Kruimelpad
Verschil in voorsubframes?
RE: Verschil in voorsubframes?
Ingediend door nonono op zo, 22-01-2006 22:24
om het voor de search ff compleet te maken er zijn volgens mij 3 type voor subframes
- solid mounted (t/m "76)
- niet solid mounted (v/a "77)
- automaat
let op gewone motor in een automaat subframe werkt niet
de aandrijf assen passen dan niet
- Login of registreer om te reageren
volgens mij heb je er een paar meer:
de automaat is er ook in solid en niet solid mounted, en niet te vergeten het Hydrolastic subframe (of is dan aleen het achterste anders?).
@Denhans: de bevestiging van een 'solid' mount subframe aan de koets is dus op alle (6) punten net even anders: bovenop de torens heb je 2 bouten (of 1 bout en een tapeind) i.p.v. 1 hele dikke bout; bij die vleugels gaan 2 boutjes direct door de vloer i.p.v. aan een plaatje met rubber; aan de voorkant bout je het subframe direct vast aan het front (ofwel met een bout ofwel met een sleepoog) i.p.v. met de rubber 'teardrop'.
FWIW,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
Bedankt allemaal!
Jammer dat het ni past, dat witte is nog helemaal gaaf.
Dan maar mijn oude laten stralen, er zit roest op, maar slecht is het niet. Alleen zal ik het dan best kaalmaken. Heb me al suf gezocht om de assen en trommels los te krijgen
De witte gaat dus in de verkoop
- Login of registreer om te reageren
Er is toch nog een latere versie van het standaard subframe waar het blok wat verder naar voren staat?
- Login of registreer om te reageren
ik was idd gisteravond te gehaast
het automaat sub frame is er idd ook in 2 versies
en dan het ilustere hydrolastic subframe
van een later frame waar het blok anders staat weet ik nix af
de nieuwste mini waar ik aan geklust heb was van "77
- Login of registreer om te reageren
Er zijn nog een aantal kleine wijzigingen geweest...
Dus:
-Solid mount
-Niet SM
-NSM 1300 (<90)(motor staat 1/2" verder naar voor)
-NSM mpi (<97)
En van elk nog eens de automaat versie...
Ik weet niet of een Mpi ooit met automaat geleverd is. En ook niet of de Solid mount subframe's verschillen icm hydraulastic vering.
Maar je wist al voldoende...
- Login of registreer om te reageren
Heeft die halve Inch nog concequenties? Ik wil een Spi subframe met motor in mijn duizentje gaan zetten, staan mijn wielen dan een halve inch naar voren of zijn er ergere scenario's?
Mpi's zijn nooit in automaat gemaakt zover ik weet.
- Login of registreer om te reageren
ik dacht dat hydro subjes idd ook nog anders waren
leuk om dat van die halve inch te weten
weet iemand ook waarom?
en wat er anders is bij een mpi frame?
- Login of registreer om te reageren
Alleen het blok staat verder naar voren, wielophanging niet. Als je op de voorste balk let, zie je dat die iets gebogen loopt. Je krijgt hierdoor iets meer ruimte achter het blok, kan handig zijn met spi/turbo...
Mpi heeft radiateur steuntjes aan subframe gelast zitten.
- Login of registreer om te reageren
ik was al blij dat ik de 2 kon onderscheiden, komen jullie er nog met tig andere modellen af
- Login of registreer om te reageren
Mpi's zijn nooit in automaat gemaakt zover ik weet
het zou me niet verbazen als er in Japan Mpi automaten rondrijden, maar zeker weten doe ik het niet, wel dat de Spi daar in automaat leverbaar was.
(zie ook:
http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=34330
http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=33332 )
Jammer dat het ni past, dat witte is nog helemaal gaaf.
volgens mij is het wel passend te maken, maar je moet de bijbehorende bevestigingsmaterialen gebruiken/hebben (zoals die grote bouten en dergelijke .. )
groetjes,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
ik laat het mijne stralen en ik zie wel hoever ik kom. Volgens mij is het subframe de basis van alles, dus heb het liever ineens goed. in het slechtste geval moet ik een nieuwe zoeken.
- Login of registreer om te reageren
gezocht en niet gevonden,
ik heb een mini gekocht uit 74 en daar moet een 1380 motor in. nu zit er dus een solid mounted subframe op maar gaat dit allemaal zo maar?
daarnaast, heeft een solid mounted subframe nog voor / nadelen waar ik van moet weten?
alvast bedankt voor de reacties!
groetjes Mini-Weert
- Login of registreer om te reageren
volgens mij moet dat geen probleem zijn.
solid mounted geeft wat meer trillingen door van de motor naar de body, maar het stuurt wel weer strakker. Vandaar dat mensen met een subframe in rubbers vaak weer poly rubbers nemen die wat stugger zijn.
- Login of registreer om te reageren
dat was ik eigenlijk ook van plan om die rubbers te vervangen voor de poly dingen maar hoeft dat in mijn geval niet? weet niet precies hoe dat zit met dit subframe
- Login of registreer om te reageren
Dat hoeft niet in dit geval want je subframe zit al direct tegen je koetswerk aan (zonder rubbers - of poly - ertussen). Je hebt natuurlijk nog wel je hondebot en de motorophangblokjes ...
succes,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
dus eigenlijk is het alleen maar een voordeel voor de plannen die ik met mijn mini heb bedankt voor de info!
- Login of registreer om te reageren
Hoi;
Ik heb de kans om een harde body op de kop te tikken.
maar hij is van 82;nu was mijn vraag;passen mijn subframes hierop?
Ze zijn afkomstig uit een mini van 93 (1275 met carb).
Als nieuwkomer word ik niet veel wijzer tussen al de verschillende mini-modellen
alvast bedankt
- Login of registreer om te reageren
dat zou moeten passen (beide 'niet solid mount' )
vanaf ~1976 zijn ze dat allemaal.
groetjes,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
Ik neem aan dat het overgangsjaar ook voor een VAN en een pick-up geldt?
Voor 76 solid mount en na 76 met de rubber ophangingen?
Groet ron
- Login of registreer om te reageren
voor zover ik weet wel ..
(maar het zou me niet verbazen als er wat met de datum geschoven is, ze hebben tenslotte ook de mk 1 deuren behouden; mijn portugese '71 er had ook nog een 'magic wand' )
FWIW,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
[size=75:31l3ybo4][topics samengevoegd - Crispy][/size:31l3ybo4]
Na lang zoeken niet echt een antwoord gevonden.
Ik heb 2 voor subframes liggen een solid mounted en een nieuwere versie met rubbers. Nu weet ik alleen nog niet welke ik ga gebruiken van deze 2. Wat zijn jullie ervaringen met deze 2 types? Welke raden jullie mij aan en wat zijn nou de voordelen en nadelen van de 2?
- Login of registreer om te reageren
Dit hangt puur af van welke carsosserie je hebt. Voor 1976 was het solid mount en daarna rubber mount. Een rubber mount subframe kun je niet op een pre-1976er Mini gebruiken zonder aanpassingen. Ook andersom is een probleem want een solid mount frame zit met twee schroeven vast aan de drwasbalk en een rubber mount met een zeer grote bout.
- Login of registreer om te reageren
als het voor de '1000 "74' uit je .sig is .. staat hierboven ook het antwoord al ..
groetjes,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
H@nz schreef:
Na lang zoeken niet echt een antwoord gevonden.
Dan had je vast ook dit topic gezien. Aanvullende vragen mogen altijd in een bestaand topic, dan blijft de informatie bijelkaar.
- Login of registreer om te reageren
Er lijkt nogal wat onduidelijkheid te bestaan over de subframe types. Er zijn echt heel wat verschillen!
Solid mount voor-subframes bestaan er in 4 verschillende uitvoeringen, waarbij sommigen met 2 bouten en andere met 2 studs (heel vroeg Mk I) onder de voorste dwarsbald wordt gemonteerd. De bouten om solid mount subframes voor rubber vering en hydrolastic vering aan deze dwarsbalk te monteren zijn overigens niet uitwisselaar (andere dikte en draad). Hydrolastic subframes worden gemonteerd met dezelfde lange bouten als die waarmee de beugel voor de motorsteun linksonder (gezien vanuit de bestuurderstoel) aan de versnellingsbak vastzit.
Het belangrijkste verschil tussen automaat en niet-automaat is dat bij een automaat subframe de twee punten voor de onderste motorsteunen veel verder uit elkaar staan dan bij een niet-automaat subframe. Je kunt een automaat subframe wel combineren met een gewone motor door platen van ongeveer 1/2 inch of 1.25cm dik te plaatsen tussen het subframe en de onderste motorsteunen.
Het verschil tussen droge rubber vering en nate hydrolastic vering is zowel aan het voorsubframe als achtersubframe duidelijk te herkennen. Hydrolastic subframes bestaan alleen in solid mount vorm en zijn gebruikt tussen September 1964 en 1970/1971 (afh van type Mini). Een hydrolastic voorsubframe heeft hogere 'torens' dan een droog voosubframe en wordt zonder de tussenliggende 'spacer' platen gemonteerd die een droog solid mount subframe wel heeft.
De 4 solid mount uitvoeringen zijn:
- solid mount niet-automaat rubber vering
- solid mount automaat rubber vering
- solid mount niet-automaat hydrolastic vering
- solid mount automaat hydrolastic vering
Alle rubber mount subframes zijn voor droge veering (niet hydrolastic) en zijn geintroduceerd vanaf halverwege 1976. Ook daar bestaat weer het eerder genoemde verschil voor een automaat. Rubber mount subframes worden met 1 grote bout aan elke zijde gemonteerd onder de dwarsbalk. Dan is er weer een ander voorsubframe voor de SPI en voor de MPI. De SPI heeft de motor ongeveer een 1/2 inch naar voren staan zoals eerder ook al werd gemeld. Dit om voldoende ruimte voor de injectie installatie en uitlaat te hebben. De MPI heeft weer een ander subframe, waarbij er (net als voor een automaat) een knik in het voorste balkje van het voorsubframe zit en wat extra beugeltjes voor montage van een front radidator.
Dus we hebben:
- rubber mount niet-automaat
- rubber mount automaat
- rubber mount niet-automaat SPI
- rubber mount automaat SPI
- rubber mount niet-automaat MPI
- rubber mount automaat MPI
Solid mount subframes hebben als voordeel dat ze een betere wegligging geven (onder andere minder 'zwabberen' bij spoorvorming) dan rubber mount subframes. Anderzijds geven solid mount subframes meer trillingen van de motor door aan de carosserie. Voor rubber mount subframes zijn er poly rubbers en ook vaste spacers te krijgen om de wegligging in de buurt van de solid mount subframes te krijgen. Deze worden veelal toegepast in getunede Mini's. Poly rubbers zijn eigelijk altijd wel aan te raden omdat de standaard rubbers tamelijk snel 'uitlebberen'.
[off topic] Theo meldt dat hij een 71'er Mini heeft met magic wand bak. Er is een korte periode geweest in 1970 en 1971 dat de Mini 850 uitgevoerd is geweest met een 4-synchro magic wand versnellingsbak, terwijl alle andere Mini's toen een 4-synchro remote bak hadden. De magic wand pook is verder alleen gecombineerd geweest met 3-synchro bakken (tot ongeveer 1968)[/off topic]
- Login of registreer om te reageren
[off topic] Theo meldt dat hij een 71'er Mini heeft met magic wand bak. Er is een korte periode geweest in 1970 en 1971 dat de Mini 850 uitgevoerd is geweest met een 4-synchro magic wand versnellingsbak, terwijl alle andere Mini's toen een 4-synchro remote bak hadden. De magic wand pook is verder alleen gecombineerd geweest met 3-synchro bakken (tot ongeveer 1968)[/off topic]
.. en het was een 998 cc
inmiddels is die overleden/doorgezaagd, maar het was een Portugees produkt .. kortom er zal haast altijd wel een uitzondering op de regel zijn; of noemen we dat overgangsmodellen ?!
FWIW,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
[size=85:3grud11l][topics samengevoegd - Crispy][/size:3grud11l]
Hallo allemaal,
Wij zijn van plan om onze mini uit 1983 helemaal op te gaan restaureren en willen er onderandere een automatenbak inzetten.
Ik heb al bij meerdere minicentres navraag gedaan maar krijg iedere keer een ander antwoord vandaar deze vraag hier stel.
Klopt het dat er een apart subframe voor een automaat is? Of is het hetzelfde als een cooper 1300 subframe?
Er is heel moeilijk aan te komen dus wil ik uiteraard wel opzoek zijn naar de juiste :-) wie kan ons hierbij helpen?
Groeten
Paul en Nelleke
- Login of registreer om te reageren
Het subframe van een automaat is breder dan een standaard subframe en er is inderdaad lastig aan te komen. Ik heb ook goed moeten zoeken voor mijn racer en uiteindelijke een goede gevonden alleen zijn de plannen wat veranderd
Dennis
- Login of registreer om te reageren
Nelleke schreef:
en willen er onderandere een automatenbak inzetten.
Letop dat je ook een ander blok moet hebben, automaten bak past niet zomaar onder een normale 1300! (indien dat het plan was)
Nelleke":2pdg503c]
Klopt het dat er een apart subframe voor een automaat is? Of is het hetzelfde als een cooper 1300 subframe?[/quote:2pdg503c]
Zoals Dennis al zei: Ja, is appart frame voor.
Suc6
- Login of registreer om te reageren
Er zit nu een 1000cc in en we gaan zaterdag een 1300cc incl. automatenbak ophalen.(Alleen het subframe ontbreekt dus nog.)
Toch bedankt voor de tip Vlassie!
- Login of registreer om te reageren
Nelleke ik heb je vraag even aan een bestaand topic toegevoegd waar deze vraag ook aan bod komt, zodat de informatie bijelkaar blijft.
Probeer een volgende keer eerst even te zoeken voor je een nieuw topic opent, dan kun je vaak al heel veel vinden!
- Login of registreer om te reageren
RE: Verschil in voorsubframes?
Ingediend door wipneus op wo, 20-05-2009 21:04
past een SPI motor wel in dat subframe waarin de motor niet de halve inch naar voren zit? dus het subframe van voor de SPI periode?
Of kom ik dan in de knoop met mn in en uitlaat spruitstukken?
- Login of registreer om te reageren
Wil geen nieuw topic openen, maar heb een vraag.
Lees in dit topic verhaal over de verschillen tussen solid en rubber mounted frames en jaartal 76.
Mijn mini is uit 77. Nu weet ik niet of ik nou wel of niet de rubbers (teardrop) moet bevestigen of niet. Ik kan me niet meer herinneren of die wel er gezeten hebben of niet. Ik ben nl. het frame nu terug aan het plaatsen en als ik de 2 tower bouten goed heb zitten, heb ik geen ruimte meer aan de voorkant om uberhaupt er een rubber te plaatsen. Bevestiging onder de mini klopt wel. rubberplaat tegen bodem auto.
Subframe heeft 2 towerbouten, die dikke.
Het lijkt of ik geen teardrops nodig heb?? Heb ik dat goed?
groetjes
- Login of registreer om te reageren
Zouden normaal wel teardrops op moeten. Mogelijk bij restauratie van de body te weinig plaats over gelaten??
- Login of registreer om te reageren
Mini4Ever schreef:
Zouden normaal wel teardrops op moeten. Mogelijk bij restauratie van de body te weinig plaats over gelaten??
Voorkant is niet eraf geweest, dus ruimte was hetzelfde. Op foto van 3 jaar geleden ook geen gevonden, maar kan zitten in de carosserie en dat kan ik niet zien helaas
- Login of registreer om te reageren
RE: Verschil in voorsubframes?
Ingediend door denhans op zo, 22-01-2006 19:57
Er is verschil in de lengte van de "vleugels". Is dit nu het verschil tussen solid mount en niet solid?
De bovenste is de originele van mijn mini (72), geen idee van welk jaar de onderste is.
Hans