Verschil tussen Cooper en Cooper S (jaren '90)

RE: Verschil tussen Cooper en Cooper S (jaren '90)

Ik heb onlangs een metallic groene Mini Cooper van 1991 gekocht waarvan ik probeer te achterhalen welk type het is. Het blijkt een 1300 carb versie te zijn (klopt met chassisnr.) maar hij heeft ook onderdelen die ik op anderen niet zie. Nu vermoed ik dat het mogelijk is dat het een Cooper S betreft - of dat het er later aan is geplakt.

Bestond er in de jaren '90 überhaupt wel een Cooper S? Of zijn het later op bestelling omgebouwde Coopers waar later een S-je aan is geplakt? Op deze pagina staat namelijk een "1991 Cooper S", 2e foto van onder.

http://www.austin-rover.co.uk/index.htm?ado15storyf.htm

Mijn Mini Cooper lijkt hier sprekend op (een 1300 carb van 1991), zelfs de John Cooper handtekening. De chassisnummers lijken in het algemeen geen onderscheid te maken tussen een Cooper of Cooper S. Mijn auto is NIET het 'commemorative model', daar is hij te nieuw voor. Weet iemand het verschil, en hoe je kan aantonen of het origineel of omgebouwd is? Alvast bedankt!

RE: Verschil tussen Cooper en Cooper S (jaren '90)

In de jaren zestig en aan het begin van de jaren zeventig had je behalve de gewone Mini's, de Cooper en Cooper S-versie, waarbij de Cooper S verreweg het snelst was (standaard 75 pk voor de 1275). Bijna de volledige jaren zeventig en tachtig zijn er geen Coopers geweest. Vanaf het moment dat de Coopers terugkeerden in 1990 is er jarenlang geen fabrieks S gemaakt. Die S kon je er zelf op laten plakken na de aanschaf van een opvoerpakket bij meneer Cooper himself. Vanaf ik meen 1996 kon je behalve de gewone Cooper wel weer een Cooper S bestellen via de fabriek. Alleen, die reed geen streep harder dan een gewone Cooper. De S stond vanaf dat moment eigenlijk voor Superluxe, want de S'jes hadden 13inch velgen, forsere wielkastverbreders, vaak leren bekleding, meer klokjes in het notenhouten dashboard en meer lampen op de voorbumper. Maar, natuurlijk kon je ook nu weer een Cooperpakket bij meneer Cooper aanschaffen...
Het kan best zijn dat jouw Cooper zo'n Cooperpakket heeft.

RE: Verschil tussen Cooper en Cooper S (jaren '90)

het verschil tussen cooper en cooper s eind jaren 90, zijn de 3 extra klokjes in het dash, 13 inch sportpack velgen met verbreders en ....???? er was nog wat :?

waar je aan kan herkennen of het af fabriek sportpack is of later gemonteerd is aan het aantal slagen die je stuur maakt van helemaal links naar helemaal rechts.

de sportpack stuurstangen zijn aangepast om minder ver uit te slaan. de 13 inch sloffen zouden anders de verbreders raken...

RE: Verschil tussen Cooper en Cooper S (jaren '90)

Heel erg bedankt voor de info! Dus zoiets als een fabrieksoriginele Cooper S bestaat niet echt na de MkIII (wel originele opvoersetjes). Die "ongeveer 1996 S" waar je over spreekt, is in feite gewoon het 'Sportspack' opsmuk-pakket - ik wist niet dat dat ook met S werd aangeduid.

Maar nu rest de vraag: waar bestond dat opvoerpakket voor de 1990-1991 Cooper precies uit, en hoe herken ik het? Bij deze ff een fotootje van het motorcompartiment (vóór de restauratie, ik moet nog veel schoonmaken).

link

Hij heeft wel 2 uitlaatpijpen in het midden, dat is in elk geval niet standaard uitrusting...

RE: Verschil tussen Cooper en Cooper S (jaren '90)

hoe herken ik het?



volgens mij werden er genummerde "conversieplaatjes" bij de sets geleverd; voor zover ik weet bevatte het een dubbele carburateur, in- en uitlaat spruitstukken, filter e.d.

(een sticker met "cooper s" is natuurlijk veel makkelijker aan te brengen :)" title="Evil" /> )

de latere kits van Cooper bevatten ook een cilinderkop en volgens mij waren die altijd blauw geschilderd.

Gezien je foto is het een standaard carb cooper (ik kan de spruitstukken niet zien?)

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Verschil tussen Cooper en Cooper S (jaren '90)

Het is een enkele carb, standaard filter, en ik heb nergens een plaatje gevonden. Ook lijkt de cilinderkop ooit rood geweest te zijn.

Misschien niet helemaal on-topic: Is het een aanrader om een duur K&N filter te kopen? Merk ik dat in gebruik en 'verdient het zichzelf terug' met het feit dat het uitwasbaar is? Of kan ik vanuit het puur financiele oogpunt net zo goed het standaard filter er weer in stoppen? Het is me niet in de eerste plaats om de prestaties te doen maar Pk winst is nooit weg. En weet iemand waar een passende set voor de mini te krijgen is en wat het kost? :)

RE: Verschil tussen Cooper en Cooper S (jaren '90)

ff on-topic blijven sjoerd :P gebruik de zoekfunctie eens voor open luchtfilters, staat een heleboel over geschreven

RE: Verschil tussen Cooper en Cooper S (jaren '90)

De Cooper 1300 carb ('90-'91) was door de Cooper garage wel om te bouwen naar de Cooper S versie! Ik durf niet zeker te zeggen of hij ook als S op kenteken staat, maar volgens mij wel! Ook werd hij dan voorzien van een officieel Cooper S plaatje in het interieur aan de bestuurderszijde op de kokerbalk.

De S bestond onder andere uit een dubbele Hs2, dus deze op de foto is geen (originele) S...

Ik zal eens navragen of hij dan ook als S op kenteken staat. Ik weet zoiezo al 2 eigenaren van zo'n S!

De Mpi S bestond idd alleen uit meer luxe, en evenveel vermogen als de gewone Cooper.

RE: Verschil tussen Cooper en Cooper S (jaren '90)

Zie hier een topic voor de Cooper 1991:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 0615#20615

Zie hier nog een topic over verschil tussen Cooper en Cooper S:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 6635#46635

Ik dacht dat er ergens ook nog een topic zwierf over de Works upgrade van John Cooper Garages, maar die kan ik ff niet vinden.

RE: Verschil tussen Cooper en Cooper S (jaren '90)

[size=80:1roavvw1][Topics samengevoegd - Demelza][/size:1roavvw1]

wat is het verschil in motor tussen een cooper en een cooper s?

de één heeft 60 pk de ander 80 pk, injectie mischien?

bvd robert

RE: Verschil tussen Cooper en Cooper S (jaren '90)

Je hebt een conversie kit gehad bij Cooper... Die had oa dubbele carbs, andere kop enz enz. :)

RE: Verschil tussen Cooper en Cooper S (jaren '90)

de injectie-Cooper had standaard 63 pk.

Dus bij 80 pk moet er een S pakket van John Cooper zijn gemonteerd, wat Mini Power dus ook al zei 8)
meestal is er dan ook nog ergens een (extra) typeplaatje gemonteerd, die S pakketten werden apart geleverd en gemonteerd.

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Verschil tussen Cooper en Cooper S (jaren '90)

Heeft een MPI Cooper S dit pakket er ook op zitten of is het alleen de looks?

RE: Verschil tussen Cooper en Cooper S (jaren '90)

Vlassie, zie dit topic: viewtopic.php?p=19619#p19619

RE: Verschil tussen Cooper en Cooper S (jaren '90)

Mini Power schreef:
Je hebt een conversie kit gehad bij Cooper... Die had oa dubbele carbs, andere kop enz enz. :)



Theo van den Bogaard":24yivs3d]de injectie-Cooper had standaard 63 pk.

Dus bij 80 pk moet er een S pakket van John Cooper zijn gemonteerd, wat Mini Power dus ook al zei 8)
meestal is er dan ook nog ergens een (extra) typeplaatje gemonteerd, die S pakketten werden apart geleverd en gemonteerd.

FWIW,
Theo van den Bogaard[/quote:24yivs3d]

Dat "S" pakket is dus vanaf fabriek geleverd?

de reden dat ik hierna vraag is naar aanleiding van de specificaties volgens autotrader

deze zeggen dus dat er een normale en een S versie geleverd is, en nou dacht ik dus ook aan spi en mpi, maar ik heb hier een (duitse import) cooper uit 91 met een carbarateur staan.

zou die 80 pk versie dan alsnog de mpi zijn? of ook een carberateur met een hogere comp ed?

RE: Verschil tussen Cooper en Cooper S (jaren '90)

Ik heb even 2 topics aan elkaar geplakt.

Ik zou als ik jou was niet al te veel waarde hechten aan zo'n lijstje...

Zover ik weet was het John Cooper pakket niet af fabriek maar een after market optie.

En een MPi heeft geen 80pk en is er pas sinds 1996 ;) En er is ook geen af fabriek SPi geweest met zoveel pk.

RE: Verschil tussen Cooper en Cooper S (jaren '90)

in dat lijstje staan wel meer foutjes 8)

via het web-archief kan je nog wel wat specs vinden van de S pakketten:
hier .. wel tekst, ik krijg zo geen plaatjes ..

FWIW,
Theo van den Bogaard