Verlies van vermogen + olielekkage via peilstok

Hij trekt wel gewoon op, ook bij langzaam gas geven, maar zodra je het gaspedaal verder in trapt gaat hij hobbelen. Oliedruk zat ook iets lager dan normaal, stationair tussen linker kwart (25 geen idee wat wat waarde) en midden (50) bij gas geven op 75. Hij heeft niet droog gelopen en temperatuur blijft normaal.
Tik zit ongeveer bij het kleppendeksel, dus die zal ik eerdaags eens optillen. Zal dit weekend ook even een andere peilstok plaatsen en een andere kleppendekselpakking. om te kijken of dat effect heeft.

Het gaat om een 998cc A+ met elektronische ontsteking.

RE: Verlies van vermogen + olielekkage via peilstok

Het zou kunnen dat de versterker van je ontsteking overleden is. Bij rustig gas geven wil hij dan nog wel optrekken, maar bij doortrekken kan de versterker het niet meer aan.

Als je een contactpuntenontsteking hebt liggen, dan kun je deze proberen te steken en kijken hoe de mini dan reageert. Als de reactie het zelfde blijft, dan zit het probleem daar niet in.

Tikken bij de kleppendeksel kan erop duiden dat de kleppen gesteld moeten worden, maar dat zul je al wel door hebben.

RE: Verlies van vermogen + olielekkage via peilstok

Het is geen gewoon tikken maar echt een behoorlijke tik, blok gaat er zeg maar behoorlijk van schudden.
Is de versterker van de ontsteking het zwarte kastje?

Volgorde die ik nu in gedachten heb.
- Andere peilstok plaatsen
- Kleppendeksel los, kleppen sowieso stellen en nieuwe kleppendekselpakking
- Compressie meten

Bevindingen zal ik later dit weekend hier plaatsen, moet namelijk even moment vinden waarop ik alles kan doen.

Misschien heeft olielekkage wel niks met de rest te maken maar zou dit kunnen leiden tot vermogensverlies?

RE: Verlies van vermogen + olielekkage via peilstok

ik zou als eerste de compressie meten ..

en de olie (aan de peilstok) eens goed bekijken .. restjes van metaal? zichtbaar/voelbaar?
(kapotte delen van zuigers e.d. vallen in de bak en worden gemalen 8) )

ik hoop het beste voor je,
Theo van den Bogaard

RE: Verlies van vermogen + olielekkage via peilstok

De versterker is idd dat zwarte kastje aan de ontsteking.

En ik moet Theo gelijk geven. Probeer eerst de compressie te meten. Die kan al een veel vertellen zonder dat je iets anders gedaan hebt.

RE: Verlies van vermogen + olielekkage via peilstok

Wellicht ook de timing van je ontsteking even meten,
Is die te vroeg krijg je detonatie, ook een harde tik en vervolgens een kijkgat in je zuiger.
Bij vollast wordt je ontsteking ook nog vervroegt dus mss dat je daardoor alleen bij vollast de tik hebt.
Pijlstok zou om dit moment mijn laatste zorg zijn.

RE: Verlies van vermogen + olielekkage via peilstok

Inmiddels de compressiemeter getest en gemeten, cilinder 1 en 2 gaven allebei 8 aan. Cilinder 3 en 4 gaven geen druk. Vanavond de kop er maar eens af halen om te kijken wat het is.

RE: Verlies van vermogen + olielekkage via peilstok

Resultaat is bekend, koppakking stuk tussen cilinder 3 en 4.
Veel koolafzetting in cilinder 1, 2 en 3 maar cilinder 4 is behoorlijk schoon
Cilinder 3 zat ook wat olie in maar dat zal wel komen van het demonteren.

Resultaat is hier te zien:
http://campl.us/iMEr
http://campl.us/iMD7

Nu op zoek naar een revisiebedrijf in zuid holland om de kop te laten vlakken en afpersen. Wat kost zoiets?

RE: Verlies van vermogen + olielekkage via peilstok

5-6 tientjes max.

RE: Verlies van vermogen + olielekkage via peilstok

Motor is niet te heet geworden? Nog slim om vooraf evente checken of hij niet nog recht is?
Probleem zijn niet de kosten maar de tijd, wil eigenlijk dit weekend met de mini naar de clubdag maar dan moet de kop morgen nog gevlakt worden.

Edit: inmiddels even de kop nagekeken en hij is nagenoeg vlak. In een hoekje kan ik net een voelermaat van 0,05mm onder de rei schuiven, 0,10 past niet meer. Denk dat ik de gok neem en het geheel even schoonmaak en morgen of zaterdag terug plaats.

RE: Verlies van vermogen + olielekkage via peilstok

Even een vraagje,

Heeft jou auto dan niet vreselijk gerookt, blauw of wit?

Kijk even je cilinderwanden na op groeven, (gebroken zuigerveer(en))
Die tik en de compressieverlies vind ik toch raar, kan een lageschaal zijn maar is dan toch een vreemde samenloop van omstandigheden, ben heel erg benieuwd.


Heel veel succes.

Gr. Jeffrey

RE: Verlies van vermogen + olielekkage via peilstok

Cilinderwanden zitten geen groeven in, maar zijn wel erg zwart. Zal vanavond nog eens extra checken.

RE: Verlies van vermogen + olielekkage via peilstok

Je hebt veel te veel kool in 1 2 en 3. Waarschijnlijk ook vastzittende zuigerveren / olieschraapveer ??
Rookte je motor niet erg blauw de laatste maanden ?

RE: Verlies van vermogen + olielekkage via peilstok

Motor rookte totaal niet de laatste maanden en ook vrijwel geen olieverbruik. Heb nog wel paar kilometer naar huis gereden met de lekke koppakking.

RE: Verlies van vermogen + olielekkage via peilstok

Als het verse koolafzetting is, dan komt het waarschijnlijk door de laatste kilometers.
Anders is er toch wat aan de hand met de zuigerveren (of inlaatklepseals).

RE: Verlies van vermogen + olielekkage via peilstok

Na het vervangen van de koppaking, peilstok en kleppendeksel + olievuldop is de peilstok netjes blijven zitten. Zojuist compressie gemeten en varieert tussen 13.2 en 13.5 bar over de 4 cilinders, dus dat lijkt netjes. Zuigerveren vallen daarmee waarschijnlijk af.

Komend weekend nog een olielekkage verhelpen samen met complete uitlaatsysteem en dan kan hij weer voor de apk.

RE: Verlies van vermogen + olielekkage via peilstok

Snel gedaan allemaal. Succes verder.
Topic titel kan ook aangepast worden.

RE: Verlies van vermogen + olielekkage via peilstok

Dat klinkt goed, doet hij ook niet meer tikken dan??

Gr. Jeffrey

RE: Verlies van vermogen + olielekkage via peilstok

Het tikken is nu helemaal over. Vanuit Muiden op de terugweg nog wel wat sputteren maar volgens mij zat het luchtfilter nog niet goed.

RE: Verlies van vermogen + olielekkage via peilstok

Ben blij voor je dat het toch een relatieve kleine ingreep is geweest, het tikken moet dan toch met je kleppen te maken hebben gehad omdat je nu natuurlijk op hele vraamde momenten toch een druk of een facuum in je cilinders gehad moet hebben. (denk ik)

Maar het gaat er om, hij doet het weer. d:)b

Gr. Jeffrey