verschil aandrijfassen / homokineten

RE: verschil aandrijfassen / homokineten

hoi,

Aandrijfassen voor trommelrem-mini's zijn dunner dan die voor schijfrem-mini's.

Is de aansluiting op de homokineten ook anders, of zijn ze gewoon uit te wisselen en zijn ze even lang?

Dwz, als ik een schijfremconversie wil doen, kan ik dan gewoon de oude aandrijfassen laten zitten en de nieuwe fuseestukken met homokineten eroverheen schuiven?

Wouter

RE: verschil aandrijfassen / homokineten

Als ik er niet naast zit is er geen verschil

default

RE: verschil aandrijfassen / homokineten

je zit er dus naast ;)
Er zit wel degelijk verschil in homokineet, maar deze zijn uit te wisselen.

grtzz Martin

RE: verschil aandrijfassen / homokineten

Sorry, ik dacht toch echt dat dat een van de onderdelen was die hetzelfde was. Maar blij dat er op gecorrigeerd wordt ! :D

RE: verschil aandrijfassen / homokineten

Je kan het 2 kanten opzien maar ik begrijp wat Wouter bedoelt...Hij wil op de oude assen van de trommelremmen, homokineten zetten van schijfremmen en DAT kan idd...

RE: verschil aandrijfassen / homokineten

Dat kan inderdaad; zo rij ik rond met trommelrem-aandrijfassen op homokineten van 7,5 inch schijven.

RE: verschil aandrijfassen / homokineten

Gelukkig een beetje gelijk ! :D

RE: verschil aandrijfassen / homokineten

Niet alle assen van een 1000 zijn dunner overigens...

RE: verschil aandrijfassen / homokineten

De "dikke"aandrijfassen en de luciferstokjes kan allebei op een 1000. Als ik me goed herinner is er een verschil in het aantal splines op de buitenste homokineet.
Ik zeg "dikke"omdat op er in de dikke aandrijfassen een groef zit die daar ter plekke even dik is als die luciferstokjesaandrijfassen.

RE: verschil aandrijfassen / homokineten

Ok, oud topic boven water!
Maar ik moet deze week even een homokineet bestellen en was dus opzoek naar de verschillen en welke ik dus moet bestellen :S.
Ik kwam op een minionderdelen(in het engels).co.uk al tegen van een buitenste homokineet (die ik zoek):
CV JOINTS 850/998 CV JOINT plus 997/8 cooper


maar hoe zit dit dan met de 1275?

De auto waar ik op doel had origineel een 850 met kruiskoppeling als binneste 'homokineet' en buiten trommels. Maar dat is in het verleden al eens veranderd naar een 1275 met nogsteeds de kruiskopeling aan de binnenzijde maar met schijfremmen voor 10" velgjes. De vraag is dan welke/watvoor homokineet moet ik bestellen?? Of waar moet ik op letten als ik bestel?

(zelf hou ik niet zo van het gepruts en het allemaal in elkaar te fixen, liever origineel (en dus weet wat je moet hebben)! Daarom nu spullen bij elkaar rapen om het weer terug te bouwen, maar hij is nu stuk en volgend weekend moet hij naar Belgie :P ).

Alvast dank!

RE: verschil aandrijfassen / homokineten

Bedankt op de vele reacties ;).
Ik heb even contact gehad met Bart die mij verder geholpen heeft. Een quote van hem:
Er zijn twee verschillende CV's (homokoneten - die aan de buitekant). De een is voor trommel remmen en 7" schijfremmen en de andere is voor 7.5" en 8.4" schijfremmen. De keuze hier wordt dus bepaald door het soort remmen dat je erop hebt staan (en dus ook het fusee huis en het soort wiellagers en nog een paar kleinere dingen).



Vandaag een nieuwe buitenste homokineet verkregen, en morgen maar weer eens sleutelen.

RE: verschil aandrijfassen / homokineten

En ja hoor, ik weer na ruim twee jaar :D.

Nu over de binnenste 'homokineet'.
Origineel zit er de rubbere koppeling tussen (in dit geval), maar deze is te vervangen voor een 'Hardy Spicer' waarvoor je het eea moet vervangen. Maar nu heb ik ook dit gevonden:


Het is een soort tussenweg maar ik kan er bij verschillende shops er niks over vinden. Het zijn een soort nylon ringen waarmee je de kruiskoppeling opsluit, lijkt me een 'goedkope' oplossing om de rubber joint te vervangen.

Iemand meer info over?

RE: verschil aandrijfassen / homokineten

AFAIK zijn die Hardy Spicer kruiskoppelingen een 1 op 1 vervanginging voor de rubber kruiskoppelingen.
Heeft verder niks met de aandrijfassen van doen.

De Hardy Spicers bestaan uit een metalen kruis met die nylon blokken op naaldlagers op de uiteinden om zo de werking van de binnenste homokineet te krijgen.

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: verschil aandrijfassen / homokineten

Dat dacht ik ook maar als ik ga zoeken (bij meerdere shops op internet) kom ik uit bij een Hardy Spicer coupling of een repair voor de Hardy Spicer (zonder de witte nylon blokken).

[size=85:a93rd189](Ik begrijp dat niet niets aan de aandrijf as te maken heeft en alleen de koppeling er van)[/size:a93rd189]

Edit: nu ik er nog een keer naar kijk, zouden de nylon witte 'blokken' al in het rubber zitten? Dus al het rubber er uit peuteren en dan gewoon de kruiskoppeling er in zetten?

RE: verschil aandrijfassen / homokineten

zie ook:
http://www.minispares.com/Product.aspx?ty=pb&pid=37448

dit zijn andere dingen dan in de link die je zelf gaf; zoals gezegd is het een kwestie van de oude rubber kruiskoppelingen er uit halen en bovenstaande erin. (In mijn Van had ik ze ook zitten)

De Hardy Spicer koppelingen uit jouw link zijn compleet andere binnenste homokineten ..

succes,
Theo van den Bogaard

RE: verschil aandrijfassen / homokineten

Die rubber koppeling zijn wel origineel maar relatief zwak. Door Quintel Hazel of QH zijn er alternatieven gemaakt die deels van nylon zijn. Deze zijn een directe vervanging van de rubberren koppelstukken. De originele nylon variant van QH wordt echter niet meer gemaakt dus als je ze nog kunt krijgen dan heb je 'geluk'. MiniSpares is echter zo slim geweest om ze weer in productie te nemen. Nu is er naast de nylon variant ook nog een variant van staal. Voor zover ik weet is die origineel gebruikt geweest op de vroegere Innocenti's. Ook die zijn een directe vervanging voor de rubber elementen. Eventueel kan ik later deze week foto's van deze varianten plaatsen, welke allen niet hetzelfde zijn als Hardy spicer!

Dan heb je dus nog Hardy spicer koppelingen. Dat zijn meer het soort kruiskoppelingen die traditioneel voor aandrijfassen van achterwiel aangedreven auto's en vrachtwagens zitten. Deze zijn geen directe vervanging voor alleen de rubberen koppelstukken want om ze te plaatsen ter vervanging van de rubberen koppelingen zul je heel wat meer onderdelen moeten vervangen (in geval van origineel spul): differentieel asjes, deksels van het differentieelhuis (en keerringen) en de twee koppelstuk delen incl de bestaande rubber kruiskoppeling. De aandrijfassen kun je echter wel blijven gebruiken.

Hardy spicer is het sterkste systeem afgezien van pot joint (daar zijn de aandrijfassen en de diffasjes anders voor, verder alles hetzelfde - dus ook diff deksels en keerringen). Hardy spicer onderdelen zijn over het algemeen duur. Niet alleen gloednieuwe repro maar ook originele.

Als laatste is er ook nog een vorm van Hardy spicer te krijgen voor diff asjes en deksels die origineel voor pot joint waren. Maar ik meen dat dit alleen voor limited slip diffs bestaat.

RE: verschil aandrijfassen / homokineten

Theo van den Bogaard schreef:
zie ook:
http://www.minispares.com/Product.aspx?ty=pb&pid=37448

dit zijn andere dingen dan in de link die je zelf gaf; zoals gezegd is het een kwestie van de oude rubber kruiskoppelingen er uit halen en bovenstaande erin.



Ja, die bedoel ik! Waarom kon ik hem niet vinden op de zelfde site!? Inmiddels twee rubberen gekocht (niet voor eigen auto), morgen monteren en om 4u weer naar de MOT. [size=85:19u6sffu](In Engeland 'moeilijk' aan te komen. Staat bij veel shops op de site maar niet in het magazijn :? )[/size:19u6sffu]