afsteltijd!!!
kleppen, mengsel, ontstekingstijdstip.
onderhoud,
hoe oud zijn de bougies? bougiekabels? luchtfilter?
- Login of registreer om te reageren
afsteltijd!!!
kleppen, mengsel, ontstekingstijdstip.
onderhoud,
hoe oud zijn de bougies? bougiekabels? luchtfilter?
Ingediend door BelgianMini op zo, 04-06-2006 21:37
Raar, ze heeft in September nog een groot onderhoud gehad. Op zich niet zo heel veel kilometers gedaan deze winter. Zoals ik al zei heeft ze dit altijd al wel gehad maar lang niet zo erg. De garagist zei dat dit normaal was omdat die met injectie geen choke hebben en dus lastig kunnen doen als ze koud staat.
Het probleem is dat ik er eigenlijk zelf niets van ken.
Dit is in ieder geval wel een serieuze tegenslag, ben juist 2 keer op 2 weken naar de garage moeten gaan omdat de elektriciteit weer eens besloot lastig te doen.
Ingediend door BelgianMini op ma, 07-08-2006 23:16
Even een update. Ondertss binnengedaan in de garage maar die kunnen niet direct iets vinden. Ze zeiden dat het mss de benzinepomp zou kunnen zijn maar dat ze dat niet kunnen testen.
In deze 2 maanden is het nog niet gebeterd spijtig genoeg. Als ik nu wil vertrekken laat ik ze eerst even draaien voordat ik vertrek. Na een paar minuten begint mijn toerental te schommelen tss 1200 en 400 ofzo. Het is vaak zo erg dat het klinkt of ze gaat stilvallen. Een aantal minuten later stabiliseert het toerental zich rond 1100 ofzo en kan ik zonder verdere problemen vertrekken.
Maar toch kan dit niet de bedoeling zijn hé.
Heeft er iemand een idee wat het kan zijn want het begint wel stilaan op m'n zenuwen te werken.
Onder je inlaat spruitstuk zit een stekkertje.. moeilijk
te zien, maar als deze er af is dan loopt ie koud ook
voor geen meter!
Ingediend door Adonias op wo, 09-08-2006 22:45
Als dat stekkertje los zit, zoals bij mij het geval was, start hij ook niet... of iig niet in 1 keer (en ja, dit stekkertje is heel moeilijk te bereiken... ik heb m'n arm door de pijn tussen het uitlaatspruitstuk en nog wat onderdelen rechts van m'n injector door moeten duwen om erbij te kunnen) . Dus als hij wel gelijk start, maar niet rijdt, dan denk ik dat het iets anders is. Dat stekkertje is nl de temperatuur sensor. Als deze niet aangesloten zit, dan neemt de ECU een standaard waarde aan waardoor je bij te starten te weinig benzine krijgt (soort electronische choke, zie ook http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=23418, de post van Stainless Evil).
Benzinepompje kun je testen door de druk te meten bij je injector. Je hebt hier helaas wel een specaal aparaatje voor nodig dat je tussen de slang en de injector inzet. Ik zal morgen de waarden die je moet meten voor je opzoeken in m'n haynes manual (of je even de betreffende pagina opsturen).
Verder.. naar wat voor garage heb je heb gebracht? Hebben zij ook je kleppen gesteld? Electronische (ik ga ervan uit dat je die hebt, gezien je een SPI hebt) ontsteking gesteld? Beiden kun je zelf doen, maar je hebt er een voelersetje voor nodig die je bij een willekeurige autoonderdelen zaak voor enkele euro's kunt regelen. Bougies kun je ook met dit setje stellen. Als je interesse hebt stuur ik je alle data die je nodig hebt om te stellen wel op.
Nog iets dat je kunt controleren: Zijn je bougies nat (olie) als je koud start en een stukje rijdt? Zo ja, dan kan het zijn dat je geen compressie hebt omdat de afsluitringen op je cylinders koud zijn en nog niet goed afsluiten (dit bedenk ik terplekke trouwens... klink logisch, maar kan dit het zijn (vraag naar mini-experts)?)
Adonias schreef:
...ik heb m'n arm door de pijn tussen het uitlaatspruitstuk en nog wat onderdelen rechts van m'n injector door moeten duwen om erbij te kunnen) . Dus als hij wel gelijk start, maar niet rijdt, dan denk ik dat het iets anders is. Dat stekkertje is nl de temperatuur sensor.
Wat je ook kan doen is de mini opkrikken en er onder gaan liggen. Je kan precies het stekkertje onder op het spruitstuk zien zitten en kan je met je arm door die opening (tussen je as en het blok ofzo, je ziet de opening wel zitten) heen zo het stekkertje er af halen. Ook er weer op zetten of de weerstand meten gaat op deze manier veel makkerlijker en sneller.
je kan B.V ook
De brandstof toevoerslang los halen,
pomp doorverbinden emmer eronder met maateenheid.
Pomp een minuut laten draaien, kijken hoeveel liter hij heeft gepompt, dit vergelijken met fabriekgegevens,
Het probleem lijkt mij inderdaad een brandstof tekort,
vooral omdat bij gasgeven toeren wegvallen,
Ingediend door BelgianMini op do, 17-08-2006 17:33
Sorry dat ik hier nu pas terug kom, maar heb het de laatste tijd vrij druk gehad met het vakantiewerk + activiteiten erna.
In ieder geval heel hartelijk bedankt voor de replies, nu moet ik nog zien wat ik ermee kan doen want ik ken namelijk zelf echt niets van de techniek.
En brandstoftekort zou wel hard zijn, ze verbruikt nu al 9-10 l per 100 km.
Teveel brandstof kan natuurlijk ook een probleem vormen. Misschien is het eens een idee op je ECU (computer) te "resetten".
Dit gebeurt het makelijkst door gewoon eens de batterij een tijdje te ontkoppelen.
Daarna stelt hij (of zij ) zichzelf weer af.
Mijn spi verbruikt maar 8 liter en ik rijdt er niet echt rustig mee. Dus 9 a 10 lijkt me veel.
Ingediend door Adonias op zo, 20-08-2006 22:26
Op een goeie dag rijd ik 1:16... bij lomp rijden 1:13, bij normaal rijden daar tussenin
RE: Vermogenverlies in 1e versnelling
Ingediend door BelgianMini op zo, 04-06-2006 21:19
Hey,
Ik heb een ambetant probleem met m'n mini ('92 Cooper 1.3i).
Als ik wil vertrekken als ze koud staat trekt ze langs geen kanten op. Ze heeft altijd wel wat last gehad als ik er koud mee wil vertrekken (zeker in de winter), maar nu is het toch wel extreem aan het worden.
Ik schakelt dus in 1e versnelling en als ik dan wil vertrekken en ik geef gas krijg ik een verlies in toeren. Het omgekeerde van wat er zou moeten gebeuren dus. Ook als ik bv met koppeling ingedrukt tot 2000 toeren ga en dan koppeling laat komen om te vertrekken zakt mijn pijl van de toerenteller enorm snel naar beneden en dan ga ik precies stilvallen.
Dan geef ik nog maar wat meer gas en dan schokt ze een beetje om dan ineens te vertrekken.
Verschrikkelijk vervelend en het lijkt me ook niet zo gezond.
Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
Met vriendelijke groeten,
Gregory