Verschil in bougie kleur

RE: Verschil in bougie kleur

Ik heb vanmiddag mijn bougies eens gecontroleerd en toen viel mij op dat de bougies van de eerste twee cilinders veel lichter van kleur zijn dan die van cilinder drie en vier. Waarbij de bougie van cilinder 3 het donkerst is. Kan dit komen door een verkeerde afstelling van de distributie? Zie foto's.

mvg, Erik



RE: Verschil in bougie kleur

Nee, dat kan niet door de distributie komen. Wel door een onjuiste klepspeling.

Een meer logische verklaring is misfire. Dat kan komen door een slechte verdeelkap / bougiekabel / bougie.
Ook de compressie van 3 kan minder zijn....

RE: Verschil in bougie kleur

Om te beginnen volg je Jos zijn opmerkingen op.
Dan is het de vraag of je een enkele of een dubbele carburateur hebt.
Als je er twee hebt, ligt het voor de hand dat die ongelijk zijn afgesteld.
Als de sproeier in de linker carb wat hoger afgesteld staat dan die in de rechter, dan verklaart dat de donkerder kleuring van de bougies uit de voorste cilinders. Bovendien is het de vraag 'hoe hoog de benzine staat in de twee vlotterkamers' vergeleken met elkaar. De bougies van de voorste cilinders kleuren donkerder, dat kan komen door een hogere vloeistof stand, terwijl de sproeiers 'even hoog' staan.
Dan nog is de tweede bougie wel heel donker.
Zou het kunnen zijn dat het olie hoedje op de klepsteel van de inlaatklep op die cilinder gescheurd is of eraf gevallen?
Bij de inlaatslag gaat die klep open en is er vacuum boven de klepzetel en die deelt zich mede aan de spelingsruimte tussen klepgeleider en klepsteel, waardoor er olie vanaf het kleppendek de verbrandingsruimte wordt ingezogen en bij verbranding roet op de bougie afzet.
En dan; of je nu een of twee carburateurs hebt:
Opmerkelijk is dat juist de derde bougie zo grijs is naast de tweede bougie die zo vet aangeslagen is.
Zou het kunnen zijn dat het inlaat spruitstuk scheef (verschoven) tegen de kop aan zit; of, is de pakking niet goed gecentreerd, waardoor de vloeistof in de inlaatstroom zich eenzijdig voortbeweegt, zodat de derde cilinder een (te) arm mengsel krijgt en de tweede een (te) rijk mengsel. Als de inlaat luchtstroom een linkerbocht moet maken om t=de derde cilinder te vullen, krijg je (door de middenpunt vliedende kracht) dat het zwaarste deel (vloeibare benzine) de 'buitenbocht' neemt en zich ophoopt boven de inlaatklep van de tweede cilinder. En het lichtere deel (lucht) de binnenbocht neemt end e verbrandingskamer van de deze cilinder vult, met weinig benzine erin (alleen de vluchtige).

RE: Verschil in bougie kleur

Bedankt voor jullie reacties! Natuurlijk bedoelde ik de stroomverdeler (distributor) in plaats van de distributie. Er zit trouwens een enkele hif44 carb in.

Ik ga proberen of ik de misfire eruit kan halen. Het viel me ook al op dat wanneer de motor stationair draait hij licht schokt en niet geleidelijk loopt. Wat volgens mij ook kan komen door niet op tijd staan van de verdeler. Het stuk over het misschien verschoven inlaat spruitstuk klinkt ook heel erg logisch, maar ik kan mij moeilijk voorstellen dat het spruitstuk verschoven is. Ik zal er zeker naar kijken, bedankt voor de suggesties.

RE: Verschil in bougie kleur

Gewoonlijk kom je daar niet toe, maar als je de afdrukken van de spruitstukken en de openingen in de kop ter weerszijden van de pakking die er af komt nauwkeurig bekijkt zal je verbaasd zijn hoezeer de openingen ten opzichte van elkaar verschoven liggen.
Door de openingen goed op elkaar af te stemmen kan je al een grote vermogenswinst boeken en dat gaat dan gepaard met een aanmerkelijk zuiniger brandstofverbruik.