Verschillen 1300 blokken

RE: Verschillen 1300 blokken

Marijn schreef:
Wat ik verder nog wilde vragen is of er nog verschil zit tussen verschillende 1300cc motoren qua vermogen? -->bv mini/metro of vanaf een bepaald bouwjaar meer vermogen?
Want daar staat me iets van bij dat ik dat ergens heb gelezen.
Maar waarschijnlijk weet iemand wel zeker hoe het zit.

groeten Marijn

Er zit inderdaad wel wat verschil in. Een compleet overzicht kan ik je niet geven, maar voor zover ik weet is de beste standaard configuratie die uit de MG Metro (niet turbo). Dit zit ook in de laatste Mini Coopers met carburateur. Belangrijkste verschil is als ik het goed heb de spruitstukken (bij deze config gescheiden, inlaatspruitstuk verwarmd zoals bij Stage 1 kits, uitlaatspruitstuk schijnt wat weg te hebben van een LCB).

Marijn schreef:
Wat ik verder nog wilde vragen is of er nog verschil zit tussen verschillende 1300cc motoren qua vermogen? -->bv mini/metro of vanaf een bepaald bouwjaar meer vermogen?

Zie http://drcwww.kub.nl/~bogaard/minperf.htm

Metro's staan hier niet bij. Standaard Metro 1300 blok levert ong. 55/60 Pk. MG Metro waar Eelke het over had ong. 72 Pk. Komt voornamelijk door aanpassingen in de kop (grotere kleppen, en highlift rockers). Is veruit de leukste om voor te gaan na de turbo :)" title="Evil" /> :P ;) :9 8) 8) 8)

Groeten Bert.

Bert schreef:
MG Metro waar Eelke het over had [...] Is veruit de leukste om voor te gaan na de turbo :)" title="Evil" /> :P ;) :9 8) 8) 8)

Of te hebben :) Ik heb zo'n late carb-Cooper :)

[size=75:yk6qjy4c][topics samengevoegd - Crispy][/size:yk6qjy4c]
beste mensen,

ik wil een motortje proberen te kietelen. ik heb de keuze tussen een 1300 mg metro en een 1300 metro blok. Mg heeft meer pk's dus is het verstandiger om daar mee bezig te gaan? of maarkt het niet uit? Moet ik meer aan een metro blok laten doen dan een mg blok of is het om het even graag jullie advies!

greetz

Een kop van een MG Metro heeft grotere kleppen en de nokkenas is anders (staat allemaal als het goed is wel besproken in dit forum ergens)
Voor de rest is het wel hetzelfde.

Roel, ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd, lees het even door. Meer info over koppen van de metro, en nog een beschrijving over de 1275, 1275GT en 1275GTa Metro blokken is te vinden in dit topic:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 171#182171

[size=85:1r01zsm5][topics samengevoegd - Crispy][/size:1r01zsm5]
Hallo!

ik ben benieuwd naar het verschil tussen een 1275cc metro blokje en een normaal 1275cc blokje...

ook vraag ik me af wat het gewicht van zo'n blokje is... han ik het zonder motortakel in de schuur opknappen??? of zakt ie dan door de werkbank heen??? ik kan namelijk niet met een motortakel in de schuur komen... heb namelijk geen garage deur... wat hopelijk dan wel kan is het blokje optillen (met een x aantal man) en dij de drempel van de deur zetten en vanaf daar verder met de takel...

gr Fred

Je kan in ieder geval het blokje redelijk makkelijk met twee man optillen...

Heb gelezen dat het blok (zonder versnellingsbak ?) 150 Kg weegt.
Wetende dat die bij een mini toch laag tegen de grond hangt, denk ik niet dat je die met 2 "gemidelde" mensen eruit krijgt.

Zo zwaar is het ook weer niet, ik schat een kilo of honderd. Op Theo's site staan de gewichten. Maar het lijkt me wel veel gewicht voor een standaard werkbank.Ik zou hem op de grond splitsen.

@ Mimo16v

ik heb wel een motor takel.... dus uit de mini halen is het probleem niet... alleen zit ik met het feit dat ik geen garage heb en het dus in de schuur wil gaan opknappen... en de motottakel past niet duur de schuurdeur.. :P

thnx

gewicht met alles er op en eraan is ongeveer 135 kg, hoe meer delen je er af haalt hoe lichter het wordt natuurlijk 8)

http://www.infomininl.org/readarticle.php?article_id=7

bij bijna alle bouwmarkten kan je van die plankjes op wielen kopen, handig om je blok binnen je schuur/garage mee te verplaatsen .. of je werkbank stevig genoeg is hangt van de constructie van dat ding af .. een workmate buigt aardig door onder een volledig blok.

succes,
Theo van den Bogaard

Ik heb zelf een oude kettingtakel liggen voor dit soort dingen, als het dak van je schuur stevig genoeg is is het een kwestie van een gat door een balk boren en takelen maar...

thnx voor de comments!

maar weet een van julie ook het verschil tussen een metro blok en een normaal 1275 blok???? qua vermogen/opbouw/cilinderkop enz enz enz

gr Fred

Als je in google
metro austin wikipedia
invoert, krijg meer info,
zoals:
http://en.wikipedia.org/wiki/Rover_Metro

8)

ik bedoelde t blokje..... is de techniek van het BLOK hetzelfde??? zelfde vermogen enzo???

gr fred

Some of the Mini's underpinnings were carried over into the Metro,
namely the 998 cc and 1275 cc A-Series engines,
much of the front-wheel drivetrain and four-speed manual gearbox, and suspension subframes

Zie ook:
http://en.wikipedia.org/wiki/BMC_A-Series_engine

8)

zoals je ook in de bovengenoemde link kan zien is het verschil tussen een 'gewone' 1275 en de Metro 1275 de leeftijd.
Met de Metro is het zgn A+ blok geintroduceerd. Metro's hadden van het begin tot 1989 een A+ blok, later (Rover 100) het K-series blok; in die tijd werden Mini's alleen met 1000cc blokken geleverd, pas in 1989 kwam in de Mini het 1275 A+ blok terug.

De basis is voor al die blokken hetzelfde en daarom zijn ze onderling uitwisselbaar (met een paar kleine aanpassingen als je een Metro-blok in een Mini wilt gebruiken).

vermogen is afhankelijk van het type ...

HTH,
Theo van den Bogaard

Ik heb de vraag aan een bestaand topic toegevoegd zodat de informatie bijelkaar blijft.

Voor het gewicht, zie ook hier: viewtopic.php?p=46256#p46256

Ik wou ook eens iets vragen over een metro blok.

Ik heb een austin metro staan met daar uiteraard een metro blok in (998 cc) En wil die in mijn mini gaan inbouwen.

Nu was de vraag wat zal er allemaal veranderd moeten worden ? Op het eerste zicht zag ik al dat de metro een expansievat voor het koelvloeistof inzat. Dit kan ik niet gebruiken in de mini zeker ? Ik zal terug de originele radiator moeten monteren waarschijnlijk ? Hoe zit dit dan met de koelslangen ? Bij een metro lopen die anders.

Dan de koppeling is bij de metro ook anders. Het is met een kabel, bij de mini is dit anders. Kan ik het 'mini systeem' ook op het koppelingsdeksel van de metro motor monteren ?
Moet ik verder nog iets aanpassen ?

Groetjes, Mini1991

Eigenlijk is dat niet (veel) verschillend van wat je bij een 1300 metro blok moet veranderen om in een mini te zetten, en dat kun je (bijvoorbeeld) hier vinden:
viewtopic.php?p=2604#p2604

Dus graag aanvullende vragen in dat (of een ander toepasselijk) topic, want hier is het een beetje off-topic