verschil A en A+ startmotor

RE: verschil A en A+ startmotor

Ik ben een A+ blok in mijn mini aan het zetten.
Maar uiteraard enkele vragen:
-past een A startmotor niet op een A+ blok?
De vertanding lijkt anders. Toch zat er origineel een A+ blok in deze 84-er 1000E, maar wel met oud type startmotor. En dus het relais op het schutbord.
Kennelijk een overgangsblok (A±)?

Kan ik de bedrading rechtstreeks op een nieuw type relais (op de startmotor) aansluiten, of haal ik die afstand niet?

Groet,

Job (Oh ja, en past een koppelingsplaat met veren (A) in een A+ blok (nu koppelingsplaat zonder veren)?

RE: verschil A en A+ startmotor

TLR-Mini zegt

Het a+ blokje heeft een zg. Verto koppeling, dus inderdaad met een ander vliegwiel en een andere vertanding. Hierop moet dus inderdaad een andere startmotor. (die van een Metro past ook)

Je moet je bedrading enigszins ombouwen, ik weet niet meer precies hoe. Voor zover ik me herinner heb ik het oude start relais gewoon laten zitten. De accukabel heb ik wel op één punt van het oude start relais aan elkaar geknoopt zodat ik het startrelais uit kon schakelen en het zodoende geen extra stroom vreet tijdens het starten. De draad die het startrelais deed inschakelen (dus van je contactslot) heb ik direct naar het startrelais op de startmotor verbonden. Het oude startrelais functioneert dus alleen nog maar als verbindingspunt.

Het is allemaal niet zo moeilijk maar als je er niet uitkomt laat het dan weten dan kijk ik eens en maak wel een schema.

Greetz TLR-Mini

RE: verschil A en A+ startmotor

Sorry dat ik 't weer vergat.

Voor zover ik weet kan je de koppeling van een A ook op een A+ zetten. je moet dan wel het vliegwiel, de koppelingsarm (dat stalen ding aan de alluminium wok),het druklager en de koppelingswerkcylinder van het a blokje meenemen. als die onderdelen allemaal netjes in orde zijn scheelt het de aankoop van een startmotor.

"tis rood en 't rijd erg lekker, TLR-Mini

RE: verschil A en A+ startmotor

A+ blokken (met Verto koppeling) hadden tot (in) 1986 het oude type startmotor, daarna het nieuwe type. De twee soorten vertandingen zijn te herkennen, maar je kunt ook tandjes van de starterkrans tellen. Zie ook www.calverscorner.com, daar staat het een en ander over geschreven.

RE: verschil A en A+ startmotor

Ik zit te denken:
kan ik niet mijn schutbord startrelais behouden, en toch een A+ startmotor met opbouw relais monteren.
Dan hoef ik alleen de startmotorkabel aan dat opbouwrelais te bevestigen.
En misschien een extra draadje om het startrelais in te schakelen: kan dat aan dezelfde startmotorkabel?

Dan hoef ik qua electra tenminste niet echt iets om te bouwen!

Groet,

Job

RE: verschil A en A+ startmotor

Zie mijn antwoord in jouw andere topic :)

RE: verschil A en A+ startmotor

Hier ook een probleem met startmotors. Bepaald iemand in groningen had een startmotorprobleem van een mini in 1988. En ik had een startmotor van een 1000cc van 1985(help me even CMC, wat voor blok lag er in die estate?).
Is het mogelijk omdat om te bouwen?
Tandwiel overzetten ofzo?

RE: verschil A en A+ startmotor

In de Estate had ik het A+ blok uit m'n gesloopte 25 gezet, met oud type startmotor/vliegwiel. Ik ben alweer vergeten of dat het vliegwiel van het 1100 blok uit de Estate was (pre-Verto, lange arm) of dat van de A+ van de 25 (Verto, korte arm), maar dat maakt voor de startmotor niet uit. De startmotortandwielen (bendix) zijn niet uitwisselbaar tussen startmotoren voor en na '86.
Volgens Keith Calver (zie link in eerdere post) is een pre-engaged startmotor op een oud type vliegwiel te gebruiken (maar dat is niet ideaal i.v.m. slijtage enzo). Omgekeerd werkt niet.

RE: verschil A en A+ startmotor

het verschil zit dus in de tandenkrans op het vliegwiel; voor de tandjestellers:
12G2445 RING GEAR, 107 teeth Inertia starter
(oud type starter en verto tot 1986)
PSF10003 RING GEAR, 129 teeth Pre-engaged starter
(latere verto)

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: verschil A en A+ startmotor

Ok thankz! Das waar ja, bak van de estate en een motor van een 85'er!
Nou ja, jammer dan.. dan moeten we verder zoeken naar een startmotor

default

RE: verschil A en A+ startmotor

Er gaat een ander blokje in de Mini en het blijk nu dat de starterkransen in deze blokjes verschillend zijn.

Zoals ik in 2 posts hierboven lees heb ik waarschijnlijk een :

PSF10003 RING GEAR, 129 teeth Pre-engaged starter
(latere verto) ,

nodig. Is dit inderdaad startmotor met het relais op de startmotor zelf?

RE: verschil A en A+ startmotor

Dat is inderdaad het type met solenoid op de startmotor (en een apart relais (blokje), anders doet 'ie nog niets :) ).
Maar je kunt natuurlijk ook vliegwiel/koppeling en startmotor van je oude blok overzetten. Vind ik zelf makkelijker/sneller dan de draden aanpassen.

default

RE: verschil A en A+ startmotor

Dank je, ik ga maar voor een andere startmotor.

default

RE: verschil A en A+ startmotor

Zo, nu heb ik dus de draden naar behoren omgelegd (wit rode verlengt zit op de kleine pool, de kabel direct van de accu en al het bruin, bruin/blauw op de grote pool/polen) maar er gebeurd niets wanneer ik het contact omdraai. De accu is geladen en de radio (die direct is aangesloten op de accu) doet het wel. Daarbij is het ook nog zo dat niets het doet, dus ook de lichten, ventilator, toeter, knipperlichten, ruitenwissers etc ook niet.

Zou de accu aan zijn eind zijn en alleen de radio nog kunnen voorzien van stroom (is al oud) en niet de rest van de auto of heb ik verkeerd omgelegd. Zou er een massa niet goed zijn werk kunnen doen? Massa bij de motorsteun (hondebotje) zit gewoon vast.

RE: verschil A en A+ startmotor

Je hebt bij een nieuw type startmotor nog wel een relais nodig om deze te bekrachtigen. Dat verklaart het niet starten. Maar niet het ontbreken van spanning op de verschillende circuits als wel de bruine draden met de accukabel zijn verbonden. Heb je misschien de stekker vanaf het contactslot losgehaald o.i.d. ?
Of het is zoiets simpels als een accupool die niet goed vast zit...

default

RE: verschil A en A+ startmotor

Volgens mij is er geen accu pool los en een losse stekker denk ik ok niet. Ik heb een stuurverlager gemonteerd maar heb ook gekeken of ik iets los had getrokken.

Dat relais, waar moet dat tussen en wat voor relais moet dat dan zijn?

RE: verschil A en A+ startmotor

Mini Mart schreef:
Dat relais, waar moet dat tussen en wat voor relais moet dat dan zijn?


Een 4-polig relais, dat door de wit-rode draad wordt geactiveerd en waarop een bruin-rode draad naar de startmotor zit, een zwarte massadraad en een bruine voedingsdraad (die is verbonden met de tweede zekering van boven, als je ertegenaan kijkt links van het zekeringenkastje). Heb je een Haynes ? In het schema van '1988-on carburettor models' staat het getekend.

default

RE: verschil A en A+ startmotor

Dus gewoon naar de automaterialen zaak een 4-polig relais halen (voor een mini uit ´88 eventueel) een de draden die je noemt? Dan netjes verbinden en dan zou het het moeten doen. Het kan dus niet een kapotte accu zijn? Of lijkt die sowieso aan vervanging toe?

RE: verschil A en A+ startmotor

Het relais is inderdaad een universele (ik ben in verschillende Mini's al verschillende merken relais tegengekomen).
Als de radio het nog doet, zou je verwachten dat de dashboardlampjes het ook doen (misschien zwak). Heb je de accu al eens opgeladen of getest ?

default

RE: verschil A en A+ startmotor

Accu heeft iets van 18 uur onder lading gestaan maar licht etc doet het niet (vonkt wel bij kortsluiting :x ) Ik zal wel even een relais kopen en kabels, hoeveel mm kabel moet het zijn?

default

RE: verschil A en A+ startmotor

Relais is aangesloten, nieuwe accu gekocht. Maar het doet het niet. Radio wel want die zit direct aan de accu. Verder doet niets het. Wat doe ik verkeerd. Is en een massa die in niet/vergeten ben aan te sluiten. stekkers bij de stuurkolom lijken allemaal vast te zitten.

default

RE: verschil A en A+ startmotor

Stroom probleem opgelost!!

Relais wat ik heb is 30 Ampere is dit genoeg teveel/te weinig.

Hoe moet ik het aansluiten volgesn onderstaand schema:

RE: verschil A en A+ startmotor

Ik heb in het weekend toevallig op een origineel startrelais in een Mini gekeken en die was ook 30A, dus dat moet goed zijn.

Zie www.mech.demon.nl/foglights.htm :
30 is de accu +
86 de schakeldraad (hier de wit-rode startdraad)
87 is de voeding voor de te schakelen toepassing (hier de startmotor)
en dan blijft 85 over (massa)

default

RE: verschil A en A+ startmotor

MOOI!!!!

Moet de startmotor zelf ook nog geaard worden? Er is namelijk nu nog een grote schuifstekker over op de startmotor.

RE: verschil A en A+ startmotor

De startmotor wordt geaard door de verbinding met motor en massastrip naar de carrosserie. De schuifstekker die je over hebt, is denk ik voor een bruine draad (die je waarschijnlijk met de andere in een oog aan de bout hebt gekoppeld ?).

default

RE: verschil A en A+ startmotor

Ja inderdaad, ik denk dat ik er zo wel uitkom. Dank je voor het uitleggen!

default

RE: verschil A en A+ startmotor

Zo, het relais schakelt alleen gebeurd er verder niets! Dit wordt zeker een ander verhaal en moet ik opzoek gaan in de startmotorhoek? Of is er misschien een andere verklaring in de lijn van mij vorige probleem?

Klopt het dat er samen met de aansturing vanaf het aparte relais een wit/geel draadje (naar de bobine) op de kleine stekker op de startmotor zit?

default

RE: verschil A en A+ startmotor

Ik ben er enigzins uit, het de schakeling in het relais op de startmotor werkt niet. Hoe kan dit? Stuk??

RE: verschil A en A+ startmotor

Ik heb even op mijn Mini gekeken hoe het zit. Er zijn 4 bruine draden samen met de accukabel op de bout bevestigd, de wit-gele draad zit op de voorste (kleine) stekker, de bruin-rode draad (die komt van het startrelais) op de achterste (bredere) stekker.
Die draden zitten dus niet op dezelfde stekker.

default

RE: verschil A en A+ startmotor

AH!!!! Nou vanavond maar weer even stekkertje wisselen.

Nogmaals bedankt dat je mij helpt!!

default

RE: verschil A en A+ startmotor

Startmotor doet het, probleem opgelost! Nu nog uitvinden waarom die niet aanslaat terwijl hij wel een vonk geeft.

default

RE: verschil A en A+ startmotor

[size=75:16c2prh2][topics samengevoegd - Crispy][/size:16c2prh2]
is een start motor van een '88 mini (1000) het zelfde als die van een mini 1000 uit '76??????

of zit er veel verschil tussen alle typ's start motor's

of

zijn ze juist alle maal gelijk????

alvast bedankt,

mark.

RE: verschil A en A+ startmotor

Nee zijn niet hetzelfde, de 1 noemen ze een langstaart startmotor en is niet te verwisselen met een startmotor met relais erop.

RE: verschil A en A+ startmotor

mark, ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd, lees het even door.
hier nog een topic over startmotor verschillen:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 666#314666

RE: verschil A en A+ startmotor

goeie dag na veel lezen mis ik nog een paar antwoorden nadat de relai is aangesloten doet de rest t dan ook weer gewoon of niet heb namelijke t zelfde probleem als dat mini mart had.... :x zeker dezelfde kabelboom..... |:(

mvg jan

RE: verschil A en A+ startmotor

Het kan zijn dat de voedings kabel ( de + kabel) vanaf de accu op de verkeerde aansluiting zit op je relais. Daardoor zal er verder geen stroom circuit ontstaan tussen wat dan ook. Test of er op de + kabel stroom staat, en ga vervolgens meten of er op andere uitgangen van het relais ook stroom staat. Zo niet, dan heb je de voedings kabel op de uitgang van je relais aangesloten (snap je hem nog ;) ).

Suc6

RE: verschil A en A+ startmotor

Kan onderstaande foto ook te maken hebben met een verkeerde startmotor? Het beschermings stuk wat de startmotor verder afdekt is er af gebroken, heeft dit te maken met een verkeert model waarvan de starter krans verder naar buiten komt?

RE: verschil A en A+ startmotor

he vlassie

zo te zien is het een oud blokkie.
hoort een langstaart bij.
kan niet echt zien wat je bedoelt met wat er is afgebroken?

RE: verschil A en A+ startmotor

Je hebt de deksel die de koppeling afdekt (ben even de naam kwijt) en aan die deksel zit een uitstulpsel die over de 'staart' van de startmotor heen gaat zodat er nix bij het draaiende gedeelte kan komen. En dat uitstulpsel is afgebroken.

EDIT:
De koppelingsdeksel O:)

RE: verschil A en A+ startmotor

hij doet t was gewoon een vierweg relais dat ik moest plaatsen heb al de nieuwere startmoter.

mvg jan

RE: verschil A en A+ startmotor

@Vlassie
http://members.lycos.nl/tb998van/pl5230/r-clutch.gif

de uitstulping boven het streepje bij nr 50 ..

volgens mij zijn die deksels onderling uitwisselbaar, sommige hebben een plat uiteinde van die uitstulping en andere zijn afgerond, en er zijn deksels met een gat voor de timing en zonder.

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: verschil A en A+ startmotor

En denk je dat het dan ook zo zou kunnen zijn dat een verkeerde startmotor in combinatie met de koppelingsdeksel (of andersom natuurlijk) er voor zou kunnen zorgen dat de startmotor dat uitstulpsel afbreekt?

RE: verschil A en A+ startmotor

als de startmotor gewoon goed vastzit zou er geen contact met die deksel moeten zijn .. ik zou eens wat moeten nameten of er verschil is in de ruimte voor het oude type startmotor binnen die uitstulping .. ik heb er nog geen eerder afgebroken gezien 8)

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: verschil A en A+ startmotor

Ja, hij is het dus, maar wij hebben hem zo gekocht. Ik zeg ook niet dat het zo is, maar voordat ik er nou een andere deksel op zet en weer het zelfde probleem heb ;). Maar het kan net zo goed zijn dat hij ooit los is geweest en dat ze hem ongelukkig hebben laten vallen. Dus, geen haast (hoop alleen dat het geen probleem is voor de RDW O:) )