verschil in vermogen mini 1000 en metro 1000

default

RE: verschil in vermogen mini 1000 en metro 1000

Hallo,

als je bv voor het jaar 1986 de gegevens over vermogen tussen een mini en een metro vergelijkt, zitten er nog behoorlijke verschillen,
weet iemand waar dit aan ligt ?
mini : 998cc, compressie 10,3 31 kW bij 5250 toeren, koppel 68 nM bij 2600
metro : 998 cc, compressie 10,3 35 kw bij 5500 toeren, koppel 74 nM bij 3250

er is een verschil in carburator HSU4 - Hif 38 , maar is zelfde diameter
andere cilinderkop?
octaan gehalte is zelfde 97
alternator voor de metro is sterker ( 45 A tov 34 A, dus zal ev meer kracht onttrekken
ook maximumsnelheid èn versnelling is in't voordeel van de mero die wel 100 kg meer weegt ( 640kg -749 kg) top 132, 1-100 in 18,2 sec voor de mini, 138km/u, 18,5 sec voor de metro met langere eindverhouding.

De vraag is niet louter theoretisch, want die 4 kw extra kunnen van pas komen, juist weten waar die van komen. ( carbuator, kop, inlaat, uitlaat ?

graag jullie advies.

grten, Geert .

RE: verschil in vermogen mini 1000 en metro 1000

Ander in en uitlaat spruitstuk. Wel gietijzer, maar iets andere flow. Andere ontsteking. Hif tov HS maakt ook wel iets uit, is gewoon een wat modernere carburateur. In de praktijk zal je d'r weinig van merken ben ik bang. Beter investeren in een andere kop en andere nokkenas, dan ga je verschil maken.

default

RE: verschil in vermogen mini 1000 en metro 1000

@ henkmarius : dank voor het vlugge antwoord.

is er dan geen verschil in de cilinderkop ?
4kw is procentsgewijs relatief veel en het inlaat:uitlaatspruitstuk ziet er niet (veel) verschillend uit ( dat van metro vs mini )

kop van de metro is een loodvrije kop nr CAM 4810 met kleppen van+-27mm en +- 24,5 mm

grten, Geert

RE: verschil in vermogen mini 1000 en metro 1000

Hoi Geert,

Dat antwoord moet ik je schuldig blijven ben ik bang. Ik heb de kop er nooit afgehad. Maar ik denk dat kleppen hetzelfde zullen zijn. Van de carb/spruitstuk en onsteking wist ik omdat ik ooit een oude Metro 1000 naar de eeuwige jachtvelden heb geholpen. (toen was dat nog acceptabel gedrag...) Daar zat een ducelier ontsteking op, de mini had in de meeste jaren een lucas. Met de ducelier kan je leuk spelen met de advance curve, dat zou het andere vermogen en koppel KUNNEN verklaren. De HIF zal ook zeker iets uitmaken.

CAM4810 is een gietnummer denk ik, daar heb je weinig aan. Er staat als het goed is ook een 12Gxxx nummer op (ja, ook bij een 998 kop). Dat zegt meer over de kop. Als je Guus Geluk heet dan staat er misschien wel 12G295.

Er is heel wat te vinden over snelle koppen op een 998 blok trouwens. Hier op het forum en ook op een hoop andere plekken.

Ik blijf er voorlopig bij dat het niet de moeite is om een standaard mini 998 kop te vervangen door een standaard metro kop. Als je ze allebei hebt liggen zou je ze eens naast elkaar kunnen leggen natuurlijk.