verschil tussen master cylinder van rem en koppeling?

RE: verschil tussen master cylinder van rem en koppeling?

Hoi allemaal,

Is er een verschil in model tussen master cylinder van rem en van de koppeling? Ik moet de master cylinder van de koppeling gaan vervangen omdat het potje aan de bovenkant is doorgeroest. Ik weet dat de oudere Mini's zonder rembekrachtiging twee mastercilinders naast elkaar hebben zitten, één voor de rem en één voor de koppeling. Ik heb al wel een vervangende master cilinder tweedehands gekocht, maar is dit nou de goede... Zijn al deze mastercilinders identiek? Waar moet ik op letten?

RE: verschil tussen master cylinder van rem en koppeling?

Als je zoals in je onderschrift een '89-er hebt gaat het niet werken, maar inderdaad hebben oudere Mini's een single line remsysteem waarbij eigenlijk hetzelfde type potje als de koppelingscylinder wordt gebruikt.

Zover ik weet zit er wel degelijk verschil in de cylinders en ik zou er wel eentje kopen die bedoeld is als hoofdremcylinder.

Bij mijn Mk2 hadden ze ook een hoofdkoppelingscylinder als hoofdremcylinder gebruikt, wat overigens goed werkte moet ik zeggen.

Dennis

RE: verschil tussen master cylinder van rem en koppeling?

Hoe kan ik aan de buitenkant dan zien of ik een hoofdREMcilinder of een hoofdKOPPELINGcilinder in huis heb gehaald?

Op de buitenkant staat "Lockheed Made in England" in reliëf. Het vuldopje is van witte kunststof gemaakt.

RE: verschil tussen master cylinder van rem en koppeling?

Aan de buitenkant moet je goed kijken hoe de voet staat ten opzichte van de cylinder.

En van binnen de HRC heeft een klepje bovenin de cylinder.

Een tweedehands zou ik altijd even open maken om te kijken hoe het er van binnen uitziet, groeven, roest etc.

Suc6.

RE: verschil tussen master cylinder van rem en koppeling?

Ik heb er dus één voor de koppeling nodig. Hoe moet de voet dan staan? |:(

RE: verschil tussen master cylinder van rem en koppeling?

je hebt toch die van jezelf? ook al is het potje doorgeroest, je zal dat toch wel kunnen zien?

Denk trouwens dat de kans klein is dat je een remcilinder tegenkomt voor een enkel circuit. Die werden namelijk alleen op hele oude mini's gebruikt. Nieuwere remcilinders hebben allemaal twee aansluitingen (zie ook je eigen auto...)

RE: verschil tussen master cylinder van rem en koppeling?

je hebt toch die van jezelf? ook al is het potje doorgeroest, je zal dat toch wel kunnen zien?




haha natuurlijk moet ik dat ook zelf kunnen bedenken! OK bedankt voor alle hulp, kga eens aan de slag.

(edit dagje later...)

ik dacht gisteravond: ik zet even een klein staalborsteltje op die boutjes. Ik was klaar en veegde wat onwillekeurig over de roest op de zijkant van het potje... sloeg er een lek in! Als een konijn heb ik de weglekkende vloeistof opgevangen, wat een teeeringspul zeg! Allemaal lakschade in de motorruimte, bah. |:( :x :'(

Dus zo doorgeroest was dat potje al. Ik ben blij dat het niet onderweg naar Wales is gebeurd zeg!

Nou ja er was dus geen weg meer terug. Alle bouten kwamen zonder geweld los, dus da's veel geluk bij een ongelukje. Het omwisselen ging eigenlijk vrij makkelijk. Alleen die splitpen, wat zit die allemachtig ver weg sjongejonge! Vanmiddag even het koppelingcuircuit doorspoelen en ontluchten (bedankt voor de procedure lief forum!).

Want ja, het ging over de KOPPELINGhoofdcilinder! Was ik niet duidelijk genoeg over... O:) Mijn mini heeft een rembekrachtiger en die zit erg pontificaal aan de andere kant van de motorruimte....